Bethesda brer på om Fallout 4-försäljningen, utan att säga något

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Loxus: "Lär vara nåt fel på din dator då. Flyter på som smör för mig. :)"

Inget fel med datorn, snarare att ett 280x har för svettigt i 1440p upplösning. Det sker inte hela tiden, men man får definitivt inte intrycket av att grafikmotorn är särkilt snabb... för mycket gammal kod som spökar kvar.

Just det. Nu när du säger det kom jag på att jag läste på sweclockers att AMD-kort har sämre prestanda i Fallout 4.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Är det bara jag som får teleportbuggar när jag kör aimed down sight? teleporterar bort typ 20-30m, inne i en dungeon kan man teleporteras rakt på 3 mobs och bli instagibad ;_;

Jag fick det en gång också, undrade vafan som hände

Medlem

Den enda buggen jag får rätt ofta är att efter jag har hackat/använt en terminal och kommer ur den så kan jag inte röra mig, kameran är fast inne i huvudet på min snubbe och jag kan inte röra mig mer än att hoppa och vrida kameran.

Är tvungen till att ladda senaste saven för det ska fixas. Lite smått irriterande men men!


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Kör ps4 och kört ca 30 timmar. Ingen bugg som är major. Små föremål som beter sig konstigt här och där. Min upplevelse gällande buggar är så gott som ingen i FO4 jämfört med Witcher 3.

Medlem
Skrivet av Salamikorv:

Kör ps4 och kört ca 30 timmar. Ingen bugg som är major. Små föremål som beter sig konstigt här och där. Min upplevelse gällande buggar är så gott som ingen i FO4 jämfört med Witcher 3.

Kör du på PC tar du bara upp konsollen(tilde eller "ö") och skriver tcl. detta gör att du kan gå genom väggar och objekt. när du förflyttat dig ifrån terminalen drar du upp konsollen och skriver tcl igen för att aktivera "clipping" igen.

Inaktiv

Trasigt jävla spel. Det känns som ett early access spel. Skulle väntat med att köpa.

Medlem

Vet inte vad alla snackar om, fått en två buggar, inte krashat för mig en enda gång, visst lite fps drops när de händer mycket på skärmen men annars är spelet.. ja finner typ inte ord typ bland det bästa jag spelat. Förväntade mig fallout 3 med bättre grafik och fick verkligen Fallout 4.

Varenda sak jag hoppades de skulle ha med/fixat/förändrat/förbättrat/förnyat osv har de också gjort.

Och vadå dålig grafik??? Var det nån recensent som faktiskt kollade på de saker som de gjort bra grafikmässigt? Ögonen på karaktärer är enligt mig i klass med witcher 3, ansikten känns så mer levande än någonsin. Behöver även nämnas att fallout spelet har alltid haft sin speciella grafik stil och tycker de lyckats fånga den perfekt. Skyboxen likaså ser ut som något taget ur ett fotografi.

Är allt helt perfekt verkligen inte, men en stooor uppgradering ifrån skyrim helt klart och atmosfären är så det är inte sant. (Testa gå utanför kartans gränser om ni vill se på "atomiskt" atmosfär .

5/5 ifrån min sida!

Medlem

Dom flesta prestanda problem med spelet är på grund av deras vsync som alltid är på om man inte stänger av den genom .ini filerna.

Alla som har 120hz+ skärmar kommer få problem så fort man når 100+ fps, spelet går fortare och flera buggar händer bara med hög fps.

Folk som säger att dom inte har nå problem är nog inte tillräckigt känsliga för att märka av den massiva input lag som spelets vsync ger eller alla framedrops den skapar.

Inaktiv
Skrivet av tjorb:

Dom flesta prestanda problem med spelet är på grund av deras vsync som alltid är på om man inte stänger av den genom .ini filerna.

Alla som har 120hz+ skärmar kommer få problem så fort man når 100+ fps, spelet går fortare och flera buggar händer bara med hög fps.

