Pewdiepie kommenterar kalabaliken kring Youtube Red

Robot
Pewdiepie kommenterar kalabaliken kring Youtube Red

"Youtube Red existerar på grund av de verkliga konsekvenserna av adblockers".


Medlem
Pewdiepie kommenterar kalabaliken kring Youtube Red

Jag är ett djur som tänker fortsätta med adblock.

Utöver Youtube dom gångerna som man har pausat adblock... HELVETE VAD MYCKET POPUPS SOM DYKER UPP!

Medlem

Reklam från Duston? Där ser man.
Angående reklam och adblock, Youtubes reklarmer som inte går att skippa är djävulens påfund, vilket är också en anledning varför jag kör adblock.
Får jag lov att hoppa över reklam efter ett par sekunder så kan jag leva med det.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag är ett djur som tänker fortsätta med adblock.

Utöver Youtube dom gångerna som man har pausat adblock... HELVETE VAD MYCKET POPUPS SOM DYKER UPP!

Bah, jag har adblock i mitt huvud. Lika osynligt för mig som boxen en mimare sitter fast i.

Medlem

Jag har absolut inget emot reklam på sajten, vid sidorna eller överst, nederst. Om det sköts bra (som i FZs fall) så är reklam i nyhetsflödet också helt Ok.

Reklam innan klippen är ett gränsfall, det känns då som ett slags intro till klippet och hur bra det fungerar beror till stor del på hur relevant reklamen är. Det vill säga om man kollar på ett gameplay klipp för Warhammer: End Times så känns det lite off att se reklam för schampoo eller bindor... det måste vara relevant på något sätt för att inte pajja upplevelsen.

Dom där jävla popupsen som kommer inne i klippen som man i princip bara sitter och väntar på att få klicka bort och som förstör oerhört är hatobjekt nummer 1 och är det något sätt som finns att få bort dom så kommer jag att använda det. Får se om det blir YT Red eller om det blir något annat, beror på vad man får för pengarna.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

använder inte adblocker har aldrig ens tittat upp programmet, finns dock gånger jag tänkt testa det för helt andra anledningar än youtube, men för mig har jag aldrig haft problem med att behöva se en ad på t,ex twitch eller youtube, tycker det helt enkelt är så lite jag behöver göra för att hjälpa med det jag kan för att stödja en streamer eller en kanal , och även fast jag använder inte adblocker får jag typ aldrig en popup, förutom när jag kanske går in på länkar ifrån facebook där någon länka ett roligt klipp som går genom någon sida istället för direkt till tuben.

Medlem

Reklam är egentligen ok, förutsatt att den inte stör! När man t ex klickar i sitt stilla sinne på en länk som förväntas ta dig till något du är intresserad av, och BOM du får upp ett helt fönster som täcker hela skärmen. Otrevligare blir det också när länken man ska klicka på för att komma ifrån reklamen är så liten att den knappt går att hitta. Eller när man ska se ett filmklipp och reklamen är längre än vad själva klippet du ska se är... eller när det kommer två reklamklipp i rad...

FZ, tycker jag har en ett bra och diskret sätt att lägga ut sin reklam. Den är liksom inbakad och smälter in i själva sidans design och layout. Jag tänker knappt på att den finns.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Jag ser inte problemet i att en sajt går över till en betaltjänst, YouTube erbjuder trots allt en oerhört populär videoservice som folk uppskattar, MEN man har tänkt helidiotiskt när det kommer till reklamen. Skulle det inte finnas någon adblock så skulle det hända med youtube som det hände med altavista - ett alternativ som förstod vad folk vill ha skulle ersätta det, t.ex. Vimeo.

Pewds gör också ett klassiskt misstag, han tror att bara för att han förklarat en orsak bakom något så har han argumenterat för dess rimlighet.

Reaktionerna kring YouTube Red är befogade. Istället för att lyssna på kunderna och försöka nå dialog och samförstånd så har man gjort som man själva vill.

Här är förklaringen till varför JAG ogillar YouTube Red:

https://www.youtube.com/watch?v=DEsd4ZXaR0c

Basically, man kissar över små till mediumstora content creators.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

motivera tiden 16:18 .. varför inte 16:19 ..eller 16:17?

Medlem

Sådär. La nu in FZ.se som undantag i min adblocker. Det blev inte alls så jobbigt som jag föreställt mig.

Medlem

Använder aldrig ad-block för jag menar det är annonsörerna och de företagen som ser till att "internet" med alla dess tjänster ser till så internet frodas och levererar. Att köra ad-block är väldigtkontraproduktivt om man gillar internet... Däremot blockerar jag Facebook och Twitter knapparna tex så de samlar in information ifrån mig utan mitt samtycke. Tex har jag valt att gå in på aftonbladet enbart för att kunna blocka alla deras annonsörer som de använder sig utav. Tillsammans med övriga script och insamlingskod. Men fz, youtube(förutom googles insamslingskoder do) osv väljer jag att inte blockera. Använder Ghostery och uBlock Origin för att finna alla spioner och blockera dem

Medlem

Det som stör mig mest är när man förväntar sig en video och får reklam det första man ser.

