Steam Machines för klena för vinterns storspel

Robot
Steam Machines för klena för vinterns storspel

I november släpps Valves vardagsrumsdatorer - vilka spel kommer de att klara av?

#star-wars-battlefront


Medlem
Steam Machines för klena för vinterns storspel

Vilken skräll? Not

Medlem

Linux master race


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

MEG
Medlem

Förstår inte varför man "bara" kör med PC.....kan tycka att det är lite komiskt


signatur

Death is only the beginning

Medlem

fallout 4 kanske har rekomenderat 4 gb grafikminne, men om vi alla känner bethesda rätt så kommer spelet kräva mindre än så. Min före detta stationära som egentligen endast skulle ha klarat low inställningar i till exempel skyrim klarade spelet på högre inställningar utan problem.

bethesdas spel är kända för att kunna spelas på högre inställningar även med klenare datorer.

Medlem

Har aldrig förstått syftet med steam machines, är det valves försök att ta sig in i konsolmarknaden?

Medlem

Jag förstår fortfarande inte poängen med Steam Machine. Är inte till och med Steam Link+Steam Controller samma koncept fast i både enklare, smidigare, och billigare form?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Inaktiv
Skrivet av Vercadi:

Har aldrig förstått syftet med steam machines, är det valves försök att ta sig in i konsolmarknaden?

Ja vi får hoppas, vem fan orkar med failbox eller paystation längre

Medlem

Nu var vell rekommenderat för Fallout 4 3GB för nvidia samt 4GB för ati/AMD?

Medlem

visar ju att detta var bara ett stort epic fail från början och speciellt me dom priserna.. nej bort me skiten!

Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Nu var vell rekommenderat för Fallout 4 3GB för nvidia samt 4GB för ati/AMD?

när spelet släpps lär nog brödrostar kunna köra spelet på rätt hög grafik, utgår aldrig efter systemkraven när det kommer till bethesda spel

Medlem

Jag har faktiskt svårt att se Steam Machines plats på marknaden mellan konsoler och datorer. Man kan lika gärna spara pengar och bygga en egen liten dator i Mini-ITX-format med ett hyfsat grafikkort.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Steam Machine? Vad e det för trams?

Medlem

Vad är det för skitrubrik? Är dom för klena eller inte? För det verkar ju inte så i resten av artikeln. Möjligen för rekommenderade inställningar men inte ens det vet ni. Som sista mening skriver ni till och med att Steam machines kanske klarar det ändå. Skärp er, ni vet inget än.

Medlem

Lol vem köper detta skräpet?


signatur

Meep!

Relik 📜

Steam Machines är ett rätt udda koncept, just eftersom det egentligen handlar om vanliga datorer. Ska bli intressant att se hur packeteringen blir när produkterna väl landar i butik, alltså hur de positioneras och marknadsförs.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Det där säger ju inget alls om prestanda utöver texturlagring, med det sagt så är nog 2GB i lägsta laget och är det inte större på någon modell så är det en grov miss av AlienWare.
Men å andra sidan, vem fan köper AlienWare i våra trakter? Det kommer finnas konkurrenter med bättre utbud.

Medlem

Kommer nog inte vara några större problem

Medlem

Som ahris säger.

Vem fan köper alienware? Deras datorer normalt är overpriced som fan, det är nog dom sämsta att jämnföra med, borde nog ta en tillverkare som inte säljer sitt märke sådär. Men pågrund av att dom gör det så får jag en känsla av att den där artikeln är väldigt vinklad emot konsollernas fördel...

Medlem

funkar ens fallout och battlefield på linux/steam os?

Medlem
Skrivet av Vioche:

funkar ens fallout och battlefield på linux/steam os?

Tror hela steam-biblioteket av spel har fått linuxklienter. Valve har jobbat på det ganska länge.

Medlem

Nope, det har det inte.

Oavsett så är det inte heller Valve som utvecklar spelen, så att de skulle kunna ändra i källkoden åt spelen är ju inte riktigt rätt heller.

Skrivet av Ahris:
Skrivet av Vioche:

funkar ens fallout och battlefield på linux/steam os?

Tror hela steam-biblioteket av spel har fått linuxklienter. Valve har jobbat på det ganska länge.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Vercadi:

Har aldrig förstått syftet med steam machines, är det valves försök att ta sig in i konsolmarknaden?

