PS4 säljer snabbare än PS2

Robot
PS4 säljer snabbare än PS2

Glada försäljningssiffror redan innan prissänkningar och julhandel fått effekt.

#sony, #nintendo


Medlem
PS4 säljer snabbare än PS2

Microsoft släpper inga siffror, men eftersom dom säger att den säljer bra, så gör den det? Hur kommer det sig att vi inte får några siffror på hur många enheter som sålts i retail? Någonting säger mig att dom sitter riktigt i skiten försäljningsmässigt. Det är som jag kan se vara enda logiska orsaken, släpper dom dåliga siffror så kommer deras aktier falla. Hade dom haft bra siffror så hade det gynnat deras aktier att släppa siffrorna

Medlem

Inte så konstigt, ps2an första år\åren var under all kritik, spelade i princip endast Kengo de första åren.

Medlem

Kan tycka att försäljningen känns ganska oförtjänt. PS2 hade en otrolig spelström med många moderna klassiker medan PS4 knappt haft exklusiviteter eller portningar med acceptabel prestanda. Oförtjänt är kanske fel ord, men har likväl svårt att förstå varför den säljer.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Kan tycka att försäljningen känns ganska oförtjänt, PS2 hade en otrolig spelström med många moderna klassiker, PS4 har knappt haft exklusiviteter eller portningar med acceptabel prestanda. Oförtjänt är kanske fel ord, men har likväl svårt att förstå varför den säljer.

Bra Marknadsföring!!

Medlem
Skrivet av kebbe:

Kan tycka att försäljningen känns ganska oförtjänt. PS2 hade en otrolig spelström med många moderna klassiker medan PS4 knappt haft exklusiviteter eller portningar med acceptabel prestanda. Oförtjänt är kanske fel ord, men har likväl svårt att förstå varför den säljer.

Håller absolut med, fattar inte vad alla ser i konsolen. Den stora grejen med en ny konsolgeneration ska ju vara tekniska framsteg, men tycker alla spelen ser ut som PS3.1, inte mycket bättre än PS3 med andra ord.

Vi får hoppas att dessa framgångar väcker en stor intressevåg hos alla utvecklare så att vi faktiskt får en otrolig spelström till PS4 också

Medlem

Man kan inte ärligt säga att ps4 och ps3 ser lika ut, jag har spelat de flesta spelen på min ps3 då jag inte haft råd med ps4 men har flera polare som kört samma titlar på ps4, det är helt annorlunda. Allt från laddningstider, grafik till stabilitet.

Lägg därtill att det är hårdvara som har framtidstro, tror inte man ska vara så kritisk. Däremot har den inte jättebra spelutbud med exklusivt material, men vilken enhet har det idag ?

Medlem

Det som hindrar mig från att köpa en ps4 är idag är spelutbudet, som inte tilltalar mig speciellt mycket. Det andra är osäkerheten på kvalité på själva maskinen. Min ps3a gick sönder efter 5år, vilket jag tycker är väldigt dåligt med tanke på att den kostade drygt 6 tusen spänn. Nu är ju inte Playstation speciellt skadedrabbat om man jämför med Xbox, men jag tycker ändå att kvalitén överlag är för dålig. Drar mig för att lägga pengar på kinabyggda grejer.

Men får se, blir kanske ett köp när gran turismo släpps ändå.

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av kebbe:

Kan tycka att försäljningen känns ganska oförtjänt. PS2 hade en otrolig spelström med många moderna klassiker medan PS4 knappt haft exklusiviteter eller portningar med acceptabel prestanda. Oförtjänt är kanske fel ord, men har likväl svårt att förstå varför den säljer.

Håller absolut med, fattar inte vad alla ser i konsolen. Den stora grejen med en ny konsolgeneration ska ju vara tekniska framsteg, men tycker alla spelen ser ut som PS3.1, inte mycket bättre än PS3 med andra ord.

Vi får hoppas att dessa framgångar väcker en stor intressevåg hos alla utvecklare så att vi faktiskt får en otrolig spelström till PS4 också

Så när jag säger att spelen både ser bättre ut och flyter bättre på ps4 än ps3, så är det andra ord för "OMG! Den här grafiken is da shizzle! Ååååh flyyyytet då? År 5700 ÄR HÄR!"?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Kan tycka att försäljningen känns ganska oförtjänt. PS2 hade en otrolig spelström med många moderna klassiker medan PS4 knappt haft exklusiviteter eller portningar med acceptabel prestanda.

Det kommer ju fler spel till PS4 än någon av de andra konsolerna?

Skrivet av Margy:
Skrivet av kebbe:

Kan tycka att försäljningen känns ganska oförtjänt. PS2 hade en otrolig spelström med många moderna klassiker medan PS4 knappt haft exklusiviteter eller portningar med acceptabel prestanda.

