Steam har stor Halloween-rea

Robot
Medlem
Steam har stor Halloween-rea

Känns som det är REA på steam hela tiden. Eller så lägger jag märke till dessa nyheter för lätt helt enkelt.

Medlem
Skrivet av MRZnr1:

Känns som det är REA på steam hela tiden. Eller så lägger jag märke till dessa nyheter för lätt helt enkelt.

Det är rea varje dag. vissa större än andra

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av MRZnr1:

Känns som det är REA på steam hela tiden. Eller så lägger jag märke till dessa nyheter för lätt helt enkelt.

Finns som sagt reor på utvalda titlar varje dag, men i samband med högtiderna (samt sommarrean) åker många fler spel ut på rea, och prisnedsättningarna är oftast större.

Medlem

Deras rea är dyrare än dom flesta cdkey sidorna

Medlem

Inte vidare bra erbjudan, kan hitta dessa spel billigare.

Medlem
Skrivet av Lepracy:

Deras rea är dyrare än dom flesta cdkey sidorna

där man inte vet hur dom fått tag på nycklarna...

Medlem
Skrivet av Lepracy:

Deras rea är dyrare än dom flesta cdkey sidorna

För på dom sidorna så finns det nycklar som är köpta för stulna kreditkort osv.

Vänta bara tills du köpt något nytt spel du är sugen att lira och du startar upp steam och det står att ditt spel har blivit revoked.

Sen så kan sidan du köpt nyckeln från inte göra något åt det.
Eftersom det inte var dom som sålde nyckeln, dom står bara för tjänsten som tillåter andra att sälja sina nycklar, och du köper på egen risk.

Så visst är det billigare... tills du betalar och inte får något.

Sen är även många nycklar köpta i regioner där spelen är billigare, pga att deras ekonomi inte är lika bra som våran.

Så istället för att folk ska pirata spelen, så måste dom sänka priset, för att ingen har råd med dom annars.

Sen då om alla ska köpa sina nycklar därifrån, så kommer inte utvecklarna tjäna tillräckligt med pengar.
Vi kommer antagligen få regionslås på allt, eller så kommer dom sluta sälja spelen där helt.

Sen undrar du varför utvecklare inte supportar PC mer?

Medlem
Skrivet av tuckdragon:
Skrivet av Lepracy:

Deras rea är dyrare än dom flesta cdkey sidorna

För på dom sidorna så finns det nycklar som är köpta för stulna kreditkort osv.

Vänta bara tills du köpt något nytt spel du är sugen att lira och du startar upp steam och det står att ditt spel har blivit revoked.

Sen så kan sidan du köpt nyckeln från inte göra något åt det.
Eftersom det inte var dom som sålde nyckeln, dom står bara för tjänsten som tillåter andra att sälja sina nycklar, och du köper på egen risk.

Så visst är det billigare... tills du betalar och inte får något.

Sen är även många nycklar köpta i regioner där spelen är billigare, pga att deras ekonomi inte är lika bra som våran.

Så istället för att folk ska pirata spelen, så måste dom sänka priset, för att ingen har råd med dom annars.

Sen då om alla ska köpa sina nycklar därifrån, så kommer inte utvecklarna tjäna tillräckligt med pengar.
Vi kommer antagligen få regionslås på allt, eller så kommer dom sluta sälja spelen där helt.

Sen undrar du varför utvecklare inte supportar PC mer?

Äh. Folk ska överdriva hela tiden.

Medlem

Prismodellen med ett pris per region är dålig. Kan jag köpa spelet via Brasilien eller Ryssland är det klart jag gör det om priset där ligger närmare det jag vill ge. Alternativet är att jag inte köper det alls.

