Nu kan du köpa Steam Machines

Redaktör
Skrivet av conthox:

"Tanken är att ta mark från konsolerna genom att enkelt ge pc-spelare möjlighet att köra sina Steam-spel på vardagsrumsteven."

Det kan vi ju redan, fast det är klart, en del verkar inte ha fattat det.

En speldator på valfri plats, en liten PC som strömmar från speldatorn och vips: samma som SteamMachine. (Fast antagligen billigare då man kan använda de datordelar som "blir över" sedan uppgraderingar och bara köpa till kompletterande delar.)

De flesta vet nog om det. Men grejen med konsoler är enkelheten - i med två sladdar och en skiva, sen är det klart. Det är ett starkt skäl till konsolernas popularitet, trots många andra svagheter jämfört med en spel-pc.


signatur
Medlem

Atomglödhett, sen när måste en atom vara varm?

Medlem
Skrivet av Brona:

Nu är det inte journalisters jobb att vara framsynta. Deras jobb är att bedöma saker utifrån hur de ser ut idag. Men vi konsumenter behöver inte göra det. Jag tror att det är många som kommer få äta upp sina ord om några år. Android var mycket sämre än iPhone under många år, men konceptet med ett fritt OS understött av många tillverkare är överlägset. Konsollmarknaden är inte unik i detta avseende utan jag är övertygad om att vi kommer att få se samma utveckling här. Hade jag varit Sony/MS/Nintendo hade jag varit mycket nervös. Inte för läget idag men för hur det kan se ut om 5 år.

Visst många funktioner saknas, prestandan är inte topp och spelutbudet är magert jämfört med Windows. MEN Valve gör sig redan redo att släppa SteamOS 2.0. Är det nåt vi vet om Valve så är det att dom är duktiga på att iterera. Prestandaförbättringar och nya funktioner kommer i stadig takt att trilla in. CryEngine, Unity och Unreal Engine stödjer alla SteamOS. Spelutbudet kommer att växa och även prestandan. Även Vulkan kommer göra sitt för prestandan.

Nu skulle jag säkert räknas som en avancerad användare/early adopter. Men jag lockas iaf av att kunna strömma film via min NAS genom Kodi, spela lite local co-op indietitlar och strömma värsting titlar via min speldator i 1080p. Om jag i framtiden kan spara en 1000 lapp på att slippa köpa Windows till min nästa speldator, pengar jag kan lägga på hårdvara, så är jag en lycklig gamer.

Men varför köpa en Steam Machine när du istället kan bygga din egen HTPC som är både billigare och mer kraftfull, och sen köpa en SteamLink?

Skrivet av Tompa:

De flesta vet nog om det. Men grejen med konsoler är enkelheten - i med två sladdar och en skiva, sen är det klart. Det är ett starkt skäl till konsolernas popularitet, trots många andra svagheter jämfört med en spel-pc.

Jag har hört det argumentet många, många gånger. Fast ärligt sagt har jag aldrig kunnat förstå det.

I mina ögon var det helt korrekt i början av 90-talet, när pc-spelande innebar att meka med "autoexec.bat och config.sys" filer, samt även att trassla med att frigöra minne Himem, XMS, EMS osv. och att ställa in interrupts m.m. för att få ljudet att fungera till ljudkort. Allt blev bra mycket enklare med windows3.x, windows95 och sedan har det enbart blivit simplare och simplare för varje ny generation av hård & mjukvara.

Redan när windows vista släpptes, så låg enkelheten på vad jag skulle vilja kalla "Bart Simpson-nivå", dvs. en nivå där en karykatyraktigt lat & lågintelligent 9-10 åring, borde kunna hantera allt utan nämnvärd svårighet eller ansträngning.

Idag? Idag är allt automatiserat och förenklat så radikalt att det nästan är omständigare att använda och ladda valfri mobiltelefon.

