Överraskningen - Overwatch släpps till konsol och blir inte F2P

Robot
Överraskningen - Overwatch släpps till konsol och blir inte F2P

Ny information kring Blizzards actionspel läckte ut redan innan helgens BlizzCon.

#overwatch


Medlem
Överraskningen - Overwatch släpps till konsol och blir inte F2P

Såå roligt var det inte iaf

Medlem

Tror de förlorar på att inte kör f2p på detta.
Finns många spel med lansering nästa år med högre OMFGPLZTAKEMYMONEY-faktor än Overwatch.

Medlem

Undra om det blir fullpris + mikrotransaktioner


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Spelet borde kosta ungefär som CS:GO om de måste ta betalt för spelet samt ha mikrotransaktioner, ungefär 13,99 - 15 Euro.

Medlem

Underbart inget f2p!
Börjar bli allvarligt trött på allt f2p med microtransaktioner i annat än i moba och mmos.

Medlem
Skrivet av trashlight:

Tror de förlorar på att inte kör f2p på detta.
Finns många spel med lansering nästa år med högre OMFGPLZTAKEMYMONEY-faktor än Overwatch.

Tror de har bättre koll på läget än du.

Avstängd
Skrivet av trashlight:

Tror de förlorar på att inte kör f2p på detta.
Finns många spel med lansering nästa år med högre OMFGPLZTAKEMYMONEY-faktor än Overwatch.

Vilka spel då?

Medlem
Skrivet av trashlight:

Tror de förlorar på att inte kör f2p på detta.
Finns många spel med lansering nästa år med högre OMFGPLZTAKEMYMONEY-faktor än Overwatch.

Jaså, menar du det? Det är Blizzard, herregud. De kan dra miljoner spelare, till vilket spel, som helst.

Skrivet av Jeehao:

Spelet borde kosta ungefär som CS:GO om de måste ta betalt för spelet samt ha mikrotransaktioner, ungefär 13,99 - 15 Euro.

Det låter rimligt.

Medlem

Nja, jag var skeptiskt till overwatch redan från början men jag har ändrat mig, det ser kul ut. Jag skulle dock inte köpa det, hade kunnat testa om det var f2p, tror inte det är ett spel som jag skulle fastna en längre tid i.

Skribent

Det spekuleras i att det blir en modell som påminner om #Heroes of the Storm – det vill säga free-to-play i grunden men med möjlighet att köpa ett "grundpaket" med hjältar och skins.

Vilket hade varit rimligt om det inte vore för att hjältarna i #Overwatch är så nischade, och att det ofta krävs att man byter fram och tillbaka mellan dem under matchernas gång. Jag vet inte om det skulle fungera att hamna med gratisspelare som enbart plockar hjältar ur gratisrotationen. Spontant känns det alldeles för begränsat, och då slår det ju snarare över i pay-to-win.

Antar att vi får veta mer inatt.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Kan man bygga hype så som Blizzard så kan man möjligen tjäna mer pengar på att sälja up-front. Det är ju välkänt från AAA-sektorn att när man låter spelarna prova spelet först (genom t.ex. ett demo) så säljer man färre exemplar.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Det spekuleras i att det blir en modell som påminner om #Heroes of the Storm – det vill säga free-to-play i grunden men med möjlighet att köpa ett "grundpaket" med hjältar och skins.

Vilket hade varit rimligt om det inte vore för att hjältarna i #Overwatch är så nischade, och att det ofta krävs att man byter fram och tillbaka mellan dem under matchernas gång. Jag vet inte om det skulle fungera att hamna med gratisspelare som enbart plockar hjältar ur gratisrotationen. Spontant känns det alldeles för begränsat, och då slår det ju snarare över i pay-to-win.

Antar att vi får veta mer inatt.

Betalar man för att kunna spela spelet överhuvudtaget så påminner modellen inte ett dugg om HoTS.

Hardcounters är också en alldeles för viktigt för att det ska kunna gå att köra utan alla hjältar.

Medlem
Skrivet av Calez:

Vilka spel då?

The Division
Mirrors edge
Tom Clancy's Wildlands
Home front
Deus ex
Cyberpunk 2077
Dishonored 2
dark souls 3

Aaand the list goes on.

Skrivet av Tomtampong:

Tror de har bättre koll på läget än du.