Folk som säger att dom inte har nå problem är nog inte tillräckigt känsliga för att märka av den massiva input lag som spelets vsync ger eller alla framedrops den skapar.

Jag har en 144hz skärm men spelet verkar vara låst till halva, alltså 72 fps. Har inga stora problem med terminaler eller liknande (fastnat 2 gånger på 12 timmar).

Sen angående musacceleration och input lag så är det inget jag märker av då jag spelar med handkontroll (eftersom spelet verkar vara designat för handkontroller).

Så om man inte pillar i .ini-filen och spelar med handkontroll fungerar spelet hyfsat.

Medlem
Skrivet av mapamapa:

Jag har en 144hz skärm men spelet verkar vara låst till halva, alltså 72 fps. Har inga stora problem med terminaler eller liknande (fastnat 2 gånger på 12 timmar).

Sen angående musacceleration och input lag så är det inget jag märker av då jag spelar med handkontroll (eftersom spelet verkar vara designat för handkontroller).

Så om man inte pillar i .ini-filen och spelar med handkontroll fungerar spelet hyfsat.

Jag kan inte svara på varför det är låst till 72 fps för dig. Det verkar vara lite arbiträrt. Vissa har ju fått 30 fps cap.

Medlem
Skrivet av rigge:

Spelmotorn är helt katastrofal, inget användarvänlig för 5 öre, snålt med inställningar för det mesta.
Du måste trixa och mecka i configs osv för att ens få bra fps, ta bort mus-acceleration m.m.

Companion-hunden fastnar lite överallt, "terminalerna" som man ska hacka buggar jag fast i var tredje gång ungefär.
MEN, det är ganska kul och då gillar jag inte oftast sådana här spel, jag har lirat ungefär 13 timmar kanske.

Terminal buggen fixas genom att köra Vertical Sync. Jo faktiskt - det låter långsökt men så är det.

Jag fastnade hela jävla tiden (hade redan uncappat fps) sen läste jag att man skulle köra Vsync i Nvidia Kontroll panel (eller atis om ni nu har den) och voila - inga problem.

Första gången någonsin jag använt en lösning som detta (och jag kör rätt mycket spel). Så nog är jag förvånad!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av tjorb:

Dom flesta prestanda problem med spelet är på grund av deras vsync som alltid är på om man inte stänger av den genom .ini filerna.

Alla som har 120hz+ skärmar kommer få problem så fort man når 100+ fps, spelet går fortare och flera buggar händer bara med hög fps.

Folk som säger att dom inte har nå problem är nog inte tillräckigt känsliga för att märka av den massiva input lag som spelets vsync ger eller alla framedrops den skapar.

Eller så är det för att jag inte har nån direkt input lag.

Medlem
Skrivet av Wolfkin:
Skrivet av SWEBarb:

Det kan väl knappast ha såna tekniska problem som batman arkham knight hade eller har ?

Nej inte i näreten. Fallout 4 är spelbart men det har buggar och det segar ner med väldigt låg fps på en del ställen, har inte stött på någon allvarlig bugg eller nån bugg som hindrat mig att komma vidare än under 30 timmars speltid.

Spelet kräver en hel del prestanda om man vill köra på high eller ultra, lite mer än som känns motiverat med tanke på hur spelet ser ut och vad som händer runt dig, kanske blir bättre efter nån patch.

Vet att en del har problem med att spelet krashar på Win 10 men Bethesda har släppt en beta patch som fixar det för de flesta.
SLI och Crossfire funkar inte, det går att göra en liten fullösning med SLI med AFR men är inte optimalt.

stöter själv på stuttering lag av och an som är ruggigt irriterande samt så är det som du säger så har man fått rejäla fps drops ibland, vet att min dator åtminstone klarar spelet på high inställningar men dessa buggar kommer ivägen rätt duktigt, jag hoppas verkligen dom släpper en rejäl patch snart för nu kan man verkligen inte lira känner jag

Medlem
Skrivet av anon_178365:
Skrivet av WolfGrin:

Ångrar jag köpte detta spel, sån jävla besvikelse. Blir bara sämre och sämre ju mer jag spelar. Känns som jag köpt ett spel som skulle kommit undan med hur det är om det hade släppts ett eller max två år efter Skyrim. Inte ett spel släppt 2015.

