Medlem
SSD.... Verkligen?

Alltså jag börjar fundera, det står på specifikationerna på min hårddisk SSD Samsung 850 PRO:
Skrivhastighet 520 MB/s

Och nu när jag håller på kopiera War Thunders filer till samma disk men annat ställe så ligger skrivhastigheten på cirka 53 MB!

Är det något brutalt jag har missat med SSDs eller är skiten kass?

Medlem

förutom att det är megabit per sekund ? och inte megabyte
mekanisk disk har skrivhastighet på 12.5 megabyte per sek så din ssd fungerar precis som den ska


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Freywiind:

förutom att det är megabit per sekund ? och inte megabyte
mekanisk disk har skrivhastighet på 12.5 megabyte per sek så din ssd fungerar precis som den ska

Men bits ska väl skrivas med en gemen?

Inet har ju listat det som "Skrivhastighet 520 MB/s" då tolkar man ju det som Mega Byte

Medlem

Ja, det är Mega Byte och inte Mega bit.
Men det är också bara en teoretisk maxhastighet.

Men du bör iaf ligga på över 150MB på en SSD internt
Och över 80 på en mekanisk till SSD.

Provade nyss för skojsskull att kopiera en 5.26GB stor fil på min SSD, tog ca 20sek.
Men många små filer drar även ner hastigheten, då det måste skrivas mindre block.

Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Ja, det är Mega Byte och inte Mega bit.
Men det är också bara en teoretisk maxhastighet.

Men du bör iaf ligga på över 150MB på en SSD internt
Och över 80 på en mekanisk till SSD.

Provade nyss för skojsskull att kopiera en 5.26GB stor fil på min SSD, tog ca 20sek.

Vad fan kan det bero på då?

Jag kollade länge på skrivhastigheten för skojs skull och den låg hela tiden på 50, och tog flera minuter att kopiera 11 GB

Ganska missnöjd över det faktiskt

Medlem
Medlem

Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 884.350 MB/s
Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 301.570 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 374.873 MB/s [ 91521.7 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 253.463 MB/s [ 61880.6 IOPS]
Sequential Read (T= 1) : 840.723 MB/s
Sequential Write (T= 1) : 429.302 MB/s
Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 39.428 MB/s [ 9626.0 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 108.084 MB/s [ 26387.7 IOPS]

Dom resultaten fick jag, förstår inte själv vad jag läser dock, är detta bra?

Medlem

Om du bara ska flytta filerna på samma volym, så copy/pasta inte, då måste den skriva om alla filer, och det är alltid långsammare då den läser/skriver till samma disk.

Flyttar du dom däremot (cut/paste, drag 'n drop) så pekar den bara om i FAT:en. (funkar dock inte om du har olika volymer på disken, då måste den kopiera iaf.)

Har du 2 fysiska SSD:er så är det ibland snabbare att göra 2 flytter, så att du inte läser/skriver på samma.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Tänk på att den hastighet dom lovar är om du flyttar en enda stor fil. Flyttar du tusen eller miljontals små filer kommer det ta mycket längre tid även om den totala storleken är samma.
Du tappar även hastighet med att kopiera filerna till samma disk då disken måste både läsa och skriva samtidigt.

Många glömmer snabbt bort att fördelen med just SSD är inte att den är snabb på kopiera filer då första diskarna var jävligt söliga. Det som är unikt med just SSD är att söktiden är väldigt låg. Det tar inte lång tid för din disk att hitta små filer vilket gör att disken är mycket bättre lämpad för just program och spel och drar ner laddningstiderna rejält.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Mjaaaha, det förklarar ju en del. War Thunder är ju inte direkt en fil så

1
Skriv svar