Det samma gäller sidor med helsidsreklam som man ser det första man gör när man går in på sajten. Det kan man likna med att dagtidningarna (pappersform) skulle ha reklam på deras första sida.

Medlem

Har aldrig stött mig på reklam, popups blockas ju redan av de flesta webbläsare som standard. Sen surfar man inte på aftonbladet och andra retardsidor pga deras fruktansvärt irriterande reklamteknik, simple..

Medlem

FZ är ända sidan jag inte använder adblock på. Jag hoppas inte att google blir tillräckligt pengahungriga för att hitta på nåt sätt att ta bort adblock i framtiden men jag vettetusan om det inte kommer att ske med ursäkten: "blablabla content creators spend a lot of time working on their videos and rely on ads as their sole income blablabla".

Medlem

När det kommer till YouTube är det också upp till kanalerna att se till så att reklamen inte blir jobbig. Jag använder främst de som man kan klicka bort efter 5 sekunder, då dyker där inte upp massa störande moment i själva klippet.

Medlem

Så länge man har reklam som slängs upp rakt upp i ansiktet på mig eller som låter, blinkar m.m. så kommer jag fortsätta med Adblock. Just FZ gjorde jag ett undantag för sedan långt tillbaka och man sköter sin reklam rätt snyggt, men sidor som Aftonbladet och Expressen kommer jag aldrig ta bort Adblock för. Vet hur de sidorna ser ut när jag surfar in på andras datorer.

Samma gäller faktiskt med youtube. Reklamfilmer med hög volym och annan liknande skit gör att adblock i det närmsta blir en nödvändighet.

Vill man göra en premiumgrej av det så är det upp till dem såklart, och lyckas man så är det ju bara bra för dem själva, men jag personligen tycker sällan att materialet på youtube är tillräckligt bra för att att titta på med reklam i, än mindre om man ska betala för skiten. Kommer sakna Zero Punctuation, men i övrigt så känner jag inte att jag missar något ifall man stänger mig ute från tjänsten.


signatur

Heja Blåvitt

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av humancentipede:

motivera tiden 16:18 .. varför inte 16:19 ..eller 16:17?

För... att det börjar då? Eller vad menar du?

Skrivet av rosroborb:

Sådär. La nu in FZ.se som undantag i min adblocker. Det blev inte alls så jobbigt som jag föreställt mig.

Tack!

Skrivet av LordVaakos:

FZ är ända sidan jag inte använder adblock på. Jag hoppas inte att google blir tillräckligt pengahungriga för att hitta på nåt sätt att ta bort adblock i framtiden men jag vettetusan om det inte kommer att ske med ursäkten: "blablabla content creators spend a lot of time working on their videos and rely on ads as their sole income blablabla".

Tumme upp!

Skrivet av Pihlbaoge:

Så länge man har reklam som slängs upp rakt upp i ansiktet på mig eller som låter, blinkar m.m. så kommer jag fortsätta med Adblock. Just FZ gjorde jag ett undantag för sedan långt tillbaka och man sköter sin reklam rätt snyggt, men sidor som Aftonbladet och Expressen kommer jag aldrig ta bort Adblock för. Vet hur de sidorna ser ut när jag surfar in på andras datorer.

Samma gäller faktiskt med youtube. Reklamfilmer med hög volym och annan liknande skit gör att adblock i det närmsta blir en nödvändighet.

Vill man göra en premiumgrej av det så är det upp till dem såklart, och lyckas man så är det ju bara bra för dem själva, men jag personligen tycker sällan att materialet på youtube är tillräckligt bra för att att titta på med reklam i, än mindre om man ska betala för skiten. Kommer sakna Zero Punctuation, men i övrigt så känner jag inte att jag missar något ifall man stänger mig ute från tjänsten.

Mange takk!


signatur

youtube skiter jag i iaf.. dom cencurerar mer än nordkorea, och består till största delen av 12åriga brudar som sminkar sig

Medlem

Youtube blev stort och används av sååå många människor just eftersom det är gratis. De flesta användare av youtube är nog inte villiga att betala pengar för tjänsten utan det är något där man slötittar och lägger tid för att det är trevligt med lite hjärndöd underhållning medan det ändå inte kostar någonting.
På grund av detta har Google valt att försöka finansiera kalaset med hjälp av reklam eftersom man är fullständigt medvetna om att ingen är redo för att betala för att se någon annan spela tv-spel. Det är ett nöje som man unnar sig för att det ändå inte kostar någonting.

