Square Enix-chefen: Final Fantasy kan förändras

Robot
Square Enix-chefen: Final Fantasy kan förändras
Medlem
Square Enix-chefen: Final Fantasy kan förändras

Förändra?

Gör om FFIX till dagens grafikstandard. Ett hederligt FF.

Medlem

Var en intressant artikel, tycker dock inte han la särskilt mycket empati på just FF serien. Men, om jag får tycka så kan dom ju börja med att grafiskt visa den pansar man väljer att ta på sig till att börja med, så löser det även problemet att alla pojkar ser ut som flickor.

Jag har nu dock inte spelat FFXIII, eftersom jag helt tappade smaken för deras spel efter FFXII och diverse andra spin-offs. Men, det som fick mig att totalt tappa intresset var hur ointressant och platta karaktärerna kändes samt att huvud storyn var som utmålad från start och inte det minsta nytänkande.

Sedan att dom lyckades trycka in en mmo grind i det hela gav mig knappast ett bättre intryck.

Det enda jag tycker dom lyckas bra med gång på gång är att skapa en intressant värld och underbar musik, det senare tycker jag underskattas grovt av många spelutvecklare då det är det element som enligt mig ger mest stämning.

Gen
Medlem

Tycker inte det var något större fel på spelet, men är heller ingen expert på FF.

Medlem

Förändra? Det som förstörde FF till att börja med, Redan vid X började de gå för långt, allt efter det har inte ens haft story som är värd att nämna..
Jag spelar hellre gamla FFIII än FFXIII, PGA förändring.
Gå tillbaka till rötterna! Story i första hand, inte bara förvirrande karaktärer som bara finns där, valfritt uppgraderingssystem istället för att navigera en labyrint, combat från gamla goda tiden istället för att göra nån konstig blandning av det klassiska och hack'n slash.

Medlem
Skrivet av Heya:

Förändra? Det som förstörde FF till att börja med, Redan vid X började de gå för långt, allt efter det har inte ens haft story som är värd att nämna..

Skrivet av Heya:

Gå tillbaka till rötterna!

Precis vad jag tycker. Det var vid FFX som FF gick snett, och blev alltför linjär och tråkig, för att inte tala om idiotiskt. Spelet känns mer som ett techdemo för att visa upp deras "fantastiska" ansiktsanimationer.

FFXII var en trevlig överraskning då det är ganska så bra (förutom Vaan som är en störig idiot, precis som Tidus, varför finns det så många JRPGs som tvingar spelaren att styra en idiot?), men sedan så kom FFXIII som tog alla dåliga punkter från FFX och förstärkte dom och gjorde det mer linjärt.

Näe, FFVI är fortfarande det bästa FF som gjorts i mitt tycke

Medlem

Personligen gillar jag XII och XIII (X kan ta sig), även om det nu inte finns så mycket anledning att spela det senare mer än en gång.

Men jag håller med att dem borde gå tillbaka till rötterna, jag tycker IX är det mest underskattade spelet i serien och jag hade blivit överlycklig om jag hade fått se ett liknande spel på denna generationens hårdvara (wii och handheld räknas inte).

Medlem
Skrivet av Heya:

Förändra? Det som förstörde FF till att börja med, Redan vid X började de gå för långt, allt efter det har inte ens haft story som är värd att nämna..
Jag spelar hellre gamla FFIII än FFXIII, PGA förändring.
Gå tillbaka till rötterna! Story i första hand, inte bara förvirrande karaktärer som bara finns där, valfritt uppgraderingssystem istället för att navigera en labyrint, combat från gamla goda tiden istället för att göra nån konstig blandning av det klassiska och hack'n slash.

Huvudet på spiken! Som många sagt här så var det efter FF9 som det började gå utför. Jag väljer ff6,7,9 eller de äldre anyday framför detta nya avkomma som de främst lyckats sälja pga namnet.
Jag vill ha ett jrpg där jag får springa runt i 100+ timmar för att hitta allt; sjuka omega weapons, dolda trollformler som man får spendera lång tid att få (knights of the round), world travel med chocobos/flygande skepp/submarines, med mera.
Allt som de gamla (FF9 och tidigare) spelen hade fast i ny grafik och med lite variationer på det. Inte det här jädra mmo skiten rent ut sagt med tarvliga karaktärer och story som man måste gå in i en meny för att läsa mer om (!! Man ska ju för faen få storyn berättad under spelets gång).

