Helgdiskussion – Vilket gammalt spel tar du helst till nutid?

Föredrar när man gör nya spel, så jag skulle vilja se en efterföljare till Vampire: the Masquerade - Bloodlines.

Men det skulle ju inte skada med en remake till konsolerna utan alla buggar.


signatur

I Love Lamp...

Medlem

System shock 2.

Medlem

Vet inte varför men ett spel jag ofta tänker tillbaka på från barndomen, trots att det var sjukt svårt för mig just då, är Heart of Darkness. Kan inte minnas varför det var WOW!-upplevelse för mig då, men varje gång jag kollar på bilder från spelet så får jag världens nostalgiryckningar i musklerna.

Såg någon nämna Sega Saturn's Panzer Dragoon och dessvärre har jag inte spelat dom men de ska ju vara hur bra som helst också, men framförallt saknar jag en del lightgun shooters i dagens spelbibliotek, Virtua Cop 1 och 2, House of the Dead etc. Har to m köpt en tjocktv för att kunna spela dessa på mitt Saturn.

Ett annat spel jag köpte på gog.com och spelade förra året är Silver (släpptes till PC och Dreamcast). Jag spelade det spelet tills ögonen blödde i min uppväxt, och när jag spelade om det tyckte jag det var BÄTTRE än vad jag kom ihåg att det var. Mestadels för att dialoger och småroliga konversationer var sånt som jag inte alls förstod som yngre.

1. Heart of Darkness.
2. Lightgun-spel
3. Silver (fungerar dock att spela idag, tycker det åldrats helt ok därför hamnar det på en 3:e plats)

Medlem

Fallout.


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Commandos, helt klart, vad fan hände där?

Den blev till slut omarbetat till ett spel som årligen kommer ut som "Call of Duty: Yearly And Identical Edition". Dvs poänglös och hjärndöd pang-pang :).

Commandos är grymt iaf, en av mina favoriter också!

Flakmonkey

Finns så många så kommer med några exempel bara. Dock är jag inte helt säker på att nyversioner hade förbättrar dem

System shock 1 och 2
Wizball
Summer Games
Windjammers
X-wing

Medlem
Skrivet av mrpijey:
Skrivet av Hipshot:

Commandos, helt klart, vad fan hände där?

Den blev till slut omarbetat till ett spel som årligen kommer ut som "Call of Duty: Yearly And Identical Edition". Dvs poänglös och hjärndöd pang-pang :).

Commandos är grymt iaf, en av mina favoriter också!

Jag tycker det var så svårt när det kom. Visserligen var jag typ 10 år kanske. Desperados tyckte jag var bättre, men det är nog pga Western-temat. Grymt bra spel i alla fall

Testpilot

Jag vill ha en nyversion och remake till modernt snitt av det klassiska C64 spelet Paradroid.

Medlem

Vampire: The Masquerade - Bloodlines

Medlem

Vampires: The Masquerade har ju uppdaterats av communityn, men en rejäl remake och modernisering hade varit grymt. Freelancer-spelen älskande man, tycker inte Elite eller "det där andra spelet som inte blir färdigt på länge än" täpper igen luckan.
Red Dead Redemption till PC och "nextgen" hade inte varit fel heller. Och original Virtua fighter, enkelt och logiskt fightingspel utan sinnes-sjuka 32-knapparscombo hade också varit najs, liksom klassiska lightgun-spel gärna med VR - och det lär ju komma.
Star Trek Elite Forces var jäkligt stämningsfullt, ska givetvis vara Next-generation-style, inte Abrams eller oldschool.
Dark forces/Jedi Knight-spelen i extended universe kan man ju tyvärr glömma, men damn that was good shit, liksom klassiska X-wing och X-wing vs TIE Fighter.
En Starcraft-uppdatering kan ju också bli fetnajs, men inte så himla intresserad längre, inte ens spelat igenom kampanjen i SC2.
Överhuvudtaget gamla genrer som dött ut, ninja-spelen, västern, klassiska äventyr, till och med klassiska rail-shooters, IK+, Way of the exploding fist, Bruce Lee, "rena" plattformsspel utan för mycket julgranspynt (impossible mission, jet set willy utan buggen?)
WW1 flygspel, Battlefield 1942 - det enda BF-spelet värt namnet, och snälla rara, något riktigt bra superhjältespel som City of Heroes/Villains, inte DC/Marvel-skräpet vi stått ut med i några år nu.

Medlem

Redneck Rampage!

