En hårddisk krashar sällan ensam!

Testpilot
En hårddisk krashar sällan ensam!

Nu: Avbrott för hårdvarunyheter.

För ett par veckor sedan upptäckte jag det man inte vill upptäcka då man sätter sig vid datorn.

* Hårddiskkrash! *

Nu var det inte värre än så att det var en icke systemdisk , den var dessutom full med game-videos och mp3 . Turligt nog har jag multipla backuper av mina Mp3 på flera diskar så dessa händer inget med , värre med gamer-videos , men dessa är ingen större förlust.

Surt iallafall , det var en 2.5TB disk som jag köpte in 2011 – Western Digital Green
Nu står min gamerdator igång dygnet runt så visst snurrar sakerna en hel del.

Iallafall , jag skrider till verket och shoppar in en ny 6TB disk för att byta ut med.
Några dagar senare får jag disken och stänger av burken och monterar in den nya.

* BOOOM! *

Ytterligare en disk dör! En likadan 2.5TB WD Green disk.

CRAP!

Denna var fylld med gammalt skräp som jag turligt nog inte saknar trots jag inte hade backup.

Men nu börjar en röd tråd synas , 2st 2.5TB diskar inom 1 vecka… hmmm
Jag har 4st till i min server!!! arghhhh , 5 av dessa diskar är köpta vid samma tillfälle 2011.

Det sitter dessutom 4 st ännu äldre 1TB diskar i min server som också borde bytas ut.
Nu går det några dagar medan jag klurar på hur jag skall göra och vilka nya diskar jag skall köpa.

Jag gjorde dessutom backup på allt som ligger på de 4 misstänkta server-diskarna *puh*

Jepp igår vad hände då? Joo då bestämmer sig en av mina USB externa diskar att:

* NOPE! I give up!

Nu är det säkert bara som vanligt bara strömadaptern som gett upp så man får montera disken i en ny. Men detta är en oroväckande trend.

Idag har jag beställt 3 st 6TB diskar , det skall räcka och bli över för många år framåt.
Får ta tid ur mitt Fallout: New Vegas schema och skruva disk i helgen.

Kiri OUT!

#blogg

Medlem
En hårddisk krashar sällan ensam!

Jag har bara haft problem med diskarna på en av mina datorer så har väl haft tur antar jag. Likt dina står min dator på dygnet runt, alltid.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Det roliga med mina krasher är att jag har fler krasher på mina SSDs än jag har på mina HDDs trots att jag haft HDD sedan tidernas begynnelse.
Samsung 840 har jag två av som torskat. Min första Intel har 97% livslängd kvar efter senaste testet jag gjorde innan jag slängde in den i min HTPC.

Skrivet av redruM:

Jag har bara haft problem med diskarna på en av mina datorer så har väl haft tur antar jag. Likt dina står min dator på dygnet runt, alltid.

Mina diskar som varit i datoter som stått på dygnet runt har inte haft många problem med diskar överlag.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

När du bestämt dig för att de är döda och inte funkar alls så är det "last resort". Frys dem över natten. Koppla in på morgonen och rädda vad som räddas kan.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Du kan ju alltid skruva upp diskarna och göra ett snyggt konstverk med skivorna.

Testpilot

haha tack för kommentarerna.

Har haft många burkar under åren och hårddiskskrasher har sällan hänt , några DOA diskar har jag köpt men att de hunnit fallera under sin livstid är sällsynt.

Det mest nämnvärda kraschen jag hade innan detta var faktiskt en gammal 250MB (jepp Mega inte Giga) som satt i en BBS jag körde , den dog spektakulärt med grymma fel på magnetskiktet , men har inga starka minnen av att nåt värdefullt faktiskt låg på den disken.

Skall man prata om spektakulära problem med hårdvara har jag haft värre saker , som den gången en monitor började brinna elektriskt och det bara var tur att vi hann rycka ur strömmen innan nåt värre hände.

Medlem

Jäklar vilken otur du verkar ha med hårddiskar då.

Märkte att min 500Gb hårddisk som är 7 år gammal har börjat ge upp nu. Datorn fryser av och till och den har blivit extremt långsam. Nu får det bli en SSD istället

Medlem

Inte tänkt på det men SSD-diskar lär inte gå att frysa så där tappar man "last resort".


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

Inte tänkt på det men SSD-diskar lär inte gå att frysa så där tappar man "last resort".

Vad menar du?

Medlem
Skrivet av Mattiass:
Skrivet av Kane:

Inte tänkt på det men SSD-diskar lär inte gå att frysa så där tappar man "last resort".

Vad menar du?

Om dina diskar krashar och man ger upp försöken att få liv i dem så kan man som sista del prova frysa dem över natten. God chans att de är accessbara en stund dagen efter.

En SSD har ju en helt annan struktur än en mekanisk disk, fungerar ju mer som ett usb-minne. Frysa en sån för att rädda något borde inte funka.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:
Skrivet av Mattiass:
Skrivet av Kane:

Inte tänkt på det men SSD-diskar lär inte gå att frysa så där tappar man "last resort".

Vad menar du?

Om dina diskar krashar och man ger upp försöken att få liv i dem så kan man som sista del prova frysa dem över natten. God chans att de är accessbara en stund dagen efter.

En SSD har ju en helt annan struktur än en mekanisk disk, fungerar ju mer som ett usb-minne. Frysa en sån för att rädda något borde inte funka.

Jasså, det visste jag inte att man kunde? Bra tips där.

1
Skriv svar