Nu kan du köpa Steam Machines

Robot
Medlem
Nu kan du köpa Steam Machines

Lite lite minne på det där GTX 960-kortet..

Förstår inte riktigt heller var dessa steammachines ska passa in. Möjligen som HTPC för video osv, men spel... njääää....

För dyrt IMO.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Enligt gabe ska dom ge bättre prestanda än dagens konsoller fast med tanke på linux och prestandan så är det en flopp sett till priset...

Medlem

Heh, med dom skämtpriserna så förstår jag inte hur dom tänkt. Överprisade datorer, sorry men ni kommer tyvärr förlora tonvis med pengar pga det här projektet

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Lite lite minne på det där GTX 960-kortet..

Förstår inte riktigt heller var dessa steammachines ska passa in. Möjligen som HTPC för video osv, men spel... njääää....

För dyrt IMO.

Vadå 2mb kommer man långt på

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Enligt gabe ska dom ge bättre prestanda än dagens konsoller fast med tanke på linux och prestandan så är det en flopp sett till priset...

Aa, men Gabe tar inte upp priset. Idag får du en konsol för under 3000 kr. Kommer du lyckas att få en steammachine för samma pris?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Enligt gabe ska dom ge bättre prestanda än dagens konsoller fast med tanke på linux och prestandan så är det en flopp sett till priset...

Om de inte får speltillverkarna att göra samma sak som med Xbone/PS4, dvs hårdkoda för just den hårdvaran, så är det här den största floppen sedan WiiU. Och jag kan inte se hur det skulle kunna hända eftersom hårdvaran är olåst och du kan stoppa in vad du vill i den, som flickan sa.
För de som har en PC och funderar på en Steam machine, lägg de pengarna på en uppgradering av PCn istället. Det kommer att ge mycket mer pang för pengarna. Skall man ha en SM (Steam Machine) som någorlunda håller måttet så måste du upp i vad ett 980ti kostar och ett sådant och lite mer RAM är ett våldsamt bättre val.

Gabe, son, I'm disappoint.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Steam Link är ett bättre alternativ

Medlem

Alla får är ju redan trogna Apple-sekten. Övriga icke-får kommer aldrig köpa något onödigt bara för hypen. Känns som att det finns för många visionärer på marknaden numer som tror sig kunna skapa ett behov hos människor som inte finns.

Exakt. Varför köpa?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vet att det är som att svära i kyrkan, men faktum är att bara köra Windows hade gjort stor skillnad på hur intressanta Steam Machines är. Fast hade väl inte köpt en ändå faktiskt.

Redaktör
Skrivet av Pettor:

Vet att det är som att svära i kyrkan, men faktum är att bara köra Windows hade gjort stor skillnad på hur intressanta Steam Machines är. Fast hade väl inte köpt en ändå faktiskt.

Det ska bara vara att stoppa in Windows, sen kan man fullskärma Steam och köra med vilken gamepad man vill (inklusive Steam Controller). Så SteamOS känns inte helt motiverat.


signatur
Medlem

Valde: "Som en skön svensk sommardag", vilket är det svalaste alternativet.

eld
Medlem

Steam machines är för folk som spelar konsoll-spel men vill ta del av spelen som endast släpps på PC,
därav också en kontroller som gör att du kan spela många typer av spel.

Om man inte ser poängen med att skaffa en steammachine så är man en del av fel målgrupp.

Medlem

Jag förstår inte riktigt grejen med konsoler överhuvudtaget, men en stor fördel mot konsolerna är att det går att uppgradera komponenter för Steam Machine.

Jämför man med en PC så blir det svårare att se fördelarna. En fördel är ju avsaknaden av Windows. Man får Steam från grunden i stället för ett program i Windows, om man nu tycker det är viktigt. I ett TV-rum är det kanske viktigt att slippa sånt som Windows Updates tvångsomstarter.

Jag har ändå svårt att se fördelarna. Jag höll ett tag på med att testa bygga en HTPC med Kodi och Plex, men desto mer jag höll på ju mer insåg jag att det bästa alternativet bara är ett vanligt desktop-OS med större font. Då kommer man åt och kan göra allting, som att använda en webbläsare utan begränsningar eller bläddra bland filer på hårddisken utan att gå omvägar via ett klumpigt gränssnitt.

k3m
Medlem

SteamOs behövs. jag känner att vi måste få ett alternativ till Windows. då Windows slutar mer och mer med frihet, och strävar alltmer åt diktatur och fångenskap. Tack vare SteamOs kanske Linux får spelstödet. som så många önskar sig, mig inkluderad. det vore toppen SteamMaskinerna är ju faktiskt mjeeh! fast å andra sidan. landar de på väldigt bra priser, då ändras det nog till mycket trevligt. en Steammaskin tack

Medlem

Nu är det inte journalisters jobb att vara framsynta. Deras jobb är att bedöma saker utifrån hur de ser ut idag. Men vi konsumenter behöver inte göra det. Jag tror att det är många som kommer få äta upp sina ord om några år. Android var mycket sämre än iPhone under många år, men konceptet med ett fritt OS understött av många tillverkare är överlägset. Konsollmarknaden är inte unik i detta avseende utan jag är övertygad om att vi kommer att få se samma utveckling här. Hade jag varit Sony/MS/Nintendo hade jag varit mycket nervös. Inte för läget idag men för hur det kan se ut om 5 år.