Det kommer ju fler spel till PS4 än någon av de andra konsolerna?

Det är ju tack vare alla indie spel.

Medlem
Skrivet av Und3rtak3r:

Man kan inte ärligt säga att ps4 och ps3 ser lika ut, jag har spelat de flesta spelen på min ps3 då jag inte haft råd med ps4 men har flera polare som kört samma titlar på ps4, det är helt annorlunda. Allt från laddningstider, grafik till stabilitet.

Lägg därtill att det är hårdvara som har framtidstro, tror inte man ska vara så kritisk. Däremot har den inte jättebra spelutbud med exklusivt material, men vilken enhet har det idag ?

Skrivet av Smoo87:

Så när jag säger att spelen både ser bättre ut och flyter bättre på ps4 än ps3, så är det andra ord för "OMG! Den här grafiken is da shizzle! Ååååh flyyyytet då? År 5700 ÄR HÄR!"?

Jag sa inte att de ser lika ut, jag sa att jag knappt ser någon skillnad. Alltså ser jag en liten skillnad men jag tycker inte den är tillräckligt stor för att kalla det "next-gen". Jämför PS1 med PS2, eller PS2 med PS3 och ni kommer genast se vilken enorm skillnad det är mellan dessa vilket man absolut inte kan säga när man jämför PS3 med PS4.
Att tro att det ska bli bättre i framtiden när utvecklarna lärt sig att utveckla bättre för PS4 är väl något man kan hoppas på, men inte allt för mycket ändå då PS4 liknar en PC ganska mycket i hårdvaran och PCn är ju den plattform som det utvecklats spel för längst av alla. Därav räknar iallafall jag inte med så mycket mer än en marginell förbättring.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Kan tycka att försäljningen känns ganska oförtjänt. PS2 hade en otrolig spelström med många moderna klassiker medan PS4 knappt haft exklusiviteter eller portningar med acceptabel prestanda. Oförtjänt är kanske fel ord, men har likväl svårt att förstå varför den säljer.

Betydligt större markna nu än va det var när ps2'an släpptes.
Klart att den skall sälja bättre då.

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Und3rtak3r:

Man kan inte ärligt säga att ps4 och ps3 ser lika ut, jag har spelat de flesta spelen på min ps3 då jag inte haft råd med ps4 men har flera polare som kört samma titlar på ps4, det är helt annorlunda. Allt från laddningstider, grafik till stabilitet.

Lägg därtill att det är hårdvara som har framtidstro, tror inte man ska vara så kritisk. Däremot har den inte jättebra spelutbud med exklusivt material, men vilken enhet har det idag ?

Skrivet av Smoo87:

Så när jag säger att spelen både ser bättre ut och flyter bättre på ps4 än ps3, så är det andra ord för "OMG! Den här grafiken is da shizzle! Ååååh flyyyytet då? År 5700 ÄR HÄR!"?

Jag sa inte att de ser lika ut, jag sa att jag knappt ser någon skillnad. Alltså ser jag en liten skillnad men jag tycker inte den är tillräckligt stor för att kalla det "next-gen". Jämför PS1 med PS2, eller PS2 med PS3 och ni kommer genast se vilken enorm skillnad det är mellan dessa vilket man absolut inte kan säga när man jämför PS3 med PS4.
Att tro att det ska bli bättre i framtiden när utvecklarna lärt sig att utveckla bättre för PS4 är väl något man kan hoppas på, men inte allt för mycket ändå då PS4 liknar en PC ganska mycket i hårdvaran och PCn är ju den plattform som det utvecklats spel för längst av alla. Därav räknar iallafall jag inte med så mycket mer än en marginell förbättring.

Första ps3an som man byter hårddisk på till ssd är ps3.1. Lite bättre, men knappt. Jag själv tycker att spel i varje gen tidigare vart mest som lika generationen innan i början (väldigt liten skillnad) och briljerat som mest i slutet. Kommer vara samma sak denna gång oxå, vi kommer se förbättringar HELA tiden, men vissa kanske vill glömma bort hur spelen i början såg ut på samtliga enheter

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Und3rtak3r:

Man kan inte ärligt säga att ps4 och ps3 ser lika ut, jag har spelat de flesta spelen på min ps3 då jag inte haft råd med ps4 men har flera polare som kört samma titlar på ps4, det är helt annorlunda. Allt från laddningstider, grafik till stabilitet.

Lägg därtill att det är hårdvara som har framtidstro, tror inte man ska vara så kritisk. Däremot har den inte jättebra spelutbud med exklusivt material, men vilken enhet har det idag ?

Skrivet av Smoo87:

Så när jag säger att spelen både ser bättre ut och flyter bättre på ps4 än ps3, så är det andra ord för "OMG! Den här grafiken is da shizzle! Ååååh flyyyytet då? År 5700 ÄR HÄR!"?

