Betala månadsavgift för Youtube – slipp reklam och få skräckshow med Pewdiepie

Redaktör
Skrivet av Krycka:

Inget som addblock inte löser, får de inte betalt för sin hobby så får de väl skaffa riktiga jobb.

Youtubes teknik, servrar, personal, utveckling mm kostar också en slant. Likaså FZ:s. Ska de/vi också skaffa riktiga jobb?


signatur
dmn
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Krycka:

Inget som addblock inte löser, får de inte betalt för sin hobby så får de väl skaffa riktiga jobb.

Youtubes teknik, servrar, personal, utveckling mm kostar också en slant. Likaså FZ:s. Ska de/vi också skaffa riktiga jobb?

Hoppas du inte är en hycklare som byter kanal eller går och pissar när det är reklam på TV.

Medlem

Kan man betala extra för att få slippa pewdiepie också?

Medlem
Skrivet av returpack:

Jag gissar att de som röstade "för dyrt" är samma personer som inte skulle kunna tänka sig att betala från första början. 100 spänn i månaden är ju samma nivå som Spotify, vilket känns bra billigt.

Men nej, ni vill fortsätta sitta med ad-block, snåla människor.

jag gissar på att du är en dömande människa som inte ens själv vet vad du talar om utan tror du kan allt om alla varför dom säga vissa saker. Clown

Medlem
Skrivet av Tomaz:

Kan man betala extra för att få slippa pewdiepie också?

psst psst psst, du kan skippa kolla på hans videos bara. Om du nu ogillar honom varför kikar du på dom då?

Medlem

Jag är positiv till en betalmodell som låter mig betala mig förbi reklamen, den är ett riktigt aber när man som jag och min 4-åriga dotter som mest kollar via våra Ipads utan Adblock. Jag har kanske inte lyckats ställa in rätt föräldrakontroll för henne, det känns ju sådär att hennes Play Doh-klipp avbryts av en trailer för en Hollywood-rulle med diverse våldsscener.

Jag kommer att börja abonnera på YTR, men jag tycker att utbudet inte riktigt motiverar i sammanhanget rätt så saftiga 10 dollar. Trots allt betalar man sig bara förbi reklam och får marginellt med exklusiv YTR-content, utbudet i sig är ju egentligen detsamma i övrigt.

Jag hoppas att det kommer att finnas stöd för olika profiler på samma användarkonto, att betala 10 dollar x 2 användarkonton är inte aktuellt i alla fall.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av figgehn:
Skrivet av Krycka:

Inget som addblock inte löser, får de inte betalt för sin hobby så får de väl skaffa riktiga jobb.

Vad definierar du som ett riktig jobb?

Hen måste väl anse att musiker, regissör, producent, skådespelare, ljudtekniker etc etc inte är riktiga jobb. Antar att man ska svetsa, snickra eller bocka plåt för att ha ett riktigt jobb

Precis!
Visst anser jag att "lets play" videos inte är ett riktigt job utan mer att få betalt för att leka, men det finns ju faktist rätt manga poduktioner på youtube som är professionella och har krävt investering I utrustning on personal för att producera.
Och det skulle jag definitivt klassa som "riktigt jobb".

Medlem
Skrivet av molg:
Skrivet av MrStrange:

Förstår inte riktigt poängen med det här när det redan finns tillägg till tex Firefox som är gratis som tar bort reklamen på bla Youtube samt tillägg som gör så man kan ladda hem videos därifrån så de går att se offline.

För att det inte är gratis för Google att tillhandahålla tjänsten. Utan reklam eller betaltjänst kan inte Youtube existera. Precis som FZ som inte kan betala sina medarbetare utan reklam på sidan. Utan intäkter finns det ingen lön till anställda eller pengar till allt annat runt om.

Att detta ständigt ska behöva förklaras...

Ska man nu ta och vara djävulens advokat kanske det är så att om Youtube inte kan finansieras med nuvarande metod)(och ev ad block) så kanske tjänsten blivit för dyr att driva?
Youtube mådde gott utan ett ton reklam innan Google köpte upp sidan och hade inte intäkterna most a vart växande hade man antingen fått vända sig till en konkurrerande sida (konkurrens är bra) eller se över situationen.