Jag värnar definitivt inte om företagen, om de går omkull eller inte rör mig inte det minsta. Skivbolag, marknadsföringsstinna förläggare som lägger mer på reklam än utveckling, m.m. går under om de inte anpassar sig efter marknaden och den moderna teknologin. Deras "alster" är själlösa ch pengastinna. EA är en svart box för aktieägarna att tjäna pengar på, skit i spelen, bara de genererar en vinst. Det handlar om ett förakt för spelarna som behandlas som boskap med plånböcker, men inte minst också ett förakt för hantverket.

Därför ser jag mycket mer gärna en modell där utvecklare finansieras via en öppet redovisad crowd funding och/eller patreon eller motsvarande där man lägger pengar om man ser att det blir för lite. Det blir ingen vinst eftersom ingen arbetskraft exploateras, bara skälig lön som går direkt till alla som arbetar och till projektets utgifter.

Medlem
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Lepracy:

Deras rea är dyrare än dom flesta cdkey sidorna

där man inte vet hur dom fått tag på nycklarna...

Ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte i det här fallet. Vissa säger att transporter med spel blir rånade, andra säger att spel köps retail i billiga länder och säljs i västvärlden till ett pris som gynnar båda parterna. Men varför ser man aldrig på nyheterna om dessa rån? Det måste ju vara en miljardförlust varje år. Om ett spel kostar 600kr på Steam och 250kr på t.ex. G2A så väljer jag G2A utan att ens tveka.

Folk piratkopierar mindre idag tack vare dessa sidor då det faktiskt går att köpa spel till ett rimligt pris. Det går till och med att förhandsboka spel till rimligt pris. Innan dessa sidor fanns så var PC gaming på väg ut för ett stup, och mycket tack vare att det piratkopierades på tok för mycket. För 7 år sedan så var försäljningen av konsolspel dubbelt så hög som PC-spel. Förra året så gick PC om konsol och drar nu in mer pengar än vad konsolerna gör.

Sen så finns det även tillfällen då inofficiella sidor är dyrare än officiella sidor. Idag köpte jag t.ex. The Park från GMG till ett lägre pris än både Steam och inofficiella sidor. Jag handlar av de som erbjuder de bästa priserna och som är seriösa.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Men varför ser man aldrig på nyheterna om dessa rån?

Jag har då sett flera nyheter genom åren bara i Sverige, små notiser i lokaltidningar men aldrig i större tidningar vad jag kan minnas. Kan tänka mig att det är värre i andra länder.

Men med tanke på det ofantligt stora nyhetsflödet idag; vad förväntar du dig, att du ska ha tillgång till, eller ens tid till att läsa om allt som händer?
I jämförelse med andra händelser är en stöld av en lastbil med mjukvara skräpnyheter. (Det finns dock många kriminella organisationer som riktar in sig på precis stöld av lastbilar som innehåller mjuk- och hårdvara; eftersom det är otroligt lättsålt över hela världen idag)

I övrigt kan jag inte hålla med dig; spel är billigare idag än nånsin tidigare genom de officiella återförsäljarna. Det är bara vi kunder som är mitt emellan att kunna "ladda ner" gratis och en konsumtionsnivå på antal spel per person som aldrig har varit högre. Självklart har vi inte råd med allt vi vill ha.

Ett N64 spel från 1998 på 799:- (vilket var ett vanligt pris på nya spel i box) skulle ha kostat 1360:- om det följt prisutvecklingen i stort. Istället kostar ett boxat Wii U spel idag som precis har släppts eller på förbokning: 699-799:-
Företagen vet såklart att vi köper fler spel per person idag än -98 och att kundbasen är större. Så visst skulle man kunna önska ett lägre pris. Men samtidigt är utvecklingskostnaderna mycket större och dom har följt prisutvecklingen till skillnad från priset på produkten.

Medlem

42 euro för Witcher 3. Lite billigare än vad betalade för spelet till konsol 1 vecka innan release.
Steam är jävligt dyrt på reor.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Ja den som inte redan har köpt och spelat Bioshock någon gång borde verkligen göra det nu..