Ja vi får hoppas, vem fan orkar med failbox eller paystation längre

Vad är det för fel på playstation? Visst, grafiken är inte high-end men samtidigt är den inte dålig. När jag köpte min Ps4 för ca 2 år sedan var jag fullt medveten om prestandan. Jag betalade ca 3800kr för en konsol som löser allt som kommer ut på marknaden utan några större problem, vilket även var helt perfekt för mig som student. Vill samtidigt se en komplett PC för 3800kr med en prestanda som ett Ps4.

Konsolers prestanda och prisklass är skapat för en större publik där ekonomiska resurser varierar.Det är otroligt trångsynt att hacka på konsoler för 3000-4000kr utan att ha någon som helst förankring till just valet av prisklass från Sony/Microsoft. Verkar inte som att du känner till att det finns länder och familjer med starkt varierande ekonomi, som kanske inte har råd att köpa en speldator för 10.000-20.000kr?

Medlem

En riktig PC gamer bygger sin dator själv!

Medlem
Skrivet av elPresidente:
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Vercadi:

Har aldrig förstått syftet med steam machines, är det valves försök att ta sig in i konsolmarknaden?

Ja vi får hoppas, vem fan orkar med failbox eller paystation längre

Vad är det för fel på playstation? Visst, grafiken är inte high-end men samtidigt är den inte dålig. När jag köpte min Ps4 för ca 2 år sedan var jag fullt medveten om prestandan. Jag betalade ca 3800kr för en konsol som löser allt som kommer ut på marknaden utan några större problem, vilket även var helt perfekt för mig som student. Vill samtidigt se en komplett PC för 3800kr med en prestanda som ett Ps4.

Konsolers prestanda och prisklass är skapat för en större publik där ekonomiska resurser varierar.Det är otroligt trångsynt att hacka på konsoler för 3000-4000kr utan att ha någon som helst förankring till just valet av prisklass från Sony/Microsoft. Verkar inte som att du känner till att det finns länder och familjer med starkt varierande ekonomi, som kanske inte har råd att köpa en speldator för 10.000-20.000kr?

Fördelen med en konsoll jämfört med en dator i samma prisklass är just optimeringen. Dem flesta som bygger datorer för runt 3500 spänn använder en AMD Athlon x4 och en GPU för runt 1500-2000kr som knappast kommer kunna hålla måttet om två år, PS4 däremot kommer på sikt om två år att ha snyggare spel tack vare just den optimeringen som är möjlig för konsoller, detsamma gäller Xbone.

Medlem
Skrivet av simpa975:
Skrivet av elPresidente:
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Vercadi:

Har aldrig förstått syftet med steam machines, är det valves försök att ta sig in i konsolmarknaden?

Ja vi får hoppas, vem fan orkar med failbox eller paystation längre

Vad är det för fel på playstation? Visst, grafiken är inte high-end men samtidigt är den inte dålig. När jag köpte min Ps4 för ca 2 år sedan var jag fullt medveten om prestandan. Jag betalade ca 3800kr för en konsol som löser allt som kommer ut på marknaden utan några större problem, vilket även var helt perfekt för mig som student. Vill samtidigt se en komplett PC för 3800kr med en prestanda som ett Ps4.

Konsolers prestanda och prisklass är skapat för en större publik där ekonomiska resurser varierar.Det är otroligt trångsynt att hacka på konsoler för 3000-4000kr utan att ha någon som helst förankring till just valet av prisklass från Sony/Microsoft. Verkar inte som att du känner till att det finns länder och familjer med starkt varierande ekonomi, som kanske inte har råd att köpa en speldator för 10.000-20.000kr?

Fördelen med en konsoll jämfört med en dator i samma prisklass är just optimeringen. Dem flesta som bygger datorer för runt 3500 spänn använder en AMD Athlon x4 och en GPU för runt 1500-2000kr som knappast kommer kunna hålla måttet om två år, PS4 däremot kommer på sikt om två år att ha snyggare spel tack vare just den optimeringen som är möjlig för konsoller, detsamma gäller Xbone.

Håller helt med dig!

Medlem

Ska de någonsin blir intressanta måste de prestera minst lika bra som dagens konsoler (1080p@30fps), klara av att hålla den nivån även på nya spel i minst 3 (5?) års tid och inte kosta mer än en konsol.