Vi vänder på stekt istället, du får besöka Youtube som vanligt men de som vill ladda upp får istället betala för datamängd tills dess de nått en kritisk massa (och börjar gå med vinst). Det minskar antalet skräp som ingen någonsin sett (finn flertalet sådana videor, 0 visningar) och sparar på så sätt pengar. Vill du nödvändigtvis lägga upp ditt senaste ha i Ca får de också betala (och betalt) utifrån hur populär videon blir. Ett par kronor kan ju skryträttigheter vara värda

Medlem
Skrivet av atnek:

Kan man betala för att slippa se honom igen.. någonsin..

Det är helt gratis att inte kolla på hans klipp eller läsa artiklar som handlar om honom.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Krycka:

Inget som addblock inte löser, får de inte betalt för sin hobby så får de väl skaffa riktiga jobb.

Youtubes teknik, servrar, personal, utveckling mm kostar också en slant. Likaså FZ:s. Ska de/vi också skaffa riktiga jobb?

Det finns alltid en gråzon. Jag har Ad-block men har det självklart avstängt här eftersom jag vill "bidra" till er överlevnad. Men varken eran eller YouTube's utveckling är något jag som konsument bett om. Jag minns YT som en stor slask där man kunde titta på roliga kortfilmer. Helt gratis. Helt oseriöst. Inget "Megacorp" som drar i trådarna. Sen kom utvecklingen...

Samma sak gäller egentligen FZ. Jag hittade in på Fragzone genom Quake och IRC. Ni hade bra servrar och en tjockis (Phat) som var ambitiös och driven att skapa ett svenskt Quake-community. Var säkert fler än Phat som bidrog men det är honom jag minns bäst, sorry! Sen gick utvecklingen vidare från Quake till att handla om mutliplayerspelande överlag (PC då självklart, att sitta och spela NHL 97 med polarn i soffan räknades inte som multiplayer på den tiden). Inte mig emot, HL hade nyss kommit ut som en framtida multiplayer-revolution.

Här kändes det fortfarande som att det var vilja och intresse som drev FZ vidare, inte pengar.

Sen började det samarbetas med utgivare, annonsörer, speltidningar osv. Hela upplägget gjordes om, FZ lämnade sina Fragzone-rötter helt och gick in i framtiden som en sida för samtliga plattformar. Phat var borta. Det nya järngänget var på plats (Älskar er allihopa så inget negativt!) som skulle göra arbete utav hobby. 70-80% av allt som skrevs var inte tillgängligt för mig eftersom jag inte spelade på konsol och inte spelar alla sorters spel. För att kunna producera detta material behövdes större intäkter i form av annonser som jag fick svälja. Sådan är utvecklingen...

Jag har haft FZ som startsida sedan -97 och kommer säkert ha det i 20 år till i någon form. Men allt du nämner om teknik, personal, utveckling och servrar är resultatet av att antingen vilja tjäna stora mängder pengar eller att kunna hänge sig till sin hobby på heltid. i YT's fall tror jag det handlar om pengar. I FZ's fall hoppas jag på det senare. Men jag tycker ändå att ni får acceptera att många ser det som en lyx att få jobba med något man tycker om. Jag har svårt att acceptera era jobb som "riktiga jobb" eftersom jag, ärligt talat, är avundsjuk

Själva definitionen av jobb för mig och många andra är att "göra något man egentligen inte vill för att kunna överleva och göra det man verkligen vill."

Ber om ursäkt för väggen av text, lätt att det spårar lite när man börjar drömma sig tillbaka

Medlem
Skrivet av returpack:

Jag gissar att de som röstade "för dyrt" är samma personer som inte skulle kunna tänka sig att betala från första början. 100 spänn i månaden är ju samma nivå som Spotify, vilket känns bra billigt.

Men nej, ni vill fortsätta sitta med ad-block, snåla människor.

