Halloweenproblem...

Medlem
Halloweenproblem...

TLDR; kan man färga gult plasthår till vitt? Isåfall hur?

Hallå,

Halloween närmar sig och är ett perfekt tillfälle för alla vi, som i smyg, gillar att klä ut sig till diverse hemskheter. Har blivit inbjuden till en fest där självklart alla ska vara utklädda, och den ena är mer seriös än den andra.

Nu är det så att jag ganska långt tillbaka började tänka på vad jag skulle klä ut mig till, men tyvärr pga av vardagsstressen så kom det här i glömska. Så igår var jag tvungen att sluta tänka och börja agera. Då tiden inte var på min sida kunde jag gallra rätt friskt i min lista över potentiella utklädnader.
Det stannade på dessa tre.

1. Papa Emeritus (Ghost)
2. Richard (Jackets kyckling-alterego i Hotline Miami)
3. The Dude (Big Lebowski)

Vid närmare avvägning föll valet på Richard. Lagom mycket hustle för att få ihop grejerna som behövdes.

Nu till min fråga!! Jag köpte en kycklingmask på Teknikmagasinet, nå rätt billig skit. Problemet är att jag vill försöka efterlikna Richard så mycket det går utan att lägga för mycket tid på det. Håret på masken kom givetvis(...) i en gul färg.

Nån som har erfarenhet av att färga plasthår, går det att få det vitt?
Har provat hobbylack och hårfärgsspray, gick åt helvete

Bilder kommer givetvis upp här sen


signatur

no remorse

Medlem

Hmm med tanke på att syntethår görs även av plast så kanske det har med kvalitén att göra. Färg som kanske "smälter" plasten eller något om det är av dålig kvalité (a.k.a. 1-time-use clasohlson/teknik magasinet etc)

Har du hört med t.ex. en frisersalong om de har några tips?

Medlem

Det kan vara riktigt svårt att få färg att fästa på diverse plastsubstrat och troligtvis är "håret" redan ytbehandlat på något vis och är då ännu svårare att få något att fästa på det.

Beroende på plast har man olika förbehandlingar för att höja ytenergin så att färgen får bättre adhesion mot substratet. Bland annat brukar man flamma ytan, eller tvätta med olika lösningsmedel som "etsar" ytan.
Det finns tyvärr ingen universalfärg för alla plastsubstrat men du borde kunna få tag på något som kanske funkar i någon hobbyaffär. I detta fall gäller trial and error, om du inte kan få fram av vilken plast som "håret" är gjort av.

Medlem

Testa med vanlig färgspray från till exempel Clas Ohlson, Beckers, eller Flügger.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

1
Skriv svar