Fallout 4, köptips uppgradering

Medlem
Fallout 4, köptips uppgradering

Hej!
Var flera år sedan jag uppgraderade min pc. I stort sett oförändrad sen jag köpte den 2010.

Minimumkraven är följande:
Windows 7/8/10 (64-bit OS required)
Intel Core i5-2300 2.8 GHz/AMD Phenom II X4 945 3.0 GHz or equivalent
8 GB RAM
30 GB free HDD space
NVIDIA GTX 550 Ti 2GB/AMD Radeon HD 7870 2GB or equivalent

Jag har:
Phenom II X4 3,4 GHZ
4 GB RAM
Radeon 5700

Klarar jag mig med ett nytt grafikkort för runt 1500-2000 kr eller bör jag också uppgradera ramminnet?

Tilläggas bör väl även att mitt moderkorts pci-port ligger på 2x. Sett att nya grafikkort använder 3x. Är detta ett megastort problem?

Jag är inte ute efter att köra alla inställningar på högsta. Är nöjd om jag kan köra det mesta på medium o någon enstaka inställning på high.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Hej!
Var flera år sedan jag uppgraderade min pc. I stort sett oförändrad sen jag köpte den 2010.

Minimumkraven är följande:
Windows 7/8/10 (64-bit OS required)
Intel Core i5-2300 2.8 GHz/AMD Phenom II X4 945 3.0 GHz or equivalent
8 GB RAM
30 GB free HDD space
NVIDIA GTX 550 Ti 2GB/AMD Radeon HD 7870 2GB or equivalent

Jag har:
Phenom II X4 3,4 GHZ
4 GB RAM
Radeon 5700

Klarar jag mig med ett nytt grafikkort för runt 1500-2000 kr eller bör jag också uppgradera ramminnet?

Tilläggas bör väl även att mitt moderkorts pci-port ligger på 2x. Sett att nya grafikkort använder 3x. Är detta ett megastort problem?

Jag är inte ute efter att köra alla inställningar på högsta. Är nöjd om jag kan köra det mesta på medium o någon enstaka inställning på high.

Det går bra att köra ett nyare grafikkort på en 2X port. Det enda som händer är att du inte kan utnyttja det till max.
Om du tittar på Passmarks lista så har ett 550 Ti 1924 poäng och 7870 har 3142. Dessa måste nog med sannolikhet räknas till den nedre gränsen för vad som är spelbart.

Ditt 5700 har ett G3D mark på 986 vilket troligen innebär att spelet inte kommer att starta. Du kommer få ett meddelande om att hårdvaran inte uppfyller minimikraven. Detta är ett antagande dock, men vad som är fakta är att även om du får igång spelet så kommer du att behöva stänga av allting och mediuminställningar kommer inte att fungera.

Så, för att göra en lång historia kort, 4 Gib mer RAM och ett nytt grafikkort är ett måste. Om du vill fortsätta med Radeon så lämnar jag det till en AMD expert att rekommendera dig vad som är mest prisvärt just nu. Kan du tänka dig Nvidia så kommer ett kort i 700-serien att fungera alldeles utmärkt med dina krav i åtanke.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Hej!
Var flera år sedan jag uppgraderade min pc. I stort sett oförändrad sen jag köpte den 2010.

Minimumkraven är följande:
Windows 7/8/10 (64-bit OS required)
Intel Core i5-2300 2.8 GHz/AMD Phenom II X4 945 3.0 GHz or equivalent
8 GB RAM
30 GB free HDD space
NVIDIA GTX 550 Ti 2GB/AMD Radeon HD 7870 2GB or equivalent

Jag har:
Phenom II X4 3,4 GHZ
4 GB RAM
Radeon 5700

Klarar jag mig med ett nytt grafikkort för runt 1500-2000 kr eller bör jag också uppgradera ramminnet?

Tilläggas bör väl även att mitt moderkorts pci-port ligger på 2x. Sett att nya grafikkort använder 3x. Är detta ett megastort problem?

Jag är inte ute efter att köra alla inställningar på högsta. Är nöjd om jag kan köra det mesta på medium o någon enstaka inställning på high.

Om jag vore du skulle jag satsat på ett nytt grafikkort till att börja med, RAM, CPU och ny Mobo kan du skaffa senare men bör också uppgraderas om du vill spela Fallout 4 på högre inställningar i framtiden.

Enligt följande källa: http://www.gamersnexus.net/game-bench/2177-fallout-4-pc-video...
... så är 4gb RAM fullt acceptabelt i Fallout 4, med allt på Ultra så tar Fallout 4,8GB RAM(System inkluderat), eftersom du förmodligen kommer att köra mellan Medium och high så är detta inte ett särskilt stort problem.

Det är ingen märkbar skillnad i Spel mellan 2X och 3X, om du fortfarande känner dig osäker kan du söka upp det på Google.

Jag rekommenderar att du satsar fullt ut på en GTX 960 och uppgraderar allt annat vid ett senare tillfälle. Se bara till att din PSU är tillräckligt bra bara.

REK: http://cdon.se/hemelektronik/asus-nvidia-geforce-gtx-960-2gb-...

Medlem

Tack mina herrar!
Då köper jag nog ett nytt grafikkort för runt 2000 kr o 4 gb ram. Har lite andra utgifter nu så får spara ihop fram till jul.
Tack för hjälpen!

1
Skriv svar