Skolattacken i Trollhättan

Medlem
Skolattacken i Trollhättan

Visst känns det som en vanlig vardag att man hör om skolskjutningar i USA? Med risk för att låta kall, men våldsdåd på skolor i USA höjer man knappt på ögonbrynet åt längre. Det sker så ofta och även om det rör sig om hemska dåd så har man nästan blivit van. Man blir lätt lite avtrubbad för hemska saker.

Det är något helt annat när det sker på ens egen tröskel. "Sånt händer inte i Sverige" har varit en vanlig kommentar när det gäller terroristhandlingar och allvarligt skolvåld. Jo, det händer i Sverige. Vi är inte avskurna från resten av världen.

Samtidigt gick jag själv i skolan för bara 13 år sen. Något sånt här kändes otänkbart då, trots att Columbine sett till att alla i min generation kände till uttrycken "skolskjutning" och "skolmassaker".

Jag hoppas att det här är en engångsföreteelse. Jag vill inte sitta om 10 år och se på nyheterna att en skolattack ägt rum i Sverige, rycka på axlarna och tänka "Jaha, en till". Men samtidigt är jag inte naiv. Våld föder våld. Det har historien bevisat många gånger.

#blogg

Medlem
Skolattacken i Trollhättan

Tråkigt att behöva tro det - men det är inte en engångsföretelse OCH det kommer nog göra så att skolor i det lite längre loppet får upp fler kameror och mer övervakning av elever/lärare.

Min kompis trodde jag pratade om USA när jag berättade att en svärdslirare hade dödat andra elever i en skola och sedan blivit skjuten av polisen, sedan trodde han det var ett skämt när jag sa trollhättan. Tills han såg nyheten om det själv.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Tråkigt att behöva tro det - men det är inte en engångsföretelse OCH det kommer nog göra så att skolor i det lite längre loppet får upp fler kameror och mer övervakning av elever/lärare.

Min kompis trodde jag pratade om USA när jag berättade att en svärdslirare hade dödat andra elever i en skola och sedan blivit skjuten av polisen, sedan trodde han det var ett skämt när jag sa trollhättan. Tills han såg nyheten om det själv.

Ingen elev dödades i samband med attacken.

Inaktiv
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Hipshot:

Tråkigt att behöva tro det - men det är inte en engångsföretelse OCH det kommer nog göra så att skolor i det lite längre loppet får upp fler kameror och mer övervakning av elever/lärare.

Min kompis trodde jag pratade om USA när jag berättade att en svärdslirare hade dödat andra elever i en skola och sedan blivit skjuten av polisen, sedan trodde han det var ett skämt när jag sa trollhättan. Tills han såg nyheten om det själv.

Ingen elev dödades i samband med attacken.

En 12 åring avled av sina skador så är ganska säker på att en elev avled.

Är väldigt nyfiken på motiven GM kunde ha haft vilket vi tyvärr aldrig får reda på, bara en massa spekulationer som inte är värda något.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Hipshot:

Tråkigt att behöva tro det - men det är inte en engångsföretelse OCH det kommer nog göra så att skolor i det lite längre loppet får upp fler kameror och mer övervakning av elever/lärare.

Min kompis trodde jag pratade om USA när jag berättade att en svärdslirare hade dödat andra elever i en skola och sedan blivit skjuten av polisen, sedan trodde han det var ett skämt när jag sa trollhättan. Tills han såg nyheten om det själv.

Ingen elev dödades i samband med attacken.

Stod ju i tidningen att fyra elever hade blivit offer för Svärdmannen. Två dog och två ligger på sjukhus med allvarliga skador. Var det en lögn menar du?

Medlem
Skrivet av MMO4Life:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Hipshot:

Tråkigt att behöva tro det - men det är inte en engångsföretelse OCH det kommer nog göra så att skolor i det lite längre loppet får upp fler kameror och mer övervakning av elever/lärare.

Min kompis trodde jag pratade om USA när jag berättade att en svärdslirare hade dödat andra elever i en skola och sedan blivit skjuten av polisen, sedan trodde han det var ett skämt när jag sa trollhättan. Tills han såg nyheten om det själv.

Ingen elev dödades i samband med attacken.

Stod ju i tidningen att fyra elever hade blivit offer för Svärdmannen. Två dog och två ligger på sjukhus med allvarliga skador. Var det en lögn menar du?

Enligt GP:

"Man mötte en vuxen man i entrén när man kom till Kronan skola. Han var skadad men vid liv och fördes till NÄL. En annan vuxen man påträffades inne i byggnaden – död, skriver polisen på sin hemsida.
Ytterligare två pojkar påträffas inne i bygganden. Båda var skadade och fördes till NÄL. Totalt skadade gärningsmannen fyra personer."

En död vid attacken, en död från sina skador senare på sjukhuset. Mannen som dog vid attacken var inte elev.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Hipshot:

Tråkigt att behöva tro det - men det är inte en engångsföretelse OCH det kommer nog göra så att skolor i det lite längre loppet får upp fler kameror och mer övervakning av elever/lärare.

Min kompis trodde jag pratade om USA när jag berättade att en svärdslirare hade dödat andra elever i en skola och sedan blivit skjuten av polisen, sedan trodde han det var ett skämt när jag sa trollhättan. Tills han såg nyheten om det själv.

Ingen elev dödades i samband med attacken.

