Dwarf Fortress!

Medlem
Dwarf Fortress!

Jag har många gånger i mitt liv tittat på Dwarf Fortress och sagt någonting i stil med: "Umm... da fork is dis and why should I play it?" Men detta stoppade inte mig ifrån att läsa alla historier som folk har lagt ut om sina fort. Det mest kända måste dock vara historien om Boatmurdered, ett fort som innehåller elefanter, floder av bibliska proportioner, brinnande hundar och lava i stora massor. Om ni känner för att läsa en (väldigt lång) historia om ett fort som går så dåligt att det gör en helomvädning och blir bra så rekommenderar jag Boatmurdered.

Anyways... För några år sedan såg jag på en stream av Quill18 då han spelade Dwarf Fortress och sa till mig själv: "Nej! Detta spel är precis i den liga jag spelar i! Jag MÅSTE lära mig spelet!" Jag satte mig ner och började forska i hur jag skulle kunna lära mig spelet och kom i kontakt med Masterwork modden som sas skulle göra spelet bättre på alla sätt och vis... I alla fall göra att det flöt på bättre.

Jag laddade hem denna mod och började sätta mig ner med spelet... Och jag förstod ingenting. Efter många timmar på youtube och många guider i varierande kvalitet hade jag lärt mig hur jag skulle spela... I alla fall på ett ungefär... I alla fall hur jag skulle överleva de första timmarna.

Nu, många år senare, anser jag mig som en rätt så kapabel Dwarf Fortress spelare och sätter mig ner med spelet lite nu och då. Mitt nuvarande fort som jag spelar med har ett stort problem... Varulvar. Två till tre gånger om året kommer en varulv och anfaller mina dvärgar. Olika varulvar varje gång. Direkt jag ser dem komma annonserar jag de som är utanför mina murar döda och stänger portarna. Även fast jag har gjort detta så har jag endast tappat fyra dvärgar de senaste två åren (antar att de börjar bli väldigt duktiga att springa nu).

Den mest hedrade dvärgen som sprang på en av dessa Varulvar var en av mina fiskare vid namn Domas Thiefcloisters. Han blev biten av varulven och förvandlades direkt till en sådan själv. Han började då med en episk strid emot den som bet honom och kom segrande tillbaka till fortet... Tyvärr dock som en varulv. Efter ett tag blev han till sitt vanliga själv igen och även om han var en räddare av fortet så var jag tvungen att stänga in honom i en bur som jag hade byggt, där han efter ett tag törstade ihjäl. Det fanns ingenting jag kunde göra för att rädda honom även fast han hade räddat 200 andra dvärgar.

Han har nu fått en egen memorial hall för vad han gjorde och även fast ingen kommer och hedrar honom så har han ändå en speciell plats i mitt fort.

Jag tror nog att fler sådana saker kommer att hända. Men det är livet i Dwarf Fortress. Någon gång kommer det helt enkelt inte att sluta så bra som det har hitintills gjort och fortet kommer att brinna.

Men, som man brukar säga inom Dwarf Fortress communityn... Losing is !!FUN!!

Hare gött.

#blogg

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Dwarf Fortress!

Hög 5 för Quill18

Själv funderat på att försöka mig på DF men har alltid kommit till att jag inte har tillräckligt med tid att lära mig.

Försökte mig på spelet "A Game Of Dwarves" som komplement. Typ samma sak som DF men mindre och i 3D. Perfekt tänkte jag. Problemet var att det man kunde göra tog slut så snabbt.

Antar att det behöver vara i storleken av DF för att det ska hålla sig intressant.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Skägg.
10 Chambers

Känner spontant att jag vill se bilder!


signatur
Medlem
Skrivet av joffjoff:

Hög 5 för Quill18

Själv funderat på att försöka mig på DF men har alltid kommit till att jag inte har tillräckligt med tid att lära mig.