Medlem
Skrivet av Electrix:

Ja den som inte redan har köpt och spelat Bioshock någon gång borde verkligen göra det nu..

Kan verkligen inte hålla med. Provat spela allihop. Det är bara hype.


signatur

I drank what?

Medlem

Inga super dealar. om 2 månader så..

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Electrix:

Ja den som inte redan har köpt och spelat Bioshock någon gång borde verkligen göra det nu..

Kan verkligen inte hålla med. Provat spela allihop. Det är bara hype.

Ja då är ju inte du en av dem jag nämner eftersom du redan spelat alla. Tanken var mer att för den lilla summan så är det värt att testa om man gillar FPS med bra story och inte haft chans att göra det innan.

Att det är en hype skulle ju vara helt otroligt med tanke på hur gammalt spelet är.. Jag personligen hatade Bioshock Infinite, medans Bioshock 1 har en otroligt djup story. Bioshock 2 var något sämre men DLC-storyn "Minervas Den" fick spelet att klättra upp.

Självklart är det individuellt vad man tycker.

Medlem
Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av Bojkott:

Men varför ser man aldrig på nyheterna om dessa rån?

Jag har då sett flera nyheter genom åren bara i Sverige, små notiser i lokaltidningar men aldrig i större tidningar vad jag kan minnas. Kan tänka mig att det är värre i andra länder.

Men med tanke på det ofantligt stora nyhetsflödet idag; vad förväntar du dig, att du ska ha tillgång till, eller ens tid till att läsa om allt som händer?
I jämförelse med andra händelser är en stöld av en lastbil med mjukvara skräpnyheter. (Det finns dock många kriminella organisationer som riktar in sig på precis stöld av lastbilar som innehåller mjuk- och hårdvara; eftersom det är otroligt lättsålt över hela världen idag)

I övrigt kan jag inte hålla med dig; spel är billigare idag än nånsin tidigare genom de officiella återförsäljarna. Det är bara vi kunder som är mitt emellan att kunna "ladda ner" gratis och en konsumtionsnivå på antal spel per person som aldrig har varit högre. Självklart har vi inte råd med allt vi vill ha.

Ett N64 spel från 1998 på 799:- (vilket var ett vanligt pris på nya spel i box) skulle ha kostat 1360:- om det följt prisutvecklingen i stort. Istället kostar ett boxat Wii U spel idag som precis har släppts eller på förbokning: 699-799:-
Företagen vet såklart att vi köper fler spel per person idag än -98 och att kundbasen är större. Så visst skulle man kunna önska ett lägre pris. Men samtidigt är utvecklingskostnaderna mycket större och dom har följt prisutvecklingen till skillnad från priset på produkten.

Ja jag förväntar mig att en växande trend där miljardbelopp förloras varje år rapporteras i media, på samma sätt som att det har skrivits en hel del om övrig kriminell verksamhet genom åren. Det enda fallet jag kan minnas där en speltransport blivit rånad var för några år sedan när en transport av COD-spel blev rånad, och det var inte i Sverige. Här har det på sin höjd varit rån mot spelbutiker, och då har man endast varit ute efter pengar.

Och sen att jämföra N64 med Wii U är väldigt dumt. Spelen till N64 var känd för sitt höga pris, och vet du varför? För att Nintendo envisades med att fortsätta med det svindyra kassettformatet. Spel till PS1 kunde kosta nästan hälften så mycket som ett N64-spel, alltså ungefär som idag.

Jag inte vart du får 1360kr ifrån. 799kr motsvarade ca: 975kr 1998. Fortfarande väldigt högt, men detta berodde som sagt på kassetterna och inget annat. Ett PS1-spel kostade motsvarande 600kr, vilket många spel kostar även idag då de släpps.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av waeress:
Skrivet av Bojkott:

Men varför ser man aldrig på nyheterna om dessa rån?

Jag har då sett flera nyheter genom åren bara i Sverige, små notiser i lokaltidningar men aldrig i större tidningar vad jag kan minnas. Kan tänka mig att det är värre i andra länder.

