Helgdiskussion – Tidernas bästa shooterspel ääär...

Inaktiv

Singleplayer: No One Lives Forever
Multiplayer: Quake 3/Quake Live

Skrivet av Sille:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Kaleid:

Aldrig förstått mig på varför HL blev så stort. Spelet är helt linjärt och bandesignen makes no bloody sense. Dessutom så var spelet fruktansvärt fult redan när det kom.

Du jämför med nyare spel men före Half-Life existerade inget liknande, det förde utvecklingen framåt på i stort sett alla plan.

Om man jämför spelet med typ system shock 1 så är det ganska lackluster förutom grafiken som är 4 år nyare.
Half life var för linjärt och enkelt men det är kanske för det gillades.

Fast det är helt olika sorters spel. System Shock är ju ett RPG.
Själva FPSandet i System Shock är ju totalt värdelöst i jämförelse med Half-Life.

Tycker fortfarande att striderna mot marinsoldaterna slår det mesta även i dagens spel.

Medlem

Half Life 1 o 2. Helt magiskt när man spelade Half Life när det kom, håller än idag!

Medlem
Skrivet av infernalgod:

Golden eye 64 tycker jag är tidernas FPS spel. Det kom ut 1997 och satte en standard som håller än idag. Med en underbar multiplayer som jag och tre polare spelade varenda håltimme vi hade (jag bodde bredvid skolan, född 85), skön kontroll. Roliga fusk att låsa upp. Jätte bra level design. Bra ljud och grafik. Möjlighet att spela Bond med en kompis i en slags co-op där en sköt å den andra fick sikta. Det krävdes samarbete.
Det kom före och är bättre än Half-life

No offence, men Golden Eye satte en standard? De snarare sänkte en standard om du kollar på vilka spel som kom före och under samma tid. Jag själv spelade det mycket men det är helt ärligt inte ett bra spel.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av MRZnr1:

Counter Strike får jag nog säga. Det är ju ett spel som förändrats mycket genom åren, men när det kom så var det ju galet roligt. Tidigare spelades vi Quake 2 i multiplayer och när CS version 5.1 spreds som en löpeld hoppade alla kompisar på tåget och tyckte det var galet kul. Visst har man tröttnat på CS då man lagt ner några tusen timmar i det och vilket annat FPS har man spelat så mycket?

Unreal Tournament 1. Tycker det är jättebra. Det kom med så många nya gamemods till FPS genren som tex "assault" och hade många häftiga banor som blivit klassiker idag. Ett adrenalinpumpande soundtrack. Bots som gjorde att jag som inte hade internet hemma hade sjukt kul ändå!

Doom 1 - Kanske det mest nyskapande spelet någonsin. Kanske inte var så, men det kom ju med så mycket nytt. Idag händer det ju inte att ett spel förbättrar spelupplevelsen lika mycket som Doom gjorde på 90 talet. Vilken förbättring jämfört med andra titlar.

Quake 2 - Ett spel som många inte hade datorer för att köra. Själv satt man och dregglade och tyckte det var så himla häftigt när man fick spela hos en kompis. Första spelet jag såg i OPEN GL (alla andra spel kördes i software bara) så vilken jäkla förbättring grafikmässigt!). Multiplayern var hur kul som helst och är det en idag.

VINNAREN:
Blir ändå Day of Defeat version 1.3. Har aldrig haft lika kul med ett fps som med denna version. Spelade så pass mycket att jag klättrade i klanerna och tillslut hamnade i Sveriges bästa klan Po&Co.

FÖRLORAREN:
Alla spel som är tänkta för multiplayer där det är så många objekt som ligger och stör överallt. Jag vill att det ska gå snabbt, vara upplyst och enkelt att se motståndare. Det ska bara vara skills som avgör vem som vinner!

Tror du har glömt quake 1 och 3? Sen fanns ju redan hårdvaruacceleration (opengl) till quake 1 innan quake 2 kom.


signatur

IDKFA

Medlem
Medlem
Skrivet av mapamapa:

Singleplayer: No One Lives Forever
Multiplayer: Quake 3/Quake Live

Skrivet av Sille:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Kaleid:

Aldrig förstått mig på varför HL blev så stort. Spelet är helt linjärt och bandesignen makes no bloody sense. Dessutom så var spelet fruktansvärt fult redan när det kom.