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av Brona:

Nu är det inte journalisters jobb att vara framsynta. Deras jobb är att bedöma saker utifrån hur de ser ut idag. Men vi konsumenter behöver inte göra det. Jag tror att det är många som kommer få äta upp sina ord om några år. Android var mycket sämre än iPhone under många år, men konceptet med ett fritt OS understött av många tillverkare är överlägset. Konsollmarknaden är inte unik i detta avseende utan jag är övertygad om att vi kommer att få se samma utveckling här. Hade jag varit Sony/MS/Nintendo hade jag varit mycket nervös. Inte för läget idag men för hur det kan se ut om 5 år.

Visst många funktioner saknas, prestandan är inte topp och spelutbudet är magert jämfört med Windows. MEN Valve gör sig redan redo att släppa SteamOS 2.0. Är det nåt vi vet om Valve så är det att dom är duktiga på att iterera. Prestandaförbättringar och nya funktioner kommer i stadig takt att trilla in. CryEngine, Unity och Unreal Engine stödjer alla SteamOS. Spelutbudet kommer att växa och även prestandan. Även Vulkan kommer göra sitt för prestandan.

Nu skulle jag säkert räknas som en avancerad användare/early adopter. Men jag lockas iaf av att kunna strömma film via min NAS genom Kodi, spela lite local co-op indietitlar och strömma värsting titlar via min speldator i 1080p. Om jag i framtiden kan spara en 1000 lapp på att slippa köpa Windows till min nästa speldator, pengar jag kan lägga på hårdvara, så är jag en lycklig gamer.

Men varför köpa en Steam Machine när du istället kan bygga din egen HTPC som är både billigare och mer kraftfull, och sen köpa en SteamLink?

1. Varför köpa en motorcykel när du kan bygga din egen? För att du inte har kunskap eller tid att bygga en egen såklart.
2. En SteamOS-maskin är en HTPC och Steam Link i ett. Varför dela upp det?

Medlem
Skrivet av Ti994a-C64-Amiga-PC:
Skrivet av Tompa:

De flesta vet nog om det. Men grejen med konsoler är enkelheten - i med två sladdar och en skiva, sen är det klart. Det är ett starkt skäl till konsolernas popularitet, trots många andra svagheter jämfört med en spel-pc.

Jag har hört det argumentet många, många gånger. Fast ärligt sagt har jag aldrig kunnat förstå det.

I mina ögon var det helt korrekt i början av 90-talet, när pc-spelande innebar att meka med "autoexec.bat och config.sys" filer, samt även att trassla med att frigöra minne Himem, XMS, EMS osv. och att ställa in interrupts m.m. för att få ljudet att fungera till ljudkort. Allt blev bra mycket enklare med windows3.x, windows95 och sedan har det enbart blivit simplare och simplare för varje ny generation av hård & mjukvara.

Redan när windows vista släpptes, så låg enkelheten på vad jag skulle vilja kalla "Bart Simpson-nivå", dvs. en nivå där en karykatyraktigt lat & lågintelligent 9-10 åring, borde kunna hantera allt utan nämnvärd svårighet eller ansträngning.

Idag? Idag är allt automatiserat och förenklat så radikalt att det nästan är omständigare att använda och ladda valfri mobiltelefon.

Förr så behövde man hästar till allt, hovslagare, hö, vatten och grundträning för det. Utveckling och "göra-det-lättare" vann och snart har vi självkörande och självmekande bilar.

Ligger i människans natur att förenkla och göra det lättare, ända sedan elden eller hjulet uppfanns.

Redaktör
Skrivet av Jaxz:

Atomglödhett, sen när måste en atom vara varm?

Atomglöd är hett.


signatur
Redaktör
Skrivet av Ti994a-C64-Amiga-PC:
Skrivet av Tompa:

De flesta vet nog om det. Men grejen med konsoler är enkelheten - i med två sladdar och en skiva, sen är det klart. Det är ett starkt skäl till konsolernas popularitet, trots många andra svagheter jämfört med en spel-pc.