Jag sa inte att de ser lika ut, jag sa att jag knappt ser någon skillnad. Alltså ser jag en liten skillnad men jag tycker inte den är tillräckligt stor för att kalla det "next-gen". Jämför PS1 med PS2, eller PS2 med PS3 och ni kommer genast se vilken enorm skillnad det är mellan dessa vilket man absolut inte kan säga när man jämför PS3 med PS4.
Att tro att det ska bli bättre i framtiden när utvecklarna lärt sig att utveckla bättre för PS4 är väl något man kan hoppas på, men inte allt för mycket ändå då PS4 liknar en PC ganska mycket i hårdvaran och PCn är ju den plattform som det utvecklats spel för längst av alla. Därav räknar iallafall jag inte med så mycket mer än en marginell förbättring.

Allt handlar inte om grafik, men jag själv ser en stor förbättring. Kanske inte på PS2 -> PS3 nivån, men då får du också ta i åtanke att det var en övergång från SD till HD. Inte för att nämna att TVapparaterna under samma tidsperiod gick från CRT till plasma/LCD. Har du testat ett PS3spel på CRT? Jag körde MGS4 på en 40'' CRT och kunde inte ens läsa texten på ammunition och sånt man plockade på sig.

Sen om du ska dra en slutsats att det inte är skillnad får du ta i åtanke fysikberäkningar, AI, partikeleffekter och liknande. Det är en stor skillnad i vad PS4 kan prestera gentemot PS3 även om upplösningen inte har trappats upp särskilt mycket. Ett exempel är Shadow of Mordor, där fiendens "rankingsystem" inte ens finns på PS3/Xbox360 för att det tog för mycket kraft.

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Und3rtak3r:

Man kan inte ärligt säga att ps4 och ps3 ser lika ut, jag har spelat de flesta spelen på min ps3 då jag inte haft råd med ps4 men har flera polare som kört samma titlar på ps4, det är helt annorlunda. Allt från laddningstider, grafik till stabilitet.

Lägg därtill att det är hårdvara som har framtidstro, tror inte man ska vara så kritisk. Däremot har den inte jättebra spelutbud med exklusivt material, men vilken enhet har det idag ?

Skrivet av Smoo87:

Så när jag säger att spelen både ser bättre ut och flyter bättre på ps4 än ps3, så är det andra ord för "OMG! Den här grafiken is da shizzle! Ååååh flyyyytet då? År 5700 ÄR HÄR!"?

Jag sa inte att de ser lika ut, jag sa att jag knappt ser någon skillnad. Alltså ser jag en liten skillnad men jag tycker inte den är tillräckligt stor för att kalla det "next-gen". Jämför PS1 med PS2, eller PS2 med PS3 och ni kommer genast se vilken enorm skillnad det är mellan dessa vilket man absolut inte kan säga när man jämför PS3 med PS4.
Att tro att det ska bli bättre i framtiden när utvecklarna lärt sig att utveckla bättre för PS4 är väl något man kan hoppas på, men inte allt för mycket ändå då PS4 liknar en PC ganska mycket i hårdvaran och PCn är ju den plattform som det utvecklats spel för längst av alla. Därav räknar iallafall jag inte med så mycket mer än en marginell förbättring.

Jag förstår hur du menar, men du måste väl ändå känna av att laddtiderna är helt annorlunda och att konsollen reagerar betydligt snabbare när du navigerar menyer, kör spelet i bakgrunden och hanterar tjänster eller bara kör bakgrundsappar?

För att inte tala om möjligheterna till nätspel, nytt os, streaming och nya ui. Och detta kombinerat med möjligheter till spel som kommer revolutionera i några år till framöver. Klart steget mellan ps2>ps3 såg stort ut, man bytte ganska mycket då, hel arkitektur. Men du får också tänka att de första spelen till ps2 hade barnsjukdomar precis som ps4 har. Och spel släpps på både ps3 och ps4 för stunden, vilket innebär att ps3an är en hållbar konsol med större framtid än vad ps1 och ps2 hade (tänk att dessa titlar hade också en del spel väldigt sent ut på kanten) och tror nog att det skall ändå märkas tydliga skillnader, eller så kanske minnet helt enkelt bedrar dig
Men visst next gen, hela den grejen är ju rätt fjantig hehe

Medlem
Skrivet av Smoo87:

Första ps3an som man byter hårddisk på till ssd är ps3.1. Lite bättre, men knappt. Jag själv tycker att spel i varje gen tidigare vart mest som lika generationen innan i början (väldigt liten skillnad) och briljerat som mest i slutet. Kommer vara samma sak denna gång oxå, vi kommer se förbättringar HELA tiden, men vissa kanske vill glömma bort hur spelen i början såg ut på samtliga enheter

Tycker inte det har hänt så mycket sen launch, men det kanske bara är jag. Sen är ju YouTube (som alla spel presenteras igenom) lite av ett undermåligt sätt att visa upp grafiken på då bandbredden på de flesta videos är så pass låg att man inte kan se hur bra grafiken egentligen är.
I vilket fall är vi nästan 2 år in i PS4ans livstid nu, inte direkt i början längre.