Betala extra för nöjet att spela med sämre grafik/flyt än på konsol låter ju bara som dumheter. Ska bli väldigt intressant att de hur dessa klarar sig om ett år eller två, om de fortfarande duger eller blivit föråldrade...

Medlem
Skrivet av simpa975:
Skrivet av elPresidente:
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Vercadi:

Har aldrig förstått syftet med steam machines, är det valves försök att ta sig in i konsolmarknaden?

Ja vi får hoppas, vem fan orkar med failbox eller paystation längre

Vad är det för fel på playstation? Visst, grafiken är inte high-end men samtidigt är den inte dålig. När jag köpte min Ps4 för ca 2 år sedan var jag fullt medveten om prestandan. Jag betalade ca 3800kr för en konsol som löser allt som kommer ut på marknaden utan några större problem, vilket även var helt perfekt för mig som student. Vill samtidigt se en komplett PC för 3800kr med en prestanda som ett Ps4.

Konsolers prestanda och prisklass är skapat för en större publik där ekonomiska resurser varierar.Det är otroligt trångsynt att hacka på konsoler för 3000-4000kr utan att ha någon som helst förankring till just valet av prisklass från Sony/Microsoft. Verkar inte som att du känner till att det finns länder och familjer med starkt varierande ekonomi, som kanske inte har råd att köpa en speldator för 10.000-20.000kr?

Fördelen med en konsoll jämfört med en dator i samma prisklass är just optimeringen. Dem flesta som bygger datorer för runt 3500 spänn använder en AMD Athlon x4 och en GPU för runt 1500-2000kr som knappast kommer kunna hålla måttet om två år, PS4 däremot kommer på sikt om två år att ha snyggare spel tack vare just den optimeringen som är möjlig för konsoller, detsamma gäller Xbone.

Ursäkta men min dator jag köpte 1 år efter xbox 360 och playstation 3 kom ut hade tillräckligt med kraft för att spöa dom hela deras livstid som dom hade. JAg betalade ungefär 6k för min dator vilket var ungefär vad ps3 kostade när den kom ut. Sen är inte folk sura över vad för prestanda konsoller har och vad dom kostar utan folk är sura över att spelen görs för konsoller sen får vi pc spelare en skit port som inte alls är optimerad någonstans. Det är vad folk är irriterade på. Spelen borde ej göras för konsoller utan för pc sen bli portade till konsoller. Då det är lättare att göra ett spel för flera olika typer av hårdvara och sen optimera spelet specifikt för konsollerna. DOck sågör dom ej detta.

Jag lovar att min dator jag köpte cpu moderkort, ramminne år 2011 på hösten sen ett nytt grafikkort år 2013 på hösten som kostade mig allt som allt 5500kr kommer klara sig att stå emot konsollerna deras livstid ut. För just nu är den mycekt b ättre än konsollerna i prestanda och cpun är redan 4 år gammal och grafikkortet är 2 år gammalt. Dock så har jag högre krav än vad ni som spelar på konsoller har, jag vill ha den upplösningen som min skärm klara av sen helst 60 fps eller högre med bra grafik. Pågrund av detta måste jag uppgradera min dator senare vilket jag ändå tänkt göra om 1 år och då har min cpu klarat sig ungefär lika länge som playstation 3 gjorde då den kom ut 2007 i europa och playstation 4 kom ut år 2013. Men jag lovar att denna dator skulle hålla sig emot konsolleran hela dess livstid ut i deras prestanda förhållanden som dom håller.

Det som är synd är att konsollerna fick väldigt hårda krav emot sig att hålla en max watt som var väldigt låg och pågrund av detta kunde dom ej göra så konsollerna hade mer kraft . Det är synd att dom ej valde att göra konsollerna nästa år då vi verkligen går ner i storlek på cpuer och gpuer och drar ner hur mycket dom drar då skulle konsollerna nog ge mycket bättre prestanda som är närmare en hög klassig pc prestanda.

Medlem
Skrivet av fatcamp:
Skrivet av simpa975:
Skrivet av elPresidente:
Skrivet av vampyrer_suger:
Skrivet av Vercadi:

Har aldrig förstått syftet med steam machines, är det valves försök att ta sig in i konsolmarknaden?