Medlem

Det är väl just förändring som förorsakat den blandade kritiken. Skippa gärna röster i nästa spel också så man slipper skämmas.

FF-tiden är nog förbi sedan länge och hur mycket man hoppas på att nästa del ska bli bra kommer antagligen spelen aldrig att leva upp till vad det en gång var.

Medlem

FF13 är linjärt från början till slut, vill kunna springa runt till städer och upptäcka hemliga områden som i FF9, FF8 ect.

Sen vill jag ha tillbaka turbaserade strider.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

ff13 var okej.... men ff6-9 var ju grymma spel specielt 9an som är den bästa tycker jag. figtingsystemet får de gärna piffa upp,
vill ha stora städer och mycket att explora mycket hemligheter som man saknar i de nya. okej 10an hade rätt mycket hemligheter och 10-2 som var rätt bra på många fronter men kändes som det sakna nåt. nä få se om ff versus 13 blir nå häfftigare

ska man ha ett bra jRPG i ny tid får man ju spela tales spelen helt klart


signatur

Nalta saker ska man kunna hinna idag

Medlem

Är så trött på att höra att dom måste "förändra" FF spelen för att det ska gå till det bättre, det var precis det dom gjorde med XIII och spelet blev enligt mig (som är ett stort fan av FF) ett av de sämsta i serien.

Varför inte ge spelarna det dom vill ha? vart jag än går ser jag kommentarer om hur FFIX var toppen av serien, och jag kan bara hålla med, så varför kan dom inte fokusera på ett turbaserat FF med samma grafikstil som 9:an?.

Att turbaserade spel är för gamla är bara rent skitsnack, spelar hellre ett sådant än något annat.

Medlem

Skulle gärna se ett nytt spel med 2D bakgrunder. Miljöerna till PSX spelen är ju helt underbara, i mitt tycke just pga bakgrunderna.

Medlem

Vad är det för mening att fortsätta med en serie om du bara ska gå tillbaka till 14 år gammlat spel system?

Förstår inte vitsen med att göra ett spel som Super Mario Bros Wii ioch nu Sonic Adventures?

Den dagen fans till en spel serie vill att man går tillbaka till det gamla spelsättet är den dagen man bör överväga att sluta med den.

Medlem

Hade inte spelat ett ff-spel innan ff13, men jag tyckte att de va riktigt kul
Tycker att de inte va några större fel på de

Medlem

Min uppfattning är att serien i och med FFX-2 började kana utför.

Kontrasten mellan FFX och FFX-2 talar nästan för sig själv enligt mig och det faktum att FFX-2 var det första spelet i serien som var en direkt uppföljare av ett tidigare FF, dessutom var FFX-2 det första spelet som inte hade musik komponerat av Nobuo Uematsu.


signatur

I'm just sayin...

Medlem

Jag tycker 12 var rätt bra spel ändå trots en svag story. Har spelat ut alla ff spel utom 13. Tycker inte det finns något som får mig att spela vidare.

Medlem

FF-13 va riktigt tråkigt allt jag gjorde hela spelat va att trycka XXXXXXXXXXXXXXXX

Medlem

Jag älskar 7 och 9 i serien. De är de bästa spelen i FF-serien enligt mig. Men, vill jag att de ska gå tillbaka till de gamla sätten? Nej. Definitivt inte. Det skulle göra serien väldigt tråkig efter ett tag.

Personligen så tycker jag att 12:an inte var så värst bra. Striderna skötte sig själva om man gjorde på rätt sätt (jag behövde bara springa emot sista bossen för att vinna, och inte en enda utav mina karaktärer dog. Tryckte inte på en knapp under hela striden) och storyn/karaktärerna var så platta att man knappt orkade spela. Jag brände igenom det, hela tiden hoppandes att det skulle komma mer story, eller någon slags utveckling utav karaktärerna. Det fick jag tyvärr inte.

13 tyckte jag faktiskt var rätt kul. Om man bara ser på story och karaktärer så är det överlägset 12 på alla sätt. Visst, det var inte så kul att det var linjärt hela tiden, men jag har aldrig riktigt gillat helt fria spel ändå. Orkade t.ex. aldrig spela igenom Oblivion, då jag tyckte att spelet tappade fokus från huvudstoryn med allt frispringande.

