Hur länge kan jag ha igång en stationär dator utan att den går sönder?

Medlem
Hur länge kan jag ha igång en stationär dator utan att den går sönder?

Hejsan. Jag spelar tibia och brukar botta vilket betyder att karaktären dödar monster och sånt själv med hjälp av ett program. Jag har olika accounts och det kräver att datorn är på så att jag kan botta en karaktär hela tiden. Nu är frågan kan jag ha igång datorn i en månad och låta den vila i en hel dag och köra en månad igen?

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Datorn kommer inte direkt att gå sönder på grund av att den är i gång länge i sträck dock så kan det vara värt om du har programm som har memory leaks så kan det leda till att datorn blir slö tills programmet terminerar eller datorn startas om.

Komponänter kommer att gå sönder tidigare än vanligt, men detta på grund av att de används mera vilket leder till att de slits ut snabbare.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Min står på konstant, startar om någon gång ibland med flera månaders mellanrum

Testpilot

Ingen fara , har man bra komponenter och kylning så kommer det rulla i många år.

Medlem
Skrivet av Zippiex:

Hejsan. Jag spelar tibia och brukar botta vilket betyder att karaktären dödar monster och sånt själv med hjälp av ett program. Jag har olika accounts och det kräver att datorn är på så att jag kan botta en karaktär hela tiden. Nu är frågan kan jag ha igång datorn i en månad och låta den vila i en hel dag och köra en månad igen?

Bara tuta och köra. När jag spelade WoW och en ny expansion var släppt var det flera timmars köer in på servrarna. Då programmerade jag bara tangentbordet att springa runt med min gubbe i städerna tills jag kunde spela nästa gång. När man jobbade kunde det gå dagar utan att spela men det var aldrig några problem.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Datorer är gjorda för att vara igång. En server som tuffar på år ut och år in är i grunden bara en vanlig dator den med.
Haft min dator igång konstant med omstart en gång varannan vecka och avstängt ett par dagar om bortrest utan problem i 4 år, och alltid gjort så med tidigare datorer med.

Vissa hävdar det sliter mer på datorn om man ska stänga av och starta om hela tiden, men vete fan om det stämmer.

Medlem

Det är snarare så att hålla på och starta och stänga av datorn tär mer på hårdvaran än att den är konstant igång. Bygger det på över 17 års reparerande av datorer.

Medlem

Startat om min dator 2-3 gånger på ett år, aldrig stängt av den helt under den tiden. Går hur bra som helst.

Medlem

signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Vissa hävdar det sliter mer på datorn om man ska stänga av och starta om hela tiden, men vete fan om det stämmer.

Stämmer. Varje gång du trycker på strömknappen så för du en spike i spänningen vilket man vill undvika.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av DrDoom:

Vissa hävdar det sliter mer på datorn om man ska stänga av och starta om hela tiden, men vete fan om det stämmer.

Stämmer. Varje gång du trycker på strömknappen så för du en spike i spänningen vilket man vill undvika.

Spike?

Medlem
Skrivet av Zippiex:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av DrDoom:

Vissa hävdar det sliter mer på datorn om man ska stänga av och starta om hela tiden, men vete fan om det stämmer.

Stämmer. Varje gång du trycker på strömknappen så för du en spike i spänningen vilket man vill undvika.

Spike?

Spike är en plötslig spänningsökning. Ofta bara någon millisekund eller så, men elektronik tar skada.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Zippiex:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av DrDoom:

Vissa hävdar det sliter mer på datorn om man ska stänga av och starta om hela tiden, men vete fan om det stämmer.

Stämmer. Varje gång du trycker på strömknappen så för du en spike i spänningen vilket man vill undvika.

Spike?

Spike är en plötslig spänningsökning. Ofta bara någon millisekund eller så, men elektronik tar skada.

Menar du då att man ska stänga av så lite som möjligt och starta så lite som möjligt för att alla delar ska hålla längre och bara låta datorn vara igång?

Medlem
Skrivet av Zippiex:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Zippiex:
Skrivet av azynkron:
Skrivet av DrDoom:

Vissa hävdar det sliter mer på datorn om man ska stänga av och starta om hela tiden, men vete fan om det stämmer.

Stämmer. Varje gång du trycker på strömknappen så för du en spike i spänningen vilket man vill undvika.

Spike?

Spike är en plötslig spänningsökning. Ofta bara någon millisekund eller så, men elektronik tar skada.

Menar du då att man ska stänga av så lite som möjligt och starta så lite som möjligt för att alla delar ska hålla längre och bara låta datorn vara igång?

Japp dock till nackdel att maskindelar som fläktar slits lite mer dock är det aldrig några problem att byta fläktar.

1
Skriv svar