Ja vi får hoppas, vem fan orkar med failbox eller paystation längre

Vad är det för fel på playstation? Visst, grafiken är inte high-end men samtidigt är den inte dålig. När jag köpte min Ps4 för ca 2 år sedan var jag fullt medveten om prestandan. Jag betalade ca 3800kr för en konsol som löser allt som kommer ut på marknaden utan några större problem, vilket även var helt perfekt för mig som student. Vill samtidigt se en komplett PC för 3800kr med en prestanda som ett Ps4.

Konsolers prestanda och prisklass är skapat för en större publik där ekonomiska resurser varierar.Det är otroligt trångsynt att hacka på konsoler för 3000-4000kr utan att ha någon som helst förankring till just valet av prisklass från Sony/Microsoft. Verkar inte som att du känner till att det finns länder och familjer med starkt varierande ekonomi, som kanske inte har råd att köpa en speldator för 10.000-20.000kr?

Fördelen med en konsoll jämfört med en dator i samma prisklass är just optimeringen. Dem flesta som bygger datorer för runt 3500 spänn använder en AMD Athlon x4 och en GPU för runt 1500-2000kr som knappast kommer kunna hålla måttet om två år, PS4 däremot kommer på sikt om två år att ha snyggare spel tack vare just den optimeringen som är möjlig för konsoller, detsamma gäller Xbone.

Ursäkta men min dator jag köpte 1 år efter xbox 360 och playstation 3 kom ut hade tillräckligt med kraft för att spöa dom hela deras livstid som dom hade. JAg betalade ungefär 6k för min dator vilket var ungefär vad ps3 kostade när den kom ut. Sen är inte folk sura över vad för prestanda konsoller har och vad dom kostar utan folk är sura över att spelen görs för konsoller sen får vi pc spelare en skit port som inte alls är optimerad någonstans. Det är vad folk är irriterade på. Spelen borde ej göras för konsoller utan för pc sen bli portade till konsoller. Då det är lättare att göra ett spel för flera olika typer av hårdvara och sen optimera spelet specifikt för konsollerna. DOck sågör dom ej detta.

Jag lovar att min dator jag köpte cpu moderkort, ramminne år 2011 på hösten sen ett nytt grafikkort år 2013 på hösten som kostade mig allt som allt 5500kr kommer klara sig att stå emot konsollerna deras livstid ut. För just nu är den mycekt b ättre än konsollerna i prestanda och cpun är redan 4 år gammal och grafikkortet är 2 år gammalt. Dock så har jag högre krav än vad ni som spelar på konsoller har, jag vill ha den upplösningen som min skärm klara av sen helst 60 fps eller högre med bra grafik. Pågrund av detta måste jag uppgradera min dator senare vilket jag ändå tänkt göra om 1 år och då har min cpu klarat sig ungefär lika länge som playstation 3 gjorde då den kom ut 2007 i europa och playstation 4 kom ut år 2013. Men jag lovar att denna dator skulle hålla sig emot konsolleran hela dess livstid ut i deras prestanda förhållanden som dom håller.

Det som är synd är att konsollerna fick väldigt hårda krav emot sig att hålla en max watt som var väldigt låg och pågrund av detta kunde dom ej göra så konsollerna hade mer kraft . Det är synd att dom ej valde att göra konsollerna nästa år då vi verkligen går ner i storlek på cpuer och gpuer och drar ner hur mycket dom drar då skulle konsollerna nog ge mycket bättre prestanda som är närmare en hög klassig pc prestanda.

Vad var det för specifikationer på datorn du köpte?

Edit: Vill gärna ha märken och modell på hårdvaran.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Det känns också som att den stora frågan fortfarande är hur bra stödet kommer att vara för Steam OS. Valve menar ju att de kan få mindre "overhead" i kommunikationen mellan systemet och hårdvaran genom att köra sin egna plattform ovanpå en Linux-bas, men när de började jobba på den var det Windows 8 plus DirectX 11 som gällde. Windows 10 plus DirectX 12 tar bort många av försäljningsargumenten för Steam OS, och vid lanseringen lär Steam OS ha en ytterst begränsad del av Steam-katalogen jämfört med Windows-utbudet. Har gärna fel, konkurrens är bra, men jag har svårt att se hur Steam Machines ska vara konkurrenskraftiga vid lanseringen.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

123
Skriv svar