Hela jävla datorn stuttrar!

Medlem
Hela jävla datorn stuttrar!

Jag vetefan vad som gör det, men när jag sitter och spelar Fallout, så helt plötsligt stuttrar det som fan in-game, men FPSen ligger på perfekta 60 hela tiden, tabbar ur spelet och märker att hela Windows känns som att det är 25 fps på, typ om man drar markören på skrivbordet eller drar flikar i chrome, känner av TYDLIGT att något är jävligt fel.

Jag har kollat flera gånger så att det inte är WinSAT som spökar med mig, men det är det inte, har INGEN aning om vad jag ska kolla upp för detta... Någon som har en ide?

Min rigg är detta:
Operating System
Windows 7 Professional 64-bit SP1
CPU
Intel Core i7-6700K CPU @ 4.00GHz
RAM
16,0GB
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-A (LGA1151) 50 °C
Graphics
GN246HL (1920x1080@144Hz)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 980 Ti (ASUStek Computer Inc) 58 °C
Storage
465GB Intel Raid 0 Volume SCSI Disk Device (RAID)
698GB Seagate ST375052 8AS SCSI Disk Device (SATA) 38 °C
Optical Drives
ELBY CLONEDRIVE SCSI CdRom Device
Audio
NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM)

Medlem

Om du inte har gjort det redan.. testa att uppdatera GeForce-drivrutinen. Jag körde sen den inbyggda funktionen ( Geforce-Experience tjofräset ) för att "optimera" Fallout 4.. sen dess flyter det på bra. Den ställde ner/stängde av vissa funktioner utifrån vad Fallout 4 initialt ställt in datorn på. Jag kör på en Asus G75VW ( Nvidia Geforce GTX - 660M 2GB ). Annars vetefan.. värmeproblem?

Medlem

Kolla i egenskaperna för bildskärmen vilken Hz den kör i. Har hänt mig några gånger att mina Nvidia grafikkort har bytt ner från 60 till 24/30 hz. Var jävligt irriterad och det hände ofta när man skiftade från nvidia surround till projektor.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av ninjakimmen:

Om du inte har gjort det redan.. testa att uppdatera GeForce-drivrutinen. Jag körde sen den inbyggda funktionen ( Geforce-Experience tjofräset ) för att "optimera" Fallout 4.. sen dess flyter det på bra. Den ställde ner/stängde av vissa funktioner utifrån vad Fallout 4 initialt ställt in datorn på. Jag kör på en Asus G75VW ( Nvidia Geforce GTX - 660M 2GB ). Annars vetefan.. värmeproblem?

Nej jag har senaste drivers, från experience.
Inte värmeproblem, runt 70 när jag spelar som mest

Skrivet av marcus8958:

Kolla i egenskaperna för bildskärmen vilken Hz den kör i. Har hänt mig några gånger att mina Nvidia grafikkort har bytt ner från 60 till 24/30 hz. Var jävligt irriterad och det hände ofta när man skiftade från nvidia surround till projektor.

Jag gjorde detta faktiskt, samma syndrom som Prison architect hade förut men det verkar som att det inte ändras där iallafall, du menar liksom i Windows? Inte i spelet eller på kontrollpanelen för nvidia va?

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av ninjakimmen:

Om du inte har gjort det redan.. testa att uppdatera GeForce-drivrutinen. Jag körde sen den inbyggda funktionen ( Geforce-Experience tjofräset ) för att "optimera" Fallout 4.. sen dess flyter det på bra. Den ställde ner/stängde av vissa funktioner utifrån vad Fallout 4 initialt ställt in datorn på. Jag kör på en Asus G75VW ( Nvidia Geforce GTX - 660M 2GB ). Annars vetefan.. värmeproblem?

Nej jag har senaste drivers, från experience.
Inte värmeproblem, runt 70 när jag spelar som mest

Skrivet av marcus8958:

Kolla i egenskaperna för bildskärmen vilken Hz den kör i. Har hänt mig några gånger att mina Nvidia grafikkort har bytt ner från 60 till 24/30 hz. Var jävligt irriterad och det hände ofta när man skiftade från nvidia surround till projektor.