För min del handlar det inte om snålhet.
Idén om att ta betalt för att låta bli att vara irriterande/blockerande/störande/ivägen tycker jag är puckad.
Tänk om det var likadant i spel - "Betala! Annars pausar vi ditt spel med reklamavbrott!".
Eller om du var tvungen att köpa ett "åkband" för att promenera i en park, för om du inte har åkbandet kommer parkskötare och tacklar dig lite då och då för att få dig att betala.
I radio är det kanske svårt att låta bli, men TV och webbsidor har faktiskt möjligheten att visa reklam utan att totalt blockera eller störa det man tänkt göra/se på, så dom kan väl komma på bättre finansieringsmetoder istället för att lägga energi, tid och pengar på att jävlas för att få betalt.

Att betala för tjänsten är en sak, men betala för att slippa bestraffning känns inte som rätt väg att gå 2015.

KoP
Medlem

Folk är ju vana med att YouTube alltid varit gratis så detta kommer nog bli svårt att fasa in. Personligen skulle jag nog kunna tänka mig att betala för att slippa reklamen.

Medlem
Skrivet av Ziern:

Att betala för tjänsten är en sak, men betala för att slippa bestraffning känns inte som rätt väg att gå 2015.

Reklam ÄR ett sätt att betala för sig. Inte en bestraffning. Att reklam fyller funktion som betalmedel i vissa sammanhang (tv, webb, "gratis"produkter hem i brevlådan etc) är något som verkar ha fallit ut folks medvetande.

Medlem

Använder Adblock dock inte huvudsakligen till Youtube. Använder det bara till hemsidor som har irriterande annonser som spelar musik eller hoppar upp i ansiktet på dig. Stänger av Adblocker på sidor som jag stödjer och inte har irriterande sådana.

Youtube använder jag faktiskt oerhört lite. Det kan hända att jag kollar på något klipp då och då men sällan jag spenderar över en timme på Youtube. Den enda kanalen jag faktiskt följer är FRANKIEonPCin1080p - annars är det kanske någon låt hit och dit eller letar efter en review på någon produkt men inte av någon specifik person.

För mig fortsätter jag med Adblocker på Youtube. 100kr i månaden för något jag inte använder, nej tack. Jag kan pausa Adblocker om det är någon jag vill stötta istället.

dmn
Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av Ziern:

Att betala för tjänsten är en sak, men betala för att slippa bestraffning känns inte som rätt väg att gå 2015.

Reklam ÄR ett sätt att betala för sig. Inte en bestraffning. Att reklam fyller funktion som betalmedel i vissa sammanhang (tv, webb, "gratis"produkter hem i brevlådan etc) är något som verkar ha fallit ut folks medvetande.

Att företag tycker att reklam är en bra idé är gör det inte till en bra idé.
Oönskad reklam är påträngande, avskyvärt och förbannat störande.

Medlem

Mjölka mjölka mjölka


signatur

If u can´t kill me, Join me

Redaktör
Skrivet av Ziern:
Skrivet av returpack:

Jag gissar att de som röstade "för dyrt" är samma personer som inte skulle kunna tänka sig att betala från första början. 100 spänn i månaden är ju samma nivå som Spotify, vilket känns bra billigt.

Men nej, ni vill fortsätta sitta med ad-block, snåla människor.

För min del handlar det inte om snålhet.
Idén om att ta betalt för att låta bli att vara irriterande/blockerande/störande/ivägen tycker jag är puckad.
Tänk om det var likadant i spel - "Betala! Annars pausar vi ditt spel med reklamavbrott!".
Eller om du var tvungen att köpa ett "åkband" för att promenera i en park, för om du inte har åkbandet kommer parkskötare och tacklar dig lite då och då för att få dig att betala.
I radio är det kanske svårt att låta bli, men TV och webbsidor har faktiskt möjligheten att visa reklam utan att totalt blockera eller störa det man tänkt göra/se på, så dom kan väl komma på bättre finansieringsmetoder istället för att lägga energi, tid och pengar på att jävlas för att få betalt.

Att betala för tjänsten är en sak, men betala för att slippa bestraffning känns inte som rätt väg att gå 2015.

Det är skillnad. Spel betalar man normalt för, och parker finansieras med skatt eller av av markägaren. Sajter som FZ finansieras uteslutande av reklam, och blir det för få som ser reklamen slutar annonsörerna köpa annonsplats på sajten, vilket inte håller i längden. Sajter som FZ är nämligen dyra i drift.

