Windows 10 på ny SSD.

Medlem
Windows 10 på ny SSD.

Har köpt en SSD som jag vill ha som primär hårddisk i datorn. Just nu har jag en defekt vanlig hårddisk som jag har gjort backup på och som jag sen ska slänga.

Har funderat lite på hur jag ska gå till väga. Ska man skicka in SSD:n som sekundär och ladda ner windows 10 som jag lägger in på den, eller hur ska jag göra? Vill ju göra en ren installation av Windows.

Tack på förhand.

Medlem

Har du möjlighet till USB så kan du skapa en bootbar USB sticka
(https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10)

Medlem

Precis som hansen skriver.
Gör en botbar USB i ditt nuvarande windows.
Sen kopplar du ur din gammla HD o kopplar in din nya SSD
botar från usbstickan o installerar.

/Homie


signatur

Sometimes there is a moment as you are awakening
When you become aware of the real world around you
But you are still dreaming.
You may think you can fly but you do better not try.

Medlem

Tackar för tipsen. Nu är allt klart och den fungerar alldeles utmärkt

Medlem
Skrivet av Mattiass:

Har köpt en SSD som jag vill ha som primär hårddisk i datorn. Just nu har jag en defekt vanlig hårddisk som jag har gjort backup på och som jag sen ska slänga.

Har funderat lite på hur jag ska gå till väga. Ska man skicka in SSD:n som sekundär och ladda ner windows 10 som jag lägger in på den, eller hur ska jag göra? Vill ju göra en ren installation av Windows.

Tack på förhand.

Det blir oerhört komplicerat (även om det går) att installera på en sekundär disk och sedan mecka med den så att den blir primär. Det ställer bara till problem så det är inte att rekommendera.

Boota från USB eller bränn ut imagen till en DVD. Kasta ut gamla disken innan och sätt i SSD. Installera.
Installera Steam. Tanka ner Fallout 4. Njut.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Har ett nytt problem nu. Kan inte hitta den andra hårddisken som är på 1TB. Den är enabled i BIOS men den kommer aldrig upp. Har ASUS P8Z68-V PRO/GEN3.

Medlem

Ser du den via Disk Management?

Medlem
Skrivet av hansen:

Ser du den via Disk Management?

Gjorde inte det. Bytte plats på dem två hårdiskarna och sedan fungerade det som vanligt.

1
Skriv svar