Medlem

Jag känner mig faktiskt trygg med att den här recensionen är rättvis. Den ger, som sagt, ett nyanserat perspektiv istället för att (som t.ex. IGN) totalt lovorda spelet och klaga på "lite buggar" så vågar man här faktiskt ifrågasätta ett stort problem med ett såpass stort varumärke som FALLOUT är. Varför fortsätter man att, likt Bohemia Interactive bygga på en motor som är mer än 10 år gammal?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Gen
Medlem

Köper inte spelet fören jag vet att PC versionen inte är en katastrof. Hoppas FZ kan hjälpa mig där.

Medlem

Striderna har aldrig vart min favorit i Fallout spelen jag kört (3:an och NV), men det har heller inte vart en dealbreaker då jag inte tyckt att dom är hemska, men resterande har vart så otroligt bra istället att det vägt upp det hela.

Så länge det inte är sämre än i 3/NV så är det en win i mina ögon.

Medlem

Tydligen finns det redan en guide till spelet av nvidia:
http://www.geforce.com/whats-new/guides/fallout-4-graphics-pe...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

MEG
Medlem

Man får läsa runt lite på nätet innan man bestämmer sig om det blir ett köp eller inte, lite oroande det med striderna, även om det är ett rpg så är striderna en viktig del, enligt mig i alla fall.


signatur

Death is only the beginning

Frilansare
Skrivet av sirme91:

TACK, för en bra recension!,

Rätta mig om jag var fel men visst var atmosfären och inlevelsen riktigt bra? Alltså story mässigt inte grafiskt??

Ja. Men inte de första fem timmarna, tyvärr.

Frilansare
Skrivet av Hexon:

@Joakim

Ser ju fruktansvärt stelt ut på de video man tittar som ni lagt upp.
Hur upplevde du det? syftar just lite på stridvideon där jag nästan kunde känna din frustration att det inte gick att träffa.

Var det enbart Ps4 du körde?

Ja det är stelt. Och ja, bara PS4. Möjligt att mus/tangentbord hjälper till, men det vet vi inte ännu.

Frilansare
Skrivet av Ghan:

Striderna har aldrig vart min favorit i Fallout spelen jag kört (3:an och NV), men det har heller inte vart en dealbreaker då jag inte tyckt att dom är hemska, men resterande har vart så otroligt bra istället att det vägt upp det hela.

Så länge det inte är sämre än i 3/NV så är det en win i mina ögon.

Tyvärr måste man strida, ofta. Det är få lägen som går att snacka sig ur, trots charisma på max och tillhörande perks.

Medlem

Vilken sorglig smet.
Tack Joakim för att du försvarar mitt kreditkort!

Ambassadör
Xbox

Vad är det som tar 7 år att utveckla om man skiter i grafiken?


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av sirme91:

TACK, för en bra recension!,

Rätta mig om jag var fel men visst var atmosfären och inlevelsen riktigt bra? Alltså story mässigt inte grafiskt??

Ja. Men inte de första fem timmarna, tyvärr.

Tack jocke^^ jag har längtat efter ett nytt fallout spel sen jag körde ut ner Vegas, så du räddade förmodligen mig från mycket ångest nu.

Annars hade jag nog bara blivit besviken. men nu är jag beredd på att man måste traska igenom de första 5 timmarna more or less och sen tar det fart:D

så igen tack för en ärlig recension och för att du svarar i kommentarsfältet, för nu kan jag justera mina förväntningar så jag fortfarande får en schysst upplevelse:D

Medlem

Riktigt underhållande recension! Blir dock inget köp ännu då jag tyvärr är första gradens grafikhora. Mina stackars ögon gråter blod när jag ser gameplayklippen, kan i och för sig ha att göra med att jag precis spelade klart The Witcher 3 plus expansionen :(.

Skrivet av Smoo87:
Skrivet av waeress:

Arrrgh....skulle dom inte göra det svårare den här gången? Vilken nivå körde du det på?

Power Armor så tidigt låter jäkligt trist. Antar att man, som ofta annars, får kompensera designbeslut med att inte ta emot alla "power-ups" som kastas mot en i Bethesdas-spel

Kunde man inte få power armor efter bara någon timme i 3an och nv? Ja åtminstone 3an vill jag minnas att du kunde få tag på en inom 1 timme från att du lämnat bunkern

Har för mig att man lärde sig att använda Power armorn rätt sent i 3an? Efter man kommit till "staden" längst ner till höger utanför kraftfvärket om det säger dig något kommer ej ihåg nu var ett tag sedan ja spelade

Medlem

Fyfan, får äckelrysningar, varför fixar man inte till sånt som skrivs om i första halvan av recensionen när man gör ett nytt spel? Blir köp när det ligger i reabacken, verkar ju inte som jag behöver oroa mig att grafiken blir daterad tills dess. Grafiken spelar visserligen inte så stor roll men däremot gameplay. Ryyyys.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av marcus.t.flores:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av waeress:

Arrrgh....skulle dom inte göra det svårare den här gången? Vilken nivå körde du det på?

