Hela Fallout 4 ligger inte på skivan

Robot
Hela Fallout 4 ligger inte på skivan

Du måste hämta lite filer via Steam innan du kan spela. Som vanligt.

#fallout-4, #bethesda


Medlem
Hela Fallout 4 ligger inte på skivan

För mig personligen spelar det ingen roll eftersom jag inte har använt fysisk media för spel på säkert 5 års tid. Men principiellt kan jag tycka att det är fel. Nackdelen för mig med mitt digitala spelarkiv online är att om 10-20 år så vet jag inte om jag har mina spel kvar då steam eller gog lika gärna kan ha konkat vid det laget.
Fördelen med just fysiska kopior är väl att ha en "säker" kopia som man vet funkar jämt, även om internet försvinner efter zombie apokalypsen.

Medlem

Även om det inte är ett problem för mig så kan jag tänka mig att det kan vara det för de med dåligt internet.

Varför kan man inte bara lägga i en skiva till? Det är trots allt ett SP spel. Tänk om man är Zeus och bor på Olympus (de har enbart 3g med kass täckning där uppe) och ändå vill spela Fallout...känns lite taskigt mot de gamla gudarna tycker jag.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Och hur lång tid kommer det ta innan dessa filer finns i en smidig patch eller redan på "skivan" som går att ladda ned via torrents?

Jag är emot piratkopiering, men jag är samtidigt emot alla dessa försök att stoppa piraterna med metoder som enbart gör det svårare för de som faktiskt har köpt spelet. Nu är väl kanske inte detta allra värst, men principen är densamma: det är de som köpt spelet och därmed betalat för sig som drabbas.

Skrivet av trasapa:

Fördelen med just fysiska kopior är väl att ha en "säker" kopia som man vet funkar jämt, även om internet försvinner efter zombie apokalypsen.

Inte helt säkert. Jag installerade Dawn of War II i förrgår, det kunde jag inte längre göra via skivan. För spelet kräver att man installerar GfW Live - som inte längre finns och fungerar. Så jag var tvungen att lägga till spelet i Steam och ladda ned det istället.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Inte helt säkert. Jag installerade Dawn of War II i förrgår, det kunde jag inte längre göra via skivan. För spelet kräver att man installerar GfW Live - som inte längre finns och fungerar. Så jag var tvungen att lägga till spelet i Steam och ladda ned det istället.

Det visste jag inte, då blir hela grejen med en fysisk kopia fullständigt menlös.
Jag har full förståelse för de som piratkopierar sina spel p.g.a sådana här tilltag, vi som är van stabil internetuppkoppling och snabba nerladdningar kan nog inte relatera till hur stora problem det faktiskt kan vara för vissa.

Jag har själv "säkerhetskopierat" mina spel som jag köpt eftersom de endera inte fungerat p.g.a piratskyddet eller för att jag har varit resande och inte haft tillgång till internet.

Det blir som med Guild Wars kanske, en pluttig fil på 2mb på skiva, resten laddar man ned.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Propy:

Även om det inte är ett problem för mig så kan jag tänka mig att det kan vara det för de med dåligt internet.

Varför kan man inte bara lägga i en skiva till? Det är trots allt ett SP spel. Tänk om man är Zeus och bor på Olympus (de har enbart 3g med kass täckning där uppe) och ändå vill spela Fallout...känns lite taskigt mot de gamla gudarna tycker jag.

Nu vet jag inte om det fungerar så här med just F4, men spelet brukar uppdateras EFTER att utvecklarna skickat orginal-skivan till "tryckning", men innan officiell release. Man brukar få patcha spelet direkt på release-dagen. Kanske är det samma med F4.

Medlem
Skrivet av trasapa:

För mig personligen spelar det ingen roll eftersom jag inte har använt fysisk media för spel på säkert 5 års tid. Men principiellt kan jag tycka att det är fel. Nackdelen för mig med mitt digitala spelarkiv online är att om 10-20 år så vet jag inte om jag har mina spel kvar då steam eller gog lika gärna kan ha konkat vid det laget.
Fördelen med just fysiska kopior är väl att ha en "säker" kopia som man vet funkar jämt, även om internet försvinner efter zombie apokalypsen.

Det du skriver stämmer bra och kan vara väl värt att tänka på, men köper du spelen via GoW är de fria från DRM. Du kan själv spara dem på skiva/hårddisk/minneskort med patcher och allt så även om interner i sin helhet försvinner kan du spela iaf, till skillnad från Steam.
Steam är stort men det betyder inte att de är eviga, enron föll, Volvo, Saab, Eriksson, Nokia, Sega, Blackberry, finns många gigantiska företag som gått från världsledande till ingenting på bara ett par år. Värt att minnas, så det är alltid bra med en extra back-up

Medlem

Fysiska spel är en förlegad teknik.
Spel idag är en färskvara, dagens spel kommer inte gå att spela om 30 år eftersom de inte är klara när de släpps.
Förmodligen finns det ett Spotify för spel som streamar såväl nya som gamla spel om 30 år så spelar ingen roll om vart ens spelbibliotek är.