Försökte mig på spelet "A Game Of Dwarves" som komplement. Typ samma sak som DF men mindre och i 3D. Perfekt tänkte jag. Problemet var att det man kunde göra tog slut så snabbt.

Antar att det behöver vara i storleken av DF för att det ska hålla sig intressant.

Ja, det tar sig sin lilla tid att lära sig Dwarf Fortress. Tror det är lättare om man har någon som faktiskt kan förklara spelet för dig medans du spelar... I alla fall första gången.

Jag har själv tittat på A Game of Dwarves (tror jag till och med har det på min steam lista då jag fick det från något Humble Bundle) men aldrig ens testat då jag har ansett att Dwarf Fortress har varit bättre (i alla fall på papper).

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Känner spontant att jag vill se bilder!

Jag kan se vad jag kan göra för att lägga upp några bilder med korta förklaringar på mitt fort :3

Medlem

Då ska vi se. Har tagit lite bilder på mitt fort.
Här har vi ingången och den yttre delen av mitt fort. Som ni ser så har jag ett relativt stort område där jag har en Trade Depot samt ett litet "fängelse" utanför murarna för de dvärgar som lyckats att bli varulvar.
http://puu.sh/l3AYB/62b0e4f73c.png

Detta är min huvudvåning. Den våning där man kan hitta mitt meeting hall och alla mina workshops (plus mina stockpiles). Jag har även mina offices här för mina nobeldvärgar... Hur nobla de nu är, är en annan fråga dock. Som ni kan se har jag begravt räddaren av mitt fort i norra delen av meeting hallen. http://puu.sh/l3AIW/0d0b5486c2.png

Här har vi det som är beskrivet om honom. http://puu.sh/l3Bhy/f55acd9f25.png ... jag vet att det står att han hade försvunnit från fortet... Men det var egentligen för att alla dvärgarna hade glömt att han hade blivit instängd i mitt varulvsfängelse =P

På denna våning har jag min gravplats där jag begraver alla dvärgar som på ett eller annat vis har lyckats tappa sitt liv... Om de såklart har lyckats med det på ett mer hedervärdigt vis så får de en annan plats. Jag har även mitt sjukhus på denna våning samt en hedersplats för de dvärgar som inte har kunnat begravas på ett eller annat vis. Det är rätt tomt här just nu (alla gravarna är inte använda just nu) men det kommer nog fyllas på rätt så snart. http://puu.sh/l3Bo1/0ba600da05.png

På denna våning har jag mina dvärgars egna hem... Eller deras sovplatser där de ... well... Sover och förvarar sina saker. Det kanske verkar lita grymt att ha sådanna små utrymmen för dem... Och ja, det är det. Men de spenderar inte så mycket tid där så de har egentligen ingenting att klaga över =P
http://puu.sh/l3Bzi/3efb0d712c.png

Tror detta var alla våningar som faktiskt är värda att visa. Har ett flertal till som jag har grävt ut i jakten på mineraler som jag behöver. Men de är, som sagt, inte direkt värda att visa =P

Medlem

Mycket rolig läsning! Tack för att du delade med dig

Medlem
Skrivet av iNemeq:

Mycket rolig läsning! Tack för att du delade med dig

Tack för att du läste Händer det någonting annat kul så ska jag passa på att dela med mig om det med.

bara jag som vierkligen vill spela spelet men blir hjärndöd av grafiken..siffrorna..e symbolerna...Krumelurerna!


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

bara jag som vierkligen vill spela spelet men blir hjärndöd av grafiken..siffrorna..e symbolerna...Krumelurerna!

Ungefär så som jag kände när jag började spela... Vad är allting!? Dock så tittade jag på Ascii varianten först innan jag förstod att det finns tilesets som gör att det är lite enklare att se vad allting är.

Sen finns det en funktion i spelet som gör att man kan sätta pekaren på någonting så visas det vad det är för något. Man lär sig efter ett tag vad det mesta är :3

1
Skriv svar