Medlem
Tips på mus

Hejsan. Jag letar efter en ny mus då min gamla MS Intelli 1.1 eller vad den heter inte känns bra alls och min föregående mus gått sönder.

Innan hade jag en Steelseries Cataclysm mus som jag var mycket nöjd med. Känsligheten var bra och efter mycket om och men så vande man sig med alla knappar vilket var förträffligt i MMOs. Dock så var den inte så bra i spel som krävde mer precision som t.ex. StarCraft.
Jag tror den helt enkelt var för stor och klumpig.

Nu vet jag inte hur mycket MMOs jag kommer att spela men jag antar att jag kommer att spela lite i perioder i alla fall så många knappar är ett krav. Men jag vill samtidigt att den ska fungera hyffsat till spel som kräver lite mer precision så min första tanke var en Razer Naga. Nackdelen men den tycker jag är att nästan alla extra knappar sitter på samma sida som en numpad. Fördelen med Cataclysmmusen dels att den var ganska skön att vila handen på, dels att man enkelt kunde ställa in makrofunktioner och spara dessa antingen på datorn eller i musens inbyggda minne samt att man kunde använda flera fingrar att trycka på olika knappar med vilket föll sig naturligt efter ett tags användade. Det kanske är samma med Nagan i och för sig, man kanske vänjer sig med numpaden.

Nagan är alltså nummer 1 just nu och eftersom jag även testat den några spelsessioner och tyckt den kännts rättså bra och den har många knappar men är samtidigt en relativt liten mus med bra precision. Högsta pris jag kan tänka mig att betala är ca 1000 kr men gärna lägre 600-800 vore mer rimligt om jag ska vara ärlig.

Dela gärna med er av era egna erfarenheter av möss med många knappar och hur de har funkar i både MMO spel men även andra typer av spel som t.ex. RTS eller FPS.

MFZ
Medlem

logitech g402.

skön, inte allt för tung och en bunt knappar, har även stöd för skift-kontrol så varje knapp kan ha dubbel funktion (med viss begränsning).

oavsett så är logitech ett bra alternativ då deras support är den bästa jag har dealat med iaf.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Nagan är musen jag kört mest med. Har den nya versionen just nu och har två äldre versioner vars knappar börjat bråka.
Inte hittat någon annan mus som är bättre, vilket är synd då jag gärna hade sett en annan utvecklare satsa på liknande mus fast med bättre kvalité.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Bästa FPS musen imo är : Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0

Medlem

Har ne 3.0:a med trasig scroll som jag använder till HOTS, Overwatch mm och den är rätt bra faktiskt. Dock aldleles för lite knappar för min smak.
Nagan verkar ju bra men om det stämmer att den har lite dålig kvalitet så drar det ju ner betyget. Är trött poå dålig kvalitet, efter att mittt tredje par Steelseries Siberia gick sönder så blir man lite trött.

Medlem

Steelseries rival funkar rätt bra till fps iaf :3

1
Skriv svar