Datorn startar utan boot & beep (nu startar den inte alls efter egen räddningsaktion)

Medlem
Datorn startar utan boot & beep (nu startar den inte alls efter egen räddningsaktion)

Hola kära FZ'are, min kära dator har börjat ge vika av någon konstig anledning. När jag försökte starta datorn igår så har den inte bootats upp så att säga. Fläkten startade och allt (dock utan beeps o boot) och sen bara dör den för att sedan starta om i samma procedur i en evig start'n-fail cirkel.

Tog sen bort chassit för att kolla så att kablarna och allt var ordentligt inkopplade. tryckte lite på kablarna, samt ram-minnet och sedan gick det bra. Till och med skärmen som inte fick kontakt tidigare fick kontakt denna gång och datorn startade faktiskt upp med följande meddelande; CPU or Memory Changed! Please enter Setup to configure your system. Press F1 to Run SETUP. Press F2 to load default values and continue.

Då tryckte jag på F2 och datorn funkade, nu imorse var det samma visa igen och den har hållt på i över 3 timmar. Frustrationen tog över och jag unpluggade/repluggade ram-minnena för jag att antog det var problemet. gjorde samma sak med CPU och CPUfan pinsen (because why not tänkte jag ). Men nu får datorn ingen ström överhuvudtaget. Vet inte riktigt hur jag går tillväga då jag inte riktigt pillat med en dator innan. Är det någonting som är defekt eller något?

Kan tillägga att jag varit borta från datorn 1 & 1,5 månad och som en riktig gamer så tynger det hjärtat att inte kunna lira... Kan ju förstå att det är lite intetsägande att be om råd såhär men jag vet inte vart jag ska vända mig riktigt. Har försökt att ge en så beskrivande bild som möjligt vad gäller problemet.

MVH // Cs, total war unt hearthstone lover!

Medlem

Första du ska göra när datorn börjar bråka är kolla dina LEDs som indikerar vad som kan vara fel. Brukar visa felkod eller att ett X antal lampor lyser i en viss ordning och så läser du i manualen vad koden betyder och googlar hur du fixar.

Du borde inte ha pillat på CPUn än.

Innan du började pilla på minnen borde du kollat upp om du har en MEM OK knapp på moderkortet. Moderkort man kan klocka brukar ha en sån där knapp. Alla moderkort har inte den knappen men mitt Asus hade en sån dock saknar mitt MSI ett sånt.

Just nu är det svårt att säga vad som kan vara fel. Det kan ha varit så att det var fel på ditt nätagg att den börjat gå sönder och ge ut ostabil ström vilket får datorn att börja bråka.
Ett annat fel kan ha varit att dina RAM gått sönder eller att en av stickorna gått sönder. Bästa sättet att testa är just MEM OK knappen och sedan börja plocka bort stickor och testa dig fram om det är fel på en eller flera stickor.
Eftersom din dator inte startar alls nu kan det hända att du råkade böja några av pinsen på ditt moderkort under CPUn som kortsluter den. Det skulle även betyda att du fortfarande kan ha dåligt nätagg eller dåliga minnen.

Jag tror du måste börja jobba från grunden och plocka isär allt och se till att inget är skadat. Och när du startar upp datorn kopplar du inte in allt utan bara det viktigaste för att se om den funkar. Sen när eller om du får igång den kan du koppla in HD osv. Visar det sig att du har trasiga komponenter i datorn måste du börja med uteslutningsmetoden.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Testpilot

Håller med 100% vad marcus säger och inflikar att för mig då jag reparerat egna och släktens datorer har det vanligaste felet varit nätagg och minnen som fallerat när man haft liknande symptom som du har.

Medlem

Ahh, det låter sannerligen som han vet vad han snackar om iaf! Ska lämna in datorn på reparation i vilket fall. Tack för era svar. Ska försöka bli lite mer kunnig om datorkomponenterna i sig tills nästa gång det felar. Just nu vågar jag inte pilla med det mer med risk för att allting fallerar mer än vad det redan har gjort haha... Fred ut!

Medlem

förresten det var 4/8pin kontakterna sitter inkopplade på moderkortet som jag pillade på och inte själva cpu'n i sig. Kopplade ut och in dem, efter det gick den inte ens igång. Tycker bara det är väldigt skumt.

https://www.komplett.se/mlf/diverse/se/troubleshooting/big/pa...

Medlem

Någon MEMOK knapp hade jag inte heller.

Medlem
Skrivet av HyperC@rl:

förresten det var 4/8pin kontakterna sitter inkopplade på moderkortet som jag pillade på och inte själva cpu'n i sig. Kopplade ut och in dem, efter det gick den inte ens igång. Tycker bara det är väldigt skumt.

https://www.komplett.se/mlf/diverse/se/troubleshooting/big/pa...

Blinkar någon lampa till när du trycker på strömknappen?

Låter som om det är ditt nätagg.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Nej ingenting faktiskt, helt dött... Ja i bästa fall, det är väl det billigaste att byta ut har jag för mig. har en 500wattare atm.

Medlem

Tycker att det lutar mest mot att det är nätagget som strular. Det du kan göra för att se om nätagget inte fungerar alls är att bryta strömbrytarn till nätagget, sedan ta ett vanligt gem och sticka in ena änden i pin 16 (den med grön kabel). Den andra sticker du in i valfri kontakt som har en svart kabel (detta är en jord). Smidigast är att den den som sitter bredvid. Slå på strömbrytaren och om fläkten börjar snurra så betyder detta att den åtminstone kan starta. Att den kan starta behöver dock inte betyda att den fungerar 100% felfritt. För att kolla detta så behövs en multimeter för att mäta spänningen.

1
Skriv svar