Medlem
Hjälp!

Jag köpte en av Webhallens egenbygda stationära gamingdator.
I butiken berättade att jag har noll erfarenhet av stationära datorer. När jag ska till att öppna och koppla in datorn möts jag av ett pussel med massor av tillbehör. Nu tror jag att jag gått någotlunda rätt på sladdarna. Och nu undrar jag vart cd-läsaren är?
Hittar ingenstans på datorn eller i någon utav de 50 instruktionsbladen jag fick till
Kan någon hjälpa mig?
Länk till datorn ; http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/229810-w...

Jag är desperat efter hjälp!
Tack på förhand.

//Emelie

Medlem

Håll i hatten! Det här ska nog lösa sig. Eller, ja, är det bara DVD-läsaren du undrar över? Datorn verkar inte ha någon sådan överhuvudtaget, vilket inte är helt ovanligt nu för tiden. Behöver du en sådan?

Medlem

Ser inte ut som det är någon CD/DVD i den datorn, såvida de inte glömt det i specifikationen. Öppna frontluckan:

Finns den inte där så sitter det ingen optisk enhet i datorn.

Medlem

Tack för era svar! Jag fick smått panik då jag fick med massor av skivor och drivrutiner på cd. Men de kanske redan är installerade isådanafall ? Annars är det ju weird..
Han sa att win 10 är installeradmen Jag tycker dock att de kunde nämt Att det inte finns cd-läsare med.
Jag har kollat i de 2 luckorna fram och det fanns inte fan också..

Medlem

Det är ingen fara! Som sagt är det väldigt sällan man verkligen har behov av en optisk enhet nu för tiden. Drivrutinerna är med största säkerhet redan installerade eftersom du köpt Webhallens egenbyggda dator, och är de inte det så är det oftast (läs: nästan alltid) bättre att ladda hem den senaste versionen från nätet ändå. Behöver du verkligen en optisk enhet är det rätt så lätt att sätta in en i datorn, och det finns externa också.

Medlem

Tack snälla, helt väck som jag är på stationärt så nu har jag stött på ett ytterligare problem. Ansluta datorn till trådlöst nätverk, hur gör jag? Nätverkskort? Finns det inbyggt som stödjer det i denna modell?

Medlem

Ditt moderkort har ett inbyggt nätverkskort, men det har inte trådlöst nätverk (WiFi) - du behöver en nätverkskabel. Koppla den mellan din router och din dator så bör allt ordna sig självt.

Medlem

Det blir lite problem då routern är på undervåningen och datorn på övervåningen. Läste att man kunde köpa en wi-fi usbsticka men problemet är ju då om jag behöver installera en drivrutin från cd, och utan cd-läsare är det ju inte möjligt. Är jag i en ond cirkel?:0

Medlem

Du kan lägga drivrutinerna på ett USB-minne från en annan dator och installera från USB-stickan.

Medlem

Tack för svar. Nä jag köpte en dator just för att slippa göra ärenden på andra datorer. Jag ska kontakta webbhallen imorgon.
Tydligen är inte cd-läsare nödvändiga men tydligen så är det ju det då alla gears kommer med cd. Gaah vad krångligt

Medlem

Du kan ju ha datorn vid routern tills du har installerat drivrutinerna för wifi-stickan. Det finns ju till och med en chans att du inte behöver installera några drivrutiner, men det vågar jag inte lova.

Lycka till i alla fall! Är det något mer är det bara att fråga, folk här brukar vara hjälpsamma. Annars finns Sweclockers också!

Testpilot
Skrivet av Emelie89:

Tack för svar. Nä jag köpte en dator just för att slippa göra ärenden på andra datorer. Jag ska kontakta webbhallen imorgon.
Tydligen är inte cd-läsare nödvändiga men tydligen så är det ju det då alla gears kommer med cd. Gaah vad krångligt

Tips från mig, köp en extern CD/DVD läsare med USB kontakt om du känner behovet.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/151039-asus_e...

Jag har en sån för de fåtalet tillfällen jag behöver en till mina datorer/laptops.

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Emelie89:

Tack för svar. Nä jag köpte en dator just för att slippa göra ärenden på andra datorer. Jag ska kontakta webbhallen imorgon.
Tydligen är inte cd-läsare nödvändiga men tydligen så är det ju det då alla gears kommer med cd. Gaah vad krångligt

Tips från mig, köp en extern CD/DVD läsare med USB kontakt om du känner behovet.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/151039-asus_e...

Jag har en sån för de fåtalet tillfällen jag behöver en till mina datorer/laptops.

Vafan, varför tänkte jag aldrig på det?!


signatur
1
Skriv svar