Men med tanke på det ofantligt stora nyhetsflödet idag; vad förväntar du dig, att du ska ha tillgång till, eller ens tid till att läsa om allt som händer?
I jämförelse med andra händelser är en stöld av en lastbil med mjukvara skräpnyheter. (Det finns dock många kriminella organisationer som riktar in sig på precis stöld av lastbilar som innehåller mjuk- och hårdvara; eftersom det är otroligt lättsålt över hela världen idag)

I övrigt kan jag inte hålla med dig; spel är billigare idag än nånsin tidigare genom de officiella återförsäljarna. Det är bara vi kunder som är mitt emellan att kunna "ladda ner" gratis och en konsumtionsnivå på antal spel per person som aldrig har varit högre. Självklart har vi inte råd med allt vi vill ha.

Ett N64 spel från 1998 på 799:- (vilket var ett vanligt pris på nya spel i box) skulle ha kostat 1360:- om det följt prisutvecklingen i stort. Istället kostar ett boxat Wii U spel idag som precis har släppts eller på förbokning: 699-799:-
Företagen vet såklart att vi köper fler spel per person idag än -98 och att kundbasen är större. Så visst skulle man kunna önska ett lägre pris. Men samtidigt är utvecklingskostnaderna mycket större och dom har följt prisutvecklingen till skillnad från priset på produkten.

Ja jag förväntar mig att en växande trend där miljardbelopp förloras varje år rapporteras i media, på samma sätt som att det har skrivits en hel del om övrig kriminell verksamhet genom åren. Det enda fallet jag kan minnas där en speltransport blivit rånad var för några år sedan när en transport av COD-spel blev rånad, och det var inte i Sverige. Här har det på sin höjd varit rån mot spelbutiker, och då har man endast varit ute efter pengar.

Och sen att jämföra N64 med Wii U är väldigt dumt. Spelen till N64 var känd för sitt höga pris, och vet du varför? För att Nintendo envisades med att fortsätta med det svindyra kassettformatet. Spel till PS1 kunde kosta nästan hälften så mycket som ett N64-spel, alltså ungefär som idag.

Jag inte vart du får 1360kr ifrån. 799kr motsvarade ca: 975kr 1998. Fortfarande väldigt högt, men detta berodde som sagt på kassetterna och inget annat. Ett PS1-spel kostade motsvarande 600kr, vilket många spel kostar även idag då de släpps.

Berodde visst på annat än kassetter.
http://mobil.dn.se/ekonomi/olaglig-kartell-kring-videospel/

Medlem

Wow, superpris på The Witcher 3!

Eller? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1653813

Kanske är till konsol eller nåt, men jag är inte imponerad

Medlem

Kanske blir "Oddworld: New 'n' Tasty" inget annat som lockar just nu. Har MGS5 och W3 att klara ut fortfarande..

Medlem
Skrivet av daver:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av waeress:
Skrivet av Bojkott:

Men varför ser man aldrig på nyheterna om dessa rån?

Jag har då sett flera nyheter genom åren bara i Sverige, små notiser i lokaltidningar men aldrig i större tidningar vad jag kan minnas. Kan tänka mig att det är värre i andra länder.

Men med tanke på det ofantligt stora nyhetsflödet idag; vad förväntar du dig, att du ska ha tillgång till, eller ens tid till att läsa om allt som händer?
I jämförelse med andra händelser är en stöld av en lastbil med mjukvara skräpnyheter. (Det finns dock många kriminella organisationer som riktar in sig på precis stöld av lastbilar som innehåller mjuk- och hårdvara; eftersom det är otroligt lättsålt över hela världen idag)

I övrigt kan jag inte hålla med dig; spel är billigare idag än nånsin tidigare genom de officiella återförsäljarna. Det är bara vi kunder som är mitt emellan att kunna "ladda ner" gratis och en konsumtionsnivå på antal spel per person som aldrig har varit högre. Självklart har vi inte råd med allt vi vill ha.