Visst många funktioner saknas, prestandan är inte topp och spelutbudet är magert jämfört med Windows. MEN Valve gör sig redan redo att släppa SteamOS 2.0. Är det nåt vi vet om Valve så är det att dom är duktiga på att iterera. Prestandaförbättringar och nya funktioner kommer i stadig takt att trilla in. CryEngine, Unity och Unreal Engine stödjer alla SteamOS. Spelutbudet kommer att växa och även prestandan. Även Vulkan kommer göra sitt för prestandan.

Nu skulle jag säkert räknas som en avancerad användare/early adopter. Men jag lockas iaf av att kunna strömma film via min NAS genom Kodi, spela lite local co-op indietitlar och strömma värsting titlar via min speldator i 1080p. Om jag i framtiden kan spara en 1000 lapp på att slippa köpa Windows till min nästa speldator, pengar jag kan lägga på hårdvara, så är jag en lycklig gamer.

Medlem

Jag tror priser kommer rasa så småningom och konsollmänniskor kommer vilja ha en stem maskin ist för sin gammla ps4 så dom kan ha bättre flyt i sina spel framöver. Vi har nog inte sett något än vad som komma skall. Ungefär som när steam kom och alla gnällde på det. Det är Valve vi snackar om här, klart dom har tänkt igenom detta noga finns ju för bövelen inget företag som tänker mer före handling än självaste Valve, var så säkra på detta!

Ju mer jag tänker på det ju mer ser jag hur snillerik plan steam maskins är. Tror faktisk steam maskins skulle kunna ta hela konsolmarknaden i framtiden då det ständigt kommer finnas en steam maskin som är både bättre och billigare en någon av dom andra konsolerna. Och när då denna marknaden sakta men säkert växer lär så småningom detta bli den centrala spel enheten. Wow Jag borde börja jobba med spekulationer känner jag.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Jag tror priser kommer rasa så småningom och konsollmänniskor kommer vilja ha en stem maskin ist för sin gammla ps4 så dom kan ha bättre flyt i sina spel framöver. Vi har nog inte sett något än vad som komma skall. Ungefär som när steam kom och alla gnällde på det. Det är Valve vi snackar om här, klart dom har tänkt igenom detta noga finns ju för bövelen inget företag som tänker mer före handling än självaste Valve, var så säkra på detta!

Precis. Valve KAN göra sånna här grejer. Lansera produkter som inte är lönsamma nu, kanske inte på flera år. Men kommer löna sig på lång sikt. Varför? För att Valve är ett privat företag. Dom har inte aktieägare som vill ha avkastning för sin investering varje kvartal. Sony/Microsoft/Nintendo hade ALDRIG kunnat göra en sån här grej. På samma sätt kan IKEA göra investeringar idag som är olönsamma men som flera år framåt kommer ge dom ett försprång.

Medlem
Skrivet av Brona:
Skrivet av Saurfange:

Jag tror priser kommer rasa så småningom och konsollmänniskor kommer vilja ha en stem maskin ist för sin gammla ps4 så dom kan ha bättre flyt i sina spel framöver. Vi har nog inte sett något än vad som komma skall. Ungefär som när steam kom och alla gnällde på det. Det är Valve vi snackar om här, klart dom har tänkt igenom detta noga finns ju för bövelen inget företag som tänker mer före handling än självaste Valve, var så säkra på detta!

Precis. Valve KAN göra sånna här grejer. Lansera produkter som inte är lönsamma nu, kanske inte på flera år. Men kommer löna sig på lång sikt. Varför? För att Valve är ett privat företag. Dom har inte aktieägare som vill ha avkastning för sin investering varje kvartal. Sony/Microsoft/Nintendo hade ALDRIG kunnat göra en sån här grej. På samma sätt kan IKEA göra investeringar idag som är olönsamma men som flera år framåt kommer ge dom ett försprång.

Exakt!

Inaktiv
Skrivet av k3m:

SteamOs behövs. jag känner att vi måste få ett alternativ till Windows. då Windows slutar mer och mer med frihet, och strävar alltmer åt diktatur och fångenskap. Tack vare SteamOs kanske Linux får spelstödet. som så många önskar sig, mig inkluderad. det vore toppen SteamMaskinerna är ju faktiskt mjeeh! fast å andra sidan. landar de på väldigt bra priser, då ändras det nog till mycket trevligt. en Steammaskin tack

Bwhaha...svammel!

