Stor guide - De fem bästa gamingskärmarna just nu

Robot
Stor guide - De fem bästa gamingskärmarna just nu

Sweclockers guidar oss igenom pixeldjungeln - dessa fem gamingskärmar är bäst just nu.


Medlem
Stor guide - De fem bästa gamingskärmarna just nu

Har en Asus ROG Swift PG278Q, äger sönder mina tidigare 1080p-skärmar iaf. Som natt och dag med 144Hz jämfört med 60Hz. Tyvärr suger den prestanda och mitt 980GTX räcker knappt till ibland känns det som... Och att nerskala 1440p till 1080p på min skärm blir ganska grötigt tyvärr! Alltid krispigast när spelet renderas i skärmens upplösning

Medlem
Skrivet av HaxXt:

Har en Asus ROG Swift PG278Q, äger sönder mina tidigare 1080p-skärmar iaf. Som natt och dag med 144Hz jämfört med 60Hz. Tyvärr suger den prestanda och mitt 980GTX räcker knappt till ibland känns det som... Och att nerskala 1440p till 1080p på min skärm blir ganska grötigt tyvärr! Alltid krispigast när spelet renderas i skärmens upplösning

Så man behöver 980 i sli för o köra 144hz? det blir ju svindyrt


signatur
Medlem

Grymt fin guide! Perfekt söndagsmys. Mer sådant. Möss, tangentbord, skrivbord etc. Stolar!


signatur

Niet.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Theade:

Grymt fin guide! Perfekt söndagsmys. Mer sådant. Möss, tangentbord, skrivbord etc. Stolar!

Kul!


signatur
Medlem

Trevlig liten sammanfattning ni har kokat ihop här. För mig blir det ny skärm nästa år. Sitter för närvarande på en 1080p skärm med hdmi. Blir nog 4k-skärm till vintern 2016


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Hur väl klarar 4k skärm högsta grafik på gta med en 980 Ti?

Jag har kört 4k downsampling och det ger... 15 fps typ

Medlem

Läste hela tiden om hur bra 144hz var men trodde inte skillnaden var så extremt stor innan jag köpte en förra året, ångrar det verkligen inte men nu så ser 60hz riktigt hemskt ut i jämförelse

Medlem
Skrivet av Pierre:
Skrivet av HaxXt:

Har en Asus ROG Swift PG278Q, äger sönder mina tidigare 1080p-skärmar iaf. Som natt och dag med 144Hz jämfört med 60Hz. Tyvärr suger den prestanda och mitt 980GTX räcker knappt till ibland känns det som... Och att nerskala 1440p till 1080p på min skärm blir ganska grötigt tyvärr! Alltid krispigast när spelet renderas i skärmens upplösning

Så man behöver 980 i sli för o köra 144hz? det blir ju svindyrt

Om man vill kunna maxa spelet och lira i 1440p med väldigt hög fps.
Har man skärm som klarar av att visa 144fps, så vill man ju försöka komma så nära det man kan.

Men sen beror det ju även på vilket spel det är med, ska du tex mest lira cs så behövs det verkligen inte

Medlem
Skrivet av Pierre:
Skrivet av HaxXt:

Har en Asus ROG Swift PG278Q, äger sönder mina tidigare 1080p-skärmar iaf. Som natt och dag med 144Hz jämfört med 60Hz. Tyvärr suger den prestanda och mitt 980GTX räcker knappt till ibland känns det som... Och att nerskala 1440p till 1080p på min skärm blir ganska grötigt tyvärr! Alltid krispigast när spelet renderas i skärmens upplösning

Så man behöver 980 i sli för o köra 144hz? det blir ju svindyrt

Det kostar att ligga på top

Medlem
Skrivet av Theade:

Grymt fin guide! Perfekt söndagsmys. Mer sådant. Möss, tangentbord, skrivbord etc. Stolar!

Håller med, tumme upp!

Hehe, +1 för stolar. Bra gamingstol är ju högprio. Hmm, apropå det så skulle jag nog behöva en ny.

Medlem

Lite väl sparsmakad summering tycker jag, gjorde mig inte direkt intresserad av att läsa mer om skärmarna.

Har dock inga planer på att köpa nytt på ett tag då jag sitter på en något äldre 27" 144hz TN ASUS som jag köpte för 5000 när det begav sig så jag klarar mig ett tag till, är väl mest TN biten som gör en sugen på att skaffa nytt även om det ser helt okej ut efter en timmes finkalibreing, fabriks-inställningarna är helt värdelösa dock.

Med det sagt tycker jag 21:9 skärmarna är extremt intressanta men priset är lite väl tilltaget för tillfället, men ser man det som en ett substitut för flera skärmar kanske det ändå kan vara värt det.