Jag har hört det argumentet många, många gånger. Fast ärligt sagt har jag aldrig kunnat förstå det.

I mina ögon var det helt korrekt i början av 90-talet, när pc-spelande innebar att meka med "autoexec.bat och config.sys" filer, samt även att trassla med att frigöra minne Himem, XMS, EMS osv. och att ställa in interrupts m.m. för att få ljudet att fungera till ljudkort. Allt blev bra mycket enklare med windows3.x, windows95 och sedan har det enbart blivit simplare och simplare för varje ny generation av hård & mjukvara.

Redan när windows vista släpptes, så låg enkelheten på vad jag skulle vilja kalla "Bart Simpson-nivå", dvs. en nivå där en karykatyraktigt lat & lågintelligent 9-10 åring, borde kunna hantera allt utan nämnvärd svårighet eller ansträngning.

Idag? Idag är allt automatiserat och förenklat så radikalt att det nästan är omständigare att använda och ladda valfri mobiltelefon.

Absolut. Men det är fortfarande enklare att stoppa en sladd i teven, en i nätuttaget och börja spela.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av conthox:

"Tanken är att ta mark från konsolerna genom att enkelt ge pc-spelare möjlighet att köra sina Steam-spel på vardagsrumsteven."

Det kan vi ju redan, fast det är klart, en del verkar inte ha fattat det.

En speldator på valfri plats, en liten PC som strömmar från speldatorn och vips: samma som SteamMachine. (Fast antagligen billigare då man kan använda de datordelar som "blir över" sedan uppgraderingar och bara köpa till kompletterande delar.)

De flesta vet nog om det. Men grejen med konsoler är enkelheten - i med två sladdar och en skiva, sen är det klart. Det är ett starkt skäl till konsolernas popularitet, trots många andra svagheter jämfört med en spel-pc.

Logga in i steam - Install Game - klart - spela . låter inte så svårt.

Det där är ett gammalt argument, hur tröga är folk igentligen? allt på en pc är automatiserat nu fört iden om man vill , precis lika lätt som en konsol. Det blir vad man gör det till.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Ti994a-C64-Amiga-PC:
Skrivet av Tompa:

De flesta vet nog om det. Men grejen med konsoler är enkelheten - i med två sladdar och en skiva, sen är det klart. Det är ett starkt skäl till konsolernas popularitet, trots många andra svagheter jämfört med en spel-pc.

Jag har hört det argumentet många, många gånger. Fast ärligt sagt har jag aldrig kunnat förstå det.

I mina ögon var det helt korrekt i början av 90-talet, när pc-spelande innebar att meka med "autoexec.bat och config.sys" filer, samt även att trassla med att frigöra minne Himem, XMS, EMS osv. och att ställa in interrupts m.m. för att få ljudet att fungera till ljudkort. Allt blev bra mycket enklare med windows3.x, windows95 och sedan har det enbart blivit simplare och simplare för varje ny generation av hård & mjukvara.

Redan när windows vista släpptes, så låg enkelheten på vad jag skulle vilja kalla "Bart Simpson-nivå", dvs. en nivå där en karykatyraktigt lat & lågintelligent 9-10 åring, borde kunna hantera allt utan nämnvärd svårighet eller ansträngning.

Idag? Idag är allt automatiserat och förenklat så radikalt att det nästan är omständigare att använda och ladda valfri mobiltelefon.

Absolut. Men det är fortfarande enklare att stoppa en sladd i teven, en i nätuttaget och börja spela.

Har varit med sen the beginning kan man väl kalla det när man som sagt fick ställa in alla hårdvaror för att få det att funka.

Har kört Amiga, 286, 386, 486, P, P2 osv. OCH kört NES, 16, 64, Sega 16 bitar osv osv.