Problemet med annonser är att de ganska ofta blir påträngande - annonsören vill att annonserna syns, och räknar med att det är värt lite irritation. Blir det för mycket sånt tar folk till adblock och liknande. Jag tror annonsörer, och även vi som driver sajterna, måste prioritera att annonserna utformas så att de är relevanta och absolut inte stör besökarna. Du nämner tjänster kontra bestraffning: det gäller att få till så att annonserna upplevs just som en tjänst, eller något besökaren kan ha nytta av.


signatur
phi
Medlem
Skrivet av electric8:

Cash Rules Everything Around Me

- Youtube Clan

P.E.W.D Get The Money
Dollar, dollar bill y'all

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av waeress:
Skrivet av Ziern:

Att betala för tjänsten är en sak, men betala för att slippa bestraffning känns inte som rätt väg att gå 2015.

Reklam ÄR ett sätt att betala för sig. Inte en bestraffning. Att reklam fyller funktion som betalmedel i vissa sammanhang (tv, webb, "gratis"produkter hem i brevlådan etc) är något som verkar ha fallit ut folks medvetande.

Att företag tycker att reklam är en bra idé är gör det inte till en bra idé.
Oönskad reklam är påträngande, avskyvärt och förbannat störande.

Jag hatar reklam lika mycket som dig verkar det som
Men jag hatar nog reklampelare ute på stan och i städerna mer än den reklam man får via tv och webb

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av dmn:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Krycka:

Inget som addblock inte löser, får de inte betalt för sin hobby så får de väl skaffa riktiga jobb.

Youtubes teknik, servrar, personal, utveckling mm kostar också en slant. Likaså FZ:s. Ska de/vi också skaffa riktiga jobb?

Hoppas du inte är en hycklare som byter kanal eller går och pissar när det är reklam på TV.

Vad har kisspaus med saken att göra? Reklamen sänds ju lik förbaskat, och pengarna betalas ut oavsett. Eller tror du att TV-bolagen har en kamera gömd i ditt hem som ser om du sitter framför TV:n eller inte?

dmn
Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Krycka:

Inget som addblock inte löser, får de inte betalt för sin hobby så får de väl skaffa riktiga jobb.

Youtubes teknik, servrar, personal, utveckling mm kostar också en slant. Likaså FZ:s. Ska de/vi också skaffa riktiga jobb?

Hoppas du inte är en hycklare som byter kanal eller går och pissar när det är reklam på TV.

Vad har kisspaus med saken att göra? Reklamen sänds ju lik förbaskat, och pengarna betalas ut oavsett. Eller tror du att TV-bolagen har en kamera gömd i ditt hem som ser om du sitter framför TV:n eller inte?

En adblocker som laddar reklamen men inte visar den är alltså ok enligt dig.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Ziern:
Skrivet av returpack:

Jag gissar att de som röstade "för dyrt" är samma personer som inte skulle kunna tänka sig att betala från första början. 100 spänn i månaden är ju samma nivå som Spotify, vilket känns bra billigt.

Men nej, ni vill fortsätta sitta med ad-block, snåla människor.

För min del handlar det inte om snålhet.
Idén om att ta betalt för att låta bli att vara irriterande/blockerande/störande/ivägen tycker jag är puckad.
Tänk om det var likadant i spel - "Betala! Annars pausar vi ditt spel med reklamavbrott!".
Eller om du var tvungen att köpa ett "åkband" för att promenera i en park, för om du inte har åkbandet kommer parkskötare och tacklar dig lite då och då för att få dig att betala.
I radio är det kanske svårt att låta bli, men TV och webbsidor har faktiskt möjligheten att visa reklam utan att totalt blockera eller störa det man tänkt göra/se på, så dom kan väl komma på bättre finansieringsmetoder istället för att lägga energi, tid och pengar på att jävlas för att få betalt.

Att betala för tjänsten är en sak, men betala för att slippa bestraffning känns inte som rätt väg att gå 2015.

Det är skillnad. Spel betalar man normalt för, och parker finansieras med skatt eller av av markägaren. Sajter som FZ finansieras uteslutande av reklam, och blir det för få som ser reklamen slutar annonsörerna köpa annonsplats på sajten, vilket inte håller i längden. Sajter som FZ är nämligen dyra i drift.