Medlem

Sitter på en Acer Predator XB270HU med G-sync igång. Jag har aldrig varit lyckligare. ;__;

Medlem

Asså, spenderar man 8000 spänn på en skärm... Jag har svårt att se att kvalitetsökningen från en 1800kronors skärm motiverar till mer än en fyrdubbling i pris. Det känns som ett extremare fall av att köpa grafikkort. Där man kan spara in 3-5 tusen genom att köpa den nästsenaste modellen som är minimalt sämre.

Medlem

Kan starkt rekommendera Asus ROG Swift PG278Q. 144hz, 1440p, g-sync., låg bezel, väldigt bra färger för att vara TN, grym responstid och relativt hyfsat pris.

Skrivet av Pierre:
Skrivet av HaxXt:

Har en Asus ROG Swift PG278Q, äger sönder mina tidigare 1080p-skärmar iaf. Som natt och dag med 144Hz jämfört med 60Hz. Tyvärr suger den prestanda och mitt 980GTX räcker knappt till ibland känns det som... Och att nerskala 1440p till 1080p på min skärm blir ganska grötigt tyvärr! Alltid krispigast när spelet renderas i skärmens upplösning

Så man behöver 980 i sli för o köra 144hz? det blir ju svindyrt

Man kan klara sig rätt bra med ett 970 eller 980, det beror ju helt på vad det är för spel och i vilka inställningar man vill köra i. I dem flesta spel prioreterar jag fps fram till då jag åtminstone snittar på runt 90fps, vilket fungerar hur bra som helst tack vare g-sync. Men visst om vill kunna maxa krävande spel och köra i 1440p i runt 120-144fps, då får man räkna med att köra åtminstone med 2st vanliga 980.

Dock räcker inte ens det i spel som Crysis 3 och Metro Last Light. Då får man köra med 2-3st 980ti OC, om man nu då måste maxa spelen och köra med hög AA. Att sänka saker som AA och skuggor en nivå kan dock göra fet stor skillnad i framerate och kanske inget man direkt lägger märke till, speciellt inte i lite snabbare spel.

Skrivet av totte1015:

Hur väl klarar 4k skärm högsta grafik på gta med en 980 Ti?

Jag har kört 4k downsampling och det ger... 15 fps typ

För att få medel 60fps i GTA V maxat i 4K behöver du helst 2st 980 ti OC-version, tex Asus Strix, EVGA SC+, MSI Gaming eller Gigabytes G1 Gaming. Sweclockers har bra tester på dem korten: http://www.sweclockers.com/tester/grafikkort

Sen om du inte redan skaffat skärm och du tänker köra på en 27", rekommenderar jag att du köper en 1440p 144hz gsync skärm istället. 1440p 144fps är ungefär lika krävande som 4k 60fps, dock gör det inte alls lika mycket om frameraten hoppar mer när man kör i 144hz g-sync. 100-144fps är fortfarande jädrigt nice, 40-60fps är mycker mer märkbart även i g-sync och personligen tycker jag 60fps är rätt kasst att lira i nu för tiden.

Medlem
Skrivet av 413X:

Asså, spenderar man 8000 spänn på en skärm... Jag har svårt att se att kvalitetsökningen från en 1800kronors skärm motiverar till mer än en fyrdubbling i pris. Det känns som ett extremare fall av att köpa grafikkort. Där man kan spara in 3-5 tusen genom att köpa den nästsenaste modellen som är minimalt sämre.

Inte riktigt samma sak.
Jag slog till på en XB270HU, och det är grymt stor skillnad i hur bra färgerna är jämfört med en billig skärm. 144Hz däremot tyckte jag var trevligt, men inte samma wow-upplevelse som skillnad i färg. Tills jag lanade nu i helgen och satt bredvid folk med 60Hz skärmar. Sjukt stor skillnad. En skärm byter man ju i regel inte lika ofta som resten av datorn heller.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Bra timing! Jag sitter just nu på en 42" LED-TV, men känner att det vore trevligt med något mindre och bättre lämpat för spel.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Prisklass 6000-9000kr hade vart lönt att nämna i samband med "De kostar därefter".

Medlem

Att ha en skärm med högre hz än den gamla 60-standarden är en jätteskillnad. Jag måste erkänna att jag inte har sett en gsync-skärm in action men det känns som att det är orimligt dyrt än så länge. Samma sak med högre upplösningar; skärmarna är inte extremt mycket dyrare men eftersom man måste ha en såpass kraftfull dator så kostar det.
Somliga säger att man kan sänka kvalitén i spelen för att få bättre flyt, men om man inte vill att spelen ska se bättre ut är det onödigt att köpa en ny skärm från början.