Konsol är enklare som du säger Tompa å det är därför jag kommer köpa PS4 istället för att lägga 15000kr på en dator.
Min Mac fungerar bra som datorer till ordbehandling, programmering och sådant som inte kräver massor.

Men som sagt av egen erfarenhet så köper jag hellre en konsol om de inte varit för man ska lägga 10 timmar om dagen på gaming (vilket man gjorde förr) då hade jag övervägt dator.

Men med barn på 1år, hus med lån som skall betalas osv. så blir de inte mycket tid över heller till 5 timmars gibbade i Q3 som förr i tiden.

Inaktiv

Vet inte riktigt vad jag ska säga. Som en konsol fast utan prestandafördelar, om det inte handlar om en väldigt kraftig hårdvara för att helt enkelt skaffa sig ett övertag genom "sheer force" och i sådana fall till ett pris som ligger ungefär 3-4 gånger högre än vad ett PS4 eller Xbone kostar. Till detta tillkommer då sedan en handkontroll som verkar helt gräslig i jämförelse med dem handkontroller som de etablerade konsolerna använder.

"Vissa spel kommer inte till konsol" säger någon - det stämmer men det rör sig i 90 % av fallen om spel som bara passar att spela med mus och tangentbord varför Steam-maskinens handkontroll ändå inte innebär en dålig lösning.

"PC-spel" är billigare säger någon annan - det stämmer förvisso men skillnaderna verkar faktiskt bli mindre snarare än större. PS Store kör med nya reor varje vecka och inte sällan till priser som ligger nästan i paritet med många Steam-reor.

På det stora hela skulle jag därför vilja säga att Steam machines är dömda att misslyckas. De erbjuder ett dyrare, sämre alternativ till både PC och konsoler. Det enda fina i kråksången är väl möjligen att SteamOS kan innebära att Linux ökar i popularitet på bekostnad av Microsofts stypgrepp på PC-spelandet. Allt som sätter krokben för DRM och monopolställningar är positivt.

Redaktör
Skrivet av Oneone:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av conthox:

"Tanken är att ta mark från konsolerna genom att enkelt ge pc-spelare möjlighet att köra sina Steam-spel på vardagsrumsteven."

Det kan vi ju redan, fast det är klart, en del verkar inte ha fattat det.

En speldator på valfri plats, en liten PC som strömmar från speldatorn och vips: samma som SteamMachine. (Fast antagligen billigare då man kan använda de datordelar som "blir över" sedan uppgraderingar och bara köpa till kompletterande delar.)

De flesta vet nog om det. Men grejen med konsoler är enkelheten - i med två sladdar och en skiva, sen är det klart. Det är ett starkt skäl till konsolernas popularitet, trots många andra svagheter jämfört med en spel-pc.

Logga in i steam - Install Game - klart - spela . låter inte så svårt.

Det där är ett gammalt argument, hur tröga är folk igentligen? allt på en pc är automatiserat nu fört iden om man vill , precis lika lätt som en konsol. Det blir vad man gör det till.

Ja, det är jätteenkelt att spela på pc idag. Men, om man börjar från scratch eller ska köpa nytt så är det fler val att göra för pc än konsol: (välja komponenter, sätta sig in i priser, räcker hårdvaran för spelen?, mm). Jag tror sånt spelar roll för många, även om den genomsnittliga FZ-besökaren, som sannolikt är mer insatt i hårdvara än gemene man/kvinna, ser det som ett icke-problem.


signatur
Medlem

Spontant känns det som om att en Steammachine eller vanlig HTPC med Windows och Steam i Big Picture mode är ett bättre alternativ.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Ungefär som när steam kom och alla gnällde på det. Det är Valve vi snackar om här, klart dom har tänkt igenom detta noga finns ju för bövelen inget företag som tänker mer före handling än självaste Valve, var så säkra på detta!
<snip>
Jag borde börja jobba med spekulationer känner jag.

Nintendo har en hel rad med succeer (både konsoler och spel) och ändå failade de totalt med WiiU. Din logik håller inte, min vän.