Reklamen på youtube är rätt påträngande och det behöver den vara för att företagen skall vilja fortsätta finansiera kalaset. Om nu reklamintäkterna inte leder till några vinster så kanske vi kan lära oss att problemet inte är att man tagit för lite betalt på den här marknaden utan att marknaden egentligen inte riktigt existerar.
Det är klart att skapare kan peka på användarna och säga att de är elaka som inte ser reklamen men då har man missat att de bara är där för att det är gratis. Men det är klart att pewdiepie inte vill förlora sina intäkter. Användarna är helt enkelt inte redo för att betala för att någon ska kunna spela TV-spel framför en kamera utan det här är något som dragit tittare just eftersom det är gratis. Gratis är nog nyckelordet och reklam kommer människor alltid att undvika. Om det inte går att balansera så är det nog så att marknaden inte riktigt existerar för att folk ska kunna ha det som arbete att posta roliga videos på nätet.

Pewdiepie kanske skulle starta en premium-site för de användare som är villiga att betala. Då får vi ett riktigt test av hur mycket marknad som faktiskt döljer sig bakom siffrorna. Det skulle vara mycket intressant.

Medlem

Sedan jag börjat använda Adblock har jag haft undantag på FZ och Sweclockers. FZ hängde dock löst ett tag när en massiv fullscreens-popup våldförde sig på mig.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av superapan:

Sedan jag börjat använda Adblock har jag haft undantag på FZ och Sweclockers. FZ hängde dock löst ett tag när en massiv fullscreens-popup våldförde sig på mig.


signatur
Medlem

Att sitta genom 3 popups och 2 minuter reklam (som inte går att skippa) för att se en video där produktionsvärdena är botten och materialet kanske inte ens är i närheten av vad som utlovades (i rubrik, thumbnail, beskrivning etc.) känns alltid som en dålig deal.

Det många gör fel i diskussionen, kanske främst de som står för innehållet, är att förutsätta att någon faktiskt behöver det de gör. Skulle YouTube stängas ned imorgon är det ingen större förlust, man vandrar vidare till nästa tjänst som poppar upp (Twitch, Vimeo etc) och fortsätter konsumera reklamfritt.

Det är precis samma situation som de otaliga webbsidor som tigger om adblock-undantag sitter i. Det finns ett tiotal bloggar, hobbysidor samt temasidor med starkare budget som står redo att ta över läsarna från en sida med avvikande reklamintäkter, "tar ni inte bort adblock så försvinner vi" är ett tandlöst hot.

YouTube Red kan inte garantera någon form av kvalitet på det sättet Netflix, HBO eller ens en kanalprenumeration i Twitch kan, därför skulle jag personligen heller aldrig betala för det.

Medlem

Men gör vettig reklam då, så folk inte behöver använda adblock.


signatur
Medlem

Jag använder också adblock, men har undantag på fz som en del andra här. Förut buggade det ur och blockerade reklamen, trots att sidan var vitlistad. Men på sistone funkar det (utan att jag ändrat något).

Vill även tillägga att jag tycker att reklamen på fz.se har blivit mycket vettigare och mer relevant, så där har ni gjort ett bra jobb.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av drakon64:

Jag använder också adblock, men har undantag på fz som en del andra här. Förut buggade det ur och blockerade reklamen, trots att sidan var vitlistad. Men på sistone funkar det (utan att jag ändrat något).

Vill även tillägga att jag tycker att reklamen på fz.se har blivit mycket vettigare och mer relevant, så där har ni gjort ett bra jobb.

Ska framföra det till det eminenta säljteamet på Geeks!


signatur
Medlem

Killen tjänar x-antal miljoner per år och vill ha mer? Känns som att jag sett detta förut.

Medlem
Skrivet av Noldor:

<snip>Om det inte går att balansera så är det nog så att marknaden inte riktigt existerar för att folk ska kunna ha det som arbete att posta roliga videos på nätet.
<snip>
Pewdiepie kanske skulle starta en premium-site för de användare som är villiga att betala.

Det grisiga i det hela är att de använder sina användare, d v s de som lägger upp videoklipp, som argument för att man skall tillåta ads. Det är samma argument som musikbranchen använder när de påstår att artisterna förlorar hela sin inkomst pga mp3 e t c. Det sistnämnda är fullständigt dravel och det stämmer på det förstnämnda också.

OM det nu var så att det var ex pewdiepie som gick vinnande ur den här leken så skulle youtube inte existera längre. Och att de inte generar någon vinst tror jag inte ett ögonblick på. I så fall skulle tjänsten tagits ner för länge sedan. Det finns inte ett, framförallt inte amerikanskt, företag av den här storleken som skulle syssla med en tjänst av den här digniteten utan att den genererade någon slags vinst i slutändan. Jag har arbetat i snart 10 år för ett av dem och jag vet hur långt de är beredda på att tänja på regler och pissa på sina kunder för att krama ur ett par dollar extra. Hade ett litet eller medelstort företag hanterat sina tjänster på det här sättet hade det inte överlevt en vecka.

