Fallout 4 - första intryck

Medlem
Fallout 4 - första intryck

Jag kunde naturligtvis inte motstå att köpa Fallout 4, fast jag egentligen inte har tid att spela tillräckligt just nu. Min hype hade minskat när jag fick se spelklipp, det kändes bara som en upphottad New Vegas. Och egentligen är det väl det jag vill ha, men blev ändå lite besviken. Detä är inte lätt att tillfredsställa en gamer. Nåväl jag har ändå hunnit spela 5 timmar och hittills är det en upphottad New Vegas jag spelar. Självklart är jag såld. Kom försent i säng och satt en timme i morse innan jobbet. Det har framkommit kritik att de första 10 timmarna var sega. Jag kan inte hålla med, jag har redan flera sidouppdrag att göra, fått hur många nya vapen som helst, och upplevt många mycket roliga händelser. Flera saker som jag lärt mig från tidigare spel, t.ex. att jag inte behöver rusa in i ett rum och peppra fiender, utan istället kan hacka en robotterminal och låta en robot skjuta ihjäl fienderna har underlättat mycket. Jag blev till och med moloken när min robot dog efter att blivit påhoppad av en massa ghouls efter att ha försvarat mig länge och väl.

Eventuellt kan jag så här långt tycka att det kommer att bli för mycket samlande av skräp för att kunna bygga saker. Jag är inte i så stor utsträckning intresserad av att bygga hus och sängar, så jag hoppas att jag kan släppa den biten utan att tappa för många intressanta händelser. Jag vill inte hålla reda på om jag har tillräckligt med material hela tiden. Jag har inte heller än beslutat mig för om jag tycker det är bra eller dåligt att det är på exakt samma sätt som man hackar terminal och låser upp lås som tidigare.

Buggar då efter 5 timmar. Jo de finns, och är fler än jag har upplevt från tidigare spel, med tanke på att jag spelat så kort tid. Nåväl jag har alltid tyckt att jag har varit förskonad förut. Men jag har upplevt flera tysta dialoger och utan undertexter. Jag undrar vad de säger? Har också upplevt en framedrop utan dess like. Jag var tvungen att ladda om en checkpoint. Sedan några andra småsaker.

Det har ju klagats på det grafiska, med Witcher 3 som jämförelse. Och visst det är inte alls lika snyggt, men det är en stor förbättring från tidigare FO. Det ser helt enkelt ”trevligt” och jag gillar grafiken. Jag tycker action-momenten är bra mycket bättre så här långt också. Det är helt enkelt lättare och roligare att frihandsskjuta, än det var tidigare. Jag sköter inte alls pangandet i VATS i samma utsträckning. Så roligt att rensa en Raider-fästning.

Jag har alltid tyckt att Pip-boy är lite svårhanterligt, och det är samma sak fortfarande. Det är lite tradigt och långsamt att fibbla med den. Kunde gjorts lite smidigare. Hunden då… men för i helvete sluta gå i vägen hela tide. Nåväl han är bra ändå.

Det är härligt att vara ute i det fria igen!

#blogg

Medlem
Fallout 4 - första intryck

Du rekommenderar alltså att jag skall vänta en vecka minst innan Bethesda skall patcha det och få bort buggarna?

Låter ju verkligen dåligt med ingen undertext och ibland inga röster?


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Älskar detta spelet så jäkla mycket! Mer av det goda från dom tidigare spelen.

Har haft en dialogbugg där undertexten slutade uppdatera mitt i konversationen, men ljudet fortsatte som tur va så att jag hängde med i svängarna.

Min pistol blev osynlig efter en simtur tills jag bytte till ett annat vapen och bytte tillbaka igen.

Annars inga konstigheter.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Testpilot

Jepp känner i princip igen allt du sade.

Har spelat bara nån timme och redan fått flera gånger att undertexterna stannat medan rösten pratat på i samtal med NPC.

Men spelmässigt är det guld , och stämningen då man kutar runt i skogarna är på topp , har hickat till flera gånger då fiender attackerat utan förvarning , hög skrämselfaktor!

Medlem
Skrivet av Remus:

Du rekommenderar alltså att jag skall vänta en vecka minst innan Bethesda skall patcha det och få bort buggarna?

Låter ju verkligen dåligt med ingen undertext och ibland inga röster?

Nej vänta inte med köp om du vill spela. Visst, det är trist när man inte vet vad de säger ibland (så ofta är det inte hittills), men du hänger med ändå. Vissa buggar finns ju fortfarande kvar i New Vegas trots patchar. Spelade om den för inte länge sedan och kunde inte göra klart en side-mission pga en bugg, som ett exempel.

Medlem

Har spelat ca 6h och är hittills rejält besviken. Inget i storyn griper tag i en, har svårt att tro att det finns många story-grenar som i New Vegas... och den mer färglada grafiken gör att det är svårt att få en post-apokalyptisk känsla, utan det blir mer att det har varit ekonomisk kollaps.

Grafiken är förstås klart bättre men tyvärr så får man alltför för hög igenkänningsfaktor från tidigare spel med samma motor, och vissa av samma fel existerar fortfarande som t.ex. när en fiende är för nära en så träffar skotten inte överhuvudtaget eftersom de inte träffat utsidan av polygonerna.

Och som recensionen påpekade så får man alltför snabbt vissa vapen i handen och det var inte så enkelt att förstå hur man fick av sig power-armorn.

Övrig trevlig bugg. Skulle använda sniper på mutanter (misstag, de är för starka på normal svårigshetsgrad), satt och hukade bredvid en byggnad, zoomade och resultatet blev att jag teleporterades ovanför en helt annan byggnad. Istället för spel - förvirring.

1
Skriv svar