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Pettor:

Vet att det är som att svära i kyrkan, men faktum är att bara köra Windows hade gjort stor skillnad på hur intressanta Steam Machines är. Fast hade väl inte köpt en ändå faktiskt.

Det ska bara vara att stoppa in Windows, sen kan man fullskärma Steam och köra med vilken gamepad man vill (inklusive Steam Controller). Så SteamOS känns inte helt motiverat.

Absolut, men jag tänker att man får väl ingen Windows-licens med själva datorn. Likaså skulle de kunna optimera själva upplevelsen för att start datorn och få igång bigscreen i Windows (med Steam controller drivisar och allt fixat från start).

gnu
Medlem

Dummaste jag sett.

Medlem

steammachine är värdelöst och har absolut ingen plats någonstans. SteamOS är en annan sak och kan bli bra i framtiden beroende på om det får alla devs att göra spel till linux

Steam Link är sjukt bra och vettig pryl!

De borde ha skippat steam machines helt o hållet för det funkar inte och har ingen mening att existera.
Allt det andra (SteamOS, Steam Controller, Steam Link) är riktigt bra jobbat av valve!

Medlem

Nej, jag har läst många för och mot argument, och visst Valve kanske har råd att förlora pengar nu eller ett par år, Men har eller vill alla partners det?

För om man tittar på priserna så subventionera inte dessa maskiner alls? Och att ta fram små nätta förpackningar kostar nog R&D.

Nej jag brukar vara snabb på nya saker men jag kommer nog aldrig vara rätt målgrupp för det här,
Edit: autocorrect

Medlem
Skrivet av Pettor:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Pettor:

Vet att det är som att svära i kyrkan, men faktum är att bara köra Windows hade gjort stor skillnad på hur intressanta Steam Machines är. Fast hade väl inte köpt en ändå faktiskt.

Det ska bara vara att stoppa in Windows, sen kan man fullskärma Steam och köra med vilken gamepad man vill (inklusive Steam Controller). Så SteamOS känns inte helt motiverat.

Absolut, men jag tänker att man får väl ingen Windows-licens med själva datorn. Likaså skulle de kunna optimera själva upplevelsen för att start datorn och få igång bigscreen i Windows (med Steam controller drivisar och allt fixat från start).

Får med? Tror du att man får Windows när man köper en ny dator?

Medlem

Steam Controller tummen upp.
Steam Link tummen upp.
Steam Machines har jag aldrig riktigt förstått poängen med och fortsätter att inte förstå poängen med. Det måste väl vara bättre att jobba vidare på Big Picture och Steam Link istället tills dom är såpass enkla att använda att Steam Machines/SteamOS inte behövs. Kanske är Valves interna motivering något i stil med att dom i förlängningen vill ha sitt eget OS så dom får mer kontroll över tekniken deras produkter körs på. Det går att motivera företagsekonomiskt etc. Men frågan är var motiveringen är för konsumenten.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

"Tanken är att ta mark från konsolerna genom att enkelt ge pc-spelare möjlighet att köra sina Steam-spel på vardagsrumsteven."

Det kan vi ju redan, fast det är klart, en del verkar inte ha fattat det.

En speldator på valfri plats, en liten PC som strömmar från speldatorn och vips: samma som SteamMachine. (Fast antagligen billigare då man kan använda de datordelar som "blir över" sedan uppgraderingar och bara köpa till kompletterande delar.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

...Tror faktisk steam maskins skulle kunna ta hela konsolmarknaden i framtiden då det ständigt kommer finnas en steam maskin som är både bättre och billigare en någon av dom andra konsolerna...

Men det stora problemet för Valve, jämfört med Sony/MS/Nintendo är att de tre har haft monopol på hårdvaran och sedan licensinkomster för varenda sålt spel på plattformen. Det har ju gjort att de subventionerat hårdvaran för att få ut plattformen och sedan komma ikapp på licenserna. Valve sitter just nu inte på något utom eventuellt SteamOS så hårdvaran kommer att vara exakt så dyr som tillverkaren gör den - och de får (om det inte finns några hittills för oss okända subventionsavtal) ju inte in pengar i andra änden. OM Valve har en plan (vilket vor kul) så är den väldigt svår att se utifrån iallafall.

Medlem

För mej så är det jätte viktigt att det kommer ett enklare alternativ till pc och som också förhoppningsvis är stabilare. Vet inte om jag slår till nu men går det bra och dom jobbar mer på den så köper jag nog nästa gens eller en uppgradering om något år.

123
Skriv svar