Om du på fullt allvar inte gillar spelet alls varför köpte du det då? Har du absolut noll koll på vad Bethesdas spel handlar om? Spelat dom tidigare Fallout spelen? Spelat Skyrim? Jag förbokade spelet och fick precis vad jag ville ha och vad jag förväntade mig. Klockrent spel.

Sitta och gnälla om grafiken efter spelet är släppt är ju rentav korkat, grafiken visste man hur den skulle ut i Juni när dom visade upp spelet. Gillade man inte det man såg då så ska man ju såklart inte köpa spelet.

Ej haft någon större bugg alls i min playthough heller på 30 timmar, bara minor saker som enkelt kan ignoreras eller rentav förväntas i ett sånt stort spel.

Från orginalinlägget verkar det ju som att mer än grafiken är problemet, personen kanske inte tyckte om hur spelet kändes, storyn eller questsen eller vad som helst som inte är så jäkla lätt att få reda på utan att spela..

Om de har spelat tidigare Bethesdaspel kanske FO4 inte lever upp till förväntan byggd på tidigare släpp eller den agressiva marknadsföring och positiva press som spelet har fått?

Medlem
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Kaleid:

Loxus: "Lär vara nåt fel på din dator då. Flyter på som smör för mig. :)"

Inget fel med datorn, snarare att ett 280x har för svettigt i 1440p upplösning. Det sker inte hela tiden, men man får definitivt inte intrycket av att grafikmotorn är särkilt snabb... för mycket gammal kod som spökar kvar.

Just det. Nu när du säger det kom jag på att jag läste på sweclockers att AMD-kort har sämre prestanda i Fallout 4.

Ja, det kan nog stämma, men det har framför allt göra med upplösningen. 1440p har dubbelt så många pixlar som 1080p.

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Kaleid:

Loxus: "Lär vara nåt fel på din dator då. Flyter på som smör för mig. :)"

Inget fel med datorn, snarare att ett 280x har för svettigt i 1440p upplösning. Det sker inte hela tiden, men man får definitivt inte intrycket av att grafikmotorn är särkilt snabb... för mycket gammal kod som spökar kvar.

Just det. Nu när du säger det kom jag på att jag läste på sweclockers att AMD-kort har sämre prestanda i Fallout 4.

Ja, det kan nog stämma, men det har framför allt göra med upplösningen. 1440p har dubbelt så många pixlar som 1080p.

Nja. Med en differens på 400K pixlar tycker jag inte man kan kalla det dubbelt...men långt mer än 1080p är det, det har du rätt i.

Sweclockers test: http://www.sweclockers.com/test/21270-snabbtest-grafikprestan...

Medlem

Spelet funkar felfritt för mig iaf, inga buggar eller crashar. Ligger stadigt på 75-85 fps i ultra på 1440p.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Spelet fungerar bra för mig och jag är nöjd med köpet trots att jag ibland åker ner till 40 fps på mitt GTX 770 (som förövrigt inte är det bästa grafikkortet)

Vet inte vad det är för buggar alla pratar om. Har inte stött på något förutom att mitt jag inte kunde se mitt vapen en gång och då har jag lyckats klämma in 15 timmar än så länge!

Inaktiv
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Kaleid:

Loxus: "Lär vara nåt fel på din dator då. Flyter på som smör för mig. :)"

Inget fel med datorn, snarare att ett 280x har för svettigt i 1440p upplösning. Det sker inte hela tiden, men man får definitivt inte intrycket av att grafikmotorn är särkilt snabb... för mycket gammal kod som spökar kvar.

Just det. Nu när du säger det kom jag på att jag läste på sweclockers att AMD-kort har sämre prestanda i Fallout 4.

Ja, det kan nog stämma, men det har framför allt göra med upplösningen. 1440p har dubbelt så många pixlar som 1080p.

