Sista kollen innan köp av datordelar

Medlem
Sista kollen innan köp av datordelar

Hejsan. Jag har lagt ihop delar från webhallen eftersom de var billigast där och sen har jag lagt ihop delar från Inet för att de var billigast där. Så nu har jag tagit delar för att få en speldator som endast ska vara till CSGO, Gta v, league of legends, rocket league och age of empires 2.

Detta är det enda jag har råd med. Jag har tyvärr inte råd att lägga upp mer pengar. Många brukar säga att lägg ut 3 tusen till, 6 tusen till osv för då får du det där och det där som är mycket bättre. Tja jag har inte så mycket pengar men nu har jag lagt ihop delar och vill göra en sista check om det duger och så att jag inte köper fel delar.

Vill gärna ha svar på om jag kan få bättre delar för samma pris eller för mindre. Min PSU tycker jag är helt okej då jag har funderingar på att köpa ett annat grafikkort om ett år som kommer vara på 4-6gb samt ska jag uppgradera med 8 gb ram till så att det totalt blir 16 gb. Sen kommer jag också lägga till en HDD som jag köper till nästa månad. Jag kommer köra försiktigt med SSD och bara ha CSGO installerat samt Windows 10 tills jag har köpt en HDD på 1-2 TB.

http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=178511q1,137727q...,

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8644562/2015-10-21

Totalt blir det 9605 inkluvsive frakt från Inet. Jag åker och köper delarna på Webhallen.

Medlem

Eftersom att du pratar om att byta grafikkort lite längre fram till ett med lite mer kräm i rekommenderar jag att du byter till ett kraftigare nätagg. Till ett 970 stock rekommenderas ett 500W nätagg, sedan får man räkna med andra komponenter och kanske lite överklockning på det.

Medlem
Skrivet av Zalcore:

Eftersom att du pratar om att byta grafikkort lite längre fram till ett med lite mer kräm i rekommenderar jag att du byter till ett kraftigare nätagg. Till ett 970 stock rekommenderas ett 500W nätagg, sedan får man räkna med andra komponenter och kanske lite överklockning på det.

Fast 600w är ju mer än 500w Det skadar ju inte eller hur?

Tack grymt vilket är bäst?

Medlem
Skrivet av Zippiex:
Skrivet av Zalcore:

Eftersom att du pratar om att byta grafikkort lite längre fram till ett med lite mer kräm i rekommenderar jag att du byter till ett kraftigare nätagg. Till ett 970 stock rekommenderas ett 500W nätagg, sedan får man räkna med andra komponenter och kanske lite överklockning på det.

Fast 600w är ju mer än 500w Det skadar ju inte eller hur?

Tack grymt vilket är bäst?

Eller http://www.inet.se/produkt/5411386/asus-geforce-gtx-960-4gb-s...
Är nog ingen märkbar skillnad. Se om du hittar nån benchmark comparison på de.

Medlem

Om du bara ska spela. Kolla på en i5 istället för i7. Du kommer inte märka någon direkt skillnad om datorn inte skall vara arbetsstation.

Medlem
Skrivet av billybob:

Om du bara ska spela. Kolla på en i5 istället för i7. Du kommer inte märka någon direkt skillnad om datorn inte skall vara arbetsstation.

Håller absolut med. Välj en i5 istället, sedan om du vill kan du lägga de pengarna på ett bättre grafikkort eller spara dem till när du nu tänkt köpa ett kraftigare grafikkort.

Medlem
Skrivet av sweclockern:
Skrivet av billybob:

Om du bara ska spela. Kolla på en i5 istället för i7. Du kommer inte märka någon direkt skillnad om datorn inte skall vara arbetsstation.

Håller absolut med. Välj en i5 istället, sedan om du vill kan du lägga de pengarna på ett bättre grafikkort eller spara dem till när du nu tänkt köpa ett kraftigare grafikkort.

Håller också med. 800kr mer för en CPU som ger väldigt liten skillnad i majoriteten av spelen och en liten skillnad i en del spel med stöd för fler trådar är ganska mycket pengar. Lägger du samma summa pengar på ett bättre grafikkort märker du större skillnad i majoriteten av spelen.

Eftersom du bygger på en budget kan det vara värt att spara dom där 800kr och använda när du verkligen behöver.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag vill faktiskt ha I7an för jag ska redigera och rendera film sen så är den på rea nu också och kostar nästan lika mycket som en I5a och då tar jag det bästa för detta är den bästa processorn jag kan komma åt för det priset.

Medlem
Skrivet av Zippiex:

Jag vill faktiskt ha I7an för jag ska redigera och rendera film sen så är den på rea nu också och kostar nästan lika mycket som en I5a och då tar jag det bästa för detta är den bästa processorn jag kan komma åt för det priset.

Men då ska du ha mer minne. minst 16gb.

Medlem

Ja. Jag kommer köpa 8 gb ram till så att det blir totalt 16 fast en månad efter samt en hdd på 1 eller 2 tb. Datorn går väl inte sönder för att man använder 8 gb ram så länge för jag såg inte att processorn krävde 16 gb ram.

Medlem
Skrivet av Zippiex:

Ja. Jag kommer köpa 8 gb ram till så att det blir totalt 16 fast en månad efter samt en hdd på 1 eller 2 tb. Datorn går väl inte sönder för att man använder 8 gb ram så länge för jag såg inte att processorn krävde 16 gb ram.

Processorn bryr sig inte, tror han syftade på att "redigera och rendera film" är mer resurskrävande

Medlem

Jaja. Nu har jag varit och köpt det från webhallen och väntar på beställningen från Inet. Jag köper till en HDD och 8 gb ram extra senare

Medlem
Skrivet av Zippiex:

Jaja. Nu har jag varit och köpt det från webhallen och väntar på beställningen från Inet. Jag köper till en HDD och 8 gb ram extra senare

Vilket grafikkort blev det?

