Problem med ljudkort (Xonar DX)

Medlem
Problem med ljudkort (Xonar DX)

God kväll,

Plockade idag upp ett Asus Xonar DX för att ersätta moderkortets inbyddga lösning.
Efter att ha pluggat in kortet och skulle installera drivers från skivan visade det sig att den inte stöds av windows 10. Kollade runt och hittade snabbt en lösning: http://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/

När allt var klart kom dock inte ljud efter jag hade satt i lurarna. Även efter jag inaktiverade all annan ljudvara. Dock märkte jag att jag fick ljud när jag högerklickade på enheten och valde att "testa".
Vart ligger felet tro?

nj
Medlem
Skrivet av Everchange:

God kväll,

Plockade idag upp ett Asus Xonar DX för att ersätta moderkortets inbyddga lösning.
Efter att ha pluggat in kortet och skulle installera drivers från skivan visade det sig att den inte stöds av windows 10. Kollade runt och hittade snabbt en lösning: http://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/

När allt var klart kom dock inte ljud efter jag hade satt i lurarna. Även efter jag inaktiverade all annan ljudvara. Dock märkte jag att jag fick ljud när jag högerklickade på enheten och valde att "testa".
Vart ligger felet tro?

Är korrekt enhet vald för ljuduppspelning i Windows? Har samma ljudkort själv, men har förvisso inte uppgraderat till Win 10 än (eller testat Unified Drivers) men har varit med om att Asus Xonar DX Audio Device Speakers inte blivit vald som standardenhet för ljuduppspelning i Windows pga jag tex installerat grafikkorts drivrutiner och dess HDMI output blivit aktiverad istället.

I Win7/8 så går det att högerklicka på ljudenheten i systray och välja "playback devices" så ser du vad som är satt som standard. Kan vara något såpass enkelt.

Annars så finns Asus egna drivrutiner som du kan hämta här, såg att de bara häromdagen släppt en version som inte är i beta-stadie.
Dock så är det iaf de äldre Xonar-ljudkortens svaghet, det är inte säkert att det släpps uppdateringar av drivrutinerna alls.

Medlem

Tack för svaret. Hämtade versionen du länkade och tog helt bort realtek. Funkar nu som en dröm!

Medlem

Update: Ett problem jag har upptäckt är att så fort jag går in i ett spel/ fullscreen uppkommer ett starkt brus från min mic... vilket inte är så snällt mot andra som tvingas lyssna på det. En snabb lösning var att slå av mic boost i ljudhanteraren men problemet då är istället att jag blir så låg att folk knappt hör mig.

Någon som känner igen sig?

nj
Medlem
Skrivet av Everchange:

Update: Ett problem jag har upptäckt är att så fort jag går in i ett spel/ fullscreen uppkommer ett starkt brus från min mic... vilket inte är så snällt mot andra som tvingas lyssna på det. En snabb lösning var att slå av mic boost i ljudhanteraren men problemet då är istället att jag blir så låg att folk knappt hör mig.

Någon som känner igen sig?

Yepp, har exakt samma. Jag har sökt efter alla tänkbara lösningar på problemet men inte hittat något som fungerat för mig mer än att använda push to talk och justera volymen ut.

En anledning till bruset sägs vara ljudkortets extra strömkabel, så när grafikkortet belastar nätaggregatet så orsakar det störningarna iom ljudkortet är direkt kopplat till nätaggregatet. Läste om någon som löste detta genom att beställa en bunt ferritkärnor och montera på strömkablarna som gick mellan nätagg och grafikkort samt ljudkortet. Inte testat det själv.

Andra märkte av problem när de hade dåliga kablar inkopplade ljudkortet, de använde en frontpanel som hade dåligt sköldade kablar innuti datorn eller om det tex fanns något inkopplat till line-in på ljudkortet.

Att aktivera AEC i Xonar DX Audio Center kan "hjälpa". Det tar inte bort bruset när du pratar, men det minimerar mängden som hörs när du är tyst.