Nja. Med en differens på 400K pixlar tycker jag inte man kan kalla det dubbelt...men långt mer än 1080p är det, det har du rätt i.

Sweclockers test: http://www.sweclockers.com/test/21270-snabbtest-grafikprestan...

Det skiljer bra mycket mer än 400k pixlar.

1920 x 1080 = 2 073 600
2560 x 1440 = 3 686 400

Det skiljer alltså runt 1.6 miljoner pixlar. 1.8 gånger större, alltså ganska nära dubbelt så stort.

Medlem
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Kaleid:

Loxus: "Lär vara nåt fel på din dator då. Flyter på som smör för mig. :)"

Inget fel med datorn, snarare att ett 280x har för svettigt i 1440p upplösning. Det sker inte hela tiden, men man får definitivt inte intrycket av att grafikmotorn är särkilt snabb... för mycket gammal kod som spökar kvar.

Just det. Nu när du säger det kom jag på att jag läste på sweclockers att AMD-kort har sämre prestanda i Fallout 4.

Ja, det kan nog stämma, men det har framför allt göra med upplösningen. 1440p har dubbelt så många pixlar som 1080p.

Nja. Med en differens på 400K pixlar tycker jag inte man kan kalla det dubbelt...men långt mer än 1080p är det, det har du rätt i.

Sweclockers test: http://www.sweclockers.com/test/21270-snabbtest-grafikprestan...

Det skiljer bra mycket mer än 400k pixlar.

1920 x 1080 = 2 073 600
2560 x 1440 = 3 686 400

Det skiljer alltså runt 1.6 miljoner pixlar. 1.8 gånger större, alltså ganska nära dubbelt så stort.

Jag sa differens på 400K pixlar. Alltså 400K pixlar mindre än dubbelt.

Medlem
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Kaleid:

Loxus: "Lär vara nåt fel på din dator då. Flyter på som smör för mig. :)"

Inget fel med datorn, snarare att ett 280x har för svettigt i 1440p upplösning. Det sker inte hela tiden, men man får definitivt inte intrycket av att grafikmotorn är särkilt snabb... för mycket gammal kod som spökar kvar.

Just det. Nu när du säger det kom jag på att jag läste på sweclockers att AMD-kort har sämre prestanda i Fallout 4.

Ja, det kan nog stämma, men det har framför allt göra med upplösningen. 1440p har dubbelt så många pixlar som 1080p.

Nja. Med en differens på 400K pixlar tycker jag inte man kan kalla det dubbelt...men långt mer än 1080p är det, det har du rätt i.

Sweclockers test: http://www.sweclockers.com/test/21270-snabbtest-grafikprestan...

Ok, det är inte exakt dubbelt, men nära nog:
"You can work out that the WQHD monitor has 3,686,400 pixels compared to the 2,073,600 of the Full HD (which is over 1.77 times as many)"

Eller egna uträkningar:

8294400 2160p a.k.a. 4k
3686400 1440p
2073600 1080p
1764000 1050p

https://pcmonitors.info/articles/2560-x-1440-vs-1920-x-1080/

Tro mig, det kräver mer kraft. Mestadels så går det utmärkt, men i vissa scener så kan polygonnivån plus motorns ålder spela roll. Jag behöver absolut inte byta upp mig och det är bara i fåtal fall jag har dippat under 30fps.

Inaktiv
Skrivet av Zippy:

Vet inte vad det är för buggar alla pratar om.

Har spelat 2 timmar och är uppe i säkert över 30 buggar. För att nämna nåra av dom:

-Min karaktärs face har försvunnit i character creation: http://imgur.com/AaUqFt7
-Inga skuggor inomhus på ultra settings: http://imgur.com/vIRe7o6
-En par sånahär grafik artefakter: http://imgur.com/0NlS7P6
-Mitt keyboard slutade svara. Var tvungen att stänga av datorn med knappen.
-Karaktärers animationer "börjar om" vid starten av varje mening i dialoger.
-Ljudet kommer ett par sekunder före karaktärerna börjar röra på munnen.
-Karaktärer står och tittar åt fel håll under dialoger och teleporteras runt.