Medlem
Medlem

Mega-lo-Mania
Moonstone
Wings
Cannon Fodder(not the latest one please)
Lemmings
Wing Commander(riktigt single player space sim tack)
C&C serien
Warcraft RTS serien
Asherons Call(min första riktiga mmo kärlek)

Medlem

C&C Tiberian Sun
Driver
GTa3
Silent Hill 2
MGS
Gran Turismo 3
FFIX
Och såklart...
Commander Keen

Medlem

Interstate '76

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Vampires: The Masquerade har ju uppdaterats av communityn, men en rejäl remake och modernisering hade varit grymt. Freelancer-spelen älskande man, tycker inte Elite eller "det där andra spelet som inte blir färdigt på länge än" täpper igen luckan.
Red Dead Redemption till PC och "nextgen" hade inte varit fel heller. Och original Virtua fighter, enkelt och logiskt fightingspel utan sinnes-sjuka 32-knapparscombo hade också varit najs, liksom klassiska lightgun-spel gärna med VR - och det lär ju komma.
Star Trek Elite Forces var jäkligt stämningsfullt, ska givetvis vara Next-generation-style, inte Abrams eller oldschool.
Dark forces/Jedi Knight-spelen i extended universe kan man ju tyvärr glömma, men damn that was good shit, liksom klassiska X-wing och X-wing vs TIE Fighter.
En Starcraft-uppdatering kan ju också bli fetnajs, men inte så himla intresserad längre, inte ens spelat igenom kampanjen i SC2.
Överhuvudtaget gamla genrer som dött ut, ninja-spelen, västern, klassiska äventyr, till och med klassiska rail-shooters, IK+, Way of the exploding fist, Bruce Lee, "rena" plattformsspel utan för mycket julgranspynt (impossible mission, jet set willy utan buggen?)
WW1 flygspel, Battlefield 1942 - det enda BF-spelet värt namnet, och snälla rara, något riktigt bra superhjältespel som City of Heroes/Villains, inte DC/Marvel-skräpet vi stått ut med i några år nu.

Tidiga source motorn har sina problem med datorer med mer än 4gb ram och då väljs riktigt dåliga texturer. Fanns en fix som funkade i Vista men när jag gjorde det i Windows 7 för ett bra tag sedan funkade det inte.
Kanske borde testa igen då spelet är snuskigt bra.

Jag hade gärna sett remakes av Metal Gear och Red Dead Redemption. Ett helt nytt NWN hade också varit roligt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Warcraft RTS serien
Outcast
AoE 1 + Rise of Rome
Red Dead Redemption

Dessa kommer jag på nu.
Ps. Gran Turismo på PC vore inte fel.


signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Medlem

Enkelt, spelet som introducerade conceptet av en fysikmotor till spelvärlden: Trespasser!!!

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag vill ha en nyversion och remake till modernt snitt av det klassiska C64 spelet Paradroid.

Paradroid 90, even better! Bra blev remade till bättre plattformar och fick en lagom uppfräschning.

Annars vill jag såklart ha BF1942 på en modern motor. Skulle inte klara av att slå originalet och en hel del tweaks nehövs för att dra ner farten på allt från dagens hopp-och-studs fps i tokhastighet (typ Hardline).


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Hostile Waters!

Finns inga andra spel som Hostile Waters ,en blandning mellan FPS och RTS.
Riktigt bra story och gameplay.
Ett Grymt bra spel!

Bubble Bobble

Medlem

KKND2 - Krush Kill N Destroy 2

Medlem

Giants citizen kabuto!!!
The dig
Freelancer
C&C
TES Morrowind
Settlers 2 kanske, finns nog hur många som helst om man tänker efter en stund

Medlem

C&C
X-wing serien
Close Combat
Sid Meiers Pirates.

Medlem

Zelda, Castlevania och Metroid (Nes/Snes)

Medlem

WRC: Rally Evolved
Colin McRae 3/04/2005
GTA: Vice City/San Andreas (GTA 5 har ju tyvärr inte San Fierro (staden jag tyckte bäst om) och Las Venturas)
Crash Bandicoot 2 (2, 3, Wrath of Cortex och till viss del 1 var de "riktiga" spelen)
Red Dead Redemption till PC (nog för att det ser bra ut på PS3, men hade varit roligt med moddar)
Age of Empires 2 med 3D-grafik men annars EXAKT samma


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem

No one lives forever 1 och 2
Skön 60tals agent shooter med humor.

Medlem

freespace 1 och 2, fast det finns "remakes" av dem så vi lever redan i framtiden

Medlem

No one lives forever och return to castle wolfenstein

Medlem

alla Jedi Knight spelen

Skriv svar