Det får man ju verkligen hoppas! Annars borde personalen de anställt för marknadsundersökning byta jobb.

Medlem
Skrivet av trashlight:
Skrivet av Calez:

Vilka spel då?

The Division
Mirrors edge
Tom Clancy's Wildlands
Home front
Deus ex
Cyberpunk 2077
Dishonored 2
dark souls 3

Aaand the list goes on.

Skrivet av Tomtampong:

Tror de har bättre koll på läget än du.

Det får man ju verkligen hoppas! Annars borde personalen de anställt för marknadsundersökning byta jobb.

Du listar en massa SP...

Avstängd
Skrivet av Dreijer:

Du listar en massa SP...

Ja, men det är säkert trevliga spel men Overwatch lär stå sig i all möjlig konkurrens.

Medlem

Min gissning är att de kanske släpper boxen med alla release-hjältar upplåsta jämtemot fullpris, för att sedan fortsätta med mikrotransaktioner.

Lite på samma vis som man kan "köpa" Smite, få alla hjältar på en gång.

Det är faktiskt ett alternativ jag önskar fanns i Heroes of the Storm.

Medlem

Ja isf hoppas jag att dom inte kommer förlita sig på mikrotransaktioner. Nått i stil med cs:go däremot anser jag är helt okey, eller om dom kör enbart skins i en shop.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Du listar en massa SP...

Vad har det med saken att göra?
" Finns många spel med lansering nästa år med högre OMFGPLZTAKEMYMONEY-faktor än Overwatch." är exakt det jag skrev.

Medlem

Det logiska vore att antingen gå F2P som HotS/Hearthstone (betala för hjältar och skins/betala för expansioner och mer kort snabbare) eller att ha ett hyllpris och väldigt begränsat med microtransaktioner. Möjligtvis att du kan köpa ett startpaket för hyllpris innehållande lite rabatterade skins/hjältar (se HotS).

Det sannolika är att Blizzard vill ha 300-400kr från hyllan samtidigt som skins ska köpas loss för 100-200kr styck. Kanske till och med lite expansioner för 300-400kr senare. Se bara World of Warcraft som har månadsavgift, hyllpris, pris för expansioner,kosmetiska microtransaktioner samt betalt för tjänster så som namnbyte och karatärsflytt mellan servrar.

Jag skulle inte tro bättre om Blizzard än att de försöker slänga in två eller fler olika betalmodeller samtidigt nu för tiden. De har blivit giriga och satsar hellre på vad som ger pengar (Overwatch/HotS/Hearthstone) än vad fansen vill ha (Titan/Warcraft 4).


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv
Skrivet av trashlight:

Tror de förlorar på att inte kör f2p på detta.
Finns många spel med lansering nästa år med högre OMFGPLZTAKEMYMONEY-faktor än Overwatch.

Jag tror det är rätt val av Blizzard.

Problemet med f2p är hur man ska tjäna pengar på det. Speciellt eftersom det är ett FPS.
Jag tror inte man kan lita på att skins i Overwatch skulle bli lika populärt som i CS:GO. Hjälteskins skulle man inte se eftersom det är förstaperson och vapenskins skulle inte bli like häftigt som CS eftersom vapnen i CS är modellerade efter verkliga vapen. Hjältar skulle bli problematiskt att sälja då det är menat att vara ett tävlingsinriktat FPS, då skulle det bli pay2win.

Genom att ha en paywall från början så säkrar man ju inkomsterna redan vid release, sedan kan man ju fortsätta tjäna på mikrotransaktioner.

Sen att du ser mer fram emot andra AAA-spel nästa år tar ju inte bort faktumet att det är många inklusive mig själv som längtar efter nästa stora FPS och esport-spel. Och det är ju Blizzard, det kommer sälja oavsett vad som släpps nästa år.

Medlem

Bästa modellen måste vara den i World of tanks. F2p, ingen p2win och ändå ett av de mest lönsamma spelen någonsin.

Medlem

B2P kan fungera, men då krävs det att inköpspriset inte är för högt, och att mikrotransaktionerna inte är för påträngande. Jag har väldigt svårt att se mig själv spendera 500:- på ett spel för att sedan spendera ytterligare pengar på diverse tillägg från dag ett.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

1
Skriv svar