Star Wars: Battlefront

Robot
Star Wars: Battlefront

Få kommande spel verkar splittra sin tilltänkta publik lika mycket som Star Wars: Battlefront, men vad beror det på? Vi har pratat med DICE för att få deras syn på saken.

#ea, #dice, #overwatch


Medlem
Star Wars: Battlefront

Sen angående kritiken så ska man ju komma ihåg att "hardcorespelarna" är en liten minoritet av spelköparna men ALLTID skriker högst att spel är nerdummade och för lätta.

Medlem

Hade gärna sett FZ frågat om moralen i att sälja season pass utan att visa vad som kommer att ingå i paketet. Visst, Dice är en i mängden som gör så men jag skulle vilja se EN enda speljournalist ifrågasätta NÅGOT företag.

Medlem
Skrivet av Frux:

Sen angående kritiken så ska man ju komma ihåg att "hardcorespelarna" är en liten minoritet av spelköparna men ALLTID skriker högst att spel är nerdummade och för lätta.

Men det är även hardcore spelarna som gör att ett spel lever länge i form av moddar, att de pratar om det och skriver om det länge på alla möjliga sidor och liknande. De behövs helt enkelt.
Man kan välja att göra ett spel där allt är en grå massa, eller så har man en hardcore grupp som skiljer sig så mycket för de är på den absoluta toppen och noobs på andra spectrumet som knappt spelar någon timme per dag.
Jag tror personligen spelindustrin hade mått bra av att gå tillbaka till lite mer hardcore/softcore skillnad istället för att "tilltala alla". Jämför med WoW vanilla; Hardcore folket fick sin epenis att växa sig enorm genom att klara onyxia och några få bossar i MC för att då få massa episk gear. Något som softcore personen förmodligen aldrig kommer få ha på sin gear. Men softcore personen kunde se maintanks tanka hela motståndarlaget i AV med hjälp av några healers och drömma sig bort om att "DIT vill jag nå nångång!" likväl hardcore spelaren kunde känna sig mäktig för att han faktiskt lagt ner 15h+ per dag i flera veckor för att då kunna stå där och vara mer eller mindre odödlig.
Nowdays så ska alla ha samma gear och allt ska vara tillgängligt för alla utan någon jätteansträngning och det skiljer inte så mycket från en som spelar ett par timmar i veckan mot en som spelar varje vaken minut varje dag vecka ut och vecka in.

Jag saknar gamla vanilla, än mer så när man nu fick se warcraft filmen och längta tillbaka till det outforskade Azertoh, något som idag är ett hån mot inbitna fans, loren och hardcore spelarna.

Medlem

Mitt största orosmoln är just, hur ska de hålla battlefront vid liv? Varför inte satsa på singelplayer istället och släppa multiplayer? Tänk er ett nytt dark forces, fast med nya frostbite motorn, avancerad ai, nya planeter och bekanta, återinförande av skillträdet från dark forces II. Menar, både musiken, grafiken och ljudeffekterna finns. Jag skulle köpa det på day one (trots att det är ett EA-klistermärke på framsidan av fodralet). Dice är grymma. De behöver bara någon annan som kan styra spakarna åt rätt håll. Hitta en balans mellan casual och hardcore.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av BadMrBox:

Hade gärna sett FZ frågat om moralen i att sälja season pass utan att visa vad som kommer att ingå i paketet. Visst, Dice är en i mängden som gör så men jag skulle vilja se EN enda speljournalist ifrågasätta NÅGOT företag.

Det är väl en fråga för utgivaren EA och inte utvecklaren? Har du testat att maila dem?

Medlem

Kommer inte köpa detta spel då jag blir fullt upptagen med Legacy of the Void (launch trailer här: https://www.youtube.com/watch?v=8UyMAPr-G44 )

Och sen blir det Fallout 4.

Detta spelet med bara 10 vs 10 och 20 vs 20 gör att jag tappar intresset sen att man skall dela upp hela communityt med DLC banor som vissa kan spela och andra inte. Hade sett DLC där med nya vapen och klasser t ex men ALLA SPELARE KAN SPELA ALLA BANOR så hela community håller ihop.