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Bra timing! Jag sitter just nu på en 42" LED-TV, men känner att det vore trevligt med något mindre och bättre lämpat för spel.

TV? Jössös, texten är rätt så oläsbar?

(sitter själv med Asus MG279Q och är helnöjd, använder dock inte freesync för tillfället)

Medlem

Är det bara jag som tycker att designspråket: "Jag är en skärm för 10-åriga killar som gillar robotar", är både passé och ovärdigt en i övrigt bra skärm?
Varför inte lite mer "premium" med stilrena fötter och kanter? Kanske såpass snygg så honan inte direkt himlar med ögonen och pekar mot källaren..

Medlem

Ska lätt ha 120hz+ 1440p och ahva/ips nån gång så jag får utnyttja mitt 980ti, men får nöja mig med min koreaskärm sålänge med 60hz s-ips och 1440p..


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kebbe:

Prisklass 6000-9000kr hade vart lönt att nämna i samband med "De kostar därefter".

Vi bad Thomas Ytterberg om ett sjysst prisspann, från budget till high-end men han sa i princip att allt billigt är skräp. Därför blev rubriceringen just de bästa skärmarna.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av kebbe:

Prisklass 6000-9000kr hade vart lönt att nämna i samband med "De kostar därefter".

Vi bad Thomas Ytterberg om ett sjysst prisspann, från budget till high-end men han sa i princip att allt billigt är skräp. Därför blev rubriceringen just de bästa skärmarna.

Inga klagomål där, tänkte mer att det kändes onödigt omständigt att behöva klicka på varje skärm innan man såg om de låg i ens budget. En skärm för 6000kr kan t.ex vara mer intressant att läsa om än motsvarande för 9000kr om det är där man lagt sin budget. Jag var lite oklar med min kommentar där.

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Puscifer:

Bra timing! Jag sitter just nu på en 42" LED-TV, men känner att det vore trevligt med något mindre och bättre lämpat för spel.

TV? Jössös, texten är rätt så oläsbar?

(sitter själv med Asus MG279Q och är helnöjd, använder dock inte freesync för tillfället)

Absolut inte. Texten är glasklar, men jag kan tänka mig att jag kommer märka av en kraftig skillnad när jag väl köper en riktig datorskärm.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av kebbe:

Prisklass 6000-9000kr hade vart lönt att nämna i samband med "De kostar därefter".

Vi bad Thomas Ytterberg om ett sjysst prisspann, från budget till high-end men han sa i princip att allt billigt är skräp. Därför blev rubriceringen just de bästa skärmarna.

Inga klagomål där, tänkte mer att det kändes onödigt omständigt att behöva klicka på varje skärm innan man såg om de låg i ens budget. En skärm för 6000kr kan t.ex vara mer intressant att läsa om än motsvarande för 9000kr om det är där man lagt sin budget. Jag var lite oklar med min kommentar där.

Och håller med dig om att priset kunde ha skrivits ut


signatur
Medlem

Äh, så länge min gamla LG W2363D tuffar på så ser jag ingen mening med att uppdatera mig med såna här lyxdoningar. Trodde aldrig jag skulle säga det om en LG-produkt men tamejfan om inte detta var det bästa dator-relaterade köpet jag gjort. Pyntade under två papp för den dessutom (när den var ny).

Medlem

Jag kommer att vänta på Nvidias Pascal-kort innan jag hoppar på 144hz-tåget...man vill ju att loket ska kunna dra vagnarna ordentligt trots allt.

Medlem

Själv har mitt försök på en PG278Q blivit ett personligt helvete för mig.
Först och främst det är en riktigt suverän skärm med bra bildskärpa och färgåtergivning(Äkta 8bit!).

MEN!

Min första skärm hade helt fruktansvärd clouding mitt på skärmer, så den fick åka tillbaka, och ersättningsskärmen som jag fick nu fredags har nu istället ett rödilsket pixelfel... så det blir bara att packa ner och skicka tillbaks och hoppas på att tredje skärmen funkar som det ska! :/

Medlem
Skrivet av Ninjan:

Är det bara jag som tycker att designspråket: "Jag är en skärm för 10-åriga killar som gillar robotar", är både passé och ovärdigt en i övrigt bra skärm?
Varför inte lite mer "premium" med stilrena fötter och kanter? Kanske såpass snygg så honan inte direkt himlar med ögonen och pekar mot källaren..

Håller med. Robotar och blinkande rymdskepp tråkigt nog standard för hela branschen.

12
Skriv svar