Vad de egentligen säger är att de INTE TJÄNAR PENGAR NOG. Det är vad de menar fast det kan de inte säga. Istället drar de en tårtango runt att det är synd om artister, uppladdare och annat löst folk eftersom det tilltalar folks empati och sympati.

Det intressanta är att bra grejor behöver väldigt lite reklam. Du kommer att upptäcka det själv oavsett. och folk är beredda att betala för bra kvalitet och mervärde. I spelvärlden är Steam ett bra exempel. De är långt ifrån billigast men tamigfan den bästa tjänsten du kan hitta.

Oj, mycket text blev det. TMT;DNR


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Problemet med reklamen är att en del är oseriösa och gömmer malware. Jag har två (äldre) barn som är väl medveten om detta och ändå händer det regelbundet att ngt jobbigt händer. Med adblock händer det helt enkelt mera sällan. Och så kände jag mig för första gången tvungen att ha en anti-malware program installerad, ngt jag har hittils för mig själv kunna leva utan sen - sen forever.

Nej Pewdiepie - jag använder adblock inte för att "vara clever och så över ngt", jag använder adblock som jag skulle använder handskar i ett lab (det finns andra liknelser som jag ska "stå över" just nu).

Medlem

@azynkron :
Det ärligare "citatet" ur min kommentar vore nog.
<snip>
Pewdiepie kanske skulle starta en premium-site för de användare som är villiga att betala. Då får vi ett riktigt test av hur mycket marknad som faktiskt döljer sig bakom siffrorna. Det skulle vara mycket intressant.
<snip>
Jag missunnar inte honom en stor tittarskara eller stora intäkter men om nu reklammodellen inte håller så vore det som sagt intressant att se hur många av tittarna som faktiskt är villiga att betala för hans material.
Han har en stor och levande community men jag skulle nog hävda att den förutsätter att materialet är gratis. Skulle han ta betalt per månad eller per avsnitt eller något liknande så skulle nog tittarna vara långt mindre i antalet. Gigantiska communitys växer fram på nätet just eftersom det inte kostar deltagarna en enda krona. Man kan vara deltagare på otroligt många ställen om man inte behöver budgetera för det.

Det jag säger är att Google är fullt medvetna om att detta är en tjänst som det är oerhört svårt att ta betalt för och om de inte tycker att de tjänar nog mycket på reklamintäkterna så kanske marknaden inte riktigt finns för att finansiera ett oändligt utbud med kostnadsfria, roliga videos på nätet. Skaparna får vara glada för att något företag gjort det möjligt för dem att nå ut till så många tittare och samtidigt underhållit den marknad som man kunnat skapa. Om den marknaden inte håller och folk inte är villiga att titta på reklam för materialet så kanske man borde testa stå på egna ben och se om någon verkligen är villig att betala för materialet på annat sätt.
Så mycket som 40% av tittarna har ju redan sagt att de inte ens är villiga att titta på reklam för materialet i fråga.
Youtube finns ju i grunden inte på grund av skaparna. Youtube finns för att det erbjuder gratis videomaterial på nätet där alla kan bidra. I det flödet har skapare sedan växt sig stora och utökat mängden tittare och i praktiken skapat sina egna "tv-shows" men om marknadsmodellen inte håller så kan man nu inte vända sig om och säga att det är tittarnas fel för att de inte "betalar". Tittarna var aldrig där för att titta på reklam. Från start fanns ingen av dessa stora skapare. Det fanns mest roliga klipp och musikvideos.
Det är kul att skaparna byggt sig en fanbase och skapat shower och samtidigt kunnat leva på det men det var inte förutsättningen från start. Skaparna har publicerat material på någon annans plattform i utbyte mot reklamintäkter. Om ingen vill se reklamen så kanske de borde försöka ta betalt på annat sätt och om det inte fungerar så får man inse att folk antingen inte är villiga eller redo för att lägga pengar på den här formen av underhållning. Gratis är nog förutsättningen.
Håller för övrigt med om att Steam är en fantastisk tjänst.
Däremot anser jag nog att urvalet på Steam kan jämföras mer med Netflix än med Youtube.
Youtube är nog mer jämförbart med enbart det urval som kommer från "steam greenlight".

Medlem

Reklam som gör att man blockar det är:

Fullskärms popups, eller popups, reklam som autostartar video/ljud och dyligt.

Reklam som inte "syns" är den enda reklam som får vara kvar.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

12
Skriv svar