Medlem
Skrivet av crulltan:
Skrivet av Zippiex:

Jaja. Nu har jag varit och köpt det från webhallen och väntar på beställningen från Inet. Jag köper till en HDD och 8 gb ram extra senare

Vilket grafikkort blev det?

Detta Tack för tipset Hoppas den klarar Gta v, csgo nu osv bara.
http://www.inet.se/produkt/5411386/asus-geforce-gtx-960-4gb-s...

Medlem
Skrivet av Zippiex:

Jag vill faktiskt ha I7an för jag ska redigera och rendera film sen så är den på rea nu också och kostar nästan lika mycket som en I5a och då tar jag det bästa för detta är den bästa processorn jag kan komma åt för det priset.

Då gör du helt rätt val. När du väl renderar film kommer datorn använda många trådar med låg load och en jävla massa ram.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Har den hemma nu Den passar väl lika bra till spel som Gta v, csgo osv innan jag öppnar lådan?

Medlem
Skrivet av crulltan:
Skrivet av Zippiex:
Skrivet av Zalcore:

Eftersom att du pratar om att byta grafikkort lite längre fram till ett med lite mer kräm i rekommenderar jag att du byter till ett kraftigare nätagg. Till ett 970 stock rekommenderas ett 500W nätagg, sedan får man räkna med andra komponenter och kanske lite överklockning på det.

Fast 600w är ju mer än 500w Det skadar ju inte eller hur?

Tack grymt vilket är bäst?

Eller http://www.inet.se/produkt/5411386/asus-geforce-gtx-960-4gb-s...
Är nog ingen märkbar skillnad. Se om du hittar nån benchmark comparison på de.

Hej. Du vet möjligtvis inte vilken watt som rekommenderas till grafikkortet? Jag har 600 watt +80 bronze psu från corsair samtidigt de övriga delarna här ovanför. Ville bara kolla så PSU räcker så man inte startar den i onödan och dödar alla delar.
http://www.inet.se/produkt/5411386/asus-geforce-gtx-960-4gb-s...

Medlem
Skrivet av Zippiex:
Skrivet av crulltan:
Skrivet av Zippiex:
Skrivet av Zalcore:

Eftersom att du pratar om att byta grafikkort lite längre fram till ett med lite mer kräm i rekommenderar jag att du byter till ett kraftigare nätagg. Till ett 970 stock rekommenderas ett 500W nätagg, sedan får man räkna med andra komponenter och kanske lite överklockning på det.

Fast 600w är ju mer än 500w Det skadar ju inte eller hur?

Tack grymt vilket är bäst?

Eller http://www.inet.se/produkt/5411386/asus-geforce-gtx-960-4gb-s...
Är nog ingen märkbar skillnad. Se om du hittar nån benchmark comparison på de.

Hej. Du vet möjligtvis inte vilken watt som rekommenderas till grafikkortet? Jag har 600 watt +80 bronze psu från corsair samtidigt de övriga delarna här ovanför. Ville bara kolla så PSU räcker så man inte startar den i onödan och dödar alla delar.
http://www.inet.se/produkt/5411386/asus-geforce-gtx-960-4gb-s...

Det ska absolut inte vara några problem. Tror att minimum rekommenderat för 960 är 400W.

Det enda jag skulle kunna tänka mig är ifall du håller på med extrem överklockning, fast om det hade varit fallet så hade du knappast varit här och frågat om detta.

Kör hårt och lycka till med din nya leksak!

Medlem
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av Zippiex:
Skrivet av crulltan:
Skrivet av Zippiex:
Skrivet av Zalcore:

Eftersom att du pratar om att byta grafikkort lite längre fram till ett med lite mer kräm i rekommenderar jag att du byter till ett kraftigare nätagg. Till ett 970 stock rekommenderas ett 500W nätagg, sedan får man räkna med andra komponenter och kanske lite överklockning på det.

Fast 600w är ju mer än 500w Det skadar ju inte eller hur?

Tack grymt vilket är bäst?

Eller http://www.inet.se/produkt/5411386/asus-geforce-gtx-960-4gb-s...
Är nog ingen märkbar skillnad. Se om du hittar nån benchmark comparison på de.

Hej. Du vet möjligtvis inte vilken watt som rekommenderas till grafikkortet? Jag har 600 watt +80 bronze psu från corsair samtidigt de övriga delarna här ovanför. Ville bara kolla så PSU räcker så man inte startar den i onödan och dödar alla delar.
http://www.inet.se/produkt/5411386/asus-geforce-gtx-960-4gb-s...

Det ska absolut inte vara några problem. Tror att minimum rekommenderat för 960 är 400W.

Det enda jag skulle kunna tänka mig är ifall du håller på med extrem överklockning, fast om det hade varit fallet så hade du knappast varit här och frågat om detta.

Kör hårt och lycka till med din nya leksak!

Tack. Extrem överklockning?

Medlem

Syftar du på överklockning i allmänhet eller var gränsen för "extrem överklockning" går?

Överklockning innebär att du "trimmar" din dator, och på så vis låter dina komponenter arbeta snabbare, detta är ofta ett ganska enkelt sätt att vinna prestanda.
Resultatet av detta blir även högre temperaturer och strömförbrukning.

Så, extrem överklockning genomförs med robusta vatten / kväve -kylnings system och pressar specifikt utvalda komponenter (ofta handplockade för ändamålet) till max för att uppnå så hög prestanda som möjligt.

1
Skriv svar