Infinity: Battlescape (Nytt spacesim-pew)

Medlem
Infinity: Battlescape (Nytt spacesim-pew)

Uppdatering: Nu har deras kickstarter nått målet så spelet kommer att bli av. Finns fortfarande tid att stödja dem om man känner för det. Det kanske hinns med några stretchgoals om vi har tur.

Ser att det verkar missats att Infinity-folket släppt en kickstarter för sitt nya spel, Infinity: Battlescape.

https://www.inovaestudios.com/Battlescape

Och vilka är nu Infinity-folket frågar ni er? Kortfattat är det en grupp programmerare och designers som på sin fritid under flera år(Som ett ensamprojekt sedan 2004) skapat den ultimata rymdstridssimulator-motorn.

Så här såg motorn ut redan 2010:

och detta är ett exempel på hur stort de drömde:

Med denna motor var drömmen att skapa ett spacesim mmorpg helt sömlöst. Tyvärr så vet vi ju alla att storslagna drömmar kan vara problematiska eller helt enkelt orealistiska att genomföra. Speciellt som ett projekt på sidan om jobb och familj. Detta ledde till att mmorpg:t Infinitiy Universe eller Infinity: Quest for Earth lades på is.

För mer info och bakgrund kolla in wikipedia artikeln
https://en.wikipedia.org/wiki/Infinity_%28upcoming_video_game...

De slutade inte, som tur är, att drömma. Sedan 2013 har de arbetat på Infinity: Battlescape som de nu har startat en kickstarter för:
https://www.kickstarter.com/projects/309114309/infinity-battl...

Det man dock bör veta om Battlescape är att det inte är det mmorpg:t som de alltid drömt om. Detta är något mer realistiskt med tanke på deras nuvarande situation.

I Infinity: Battlescape så krigar 3(eller 4 beroende på stretch goals) företag om resurserna på olika "Battlescape's" i ett solsystem med ett antal planeter, månar och asteroidfält. Det är med andra ord en teambaserad rymdstridssimulator.

Målet är att ta över diverse industriella installationer för att samla in resurser som fördelas på spelarna inom företagen. Eftersom fokus i första hand ligger på rymdstrider så består denna industri av npc-styrda skepp, gruvor och fabriker. Detta är dock väldigt beroende av hur mycket pengar de lyckas samla in med kickstarten och det kan mycket väl hända att industrin till viss del eller helt kan bli spelarstyrd.

Striderna kommer att vara väldigt taktiska och till stor del styrda av omgivningarna. Det kommer till exempel vara möjligt att gömma sina skepps värmesignatur genom att flyga just ovanför en lavaflod på en lavaplanet och gömma sig i extrema magnetfält. Skeppens system kommer även att påverkas av miljön så det kan vara en balansgång.

Man kommer inte bara att kunna flyga interceptors, fighters, bombare och corvetter. Capital ships som destroyers, cruisers och carriers är också spelarstyrda. Capital ships kommer ej att styras i cockpit utan man kommer att styra dem mer taktiskt(och kanske mer realistiskt) i en tredjepersons-vy(tänk eve-online styrning).

Detta spel är såklart enbart multiplayer och ett solsystem(en server) kommer att kunna hantera 500-2000 spelare. Varje "Battlescape"(område) har utvecklarna talat om 100-200 spelare utan problem. Hur de rent tekniskt löser detta är oklart men det handlar alltså inte om instanser utan hela solsystemet på en server går att flyga runt i sömlöst.

Här kan ni se en kanske något överentusiastisk BlueDrake42 spela kickstarterprototypen(pre-alpha med andra ord):

Här kan ni se Scott Manley:

Detta är som sagt inte ett mmorpg i samma bemärkelse som deras ursprungliga dröm utan ett mycket mindre projekt till skala men enormt mer genomförbart inom en realistisk tidsplan(Hösten 2017). Detta spel kommer inte att vidareutvecklas till ett mmorpg utan är ett fristående spel förutom att det utspelas i Infinity universumet och byggt i Infinity motorn(I-Novae engine).

Med detta sagt så är utvecklarnas, I-Novae's, ultimata dröm ett helt mmorpg i denna motor men med en hel galax att flyga runt i sömlöst och utan loadingscreens.

Medlem

Trodde det handlade om figurspelet infinity the besvikelse is big

Medlem

Följt detta sedan 9-10 år tillbaks. Har pledgat!

Medlem

Rubinsson, tack för din sammanfattning!

Jag har läst och hört om detta men alltid uppfattat det som ett övergivet projekt som aldrig blev mer än ett techdemo.
Det du beskriver låter fantastiskt intressant och jag måste nu läsa på allt jag kan hitta!

Blir definitivt en "pledge" på detta!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Har nu sett bluedrake och scott manleys test av prototypen och kan bara säga att jag är helt överkörd av hur imponerande detta är! Det ser redan helt spelbart ut och är faktiskt riktigt riktigt snyggt!

Jag kommer att kickstarta detta utan tvekan, det enda jag nu hoppas på är att spelet blir mer av en sim än något annat. Gillar upplägget att man strider om ett solsystem, jag ser framför mig hur man kan starta en match som pågår över en helg där spelare kommer och går medans kriget fortsätter.
Typ som falcononline och deras 24/7 multiplayer servrar.

Fan, måste lägga på ett kol med simpiten nu....


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Gick in med 250$ på detta och hoppas verkligen de uppnår sitt mål, även om det verkar gå lite segt just nu.

Kul dock att Chris Roberts uppmärksammat spelet!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Tänkte bara uppdatera tråden med att deras kickstarter nått första målet så utvecklingen av spelet Infinity: Battlescape kommer garanterat bli av. 49 timmar kvar på deras kickstarter så vi kan ju hoppas att det hinns med lite stretchgoals också.

Edit: Rättade mig lite. Det är inte garanterat att spelet blir färdigt förstås men utvecklingen kommer att betalas i alla fall.

Medlem

Man kan alltid hoppas men med tanke på hur lång tid det gått att samla in dessa 300 så betvivlar jag :/

Dock kan man ju förvänta sig att något mål nås kanske under kommande året.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar