Nytt jobb, nya krav och nya möjligheter

Medlem
Nytt jobb, nya krav och nya möjligheter

Jag har nyligen fyllt 31, de grå håren runt öronen blir fler och fler. Ja, jag har faktiskt börjat bli gråhårig, men det märks inte så mycket eftersom jag ändå rakar av mig kalufsen. Kanske är det ett tecken på mitt hårda, stressiga leverne... not.

Nytt jobb har jag också fått. Jag har jobbat nästan hela mitt yrkesliv i en liten datorbutik med verkstad. Det har varit varierande. Vissa dagar har jag spenderat 8 timmar med att konstant sälja komponenter till pratglada entusiaster som gärna stannar kvar en halvtimme extra och diskuterar nVidias senaste krets eller fördelen med en viss processor. Jag har verkligen älskat alla kundmöten (Nåväl, nästan alla) och många kunder som jag träffat i butiken stannar jag gärna och pratar med på stan om jag ser dem. Det finns helt enkelt mycket trevliga människor i Sverige. Andra dagar har jag spenderat nästan helt och hållet framför datorskärmen. Jobbat med offerter till små och medelstora företag och även det har varit roligt även om den typen av arbete blir lite stillasittande. Har det varit full fart på verkstan och mycket service och nybyggen så har jag satt mig där och skruvat vid behov.

För ett tag sedan var jag varit tvungen att sluta. Jag tänker inte gå in på detaljer, men på grund av min sjuka mamma så har jag valt att flytta två gånger på ganska kort tid.

Tyvärr kan jag inte längre pendla till mitt gamla jobb då det är lite väl långt. Så jag har helt enkelt tvingats skaffa ett nytt. Jag jobbar fortfarande i butik, men datorerna och grafikkorten har bytts ut mot godis och fiilm. Entusiastsnacket om den senaste processorn har bytts ut mot frågor om vilken film som rekommenderas för en småbarnsfamilj på fredagskvällen. Det är annorlunda. Väldigt annorlunda. Men samtidigt är det alltid kundmötet, långt eller kort, som roat mig. Om jag säljer pennor, toapapper eller bilar är av mindre vikt. Även om hårdvaran bytts mot sega råttor och choklad så trivs jag jättebra på min nya arbetsplats. Men det har varit väldigt roligt att alla dessa år få jobba med det som jag alltid haft som hobby och intresse.

Så till alla er som drömmer om en framtid som säljare har jag följande att säga:
Gå inte fram till kunden med målet att sälja det du tjänar mest på med hjälp av tomt snack och vita lögner. Gå fram till kunden med målet att presentera dig själv och skaffa en ny bekantskap. Då kommer du att lägga grunden för en långvarig kundrelation och (framförallt) träffa massor av intressanta karaktärer.

#blogg

Skribent
Nytt jobb, nya krav och nya möjligheter

Om alla säljare hade din inställning skulle världen vara en fantastisk plats!

Och lycka till med nya jobbet.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

MEN! Gäller garantin om en frukostskål med mjölk är inblandad?


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

MEN! Gäller garantin om en frukostskål med mjölk är inblandad?

All mjölk omfattas av klump-garantin. M.a.o garanteras att mjölken blir klumpig om den lämnas framme i rumstemperatur.

1
Skriv svar