SteamOS presterar mycket sämre än Windows 10

Medlem
SteamOS presterar mycket sämre än Windows 10

Jag hoppas att det blir bättre när spel med Vulkan börjar rulla ut. Som det ser ut idag så finns det ingen som helst anledning att byta till SteamOS.

Medlem

Tror tyvärr att Steambox kommer bli en total flopp. Konceptet med en färdig dator i ett smidigare format att ha bredvid sin TV är intressant, men som det ser ut just nu finns det 0 och ingen vinning alls i att välja en Steambox framför en vanlig gamingpc med win 10 eller linux installerat på istället.
De kan ju inte ens konkurrera mot en vanlig pc i pris.

Medlem

Låter inte som dom verkar veta vad dom gör men är ju inte förvånande när dom inte ens kan släppa sina spel inom rimlig tid. Episode skiten visar ju rätt bra hur dåligt dom prioriterar och har koll på utveckling.

Medlem

Steambox kommer bli sånt flopp så det smäller om det tyvärr.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag hoppas att det blir bättre när spel med Vulkan börjar rulla ut. Som det ser ut idag så finns det ingen som helst anledning att byta till SteamOS.

Skulle gärna se att Valve släpper en desktop-orienterad version någon gång, men antar att de inte är intresserade av att supporta det. Är inte intresserad av en SteamOS-burk då jag är PC/Monitor-spelare.

Medlem

Jag vill ha är ett OS för PC-spel som inte är tungdrivet. Jag hoppas att Steam OS kan bli det men som det ser ut idag har det inga fördelar med det mot Windows.

Medlem

Att gamla spel fungerar bättre till windows än ett nytt OS är väl inte så konstigt? Att prestandan är någorlunda lika mellan OS:en pekar på att grunderna finns där i alla fall, resten blir nog bättre med tiden


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Nya amiga 32?:)

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Bojkott:

Jag hoppas att det blir bättre när spel med Vulkan börjar rulla ut. Som det ser ut idag så finns det ingen som helst anledning att byta till SteamOS.

Skulle gärna se att Valve släpper en desktop-orienterad version någon gång, men antar att de inte är intresserade av att supporta det. Är inte intresserad av en SteamOS-burk då jag är PC/Monitor-spelare.

Eller bara att de fortsätter att stödja utvecklare som gör riktiga Linux-versioner av sina spel. Visst, en egen slimmad Linux-dist som är fokuserad på spel vore coolt, men hellre att de fortsätter att göra Steam-klienten så bra som möjligt på alla plattformar. Problemet är fortfarande att utgivare och utvecklare måste satsa tid och pengar på stöd för drivrutiner och optimeringar för Linux, för idag finns för lite spel och drivrutins- och hårdvarustöd, tyvärr.

Ase
Medlem
Skrivet av Komured:

Tror tyvärr att Steambox kommer bli en total flopp. Konceptet med en färdig dator i ett smidigare format att ha bredvid sin TV är intressant, men som det ser ut just nu finns det 0 och ingen vinning alls i att välja en Steambox framför en vanlig gamingpc med win 10 eller linux installerat på istället.
De kan ju inte ens konkurrera mot en vanlig pc i pris.

Steambox är en vanlig pc med ett annat operativsystem, det är tillverkarna som bara passar på att ta för bra pris borde vara samma pris som vilken pc som hellst minus kostnad för operativsystem enkelt.

Medlem

Måste säga att jag är förvånansvärt nöjd med Steam Link, men med tanke på hur lite krut som lagts än så länge på konverteringar och drivrutiner så är jag inte förvånad över testresultaten. Räknar nog med att det kommer att hända en hel del med Steam OS och drivrutinerna framöver, men... meh, har svårt att se fördelen med maskinerna om man inte är direkt MS-motståndare men för lat (som jag) för att köra "egen" linux-distro som också kan köra PLEX och annat kul. Steam Link däremot, tror jag - precis som Chromecast och liknande - kan vara en riktigt lyckad satsning.

Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Att gamla spel fungerar bättre till windows än ett nytt OS är väl inte så konstigt? Att prestandan är någorlunda lika mellan OS:en pekar på att grunderna finns där i alla fall, resten blir nog bättre med tiden

"Nytt OS"?

Det enda de gjort är ju att lägga Steam big picture som ett overlay över en vanlig Linux-dist?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Så går det när de har ett grafikkort från Nvidia i datorn..

Medlem
Skrivet av Ase:
Skrivet av Komured:

Tror tyvärr att Steambox kommer bli en total flopp. Konceptet med en färdig dator i ett smidigare format att ha bredvid sin TV är intressant, men som det ser ut just nu finns det 0 och ingen vinning alls i att välja en Steambox framför en vanlig gamingpc med win 10 eller linux installerat på istället.
De kan ju inte ens konkurrera mot en vanlig pc i pris.

Steambox är en vanlig pc med ett annat operativsystem, det är tillverkarna som bara passar på att ta för bra pris borde vara samma pris som vilken pc som hellst minus kostnad för operativsystem enkelt.

Tror de måste lägga sig under en vanlig pc i pris för att det skall få någon fart eftersom det är ett nytt OS utan stöd för många av de största titlarna och det lär ta ett bra tag innan företag som exempelvis Blizzard får för sig att ha stöd för Steam/SteamOS.

Medlem

Jag har aldrig trott på Steambox, men jag tror på SteamOS. Speciellt långsiktigt.

Väntar med entusiasm på Vulkan och vidareutvecklade drivers.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Det där att gamla spel funkar bättre på Windows än Linux är bara dumsnack, det är framförallt där som Linux har övertaget mot nyare Windowsversioner. Har många gånger varit med om att Wine spelar gamla PC-spel perfekt medans Windows har massa krångel med spelet, ibland vill dom inte starta alls.

Medlem

det var ju rätt så väntat.... detta kommer aldrig slå igenom.

Medlem
Skrivet av fzusr:

Det där att gamla spel funkar bättre på Windows än Linux är bara dumsnack, det är framförallt där som Linux har övertaget mot nyare Windowsversioner. Har många gånger varit med om att Wine spelar gamla PC-spel perfekt medans Windows har massa krångel med spelet, ibland vill dom inte starta alls.

SteamOS har inte Wine? Och även om det går att installera så är det inget den genomsnittligen spelaren kommer göra så det går ju bort. Och med gamla spel tror jag nog de flesta idag menar spel som släppts till typ Vista och framåt och de har iaf för mig fungerat problemfritt i win7 och framåt. Har inga siffror men jag tror inte att det är någon större skara av alla PC spelare som spelar spel som är gjorda för windows XP (som borde funka helt ok i win 10 för det mesta) och äldre. Så ska man ändå behöva trixa och installera extra mjukvara mm i sin Steam Machine så kan man ju lika gärna köra på en vanlig PC iaf.

Medlem

Handlar inte detta snarare om att både nVidia och AMD har rätt skräpiga drivrutiner till Linux och alltid har haft. Som någon redan sagt så sätter jag stort hopp till Vulcan. Om det blir bra kan man kanske äntligen slänga ut Windows.

Medlem
Skrivet av Komured:

Tror tyvärr att Steambox kommer bli en total flopp. Konceptet med en färdig dator i ett smidigare format att ha bredvid sin TV är intressant, men som det ser ut just nu finns det 0 och ingen vinning alls i att välja en Steambox framför en vanlig gamingpc med win 10 eller linux installerat på istället.
De kan ju inte ens konkurrera mot en vanlig pc i pris.

Haha, allt var vettigt i ditt inlägg fram tills du sa att man skulle ha linux i sin gamingpc.