Don't quit your dayjob.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Oneone:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av conthox:

"Tanken är att ta mark från konsolerna genom att enkelt ge pc-spelare möjlighet att köra sina Steam-spel på vardagsrumsteven."

Det kan vi ju redan, fast det är klart, en del verkar inte ha fattat det.

En speldator på valfri plats, en liten PC som strömmar från speldatorn och vips: samma som SteamMachine. (Fast antagligen billigare då man kan använda de datordelar som "blir över" sedan uppgraderingar och bara köpa till kompletterande delar.)

De flesta vet nog om det. Men grejen med konsoler är enkelheten - i med två sladdar och en skiva, sen är det klart. Det är ett starkt skäl till konsolernas popularitet, trots många andra svagheter jämfört med en spel-pc.

Logga in i steam - Install Game - klart - spela . låter inte så svårt.

Det där är ett gammalt argument, hur tröga är folk igentligen? allt på en pc är automatiserat nu fört iden om man vill , precis lika lätt som en konsol. Det blir vad man gör det till.

Hur gör jag för att kunna starta min dator, logga in på steam och starta mitt senast spelade spel med 3 knapptryckningar på en trådlös handkontroll?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

KoP
Medlem

Steam machines kom, sågs och såldes nog inte så bra.

Medlem

Inget som tilltalar mig. Min hdmi-port på laptopen fungerar fortfarande.

Medlem
Skrivet av delli:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Ti994a-C64-Amiga-PC:
Skrivet av Tompa:

De flesta vet nog om det. Men grejen med konsoler är enkelheten - i med två sladdar och en skiva, sen är det klart. Det är ett starkt skäl till konsolernas popularitet, trots många andra svagheter jämfört med en spel-pc.

Jag har hört det argumentet många, många gånger. Fast ärligt sagt har jag aldrig kunnat förstå det.

I mina ögon var det helt korrekt i början av 90-talet, när pc-spelande innebar att meka med "autoexec.bat och config.sys" filer, samt även att trassla med att frigöra minne Himem, XMS, EMS osv. och att ställa in interrupts m.m. för att få ljudet att fungera till ljudkort. Allt blev bra mycket enklare med windows3.x, windows95 och sedan har det enbart blivit simplare och simplare för varje ny generation av hård &amp;amp; mjukvara.

Redan när windows vista släpptes, så låg enkelheten på vad jag skulle vilja kalla "Bart Simpson-nivå", dvs. en nivå där en karykatyraktigt lat &amp;amp; lågintelligent 9-10 åring, borde kunna hantera allt utan nämnvärd svårighet eller ansträngning.

Idag? Idag är allt automatiserat och förenklat så radikalt att det nästan är omständigare att använda och ladda valfri mobiltelefon.

Absolut. Men det är fortfarande enklare att stoppa en sladd i teven, en i nätuttaget och börja spela.

Har varit med sen the beginning kan man väl kalla det när man som sagt fick ställa in alla hårdvaror för att få det att funka.

Har kört Amiga, 286, 386, 486, P, P2 osv. OCH kört NES, 16, 64, Sega 16 bitar osv osv.

Konsol är enklare som du säger Tompa å det är därför jag kommer köpa PS4 istället för att lägga 15000kr på en dator.
Min Mac fungerar bra som datorer till ordbehandling, programmering och sådant som inte kräver massor.

Men som sagt av egen erfarenhet så köper jag hellre en konsol om de inte varit för man ska lägga 10 timmar om dagen på gaming (vilket man gjorde förr) då hade jag övervägt dator.

Men med barn på 1år, hus med lån som skall betalas osv. så blir de inte mycket tid över heller till 5 timmars gibbade i Q3 som förr i tiden.

Om du vill spara pengar varför köper du mac...


signatur

IDKFA

Medlem

Vet inte vad jag ska tro...kommer ej köpa iaf.
Har xbone och pc så varför en låda till?