Medlem

Du hyr ju spelet och äger det inte med andra ord.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av trasapa:

För mig personligen spelar det ingen roll eftersom jag inte har använt fysisk media för spel på säkert 5 års tid. Men principiellt kan jag tycka att det är fel. Nackdelen för mig med mitt digitala spelarkiv online är att om 10-20 år så vet jag inte om jag har mina spel kvar då steam eller gog lika gärna kan ha konkat vid det laget.
Fördelen med just fysiska kopior är väl att ha en "säker" kopia som man vet funkar jämt, även om internet försvinner efter zombie apokalypsen.

Det argumentet har knappt fungerat på 10 år. Alla former av DRM förhindrar detta. Vill du ha en egen fysisk kopia får du skaffa ett crack från internet och bränna det på en skiva. Uppmanar folk inte att göra det, men att ha en fysisk kopia har inte betytt att du har spelet på väldigt länge.

Medlem
Skrivet av trasapa:

För mig personligen spelar det ingen roll eftersom jag inte har använt fysisk media för spel på säkert 5 års tid. Men principiellt kan jag tycka att det är fel. Nackdelen för mig med mitt digitala spelarkiv online är att om 10-20 år så vet jag inte om jag har mina spel kvar då steam eller gog lika gärna kan ha konkat vid det laget.
Fördelen med just fysiska kopior är väl att ha en "säker" kopia som man vet funkar jämt, även om internet försvinner efter zombie apokalypsen.

Men fungerar det inte så att även om du har hela spelet på skivan, måste Steam fungera för att kunna köra det i alla fall, om DRM:et går via Steam? Så går går Steam åt helvete går väl dina spel åt helvete också?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Det blir som med Guild Wars kanske, en pluttig fil på 2mb på skiva, resten laddar man ned.

MGS5 gjord i princip samma grej med bara en Steam installation på skivan

Medlem

Jag hoppas verkligen inte det blir som med MGSV utan att en stor del av spelet kan installeras från skiva.
Att jag måste tanka ner någon gigabyte eller två gör mig ingenting, jag vill däremot inte bränna hela min datakvot på filer till Fallout 4.

Sitter nämligen på 4G-uppkoppling, visserligen är det ett aktivt val att göra det för att kunna bo som jag gör.

Men ändå, köper jag ett spel på skiva då förväntar jag mig att spelet ligger på skivan också.
Åtminstone det mesta av spelet ^^

Medlem
Skrivet av conthox:

Och hur lång tid kommer det ta innan dessa filer finns i en smidig patch eller redan på "skivan" som går att ladda ned via torrents?

Jag är emot piratkopiering, men jag är samtidigt emot alla dessa försök att stoppa piraterna med metoder som enbart gör det svårare för de som faktiskt har köpt spelet. Nu är väl kanske inte detta allra värst, men principen är densamma: det är de som köpt spelet och därmed betalat för sig som drabbas.

Skrivet av trasapa:

Fördelen med just fysiska kopior är väl att ha en "säker" kopia som man vet funkar jämt, även om internet försvinner efter zombie apokalypsen.

Inte helt säkert. Jag installerade Dawn of War II i förrgår, det kunde jag inte längre göra via skivan. För spelet kräver att man installerar GfW Live - som inte längre finns och fungerar. Så jag var tvungen att lägga till spelet i Steam och ladda ned det istället.

Det är inget problem, även om det inte längre är i bruk så kan man ladda ner games for Windows live på nätet så du kan spela äldre spel.var tvungen att göra detta för att spela gta 4

Medlem

Idioter, pirata kommer fortfarande gå utan problem. När ska utgivarna lära sig att DRM inte gör någon nytta? Ja om man nu inte vill ta det till sitt yttersta och köra drm ala d3/simcity 4, vilket betyder förlust i kunder istället. I detta fall lär dom förlora pengar på sitt drm oxå iofs, fast inte lika mycket, pirater kommer pirata, dom som vill betala för sig kommer göra det förutsatt att man har tillgång till internet. Det är på dessa som antingen inte har internet eller som har tak på data användningen som dom kommer förlora på

Medlem
Skrivet av Jelen:

Det argumentet har knappt fungerat på 10 år. Alla former av DRM förhindrar detta. Vill du ha en egen fysisk kopia får du skaffa ett crack från internet och bränna det på en skiva. Uppmanar folk inte att göra det, men att ha en fysisk kopia har inte betytt att du har spelet på väldigt länge.

Skrivet av T.Mani:

Men fungerar det inte så att även om du har hela spelet på skivan, måste Steam fungera för att kunna köra det i alla fall, om DRM:et går via Steam? Så går går Steam åt helvete går väl dina spel åt helvete också?