Ett N64 spel från 1998 på 799:- (vilket var ett vanligt pris på nya spel i box) skulle ha kostat 1360:- om det följt prisutvecklingen i stort. Istället kostar ett boxat Wii U spel idag som precis har släppts eller på förbokning: 699-799:-
Företagen vet såklart att vi köper fler spel per person idag än -98 och att kundbasen är större. Så visst skulle man kunna önska ett lägre pris. Men samtidigt är utvecklingskostnaderna mycket större och dom har följt prisutvecklingen till skillnad från priset på produkten.

Ja jag förväntar mig att en växande trend där miljardbelopp förloras varje år rapporteras i media, på samma sätt som att det har skrivits en hel del om övrig kriminell verksamhet genom åren. Det enda fallet jag kan minnas där en speltransport blivit rånad var för några år sedan när en transport av COD-spel blev rånad, och det var inte i Sverige. Här har det på sin höjd varit rån mot spelbutiker, och då har man endast varit ute efter pengar.

Och sen att jämföra N64 med Wii U är väldigt dumt. Spelen till N64 var känd för sitt höga pris, och vet du varför? För att Nintendo envisades med att fortsätta med det svindyra kassettformatet. Spel till PS1 kunde kosta nästan hälften så mycket som ett N64-spel, alltså ungefär som idag.

Jag inte vart du får 1360kr ifrån. 799kr motsvarade ca: 975kr 1998. Fortfarande väldigt högt, men detta berodde som sagt på kassetterna och inget annat. Ett PS1-spel kostade motsvarande 600kr, vilket många spel kostar även idag då de släpps.

Berodde visst på annat än kassetter.
http://mobil.dn.se/ekonomi/olaglig-kartell-kring-videospel/

Det kan helt klart ha bidragit till det höga priset, men N64-spel var dyrare än PS1-spel i hela världen pga kassetterna som är 15x dyrare att producera än en skiva. Sen halverades ju dessutom priset på PS1-spel när man hade uppnått tillräckligt bra försäljning, något som aldrig hände Nintendo-spelen. Utan där var det begagnat som gällde om man ville ha ett billigt spel.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

42 euro för Witcher 3. Lite billigare än vad betalade för spelet till konsol 1 vecka innan release.
Steam är jävligt dyrt på reor.

Gav 349 för det på Media Markt med karta o soundtrack för ett par mån sen. Det lönar sig att dra ett varv i butikerna då o då

Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Prismodellen med ett pris per region är dålig. Kan jag köpa spelet via Brasilien eller Ryssland är det klart jag gör det om priset där ligger närmare det jag vill ge. Alternativet är att jag inte köper det alls.

Jag värnar definitivt inte om företagen, om de går omkull eller inte rör mig inte det minsta. Skivbolag, marknadsföringsstinna förläggare som lägger mer på reklam än utveckling, m.m. går under om de inte anpassar sig efter marknaden och den moderna teknologin. Deras "alster" är själlösa ch pengastinna. EA är en svart box för aktieägarna att tjäna pengar på, skit i spelen, bara de genererar en vinst. Det handlar om ett förakt för spelarna som behandlas som boskap med plånböcker, men inte minst också ett förakt för hantverket.

Därför ser jag mycket mer gärna en modell där utvecklare finansieras via en öppet redovisad crowd funding och/eller patreon eller motsvarande där man lägger pengar om man ser att det blir för lite. Det blir ingen vinst eftersom ingen arbetskraft exploateras, bara skälig lön som går direkt till alla som arbetar och till projektets utgifter.

Jag tycker vi gör likadant med ditt jobb. Tycker inte folk att det du gör är bra nog så ska du fan inte få någon lön, på sin höjd matkuponger så du inte svälter ihjäl.

1
Skriv svar