Jag gjorde detta faktiskt, samma syndrom som Prison architect hade förut men det verkar som att det inte ändras där iallafall, du menar liksom i Windows? Inte i spelet eller på kontrollpanelen för nvidia va?

Kontrollpanelen för nvidia borde ha den inställningen. Men eftersom du kollat ska inte det vara problemet.

Hur är det med dina diskar? Börjar dom gå sönder?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det står att den bara kan vara programkontrollerad på nvidia panelen, men högerklick>skärmuplösning>avancerade inställningar där står den konstant på 144, men konstigt nog har jag bara alternativen 144 eller 120, inte lägre :S

Naaaj säg inte så.... Det här med diskarna och gå sönder är så sjukt svårt att veta ju, ibland kan det se ut som virus, ibland bluescreen...
Jag vet ärligt talat inte, jag tror inte det iallafall?
Det är en 840 Evo och 850 Pro som RAIDar, och så har jag en gammal hårddisk för nerladdning osv, är inte kopplat till spelet

840n är ett par år gammalt nu, ja, ungefär..3-4 år? Men det borde la hålla eller?

Medlem
Skrivet av totte1015:

840n är ett par år gammalt nu, ja, ungefär..3-4 år? Men det borde la hålla eller?

Har två trasiga 840 i mitt skåp just nu. En av dom "funkar" men tog lite mer än vecka att säkerhetskopiera och största delen av innehållet blev korrupt. Ska skicka in på garanti men måste kopiera lite äldre saker från den men tar så förbannat lång tid så har inte orkat börja.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Vad är bästa sätt att kolla så skiten man har fungerar då?

Medlem

Nää alltså HELVETES JÄVLA KUK

Nu börjar det hända i Sanctuary och massa småstäder också, VAD I HELVETE?

Förut var det bara ett fåtal ställen inne i storstaden liksom, men nu börjar det ju för fan hända mer och mer!!

JAG BLIR HELT JÄVLA GALEN EFTERSOM JAG HAR EN DATOR HELT NY PÅ 17K HÄR !!!

Medlem

testa att stänga av cloud save och steam overlay, jag får den problem i extrem variant då jag har ts3 igång samtidigt då har jag extrema eftersläp i kontrollerna t.ex se till att inte ha nå annat skit igång medans du spelar fallout altså än typ steam


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Nvidia Guide för Fallout 4
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://w...

Men det verkar som Nvidia överdriver tessalation för vara " bättre" än AMD men förlorar 30 fps i spelet. Sägs det på forum på reddit.

En kompis hade problem med stuttering men det var damm på grafikkortet. Tog flera gånger att blåsa rent, sen funkade det galant.

Medlem
Skrivet av Hator:

Nvidia Guide för Fallout 4
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://w...

Men det verkar som Nvidia överdriver tessalation för vara " bättre" än AMD men förlorar 30 fps i spelet. Sägs det på forum på reddit.

En kompis hade problem med stuttering men det var damm på grafikkortet. Tog flera gånger att blåsa rent, sen funkade det galant.

Säger inte så mycket, ser mest ut som skryt på deras hemsida

Dock dam är det verkligen inte, då datorn är några veckor gammal + har fönster så jag har kollat xD

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Hator:

Nvidia Guide för Fallout 4
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://w...

Men det verkar som Nvidia överdriver tessalation för vara " bättre" än AMD men förlorar 30 fps i spelet. Sägs det på forum på reddit.

En kompis hade problem med stuttering men det var damm på grafikkortet. Tog flera gånger att blåsa rent, sen funkade det galant.

Säger inte så mycket, ser mest ut som skryt på deras hemsida

Dock dam är det verkligen inte, då datorn är några veckor gammal + har fönster så jag har kollat xD

god rays använder tesselation i spelet. Att minska kommer nog inte göra spelet mycket fulare än det redan är men kanske tjäna lite extra prestanda.