Kanske det hör ihop med Vive? där ser jag en användning faktiskt.
Att de kan erbjuda ett komplett vr system med en enkel liten steamlåda i ditt "vr rum"

Medlem
Medlem

Vet att man sitter och väntar på att nästa generations OpenGL ska bli klar, det kan nog vara ett av problemen man dras med.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Saurfange:

Ungefär som när steam kom och alla gnällde på det. Det är Valve vi snackar om här, klart dom har tänkt igenom detta noga finns ju för bövelen inget företag som tänker mer före handling än självaste Valve, var så säkra på detta!
&lt;snip&gt;
Jag borde börja jobba med spekulationer känner jag.

Nintendo har en hel rad med succeer (både konsoler och spel) och ändå failade de totalt med WiiU. Din logik håller inte, min vän.

Don&#039;t quit your dayjob.

Fast Nintendo har ju alltid gått upp å ner dom går säkert upp snart igen, Valve å andra sidan är ett helt annat företag, vet inte om dom någonsin gjort något som sålt dåligt?

Medlem
Skrivet av Ahris:

Vet att man sitter och väntar på att nästa generations OpenGL ska bli klar, det kan nog vara ett av problemen man dras med.

Next gen är webGL https://en.wikipedia.org/wiki/WebGL mark my words


signatur

IDKFA

Medlem

Steam machine är ungefär lika hett som en skön svensk sommardag. Det är alltid bra med konkurrens och den här prylen kanske är den där svala brisen om vi nu ska prata i metaforer. Valve är ändå sjukt duktiga så bli inte förvånade om de med tiden lyckas göra något riktigt bra av det här. Jag minns hur det lät när Steam lanserades, och det tog ju lite tid men idag används det ju av typ alla och fungerar bra. Jag tror dom skulle tjäna på att sänka priset lite för att locka folk att testa.


signatur

Man skulle ha två hjärnor så att man kunde sabba den ena

Medlem

Absoluta nollpunkten! dom är 10 år för sena

Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:
Skrivet av Saurfange:

...Tror faktisk steam maskins skulle kunna ta hela konsolmarknaden i framtiden då det ständigt kommer finnas en steam maskin som är både bättre och billigare en någon av dom andra konsolerna...

Men det stora problemet för Valve, jämfört med Sony/MS/Nintendo är att de tre har haft monopol på hårdvaran och sedan licensinkomster för varenda sålt spel på plattformen. Det har ju gjort att de subventionerat hårdvaran för att få ut plattformen och sedan komma ikapp på licenserna. Valve sitter just nu inte på något utom eventuellt SteamOS så hårdvaran kommer att vara exakt så dyr som tillverkaren gör den - och de får (om det inte finns några hittills för oss okända subventionsavtal) ju inte in pengar i andra änden. OM Valve har en plan (vilket vor kul) så är den väldigt svår att se utifrån iallafall.

Du har nog iofs glömt att på en Steam machine spelar man spel från.... Steam! Där Valve tar en saftig procent på allt som säljs. Siffrorna är hemliga och individuella men jag har hört utvecklare säga att det kan vara långt över 30 %.

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Oneone:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av conthox:

"Tanken är att ta mark från konsolerna genom att enkelt ge pc-spelare möjlighet att köra sina Steam-spel på vardagsrumsteven."

Det kan vi ju redan, fast det är klart, en del verkar inte ha fattat det.

En speldator på valfri plats, en liten PC som strömmar från speldatorn och vips: samma som SteamMachine. (Fast antagligen billigare då man kan använda de datordelar som "blir över" sedan uppgraderingar och bara köpa till kompletterande delar.)

De flesta vet nog om det. Men grejen med konsoler är enkelheten - i med två sladdar och en skiva, sen är det klart. Det är ett starkt skäl till konsolernas popularitet, trots många andra svagheter jämfört med en spel-pc.