Power Armor så tidigt låter jäkligt trist. Antar att man, som ofta annars, får kompensera designbeslut med att inte ta emot alla "power-ups" som kastas mot en i Bethesdas-spel

Kunde man inte få power armor efter bara någon timme i 3an och nv? Ja åtminstone 3an vill jag minnas att du kunde få tag på en inom 1 timme från att du lämnat bunkern

Har för mig att man lärde sig att använda Power armorn rätt sent i 3an? Efter man kommit till "staden" längst ner till höger utanför kraftfvärket om det säger dig något kommer ej ihåg nu var ett tag sedan ja spelade

Eftersom hela spelet level-scalade så kunde man dock sticka dit direkt i princip. Allt berodde på vilken väg man tog genom spelet.
Har läst lite andra recensioner nu och förstår att Power Armor har förändrats på en del sätt i 4:an Men blir nog att skippa den tills efter slutet nångång för min del.

Medlem

recensionen låter tveklöst bättre än själva spelet då storyn inte är något man förstår utan att uppleva på egen hand, men jävligt bra skrivet osäker på om det är värt maxpris dock, vill veta mer om pc-versionen först, att konsoller är skräp för denna sortens spel visste man ju redan


signatur

//monster

Medlem

Men Bionic Commando fick 5/5..

Medlem

Spoilerfri? Jag visste redan att man legat i cryo, men det borde räknas. Son kidnappad. Dogmeat är med. 11 andra finns. Jag hoppade över stycket där du skrev om övriga partymembers. Tre fraktioner.
Jag stör mig på att ni kallar den absolut Spoilerfri när den ändå har mer detaljer än jag ville veta.

Frilansare
Skrivet av Mortaigne:

Vad är det som tar 7 år att utveckla om man skiter i grafiken?

Resten av innehållet, gissningsvis. Men ja, det är rätt tragiskt att de inte kommit längre. Såklart ett medvetet val från Bethesdas sida, kostnaden för en ny motor kontra att köra vidare och ändå dra in storkovan. Affärsmässigt rätt, men kreativt, jag vet inte jag. Vore mycket intressant att höra hur diskussionerna gått internt, lär ju finnas en och annan där som gärna velat se en state of the art-motor.

Vi får fråga dem nästa gång vi får chansen!

Inaktiv

Detta brukar vara samma kritik som föregående Bethesda spel fått, det har aldrig hindrat mig från att njuta till högsta nivå på deras släppta spel sedan Oblivion.

Som tur är kör jag på PC: modding communityn kommer hålla spelet fräscht i flera år med nytt content. Efter en ENB dit och ett texture-pack dit kommer grafiken vara hur sexig som helst.

Just grafiken och striderna har jag aldrig varit top-notch i deras spel, men det har jag aldrig stört mig på då jag älskat deras spel överlag. Längtar till imorgon bitti!

Medlem

Joakim, hur var frameraten? Störde den mycket i strider? Är så jävla osäker på om jag ska boka om ps4 versionen och köra PC, föredrar soffa,tv,hemmabio mot datorstol, men vill ej störa mig på taskig optimering hela resan. Såg några klipp här i kommentarerna, där ser det ju ok ut, men vill fråga någon som kört ps4 versionen direkt.

Medlem

Äh, om striderna är som i F3 och FNV så tackar jag och tar emot. Om man inte kan hantera det är man en nooooob

Frilansare
Skrivet av rolar:

Joakim, hur var frameraten? Störde den mycket i strider? Är så jävla osäker på om jag ska boka om ps4 versionen och köra PC, föredrar soffa,tv,hemmabio mot datorstol, men vill ej störa mig på taskig optimering hela resan. Såg några klipp här i kommentarerna, där ser det ju ok ut, men vill fråga någon som kört ps4 versionen direkt.

Vi har inte kunnat mäta fps, men jag kände inte av några drops som påverkade striderna. Då var själva motorn mer i vägen.
Allt som allt flyter det på hyggligt, när det är mycket på skärmen skalar ju spelet ner grafiken något enormt, för att minska trycket.

Medlem
Skrivet av rolar:

Joakim, hur var frameraten? Störde den mycket i strider? Är så jävla osäker på om jag ska boka om ps4 versionen och köra PC, föredrar soffa,tv,hemmabio mot datorstol, men vill ej störa mig på taskig optimering hela resan. Såg några klipp här i kommentarerna, där ser det ju ok ut, men vill fråga någon som kört ps4 versionen direkt.

Jag vet inte om omständigheterna för dig tillåter det men om det gör det:D
Finns det ingen chans du kan investera i en trådlös xbox 360/ONE kontroll och en längre hdmi sladd? Så kan du få det bästa av två världar?:),

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av rolar:

Joakim, hur var frameraten? Störde den mycket i strider? Är så jävla osäker på om jag ska boka om ps4 versionen och köra PC, föredrar soffa,tv,hemmabio mot datorstol, men vill ej störa mig på taskig optimering hela resan. Såg några klipp här i kommentarerna, där ser det ju ok ut, men vill fråga någon som kört ps4 versionen direkt.