Har du använd Nvidia Experience eller vad det nu heter som väljer inställningar åt dig? Det kanske fixar ditt problem.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Alltsååå.... Jag tror fan inte det är Fallout, jag stängde precis ner spelet och kände av denna fall av FPS på skärmen då med, när man drar flikarna i Chrome, och "gör den blåa rutan" på skrivbordet, allt kändes så jävla hackigt!!

Vad i HELVETE är det för jävla dyngdator jag har fått? Och hur fan ska man veta vad det är? Grafikkortet?

Medlem

Du hade ju redan problem innan med den där datorn, kanske dags att skicka tillbaka den medans du har garanti?

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Du hade ju redan problem innan med den där datorn, kanske dags att skicka tillbaka den medans du har garanti?

Yep, det var CMOS batteriet, bytte det och nu funkar det

Men jag _kan_ inte skicka tillbaks datorn... Varför?
Jo just för att jag själv vet ju inte vad som är felet, har jag "bevis" på att något är trasigt så, men det har jag ju inte.
Och jag har själv satt in hårddiskarna och då försvinner väl garantin direkt, eftersom man har öppnat burken?

Medlem

Och för att inte tala om abstinensen över att inte ha någon dator hemma... Det skulle gå åt tjotahejtan då, ärligt talat

Sådant tar ju flera veckor, om inte månader liksom

Medlem

skanna så du inte har virus eller spyware kanske... har du kollat temps när det händer? kanske är din cpu eller grafikkort som överhettar kanske...

och svär inte så mycket

Medlem

Vad har du för antivirus program? Många antivirus program kan göra att datorn går segare... Mycket segare än vad man tror.

Medlem

Värt att tillägga är att min GPU load spikar upp till 100% när detta lagget sker, "taggig" graf är det

Inaktiv

Starta resource monitor, vet inte vad det heter på svenska, spela en stund och sen tabba ur och kontrollera vilka processer som drar mest processorkraft. Så tar du det därifrån

Medlem

Det var en process som hette GWXX.EXE, jag googlade den förut och flesta resultat blev att det var Windows 10 skiten men då var det alltid bara ett "X" så jag tog bort den riktigt jäkla manuellt, och nu funkar allt som det ska igen!!

Medlem
Skrivet av totte1015:

Det var en process som hette GWXX.EXE, jag googlade den förut och flesta resultat blev att det var Windows 10 skiten men då var det alltid bara ett "X" så jag tog bort den riktigt jäkla manuellt, och nu funkar allt som det ska igen!!

Av erfarenhet av något som verkar vara en endlöst problem är jag glad för din skull att det löste sig.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Det var en process som hette GWXX.EXE, jag googlade den förut och flesta resultat blev att det var Windows 10 skiten men då var det alltid bara ett "X" så jag tog bort den riktigt jäkla manuellt, och nu funkar allt som det ska igen!!

Fick du veta vad det var den gjorde och så? Ifall man skulle stöta på något liknande. Och grattis!

Medlem
Skrivet av Arkaith:
Skrivet av totte1015:

Det var en process som hette GWXX.EXE, jag googlade den förut och flesta resultat blev att det var Windows 10 skiten men då var det alltid bara ett "X" så jag tog bort den riktigt jäkla manuellt, och nu funkar allt som det ska igen!!

Fick du veta vad det var den gjorde och så? Ifall man skulle stöta på något liknande. Och grattis!

Nej, inget stod när jag googlade men jag var tvärsäker på att det var den processen då den aldrig hade 0 i CPU användning, så jag tog bort den själv, jag vet inte vad den gjorde eller hur den kom dit tyvärr :/
Den låg i system32

Inaktiv
Skrivet av totte1015:

Det var en process som hette GWXX.EXE, jag googlade den förut och flesta resultat blev att det var Windows 10 skiten men då var det alltid bara ett "X" så jag tog bort den riktigt jäkla manuellt, och nu funkar allt som det ska igen!!

Öh, varsegod

Gör nu också en run: msconfig och kontrollera att inget skumt ligger i autostart.

Saker som heter som du nämner och ibland blandat med siffror brukar oftast vara no no.

1
Skriv svar