En elevassistent dog på plats. Den andra (en elev) dog senare på sjukhuset av sina skador. Spelar det någon roll att han som dog vid attacken inte var elev? Är lika hemskt ändå.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem

Innan man börjar kalla den andre för det ena och det andra så ser jag en trend i debatten: folk tenderar att blanda ihop äpplen och päron - förenklar man dessutom ovanpå detta så kan snabbt bli väldigt fel. Låt mig förklara:

Det är en stor skillnad mellan att ogilla invandrare, dvs individerna, och kritisera invandringen/invandrings- och integrationspolitiken, dvs systemet.

Om man inte kan förstå skillnaden mellan detta så resulterar det i att en del blir rasister som tycker att "invandrarna (individerna) kommer hit och förstör" och motsatt blir de som kritiserar invandringen/integrationen (systemet) anklagade av "anti-rasister" för att vara rasistiska.

Att se att de stora volymerna ställer till det har de flesta gjort idag, även de som fortfarande vill ha dem kvar. Jag vill inte peka på någon, men kan inte låta bli att fråga hur du tänker, Aresz. Att i princip säga "så du skyller på misslyckad integration - då måste du vara rasist" är ett klockrent exempel på hur man blandar ihop ovanstående och dessutom förenklar sambandet mycket. Det som kebbe gjorde ovan var att kritisera politiken och hur systemet fungerar, inte invandrarna själva. Att den misslyckade integrationen har lett till segregation, som i sin tur har lett till utanförskap, frustration och spänningar mellan grupper har alla insett. Är det dessutom större volymer än någonsin, som det har varit under en lång tid, så utgör det en stor belastning på samhället och systemet - den som har missat det har nog varit väldigt snäv i sitt val av nyhetsreportage...

Vad som är faran med debatten är när man börjar förenkla hur det ser ut och hur det fungerar. Om man missar hur saker och ting hänger ihop så drar man lätt förhastade slutsatser.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Innan man börjar kalla den andre för det ena och det andra så ser jag en trend i debatten: folk tenderar att blanda ihop äpplen och päron - förenklar man dessutom ovanpå detta så kan snabbt bli väldigt fel. Låt mig förklara:

Det är en stor skillnad mellan att ogilla invandrare, dvs individerna, och kritisera invandringen/invandrings- och integrationspolitiken, dvs systemet.

Om man inte kan förstå skillnaden mellan detta så resulterar det i att en del blir rasister som tycker att "invandrarna (individerna) kommer hit och förstör" och motsatt blir de som kritiserar invandringen/integrationen (systemet) anklagade av "anti-rasister" för att vara rasistiska.

Att se att de stora volymerna ställer till det har de flesta gjort idag, även de som fortfarande vill ha dem kvar. Jag vill inte peka på någon, men kan inte låta bli att fråga hur du tänker, Aresz. Att i princip säga "så du skyller på misslyckad integration - då måste du vara rasist" är ett klockrent exempel på hur man blandar ihop ovanstående och dessutom förenklar sambandet mycket. Det som kebbe gjorde ovan var att kritisera politiken och hur systemet fungerar, inte invandrarna själva. Att den misslyckade integrationen har lett till segregation, som i sin tur har lett till utanförskap, frustration och spänningar mellan grupper har alla insett. Är det dessutom större volymer än någonsin, som det har varit under en lång tid, så utgör det en stor belastning på samhället och systemet - den som har missat det har nog varit väldigt snäv i sitt val av nyhetsreportage...

Vad som är faran med debatten är när man börjar förenkla hur det ser ut och hur det fungerar. Om man missar hur saker och ting hänger ihop så drar man lätt förhastade slutsatser.

Jag förstår inte vad du syftar på. Ingen har nämnt något om invandringspolitik i kommentarerna. Om vi ska ta hit fler eller färre flyktingar känns ointressant i sammanhanget när barn blir mördade i skolan.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bennii:
Skrivet av conthox:

Innan man börjar kalla den andre för det ena och det andra så ser jag en trend i debatten: folk tenderar att blanda ihop äpplen och päron - förenklar man dessutom ovanpå detta så kan snabbt bli väldigt fel. Låt mig förklara:

Det är en stor skillnad mellan att ogilla invandrare, dvs individerna, och kritisera invandringen/invandrings- och integrationspolitiken, dvs systemet.

Om man inte kan förstå skillnaden mellan detta så resulterar det i att en del blir rasister som tycker att "invandrarna (individerna) kommer hit och förstör" och motsatt blir de som kritiserar invandringen/integrationen (systemet) anklagade av "anti-rasister" för att vara rasistiska.

Att se att de stora volymerna ställer till det har de flesta gjort idag, även de som fortfarande vill ha dem kvar. Jag vill inte peka på någon, men kan inte låta bli att fråga hur du tänker, Aresz. Att i princip säga "så du skyller på misslyckad integration - då måste du vara rasist" är ett klockrent exempel på hur man blandar ihop ovanstående och dessutom förenklar sambandet mycket. Det som kebbe gjorde ovan var att kritisera politiken och hur systemet fungerar, inte invandrarna själva. Att den misslyckade integrationen har lett till segregation, som i sin tur har lett till utanförskap, frustration och spänningar mellan grupper har alla insett. Är det dessutom större volymer än någonsin, som det har varit under en lång tid, så utgör det en stor belastning på samhället och systemet - den som har missat det har nog varit väldigt snäv i sitt val av nyhetsreportage...

Vad som är faran med debatten är när man börjar förenkla hur det ser ut och hur det fungerar. Om man missar hur saker och ting hänger ihop så drar man lätt förhastade slutsatser.

Jag förstår inte vad du syftar på. Ingen har nämnt något om invandringspolitik i kommentarerna. Om vi ska ta hit fler eller färre flyktingar känns ointressant i sammanhanget när barn blir mördade i skolan.

De raderades.


signatur
1
Skriv svar