Jag kommer inte spela mer förrän de patchat.

Medlem
Skrivet av Turbodog:
Skrivet av Zippy:

Vet inte vad det är för buggar alla pratar om.

Har spelat 2 timmar och är uppe i säkert över 30 buggar. För att nämna nåra av dom:

-Min karaktärs face har försvunnit i character creation: http://imgur.com/AaUqFt7
-Inga skuggor inomhus på ultra settings: http://imgur.com/vIRe7o6
-En par sånahär grafik artefakter: http://imgur.com/0NlS7P6
-Mitt keyboard slutade svara. Var tvungen att stänga av datorn med knappen.
-Karaktärers animationer "börjar om" vid starten av varje mening i dialoger.
-Ljudet kommer ett par sekunder före karaktärerna börjar röra på munnen.
-Karaktärer står och tittar åt fel håll under dialoger och teleporteras runt.

Jag kommer inte spela mer förrän de patchat.

Skumt. Har 21 timmar nu och inte upplevt det du skicka bilder på alls. Dock kan ju vissa skuggor osv försvunnigt utan att jag märkt av det men för mig har det aldrig vart sådana spelförstörande buggar som att ansikten försvinner eller att dialogerna inte fungerar som de ska.

Inaktiv
Skrivet av Zippy:
Skrivet av Turbodog:
Skrivet av Zippy:

Vet inte vad det är för buggar alla pratar om.

Har spelat 2 timmar och är uppe i säkert över 30 buggar..

Skumt. Har 21 timmar nu och inte upplevt det du skicka bilder på alls. Dock kan ju vissa skuggor osv försvunnigt utan att jag märkt av det men för mig har det aldrig vart sådana spelförstörande buggar som att ansikten försvinner eller att dialogerna inte fungerar som de ska.

Ja, det kan va lite märkligt såntdär. Själv hade jag inga problem alls med Assassins Creed Unity till exempel, medans de flesta andra rapporterade helt sjuka buggar.

Medlem
Skrivet av Natrium:
Skrivet av Remus:

Sitter och toksvettas här framför datorn och håller mig ifrån att köpa spelet till PC då jag inväntar med att Bethesda patchar spelet och får bort de flesta allvarliga buggarna.

Förhoppningsvis till slutet på November månad.

alla dessa buggar folk pratar om, är det bara jag som inte har en enda av dom på min pc version jag ladda hem? =D

Jag har spelat i över 40 timmar, och jag har inte hittat en enda bugg. Vid ett tillfälle blev mitt vapen osynligt, men det var bara att byta till ett annat och sen tillbaka igen. Några döda kroppar har fallit lite lustigt och legat och skakat, men det är alla "buggar" jag stött på. Helt klart det mest stabila Bethesda-spelet någonsin.

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av Natrium:
Skrivet av Remus:

Sitter och toksvettas här framför datorn och håller mig ifrån att köpa spelet till PC då jag inväntar med att Bethesda patchar spelet och får bort de flesta allvarliga buggarna.

Förhoppningsvis till slutet på November månad.

alla dessa buggar folk pratar om, är det bara jag som inte har en enda av dom på min pc version jag ladda hem? =D

Jag har spelat i över 40 timmar, och jag har inte hittat en enda bugg. Vid ett tillfälle blev mitt vapen osynligt, men det var bara att byta till ett annat och sen tillbaka igen. Några döda kroppar har fallit lite lustigt och legat och skakat, men det är alla "buggar" jag stött på. Helt klart det mest stabila Bethesda-spelet någonsin.

ja precis någon kropps del som har spasmer har jag stött på, och precis som du sa en gång försvann vapnet , men det är väl typ bara sånt, det räknar jag inte direkt som buggar värt att nämna för sånt händer typ i alla open world spel typ med ragdoll physics.

12
Skriv svar