Nu istället blir det en större spricka än när Deathwing kom till Azeroth.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

En stor del av problemet ligger i den här meningslösa hardcore vs casual myten och att spel ska designas för en viss grupp av människor. Fråga dig själv är tex Rocket League ett hardcore eller casual lir?

Allt handlar snarare om vilket synsätt man har. Är det ett spel gjort för att spelas i år framöver? Eller handlar det mer om att roffa åt sig så mycket pengar man kan, på kortast möjliga tid innan man pumpar ut nästa lir?

Varför har det tex aldrig funnits något vettigt ladder system i något Dice spel? Ett företag som nästan enbart gjort multiplayer spel. Varför skippar de modstöd och baneditor? Varför innehåller standard versionen allt mindre, medans dlc paket som kostar nästan lika mycket som spelet säljs innan man ens vet vad det innehåller?

Jag säger inte att allt är bara skit, Battlefront hade sina stunder men inget kan heller bli riktigt bra om man fortsätter göra spel på det här sättet.

Medlem

No dice crap game igen.

dice förstår inte spelvärde.

Medlem
Skrivet av BadMrBox:

Hade gärna sett FZ frågat om moralen i att sälja season pass utan att visa vad som kommer att ingå i paketet. Visst, Dice är en i mängden som gör så men jag skulle vilja se EN enda speljournalist ifrågasätta NÅGOT företag.

Varför så många röstar upp denna kommentar förstår jag inte riktigt. Visst, season pass osv är inte någon toppen grej håller jag med om.

Men jag tvivlar på att det är en sak som var upp till DICE att bestämma. Mer troligt att det var saker som deras utgivare och investerare bestämt och DICE sen måste följa om de ville fortsätta ha pengar.

Själva spelskaparna och utgivarna lever ofta i väldigt olika sidor av branschen ändå.

Medlem
Skrivet av Ghan:
Skrivet av BadMrBox:

Hade gärna sett FZ frågat om moralen i att sälja season pass utan att visa vad som kommer att ingå i paketet. Visst, Dice är en i mängden som gör så men jag skulle vilja se EN enda speljournalist ifrågasätta NÅGOT företag.

Varför så många röstar upp denna kommentar förstår jag inte riktigt. Visst, season pass osv är inte någon toppen grej håller jag med om.

Men jag tvivlar på att det är en sak som var upp till DICE att bestämma. Mer troligt att det var saker som deras utgivare och investerare bestämt och DICE sen måste följa om de ville fortsätta ha pengar.

Själva spelskaparna och utgivarna lever ofta i väldigt olika sidor av branschen ändå.

Jag vet att det är EA som styr. Det jag stör mig på att Season Pass'et säljs utan någon information och det är sannerligen något som DICE får stå för.

Medlem

Hoth var inte obalanserad, folk är idioter. Hade rebellspelarna spelat efter objectives, som de MÅSTE på Hoth, så hade den banan varit balansead. Men nu vill rebellerna bara gå "PEW PEW PEW!!!'MURICA!!!" på den banan och vinna. Så nu blir rebellerna overpowered troligtvis för folk är idioter, och Dice caters to idiots.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av BadMrBox:
Skrivet av Ghan:
Skrivet av BadMrBox:

Hade gärna sett FZ frågat om moralen i att sälja season pass utan att visa vad som kommer att ingå i paketet. Visst, Dice är en i mängden som gör så men jag skulle vilja se EN enda speljournalist ifrågasätta NÅGOT företag.

Varför så många röstar upp denna kommentar förstår jag inte riktigt. Visst, season pass osv är inte någon toppen grej håller jag med om.

Men jag tvivlar på att det är en sak som var upp till DICE att bestämma. Mer troligt att det var saker som deras utgivare och investerare bestämt och DICE sen måste följa om de ville fortsätta ha pengar.

Själva spelskaparna och utgivarna lever ofta i väldigt olika sidor av branschen ändå.

Jag vet att det är EA som styr. Det jag stör mig på att Season Pass'et säljs utan någon information och det är sannerligen något som DICE får stå för.