Vi har inte kunnat mäta fps, men jag kände inte av några drops som påverkade striderna. Då var själva motorn mer i vägen.
Allt som allt flyter det på hyggligt, när det är mycket på skärmen skalar ju spelet ner grafiken något enormt, för att minska trycket.

ok, härligt. Då blir det soffan. Tack för svar

Medlem
Skrivet av sirme91:
Skrivet av rolar:

Joakim, hur var frameraten? Störde den mycket i strider? Är så jävla osäker på om jag ska boka om ps4 versionen och köra PC, föredrar soffa,tv,hemmabio mot datorstol, men vill ej störa mig på taskig optimering hela resan. Såg några klipp här i kommentarerna, där ser det ju ok ut, men vill fråga någon som kört ps4 versionen direkt.

Jag vet inte om omständigheterna för dig tillåter det men om det gör det:D
Finns det ingen chans du kan investera i en trådlös xbox 360/ONE kontroll och en längre hdmi sladd? Så kan du få det bästa av två världar?:),

Det kan man säkert lösa men, datorn står på övervåningen å vardagsrummet är nere, kan ju kolla med sambon om det är ok med en sladd i trappan =P Men jag kör nog på ps4 versionen så köper man det på någon steamrea sen när moddar å annat är klart.

Medlem

Så, grafik, gameplay och motor suger men story och NPC interaktioner är fantastiska?

Det hade alltså varit ett perfekt Telltale spel? Lite besviken.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Tur man ska köra på PC, efter några GB moddar så lär det vara ett helt fantastiskt spel

Jag tycker det är jävligt tragiskt att så många numera nästan accepterar att Bethesda släpper en buggig röra till spel, VARENDA spel dom själva utvecklar.. Och bl.a med motiveringen ovan.

Bethesda gör sjukt bra spel, egentligen.. Det där "egentligen" bör ju inte ursäktas såpass som det ändå gör numera.. Mer än ett av deras släpp har varit katastrofalt buggiga. Det är många som haft problem med spelen långt efter släpp, innan alla problem patchats.

Jag kommer själv köpa FO4 på PC, men eventuell bugg-fest oroar mig. Och det är otroligt kasst att dom uppenbarligen släpper spelen, vetandes om hur buggiga de är..

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av burkmopp:

Bra och ärlig recension, som tidigare sagts!

Nu tror jag PC version har potential att se avsevärt bättre ut, för att inte nämna att mods kommer fixa det mesta om inte annat, men samtidigt bryr jag mig väldigt lite här.

Stridssystemet som antagligen är mestadels likt fallout 3 får jag däremot välja att inte hålla med om. Visst är det kasst om man ser det som ett FPS, men nu tycker jag personligen det är mer av ett taktik spel och jag kommer aldrig att tröttna på att lemlästa banditer och övervuxna sorkar med kreativa vapen.

Och folk som klagar på betyg, mass effect har vad jag vågar påstå en av dom svagaste stridssystemen om vi snackar FPS, men inte fan sänker det helhetsintrycket man fått. Jag vågar gissa på att det är samma sak här.

Jag är i vilket fall inte det minsta mindre hypad inför inatt!

Problemet är att ens taktik ofta misslyckas, då klumpig teknik står i vägen. Jag spelar det inte heller som men shooter, utan försökte planera alla strider, åtminstone de första timmarna. Sen gav jag upp det. Att vänta på rätt måltavla med kikarsiktet upp, bara för att sean skjuta rakt in i ett metallrör, är kasst. Och det beror inte på hur jag siktar

Nu kan jag ju inte mer än att hålla med om att det är frustrerande i allmänhet när vapen inte träffar där man siktar, oavsett spel. Men som jag har tidigare spelar det, på högre svårighetsgrad, så måste jag oftast ladda om en quicksave ett par gånger tills jag lyckas överlista en eller flera svårare motståndare. Det brukar ofta ha att göra med om vart man sätter fällor, vart ifrån man går till angrepp, val av första mål, behov av droger/buffar och så vidare. För mig är det skoj att besegra oftast oväntat svårt motstånd, lite som att lägga ett pussel.
Men jag förstår att den grad ingame levels och vapen förmågor påverkar ens förmåga att effektivt exekvera en sådan plan kan minst sagt vara frustrerande, ibland har man helt enkelt för mycket otur. Men å andra sidan går tur åt båda hållen i dessa spel, ibland vinner man med. Vore självklart bra mycket roligare utan att involvera tur kanske, vet inte hur dom skulle lösa karaktärsutveckling i sådant fall.

Medlem

Tänkte läsa igenom kommentaren men blev för mycket så ursäkta om denna fråga redan har ställts.

Hur snabb kan du ge någon uppfattning att man får tillgång till sin settlement? Är det random sidequest eller är det via mainstory man får tillgång till settlement?
Känner att jag gärna vill få en så snabbt som möjligt för att kunna få maximal andvändning av allt skräp man samlar på sig

Skriv svar