Vattenmärkning av bilder

Medlem
Vattenmärkning av bilder

Märkte nu att ni börjat vattenmärka bilderna i Bilder delen av sidan. Det är möjligt att ni alltid gjort det utan att jag märkt eftersom jag inte kollar där så ofta, men jag tycker vattenmärkningen är helt onödig.
Det är ju inte så att ni tagit bilderna själva så ni har inget att skydda rent copyright mässigt. Jag vet också att alla andra stora spelsidor också vattenmärker sina bilder, men det är lika dåligt och det är dumt att ta efter dåliga vanor.
Tycker ni skall sluta med vattenmärkningen på bilder ni lägger upp, med undantag för bilder ni själva tar till spelrecensioner eller liknande om ni känner det är ett måste.
Det är min åsikt i alla fall.

Inaktiv

idén är att ingen ska länka bilderna från sin egen sida, och stjäla bandbredd.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

idén är att ingen ska länka bilderna från sin egen sida, och stjäla bandbredd.

Fast det går att lösa på andra sätt om det är enda anledningen.

W2k
Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Fast det går att lösa på andra sätt om det är enda anledningen.

Nämn ett, så ska jag berätta hur man enkelt kringgår det eller varför det inte skulle gå att använda på FZ.

Jeez, det är inte så att vi inte tänker efter innan vi gör saker.

Utom kanske ibland.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem
Skrivet av W2k:
Skrivet av MammaMuu:

Fast det går att lösa på andra sätt om det är enda anledningen.

Nämn ett, så ska jag berätta hur man enkelt kringgår det eller varför det inte skulle gå att använda på FZ.

Jeez, det är inte så att vi inte tänker efter innan vi gör saker.

Utom kanske ibland.

Visst du kan troligen komma runt alla sätt jag känner till men man kan ju också hotlinka om man inte bryr sig om vattenmärkningen också, så det är ju inget riktigt argument ändå.
Om anledningen var att göra det svårare för hotlinking så lär ju en sådan mindre förändring vara lika effektiv som vattenmärkning eftersom dom så gör såna länkar inte bryr sig om vad som står på bilden ändå.

Medlem

fattar nada gillar du inte vattenmärkning för att?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

jag förstår inte ens vad det handlar om, någon vattenmärkning kan jag inte se. om det är loggan nere i hörnet ni pratar om så måste jag fråga på vilket sätt den skulle vara störande. det är dessutom inget de börjat med nyligen.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

För att svara på Notumforce och Hwergelmer
Jag gillar att spara på bilder, speciellt conceptart. Vattenmärkning är störande om det inte finns någon som helst anledning till varför den finns där. Företagen som gör bilderna lägger på vattenmärkning för att göra reklam för sitt spel osv eller att skydda det med copyright.
Vattenmärkning på bilder som fz och många andra skräpar ner orginalbilderna och det finns inte någon bra anledning till varför den skall vara där.

Det är säkert så att detta inte började nyligen men jag kollar typ aldrig i galleriet så jag märkte det inte förän nu.
Jag tycker bara att det är fel att ta orginalbilder och slänga dit sin egen logga på bilderna bara för att man lägger dom på egen server. Det blir lite som att låsas att man själv gjort något fast man tagit någon annans material och satt sitt namn på det.
Jag tycker det är en styggelse som inte skall uppmuntras, och eftersom denna forumsdelen heter "Synpunkter och förslag" så ville jag bara säga min åsikt.

Medlem

Tycker att det är ok ifall FZ och andra siter som hostar massvis med bilder har sin egen logga ditsatt. Skulle någon privatperson börja kladda sin egen underskrift på bilderna vore det ett problem.
Vill man ha rena bilder blir det till att ta screenshotsen själv eller söka efter bilder på annat håll.

Medlem

Sen så är ju alla bilder som FZ har (förutom fotografier och mindre undantag) de bilder som alla andra har, som de fått från utgivarens PR-avdelning. Tittar du på spelets officiella hemsida hittar du ofta bilderna där, fast utan vattenmärken.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Sen så är ju alla bilder som FZ har (förutom fotografier och mindre undantag) de bilder som alla andra har, som de fått från utgivarens PR-avdelning. Tittar du på spelets officiella hemsida hittar du ofta bilderna där, fast utan vattenmärken.

Jo givetvis får man göra så. Det är så jag brukar göra också. Men det blir ju "extra arbete" för att få samma bilder när det lika gärna kunde publiceras utan vattenmärkning direkt.
Men jag räknar inte med att något kommer att ändras ändå, men eftersom fz är en sån bra sida i övrigt ville jag ändå lägga fram förslaget att inte ha vattenmärkning och motivera varför.

Antikvitet

Det är som så att det finns en stor aktör som heter Games Press, som är länk mellan spelutgivare och journalister. Spelutgivarna laddar upp en massa bildmaterial hos Games Press och journalisterna kan sedan ladda ner det. Det är en tjänst som vi betalar för.

En av anledningarna till att stämpla bilderna är att motverka att FZ blir en bildbank för andra sajter att besöka och ladda ner bilder från, för att själva inte behöva betala.

Av den anledningen kommer vi fortsätta stämpla bilder, fastän det ofta är någon annan än vi som har upphovsrätten. Stämpeln ska förstås vara liten nog att inte vara påträngande eller störande, men det beror ju samtidigt på hur stor bilden är.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

1
Skriv svar