Vad jag försöker säga är att förändring är bra. De borde bara försöka att lyssna lite mer på sina fans, och utgå ifrån det. Nu så sitter jag och väntar på versus 13, och jag hoppas att det lever upp till mina förväntningar.

Medlem

"...Jag gillar de flesta FF titlarna (FFIII-FFXIII). Är det något fel på mig?"

Denna konstanta illviljan att ha ihjäl titlar som skiljer sig från massan hos många idigna Final Fantasy fans känns som den slutgiltiga spiken i kistan, i alla fall om Square väljer att slå in den. Att serien har stagnerat har ju mycket att göra med att fansen låser dem i deras val att utveckla serien. Om man vill ha exakt samma gameplay med en annan story så går det väl för tusan att göra sitt eget rollspel med samma mekanik. Square är tillåtna att ta serien i vilken riktning de vill. Själv har jag ju älskat nästan alla Final Fantasy titlar, FFXIII är inte min favorit men jag tänker ta mig tusan inte säga åt Square att dra åt ett annat håll. Serien behöver utvecklas mer radikalt än FFXIII, men det betyder inte att FFXIII var ett steg i rätt riktning annat än att det experimenteras en hel del i den titeln.

En sak till... I princip alla Final Fantasy titlar har haft en väldigt linjär introduktion. Final Fantasy X-2 är ta mig tusan det spelet där man har allra störst valfrihet och fortfarande en av mina absoluta favoriter gameplaymässigt just för att det vågade vara annorlunda. Karaktärerna störde mig inte det minsta och det var fanservice på hög nivå, något jag gillar från utvecklare.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Hittar spel inom samma genresom är långt roligare än FFXIII, och då talar jag om små indie-games till live arcade för 10kr/styck, eller flash-spel som passar webbläsaren.
Grafiken är ju klart sämre (8-16bit) men bra story, och den riktigt sköna känslan som FF tycks ha tappat. Nu känns det mest som en teknikdemo för film med MMO-grind som enda syfte, tyvärr.
Tillbaks till rötterna, minns vad som var viktigt, innan Final Fantasy gör skäl för sitt namn :'(

Medlem

FF13 är aptråkigt, det enda spelet har att erbjuda är en grym design - byggnader, kläder etc.

Medlem

Behåll gamla turnbased systemet, ta bort alla barometrar och div saker som irriterar i striderna. Gör om levelsystemet, tillbaka med världskartan, in med städer och byar och folk som man kan springa runt o tala med. Gör musiken som den var förr (I modern tappning). Låt oss åka i flygmaskiner och andra underliga fordon. Ta med hemska ärkefiender och löjligt stora bossar.. Underliga vapensystem och löjligt stora svärd!
Grottor att utforska, cocobos att föda upp, bönder att hjäpa, princessor att rädda!

Jag känner mig retro.. Men jag lägger ned FF tills dom går tillbaka till FFVII tänket.

Se på CounterStrike.. Lastgammalt. Men folk älskar det. Allt måste inte pressas till det yttersta.
SLAPPNA AV SQUARE ENIX.. Ni är bäst men lägg i backen lite..
Tack för ordet

Medlem

Det som var lite häftigt med de tidigare spelen var ju att eftersom vi inte hade några röster så fick musiken större utrymme. Musiken skapade ju en grym stämning.

Jag önskar innerligt att de skulle få för sig att göra en rmk på ff9. Dock är jag lite kluven om man ska göra om det i 3d eller om man ska nöja sig med 2d som det var. Jag kan se fördelar med båda. Men det vore grymt häftigt att ha en exakt kopia av ff9 med högupplösta texturer och gubbar med lite fler polygoner.

Gillade btw FFX-2 som blev sågat av många, gillade det pga att striderna gick i samma anda som i ff9 med active ATB, inte wait. Dvs man var tvungen att hålla huvudet på skaft och agera snabbt. [/wall_o_text]

Medlem

Tycker XIII är det enda bra spelet av ff serien xD men men, jag är inte så mycket för tur baserade strider känns bara drygt

1
Skriv svar