Skrivet av Jaforfan:

Allt handlar inte om grafik, men jag själv ser en stor förbättring. Kanske inte på PS2 -> PS3 nivån, men då får du också ta i åtanke att det var en övergång från SD till HD. Inte för att nämna att TVapparaterna under samma tidsperiod gick från CRT till plasma/LCD. Har du testat ett PS3spel på CRT? Jag körde MGS4 på en 40'' CRT och kunde inte ens läsa texten på ammunition och sånt man plockade på sig.

Sen om du ska dra en slutsats att det inte är skillnad får du ta i åtanke fysikberäkningar, AI, partikeleffekter och liknande. Det är en stor skillnad i vad PS4 kan prestera gentemot PS3 även om upplösningen inte har trappats upp särskilt mycket. Ett exempel är Shadow of Mordor, där fiendens "rankingsystem" inte ens finns på PS3/Xbox360 för att det tog för mycket kraft.

Nej jag tycker inte allt handlar om grafik heller (tycker det är relativt oviktigt egentligen, spelar mest retrospel anyway), men det är tyvärr oftast det som är huvudsaken när man jämför olika konsolgenerationer.
40" CRT säger du? Såna är extremt ovanliga, men dom flesta som var så stora brukade ju ha support för 1080i. Därav borde du (om du använder rätt kabel till din PS3) få lika bra eller bättre bild än en modern HDTV (CRT ger ju fortfarande den bästa bildkvalitén med rätt förutsättningar). Använde du däremot kompos(k)itkabeln som följde med konsolen kan jag förstå att bildkvalitén blev urusel, den tillåter bara 480i/576i och bilden är mycket sämre än om du skulle matat en 480i/576i-signal genom en komponent- eller RGB-kabel.

Själv har jag spelat en hel del PS3 i 720p på min 19" CRT-skärm (datorskärm med komponent-VGA converter för att kunna koppla in PS3an) och måste säga att bilden är grymt bra. De flesta PS3-spel går inte i mer än 720p ändå och då CRT's inte har problemet med skalning som plattskärmar har så är bilden i regel bättre än på en HDTV som uppskalar 720p till 1080p.

Vad det gäller icke-grafiska förbättringar så är det ju oftast beräkningar som körs på CPUn, och i det fallet borde inte PS4 nödvändigtvis vara så överlägsen då den på vissa sätt har en sämre CPU än PS3 (men starkare grafikdel). Den stora skillnaden är ju att PS4 har sjukt mycket mer och snabbare RAM-minne, så det är antagligen det som tillåter förbättringarna du nämner.

Skrivet av Und3rtak3r:

Jag förstår hur du menar, men du måste väl ändå känna av att laddtiderna är helt annorlunda och att konsollen reagerar betydligt snabbare när du navigerar menyer, kör spelet i bakgrunden och hanterar tjänster eller bara kör bakgrundsappar?

För att inte tala om möjligheterna till nätspel, nytt os, streaming och nya ui. Och detta kombinerat med möjligheter till spel som kommer revolutionera i några år till framöver. Klart steget mellan ps2>ps3 såg stort ut, man bytte ganska mycket då, hel arkitektur. Men du får också tänka att de första spelen till ps2 hade barnsjukdomar precis som ps4 har. Och spel släpps på både ps3 och ps4 för stunden, vilket innebär att ps3an är en hållbar konsol med större framtid än vad ps1 och ps2 hade (tänk att dessa titlar hade också en del spel väldigt sent ut på kanten) och tror nog att det skall ändå märkas tydliga skillnader, eller så kanske minnet helt enkelt bedrar dig
Men visst next gen, hela den grejen är ju rätt fjantig hehe

Absolut, PS4an har betydligt bättre laddningstider än PS3 (där var PS3 riktigt dålig, men 360 var helt OK tyckte jag, antagligen p.g.a. PS3ans snålt tilltagna RAM-minne). Just online-delen kan jag förstå att den är lockande för många (jag tycker själv inte om online på konsoler, spelar hellre online på PC) men tycker det är bedrövligt att PS4an launchades med många funktioner som fanns i PS3 (bakåtkompatibilitet, mediaspelare framför allt) och tycker gott dom kunde haft kvar och förbättrat XMB:n (alltid gillat det menysystemet, tycker det nya dom har inte alls känsliga genomtänkt och strukturerat).

1
Skriv svar