Det finns många problem, men tyvärr få lösningar som fungerar perfekt.

Medlem

Svårt att förstå att det kan vara ett så uppskattat kort när så många har detta problem. Har du nån koll på ett alternativt kort som kan (ska) funka bättre som ligger i ungefär samma prisklass?

nj
Medlem
Skrivet av Everchange:

Svårt att förstå att det kan vara ett så uppskattat kort när så många har detta problem. Har du nån koll på ett alternativt kort som kan (ska) funka bättre som ligger i ungefär samma prisklass?

Har inte läst på så mycket, tittade lite grann innan jag lyckades justera volymer så det blev acceptabelt för jag kände inte för att lägga ut några hundralappar på ett nytt ljudkort.

Creative Sound Blaster Z är ett jag fastnade för som ersättningsalternativ, letade dock inte så mycket efter information om missljud med mikrofonen (microphone buzzing är en rätt välanvänd term för sökningar). Läst lite varierat om dess medföljande mic samt en del klagar på starkt rött ljus som kortet avger. Dock så har det en "metallsköld" som kan skydda mot störningar. Dock så vet jag inte om Creative förbättrat det jag störde mig på med deras ljudkort när jag fortfarande hade ett gammalt Audigy 2-kort före Xonar DX, dvs knappt några uppdateringar av drivrutiner om det fanns problem. Å andra sidan så har Asus/C-Media (som tillverkar ljudkretsen på DX-kortet) inte varit särskilt regelbundna med att släppa drivrutiner heller så är väl hugget som stucket vilka som är "värst" på den fronten.

Finns även ett rätt stort utbud av andra Creative Sound Blaster Audigy, Live samt X-Fi-modeller som kan vara värda att titta på, även om det är "gamla" modeller som fortfarande tillverkas och säljs. Möjligt även att Asus har andra modeller som inte använder sig av en extern strömkälla som kan ha mindre problem, tittade inte så noga på deras kort ärligt talat.

Annars så tittade jag lite på externa ljudkort, hittade inget som jag direkt tyckte verkade vara ett bra alternativ men å andra sidan så la jag inte ner särskilt stor tid på det heller.

Medlem

Det finns alltså egentligen 0 noll skillnad mellan en extern via USB till datorn och ett internt? Ska ta en närmare titt på alternativen du gav då mycket av datortiden går åt att prata över ts/skype så en bra mic är en självklarhet.

nj
Medlem
Skrivet av Everchange:

Det finns alltså egentligen 0 noll skillnad mellan en extern via USB till datorn och ett internt? Ska ta en närmare titt på alternativen du gav då mycket av datortiden går åt att prata över ts/skype så en bra mic är en självklarhet.

Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna avgöra om det finns någon skillnad eller ej, teoretiskt sett så är väl ett externt en större belastning iom det använder USB, sedan om det i praktiken märks kan jag inte svara på. Tittade mest på externt för att om inte annat kunna använda specifikt med mitt headset och även kunna flytta över till min laptop (som inte har världens bästa ljudkrets) för jag är riktigt nöjd med ljudet ut från Xonar-kortet när jag kör det via högtalare.
Använder inte mikrofonen särskilt ofta och jag lyckades justera volymnivåer så det blev acceptabelt för de gånger jag använder den så därför gjorde jag inte några nogrannare sökningar.
Du kan ju alltid titta i SweClockers ljudforum, möjligt att det finns något matnyttigt där. Jag hittade dock mest information angående problemet med Asus-kortet via Google och sökord som "microphone buzzing" eller synonymer på det.

Medlem

Ett externt ljudkort har både i teori och praktik mindre brus, då de är bättre isolerade från andra komponenter som är inne i datorn.

Ljudkort är väldigt känsliga för annan elektronik och interna ljudkort är ofta dåligt isolerade. Det är därför som man med vissa ljudkort t ex kan höra missljud när man flyttar på muspekaren eller när grafikkortet belastas.

1
Skriv svar