Medlem

Känner att det är lite samma scenario som när Steam släpptes, det fanns iochförsig inget jämförbart på den tiden, men det här är vad Valve gör. De försöker spå framtiden.

k3m
Medlem
Skrivet av clappen:
Skrivet av Komured:

Tror tyvärr att Steambox kommer bli en total flopp. Konceptet med en färdig dator i ett smidigare format att ha bredvid sin TV är intressant, men som det ser ut just nu finns det 0 och ingen vinning alls i att välja en Steambox framför en vanlig gamingpc med win 10 eller linux installerat på istället.
De kan ju inte ens konkurrera mot en vanlig pc i pris.

Haha, allt var vettigt i ditt inlägg fram tills du sa att man skulle ha linux i sin gamingpc.

det var nog inte så hen menade. utan att självaste Steambox är onödig i dagsläget. då det går att köra Ubuntu o Steam på PC.

Medlem
Skrivet av ShciZo:

Handlar inte detta snarare om att både nVidia och AMD har rätt skräpiga drivrutiner till Linux och alltid har haft. Som någon redan sagt så sätter jag stort hopp till Vulcan. Om det blir bra kan man kanske äntligen slänga ut Windows.

Vore inte så kul med två operativsystem där ena används till spel och andra till program. Svårt att tro att SteamOS kommer någonstans.

Medlem

Nah, inte jag i alla fall. Kan möjligen testa en dualboot på min egen dator om det börjar dyka upp en massa positiva tester, men någon steambox köper jag inte. Jag vill själv välja vad jag har för hårdvara, så någon märkesdator köper jag aldrig i alla fall. Att Valve satsar på Linux är intressant och kanske kan bli något framöver om speltillverkarna och Nvidia/AMD verkligen satsar på att göra spel till Linux. Men just nu... nah...

Medlem

Steam link är Nice och där kommer det stanna. Max fokus på stream från Windows pc. lightweight media center där borde deras fokus ligga. In home streaming och steam big Picture får gärna ersätta kodi helt för mig, då snackar vi bra lösning

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Så går det när de har ett grafikkort från Nvidia i datorn..

AMD spelar inte i samma liga som Nvidia och Intel längre. De blöder pengar och deras design på kort och processorer de senaste åren visar att de är tillbaks där de började. Skillnaden är att de inte längre har samma pris/prestanda förhållande.
Tror du mig inte så är det bara att slå upp vilken CPU eller GPU chart som helst samt titta på prestandatest från spel de senaste åren.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av ShciZo:

Handlar inte detta snarare om att både nVidia och AMD har rätt skräpiga drivrutiner till Linux och alltid har haft. Som någon redan sagt så sätter jag stort hopp till Vulcan. Om det blir bra kan man kanske äntligen slänga ut Windows.

Vore inte så kul med två operativsystem där ena används till spel och andra till program. Svårt att tro att SteamOS kommer någonstans.

Menar du att spela på steamOS och program på Win? Jag och många med mig skulle klara oss alldeles utmärkt med de alternativ som finns i linux redan nu. Om Vulcan lever upp till sin potential ser jag ingen anledning att sitta kvar med Windows alls.

Medlem

Eller så lägger man pengarna på en hdmi-kabel om man bor l en mindre lägenhet och redan har hyfsad pc eller laptop. Billigt och enkelt.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av skogsvilden:

Så går det när de har ett grafikkort från Nvidia i datorn..

AMD spelar inte i samma liga som Nvidia och Intel längre. De blöder pengar och deras design på kort och processorer de senaste åren visar att de är tillbaks där de började. Skillnaden är att de inte längre har samma pris/prestanda förhållande.
Tror du mig inte så är det bara att slå upp vilken CPU eller GPU chart som helst samt titta på prestandatest från spel de senaste åren.

CPU delen hänger inte med men inom GPU:er så skulle folk inte plocka upp skillnaden i ett blindtest. Men nästa kort så kommer de återigen ha energieffektivitet...enda området där de inte har hängt med särkilt bra:
http://www.techpowerup.com/217532/next-gen-amd-gpus-to-get-a-...
Fast de har normalt varit i topp-nivå här också. Nvidia säljer mycket mer på rykte än fakta, mer för att det är "inne" och att idén med dåliga AMD drivrutiner lever kvar.

12
Skriv svar