Logga in i steam - Install Game - klart - spela . låter inte så svårt.

Det där är ett gammalt argument, hur tröga är folk igentligen? allt på en pc är automatiserat nu fört iden om man vill , precis lika lätt som en konsol. Det blir vad man gör det till.

Hur gör jag för att kunna starta min dator, logga in på steam och starta mitt senast spelade spel med 3 knapptryckningar på en trådlös handkontroll?

Starta datorn är enklast med knappen på framsidan, Steam kan du ju ställa in att starta automatiskt med Windows och om du trycker på den lysande X-knappen på din trådlösa 360-kontroll öppnas Steam Big Picture automagiskt... Två knapptryckningar!

Medlem

Vilka ockerpriser...


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:
Skrivet av Saurfange:

...Tror faktisk steam maskins skulle kunna ta hela konsolmarknaden i framtiden då det ständigt kommer finnas en steam maskin som är både bättre och billigare en någon av dom andra konsolerna...

Men det stora problemet för Valve, jämfört med Sony/MS/Nintendo är att de tre har haft monopol på hårdvaran och sedan licensinkomster för varenda sålt spel på plattformen. Det har ju gjort att de subventionerat hårdvaran för att få ut plattformen och sedan komma ikapp på licenserna. Valve sitter just nu inte på något utom eventuellt SteamOS så hårdvaran kommer att vara exakt så dyr som tillverkaren gör den - och de får (om det inte finns några hittills för oss okända subventionsavtal) ju inte in pengar i andra änden. OM Valve har en plan (vilket vor kul) så är den väldigt svår att se utifrån iallafall.

Exakt det är de som är felet. Dom förlorar pengar på varje såld konsol men då dom tar mer pengar för varje spel som säljs så tjänar dom på det sättet. De enda sättet valve skulle kunna göra samma sak är att höja priser för spelen på steam men folk skulle hata dom för det. Men det är därför konsol spel kostar mer för det går till sony microsoft Nintendo etc.

Medlem

Det jag ser som ett problem är att det saknas stöd till mina tidigare spel. Jag har ett skapligt stort spelbibliotek och jag vill inte ha två olika maskiner för att köra dem, utan om det blir ett nyköp ska i princip allt funka på samma burk - gammalt som nytt.

Däremot kan man komma ihåg hur gaming på Linux sett ut i alla år. Nu finns helt plötsligt Shadow of Mordor, flera Civ-spel och The Witcher 2 för att nämna några titlar. Om det fortsätter att gå framåt i samma takt kan Valves steambox så småningom bli ett attraktivt alternativ. Som det är just nu så är det lite för långt kvar att gå för min smak och plånbok, dock...

Medlem
Skrivet av Eravathar:

Det jag ser som ett problem är att det saknas stöd till mina tidigare spel. Jag har ett skapligt stort spelbibliotek och jag vill inte ha två olika maskiner för att köra dem, utan om det blir ett nyköp ska i princip allt funka på samma burk - gammalt som nytt.

Däremot kan man komma ihåg hur gaming på Linux sett ut i alla år. Nu finns helt plötsligt Shadow of Mordor, flera Civ-spel och The Witcher 2 för att nämna några titlar. Om det fortsätter att gå framåt i samma takt kan Valves steambox så småningom bli ett attraktivt alternativ. Som det är just nu så är det lite för långt kvar att gå för min smak och plånbok, dock...

Mitt problem med SteamOS är att det känns som att det främst är till nytta för Valve... inte för konsumenterna.

Valve vill inte betala pengar till MS, och vill dessutom själva kunna bestämma helt över det OS som de antagligen hoppas de flesta på Steam ska gå över till med tiden.

Men varför skulle vi konsumenter vilja ha SteamOS? Visst, det finns alltid en handfull som vill ha något annat än "M$" av någon sorts principskäl... men 99,999 % stör sig nog snarare på bristen av funktionalitet och prestanda i SteamOS.

123
Skriv svar