EA säljer inte season pass ännu, varför ljuger du?
Man kan förboka men det är inte alls samma sak som att köpa något.

http://starwars.ea.com/starwars/battlefront/season-pass

Skrivet av magma:

Mitt största orosmoln är just, hur ska de hålla battlefront vid liv? Varför inte satsa på singelplayer istället och släppa multiplayer? Tänk er ett nytt dark forces, fast med nya frostbite motorn, avancerad ai, nya planeter och bekanta, återinförande av skillträdet från dark forces II. Menar, både musiken, grafiken och ljudeffekterna finns. Jag skulle köpa det på day one (trots att det är ett EA-klistermärke på framsidan av fodralet). Dice är grymma. De behöver bara någon annan som kan styra spakarna åt rätt håll. Hitta en balans mellan casual och hardcore.

Du tycker alltså att dom ska släppa det som kommer att hålla spelet vid liv och satsa på det som göra spelet kortlivat?

Medlem
Skrivet av PeterMagnusson84:
Skrivet av magma:

Mitt största orosmoln är just, hur ska de hålla battlefront vid liv? Varför inte satsa på singelplayer istället och släppa multiplayer? Tänk er ett nytt dark forces, fast med nya frostbite motorn, avancerad ai, nya planeter och bekanta, återinförande av skillträdet från dark forces II. Menar, både musiken, grafiken och ljudeffekterna finns. Jag skulle köpa det på day one (trots att det är ett EA-klistermärke på framsidan av fodralet). Dice är grymma. De behöver bara någon annan som kan styra spakarna åt rätt håll. Hitta en balans mellan casual och hardcore.

Du tycker alltså att dom ska släppa det som kommer att hålla spelet vid liv och satsa på det som göra spelet kortlivat?

Spelet kommer nog vara ganska kortlivat för de flesta kände under betan att spelet var kul i ca 1-2 timmar sedan tröttna jag på spelet.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av BadMrBox:

Hade gärna sett FZ frågat om moralen i att sälja season pass utan att visa vad som kommer att ingå i paketet. Visst, Dice är en i mängden som gör så men jag skulle vilja se EN enda speljournalist ifrågasätta NÅGOT företag.

Det är väl en fråga för utgivaren EA och inte utvecklaren? Har du testat att maila dem?

I detta fall är det väl typ samma sak efter som DICE ÄR EA

Medlem
Skrivet av Sille:

Spelet kommer nog vara ganska kortlivat för de flesta kände under betan att spelet var kul i ca 1-2 timmar sedan tröttna jag på spelet.

Som att du har nån aning om vad de flesta kände...

Medlem
Skrivet av PeterMagnusson84:
Skrivet av magma:

Mitt största orosmoln är just, hur ska de hålla battlefront vid liv? Varför inte satsa på singelplayer istället och släppa multiplayer? Tänk er ett nytt dark forces, fast med nya frostbite motorn, avancerad ai, nya planeter och bekanta, återinförande av skillträdet från dark forces II. Menar, både musiken, grafiken och ljudeffekterna finns. Jag skulle köpa det på day one (trots att det är ett EA-klistermärke på framsidan av fodralet). Dice är grymma. De behöver bara någon annan som kan styra spakarna åt rätt håll. Hitta en balans mellan casual och hardcore.

Du tycker alltså att dom ska släppa det som kommer att hålla spelet vid liv och satsa på det som göra spelet kortlivat?

Såg nu i efterhand att jag formulerat mig lite klumpigt där. Jag ber om ursäkt för det. Jag menar att om Dice istället hade satsat på en fullfjädrat singeplayerupplevelse och lämnat battlefield så hade spelet inte dött så länge. Det finns anledningar till varför quake, doom, half life och unreal tournament fortfarande lever idag. Istället för dlc så gör expansioner och istället för att låsa spelet så öppna det för modding.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Trist att dom har fixat alla saker som jag exploitade för att få skyhög KD/R.

Inaktiv

Sorry alltså men "bla bla bla".

Samma sak varje gång. "Vi har lärt oss det här", men nej. Ni lär er aldrig Dice. Skillnaden är att det är alltid nya saker att skylla ifrån sig på.

1
Skriv svar