Windows gick inte att starta&klockan återställd?!

Medlem
Windows gick inte att starta&klockan återställd?!

Så... Jag startade upp datorn som vanligt och tog en jäävla tid vid "Startar Windows" med flagg-loggan.... Så jag startade helt enkelt om och då frågade ?bios? om jag ville köra startreparation men tänkte testa att starta normalt iallafall.

Det funkade som vanligt denna gången MEN det såg ut såhär:

Alltså datumet har totalresettats, och dessutom så fattades det en massa ikoner i startfältet som ni ser...

Testade att starta om en gång till och nu hade den alla ikoner, allt är som vanligt FÖRUTOM datumet.

Jag blir jääävligt orolig över detta då jag nästan precis har inköpt en helt ny dator för 17 000kr....

Jag har en känsla att moderkortet eller hårddisken med boot kan börja hålla på att krascha?
Vad tror ni?
Någon som vet vad detta beror på?

Medlem

"The CMOS battery sits on your computer’s motherboard and provides power to the Complementary Metal Oxide Semiconductor (CMOS) chip. The CMOS chip stores information about the system configuration, including the date and time. The CMOS battery makes sure the chip can store this data even while the computer is turned off and not hooked up to power. If the battery goes bad, the chip starts losing information and one of the symptoms is that your computer no longer maintains its time and date."

Kan ju även bara vara så att den resetta till nå sorts standard inställningar eftersom det blev problem med startupen.

Medlem

Hmm.... Jahapp, men om det precis hände igen? Jag starta om datorn, sedan funkade inte booten, tving-omstartade, windows funkar men har resettat tiden...

Om detta händer varje gång nu, är det då batteriet som är kasst? På ett Z170 som är äckligt nytt på marknaden??!

Medlem

Visst fan hade jag rätt, nu gör den så vaaarje gång efter jag har STÄNGT AV datorn, om jag startar om funkar den finfint...

Vad i HELVETE är detta?
Ska jag gå på reklamation till Asus...Eller Inet?

Medlem

prova byt batteri först så slipper du kanske vänta i flera veckor på att det ska komma tillbaka.

Medlem
Skrivet av Kindra:

prova byt batteri först så slipper du kanske vänta i flera veckor på att det ska komma tillbaka.

Är det ett vanligt batteri eller?
Just om sådant här kan jag inte något om så grundlig hjälp uppskattas

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Kindra:

prova byt batteri först så slipper du kanske vänta i flera veckor på att det ska komma tillbaka.

Är det ett vanligt batteri eller?
Just om sådant här kan jag inte något om så grundlig hjälp uppskattas

Ett vanligt CR2032 3V.
http://www.clasohlson.com/se/Knappcellsbatteri-Varta-litium/3...

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Kindra:

prova byt batteri först så slipper du kanske vänta i flera veckor på att det ska komma tillbaka.

Är det ett vanligt batteri eller?
Just om sådant här kan jag inte något om så grundlig hjälp uppskattas

Har du byggt datorn själv?
Kolla då på @Bojkott länken och byt batteriet själv.

Om du inte byggt datorn själv, kontakta återförsäljaren.

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Kindra:

prova byt batteri först så slipper du kanske vänta i flera veckor på att det ska komma tillbaka.

Är det ett vanligt batteri eller?
Just om sådant här kan jag inte något om så grundlig hjälp uppskattas

Har du byggt datorn själv?
Kolla då på @Bojkott länken och byt batteriet själv.

Om du inte byggt datorn själv, kontakta återförsäljaren.

Jag har inte byggt den själv

Och "kontakta återförsäljaren" innebär att kontakta Inet.... Detta går väl inte på garanti och så?

Medlem

Om jag köpt en dator för 17 papp å den beter sig så som du säger så skulle jag kontakta den som satt ihop den.

Medlem

Gå in i bios (Esc eller Del eller F1 eller F2 olika på olika kort vid boot) och se att klockan visar rätt.
Är tid och datum där fel så börja med att ställa in det. Ändrar den sig igen byt batteri.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av totte1015:
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Kindra:

prova byt batteri först så slipper du kanske vänta i flera veckor på att det ska komma tillbaka.

Är det ett vanligt batteri eller?
Just om sådant här kan jag inte något om så grundlig hjälp uppskattas

Har du byggt datorn själv?
Kolla då på @Bojkott länken och byt batteriet själv.

Om du inte byggt datorn själv, kontakta återförsäljaren.

Jag har inte byggt den själv

Och "kontakta återförsäljaren" innebär att kontakta Inet.... Detta går väl inte på garanti och så?

Du har fortfarande 1 års garanti på alla delar och 3 års reklamation. Så det är bara att kontakta dem.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Inet har en bra service, jag har då aldrig haft några problem, inte mina vänner heller om dom köpt nåt från Inet som inte fungerar som det ska.

1
Skriv svar