Du jämför med nyare spel men före Half-Life existerade inget liknande, det förde utvecklingen framåt på i stort sett alla plan.

Om man jämför spelet med typ system shock 1 så är det ganska lackluster förutom grafiken som är 4 år nyare.
Half life var för linjärt och enkelt men det är kanske för det gillades.

Fast det är helt olika sorters spel. System Shock är ju ett RPG.
Själva FPSandet i System Shock är ju totalt värdelöst i jämförelse med Half-Life.

Tycker fortfarande att striderna mot marinsoldaterna slår det mesta även i dagens spel.

https://www.youtube.com/embed/bBvgRJlNOf0

System shock är ett FPS/RPG och det är långt ifrån värdelöst det är uppbyggt på att tänka ut strategier och vägar för att ta sig framåt. inte ett test av dina reflexer men ett test av din förmåga att planera och anpassning.

Half life är uppbyggt gå framåt och skjut på allt som skjuter på dig. Ingen olika vägar att ta eller nån större skillnad hur du behöver spela beroende på dina forna beslut.

Inaktiv

Doom 1 Episode 1. Shareware. Vad tiden går.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Kaleid:

Aldrig förstått mig på varför HL blev så stort. Spelet är helt linjärt och bandesignen makes no bloody sense. Dessutom så var spelet fruktansvärt fult redan när det kom.

Du jämför med nyare spel men före Half-Life existerade inget liknande, det förde utvecklingen framåt på i stort sett alla plan.

Hade betydligt roligare med Goldeneye 007, och Thief Dark Project kom bara ett par månader efter HL, och var överlägsen i ljus/skugg system, ljud, story, stämning m.m. Plus att den tillät spelaren vara betydligt friare i att hitta lösningar till problem och banorna var inte linjära och även i många fall enorma. I HL så var soldaterna för robotaktiga också, de kunde ofta helt perfekt landa en handgranat precis framför en, även fast de inte kunde veta vart man var. Dessutom så var half lifes långa intro extremt tråkig.

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Kaleid:

Aldrig förstått mig på varför HL blev så stort. Spelet är helt linjärt och bandesignen makes no bloody sense. Dessutom så var spelet fruktansvärt fult redan när det kom.

Du jämför med nyare spel men före Half-Life existerade inget liknande, det förde utvecklingen framåt på i stort sett alla plan.

Hade betydligt roligare med Goldeneye 007, och Thief Dark Project kom bara ett par månader efter HL, och var överlägsen i ljus/skugg system, ljud, story, stämning m.m. Plus att den tillät spelaren vara betydligt friare i att hitta lösningar till problem och banorna var inte linjära och även i många fall enorma. I HL så var soldaterna för robotaktiga också, de kunde ofta helt perfekt landa en handgranat precis framför en, även fast de inte kunde veta vart man var. Dessutom så var half lifes långa intro extremt tråkig.

Introt fick mig att hata spelet, någon skrev tidigare om att HL inte hade cut scenes, jo tackar ja.. Ok att ha ett långt intro, men att inte kunna hoppa över det är ju under all kritik, speciellt om man redan sett det en gång.


signatur

IDKFA

Medlem

1# Half-life
2# Blood
3# Duke Nukem


signatur

-=I´m the Professional @mateur!=-

Medlem
Skrivet av mill:

Första kontakten med FPS för mig var Wolfenstein, men det som har betytt mest för mig personligen är Quake 1.

Fina minnen från Quake 1 med modem, rocket jumping, alla moddar (Team Fortress!), e1m3 och e1m5, 3D-acc för första gången, granatkastaren, FZ och ett evigt tjat från föräldrarna att man skulle lägga på så att de kunde ringa ett samtal.

Yes! Denna! Känslan som gick genom kroppen när jag läser detta är magisk!!

Medlem

Är Left 4 Dead ett av de viktigaste spelen?

Vet faktiskt inte, men om det ska skjutas så är det Killzone 3 som startas upp mest frekvent för mig. Så tydligen gillar jag det spelet mer än de andra.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Duke Nukem 64 Co-Op!, att sanera jorden från rymddrägg med en vän har aldrig varigt roligare!

Medlem
Medlem

1. Unreal Tournament

Medlem

Half Life. Blåste skiten ur allt som fanns då. Håller dessutom fortfarande.

Medlem

Svårt val
Duke Nukem 3D såklart!

Skriv svar