Problemet med annonser är att de ganska ofta blir påträngande - annonsören vill att annonserna syns, och räknar med att det är värt lite irritation. Blir det för mycket sånt tar folk till adblock och liknande. Jag tror annonsörer, och även vi som driver sajterna, måste prioritera att annonserna utformas så att de är relevanta och absolut inte stör besökarna. Du nämner tjänster kontra bestraffning: det gäller att få till så att annonserna upplevs just som en tjänst, eller något besökaren kan ha nytta av.

Ja, precis - det är det jag menar. Det handlar inte om att få bort reklamen helt, utan att inte använda den som ett påtvingat irritationsmoment för att "locka" folk till att betala för att ta bort den.
Att webbsidor såsom FZ har reklam är helt förståeligt, speciellt om det är harmlösa banners som inte blinkar och stör. Däremot om det handlar om popups, helsidoreklam, reklam som är i vägen i x-antal sekunder tills man kan kryssa ner det etc... då får jag en dålig smak i munnen, både mot produkten som reklamen avser, samt sidan den syns på. Speciellt om syftet med det är att pusha folk till att betala för att bli av med det.

Om jag får höra reklam från högtalarna när jag går och handlar eller ser skyltar här och var så är ointressant reklam bara brus att filtrera, men det hindrar mig inte och är inte ett direkt störmoment. Oavsett hur intresserad jag är av reklam som avbryter/stoppar/stör det jag håller på med så tappar jag intresset istället.

Har Inte riktigt med ovan diskussion att göra, men reklam som är störig finns det väl ingen som gillar.. t.ex. höga pip, biltutor eller infernaliskt tjatande på radion när man kör bil t.ex. Tvi vale!
"Öööh vi får uppmärksamhet! All uppmärksamhet är bra!"
Nej. Fel. Försvinn.

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av atnek:

Kan man betala för att slippa se honom igen.. någonsin..

Det är helt gratis att inte kolla på hans klipp eller läsa artiklar som handlar om honom.

Nu tänkte jag lite längre än så och lurade på om folk kunde ge honom en tia för att bara försvinna..

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av dmn:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Krycka:

Inget som addblock inte löser, får de inte betalt för sin hobby så får de väl skaffa riktiga jobb.

Youtubes teknik, servrar, personal, utveckling mm kostar också en slant. Likaså FZ:s. Ska de/vi också skaffa riktiga jobb?

Hoppas du inte är en hycklare som byter kanal eller går och pissar när det är reklam på TV.

Vad har kisspaus med saken att göra? Reklamen sänds ju lik förbaskat, och pengarna betalas ut oavsett. Eller tror du att TV-bolagen har en kamera gömd i ditt hem som ser om du sitter framför TV:n eller inte?

En adblocker som laddar reklamen men inte visar den är alltså ok enligt dig.

Vet inte vad adblocker har med saken att göra, jag pratade om TV-reklam och kisspauser, inget annat.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:
Skrivet av waeress:
Skrivet av figgehn:
Skrivet av Krycka:

Inget som addblock inte löser, får de inte betalt för sin hobby så får de väl skaffa riktiga jobb.

Vad definierar du som ett riktig jobb?

Hen måste väl anse att musiker, regissör, producent, skådespelare, ljudtekniker etc etc inte är riktiga jobb. Antar att man ska svetsa, snickra eller bocka plåt för att ha ett riktigt jobb

Precis!
Visst anser jag att "lets play" videos inte är ett riktigt job utan mer att få betalt för att leka, men det finns ju faktist rätt manga poduktioner på youtube som är professionella och har krävt investering I utrustning on personal för att producera.
Och det skulle jag definitivt klassa som "riktigt jobb".

Jag anser nog att "Lets Play" kreatörer ligger nånstans mellan recensenter och personer som gör sig själva till en produkt (modeller, komiker, skådespelare etc.). Så jag tycker nog att det är ett riktigt jobb också. Vem som helst kan inte få tillräckligt med följare för att kunna leva på det och för vissa ligger det arbete bakom. I form av tränande på både spel och att skapa en tilltalande personlighet; för alla som gör lets play är inte sig själva när dom streamar/filmar.

*Edit* allvarligt talat så tycker inte jag det finns några låtsasjobb (ja, förutom kung eller del av kungafamiljen kanske); tjänar man sitt uppehälle på att göra något så är det ett jobb helt enkelt. Det kan samtidigt vara ens hobby; och då är man ju bara än mer lyckad i min mening

Medlem
Skrivet av deezel:
Skrivet av returpack:

Jag gissar att de som röstade "för dyrt" är samma personer som inte skulle kunna tänka sig att betala från första början. 100 spänn i månaden är ju samma nivå som Spotify, vilket känns bra billigt.

Men nej, ni vill fortsätta sitta med ad-block, snåla människor.

Jag betalar gladeligen för Spotify, Netflix, HBO, Crunchyroll t.ex, men inte för YT. Skillnaden ligger i utbudet om man säger så.

Själv använder jag bara YT ett fåtal ggr per månad, medan ex. spotify rullar flera ggr per dag. Det är mao "jäkligt" mycket dyrare med YT. För egen del motiverar det inte en kostnad på $10 även om många tycker det är billigt.

Exakt. Samma här.

Faktum kanske är att Youtube blivit för trögdrivet finansiellt. Inte så konstigt med all dynga som med lätthet laddas upp. Om nu Google inte längre känner att tjänsten är lönsam nog trots allt integritetskränkande insamlade av personlig information kanske den behöver bantas. Eller rent av göras om i grunden.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Minns när reklam på en sida var några banners. Då var youtube en sida där folk kunde ladda upp filmer utan att ha något direkt ekonomiskt intresse, utan bara dela med sig av saker.

Varför ska de slänga in idiotiska reklamfilmer som man ska behöva se innan man ska kolla på något som man inte ens vet om det är värt att titta på?

Det finns folk som gör fantastiska saker på youtube, men det är ju dom i så fall som ska få varenda krona och inte youtube!!!

Medlem
Skrivet av Teo:

Älskar PewDiePie, så detta göra mig sjukt glad :D. GOGO PDP, du förtjänar allt som kommer din väg <3.

Du behöver marklyft i ditt liv. Kanske då slutar du idolisera beta males..

Medlem
Skrivet av figgehn:
Skrivet av Krycka:

Inget som addblock inte löser, får de inte betalt för sin hobby så får de väl skaffa riktiga jobb.

Vad definierar du som ett riktig jobb?

Det arbete man gör och får betalt för fast man kanske helst skulle vilja göra något annat, tex sin hobby.

Det har blivit ett sådant daltande med att folk ska få livnära sig på sin dröm.
Visst kul för dem som kan, men den stora massan kommer alltid att få skyffla skit för sitt uppehälle.

Teo
Medlem
Skrivet av atnek:
Skrivet av Teo:

Älskar PewDiePie, så detta göra mig sjukt glad :D. GOGO PDP, du förtjänar allt som kommer din väg <3.

Du behöver marklyft i ditt liv. Kanske då slutar du idolisera beta males..

Nej, jag idoliserar precis vem jag vill och jag finner PDP att vara en underbar person och jag är ett stort fan av hans kanal och sprider hans verk överallt jag kan :).

Skrivet av Krycka:
Skrivet av figgehn:
Skrivet av Krycka:

Inget som addblock inte löser, får de inte betalt för sin hobby så får de väl skaffa riktiga jobb.

Vad definierar du som ett riktig jobb?

Det arbete man gör och får betalt för fast man kanske helst skulle vilja göra något annat, tex sin hobby.

Det har blivit ett sådant daltande med att folk ska få livnära sig på sin dröm.
Visst kul för dem som kan, men den stora massan kommer alltid att få skyffla skit för sitt uppehälle.

Ja, det är kul för dessa som blir populära på youtube och älskar sina jobb. Suger för resten som skyfflar skit och jag är glad att jag inte är en av dessa! Jag är glad att det finns människor som kan tänka sig göra skitiga jobb så vi finare människor slipper.

Skyfflar du skit?

123
Skriv svar