Det ni säger är ju såklart riktigt, man får helt enkelt se till att man har en "säkerhets-patch" till sin skiva om nu det otänkbara skulle hända.

Som någon nämnde ovan så är det ju faktiskt så att alla sådana här ageranden från utgivare bara främjar piratkopieringen ytterligare. Mina lagliga spel som ligger på steam kan lika gärna vara borta om 10 år medans mina 20 år gamla piratade spel som ligger på skiva i källaren är fullt körbara.
Någon sa också att moderna spel inte har den omspelningsfaktorn som förr och det kan stämma. Men fortfarande så dammar jag av mitt fallout1/2 ibland och kör igenom det.

Medlem

*shrug*

In Valve I trust. Steam dör aldrig.

Medlem

Är det samma för oss som har köpt spelet till Xbone?

Medlem
Skrivet av InsaneSharky:

Är det samma för oss som har köpt spelet till Xbone?

Skulle chansa på nej, står bara om steam i nyheten samt så är väl inte piratkopiering ens ett direkt existerande problem på xbone och ps4?

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av trasapa:

För mig personligen spelar det ingen roll eftersom jag inte har använt fysisk media för spel på säkert 5 års tid. Men principiellt kan jag tycka att det är fel. Nackdelen för mig med mitt digitala spelarkiv online är att om 10-20 år så vet jag inte om jag har mina spel kvar då steam eller gog lika gärna kan ha konkat vid det laget.
Fördelen med just fysiska kopior är väl att ha en "säker" kopia som man vet funkar jämt, även om internet försvinner efter zombie apokalypsen.

Det du skriver stämmer bra och kan vara väl värt att tänka på, men köper du spelen via GoW är de fria från DRM. Du kan själv spara dem på skiva/hårddisk/minneskort med patcher och allt så även om interner i sin helhet försvinner kan du spela iaf, till skillnad från Steam.
Steam är stort men det betyder inte att de är eviga, enron föll, Volvo, Saab, Eriksson, Nokia, Sega, Blackberry, finns många gigantiska företag som gått från världsledande till ingenting på bara ett par år. Värt att minnas, så det är alltid bra med en extra back-up

Ericsson och Nokia (NSN) är knappst ingenting, kanske på specifika marknader som att tillverka mobiltelefoner.

Medlem
Skrivet av conthox:

Och hur lång tid kommer det ta innan dessa filer finns i en smidig patch eller redan på "skivan" som går att ladda ned via torrents?

Hela spelet kommer att finnas ute som torrent innan de flesta kommit hem från jobbet/skolan och installerat spelet, precis som vanligt.

Testpilot

Det är därför ni bör stödja GOG så mycket det går.

Deras modell är den enda säkra modellen för framtiden.
Spelen finns både enkelt som nedladdningsbara med Galaxy klienten och som lösa filer att spara för all framtid.

Medlem

PC: Går kanske inte att ladda ner om 20 år OM Steam är borta...
PS4: Fysisk disk yay, men går nog inte att patcha om 20 år...

Jag föredrar också fysisk media, men frågan om man vill spela detta när/om Steam inte finns längre.. Jag tror att Fallout 7 är bättre då.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Vad är det som hindrar dem som hackar spelet (för piratkopiering) att ladda ner filerna från steam och lägga till dem i piratkopian?

Medlem
Skrivet av InsaneSharky:

Är det samma för oss som har köpt spelet till Xbone?

Nix, den versionen som följer med på skivan är fullt spelbar men sönderbuggad och trasig. Vi kommer alla, oavsett format, få en 18-gigs-patch att tanka på releasedagen.

Medlem
Skrivet av zliddret:

Det är inget problem, även om det inte längre är i bruk så kan man ladda ner games for Windows live på nätet så du kan spela äldre spel.var tvungen att göra detta för att spela gta 4

Nja, njo, men hur länge kommer man kunna det? Hur länge kommer det att fungera och om man inte har den filen kvar? Kanske fungerar, än så länge, men hur ser det ut om ett par år?

Skrivet av Solrik:

Vad är det som hindrar dem som hackar spelet (för piratkopiering) att ladda ner filerna från steam och lägga till dem i piratkopian?

Uhm. Inget. Det är ju det som dom gör, dom som fixar en "crackad" variant.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag använder mig ofta av digitala köp så det är inget som påverkar mig men...

Litet lustigt är det i alla fall hur vi hyr spel oavsett om det är fysiskt eller digitalt nuförtiden, i de flesta tjänster.

Medlem

Witcher 3 eller Fallout 4, vilket kommer bli årets bästa!?

Medlem

Orkar inte läsa igenom alla wall of texts. Men som vanligt så lär det inte bli problem för piraterna men för dom "vanliga" som köper skivan..

12
Skriv svar