Första gamebreaker-buggen i Fallout 4 upptäckt?

Medlem
Skrivet av NympH:

Tur att man inte är lättlurad och köper spel på releasedagen

"Lättlurad"? Det är ingen som lurats att köpa Fallout 4 under föreställningen att det skulle vara buggfritt. Folk väljer själva att köpa det för att de vet exakt vad de får i ett Bethesda-rollspel, vilket stämmer till punkt och pricka med Fallout 4.

Men sitt du och var svår, så får jag strax över 100h underhållning innan du ens börjat tanka spelet.

Medlem

Wait, what? Hur kan det inte hjälpa att installera om hela spelet?

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av alle090:
Skrivet av Brain:

Jadu... Fallout 4 är nog det buggigaste spelet jag någonsin spelet, även i Bethesda-mått. Känns som att det bara var en fråga om tid tills den första gamebreaker-buggen skulle upptäckas.

Vad kallar du då Skyrim?

Detta är inget förvånande, med mer komplexa motorer så kommer det mer buggar.. detta gäller ALLT i dagens digitala IT värld..

Får hoppas att BE patchar det snart

Hade mycket mindre problem med Skyrim.

Det finns oerhört många designmissar i motorn. Att Fallout 4 är så pass buggat beror mest på inkompetens (t.ex. att fysikmotorn baseras på grafikkortets uppdateringsfrekvens), inte på grund av att deras motor är komplex.

Men, trots detta är spelet ett oerhört stort projekt. Jag hävdar dock att de största buggarna inte beror på det, t.ex. att datorerna hänger spelet, kraschar med jämna mellanrum, AI som fastnar i väggar, dålig pathfinding, etc.

Hmm, men i mängd fanns det mer buggar i mitt tycke i Skyrim. Jag minns att det handlade om allt ifrån animerings fel till att man fastnade bland stenar .. t.om saker som man ofta stötte på var problem i strid med AI och bla så kunde kroppar försvinna eller flyga iväg och pilar kunde försvinna eller flyga helt fel.

Men i Fallout så har jag nog mest problem imo att jag kör på en speciell Upplösning och därmed ser min vy "fucked" ut. Så ja, där är det nog mest lathet / Konsolifering.
Ifs, när jag låser upp FPS låset då hände det alla möjliga sync fel så man fastnade vid datorerna, men då har ju jag ändrat spelet och kan inte klandra BE för det

Hur menar du med "fysikmotorn baseras på grafikkortets uppdateringsfrekvens"? Var har de skrivit det?

När jag skriver komplex så menade jag i jämförelse med Fallout 3/NV, antal funktioner och möjligheter i motorn till Skyrim har ju ökat ofantligt. Inte bara på vanilla sidan men även möjligheterna för te.x moddar har ju ökat.
Och som jag inte nämnde så behöver ju inte komplex betyda en bra sak, naturligtvis så märker man att allt bygger på samma grund kod/tänk sedan FO3 så klart det blir mer piss med var alterering.


signatur

Star Citizen - Swedish Umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
Sweumb på RSI
Sweumb Discord

Medlem
Skrivet av alle090:

Hur menar du med "fysikmotorn baseras på grafikkortets uppdateringsfrekvens"? Var har de skrivit det?

Det var samma problem i Skyrim (och Oblivion), går uppdateringsfrekvensen för högt (100+ eller så, för låst på 72 fungerar fint, så gränsen är inte 60.) så ballar spelet ur vid vissa delar. Går t.ex inte speciellt bra att använda terminaler, dock läste jag att det fungerar om man kör med "tcl" i konsolen vid dom tidpunkterna.

Medlem

Tror jag gör som jag gjorde med Fallout 3 och Skyrim. Jag avvaktar den oundvikliga "Game of The Year"-utgåvan.


signatur
Medlem
Skrivet av 19jonis92:
Skrivet av Brain:

Jadu... Fallout 4 är nog det buggigaste spelet jag någonsin spelet, även i Bethesda-mått. Känns som att det bara var en fråga om tid tills den första gamebreaker-buggen skulle upptäckas.

På 40 timmar spelade så är nog den värsta buggen jag stött på att min skärm stutterar när jag ska lockpicka. Jag vill minnas att Fallout 3 va bra mycket buggigare än så!

Det varierar nog oftast ganska mycket mellan olika datoruppsättningar. För mig har inte S.T.A.L.K.E.R.-spelen varit direkt buggiga, medan andra sagt att de varit hemska.

Medlem
Skrivet av HaxXt:

Fastnar vid varje terminal mer eller mindre, WHY WHYYYYYYYYYYYYYYYYYYY. Bethesda-piskan slår hårt emot oss enthusiaster med 144Hz-skärm :'(

Mjo, illa att man måste fixa och trixa själv för att lösa sånt här. Om det är till någon hjälp så gjorde jag, som många andra, att jag stängda vsyncen via .ini-filerna i Steam och User-katalogerna och sedan cappar jag min fps på 72 via Rivatuner. Inte fastnat i en enda terminal sedan jag gjorde detta och det flyter på som silke

Har en 144hz Gsync monitor.

Medlem
Skrivet av HaxXt:

Fastnar vid varje terminal mer eller mindre, WHY WHYYYYYYYYYYYYYYYYYYY. Bethesda-piskan slår hårt emot oss enthusiaster med 144Hz-skärm :'(

Ok! Jag har 144Hz-skärm men inte märkt nåt. Kanske har haft tur

KoP
Medlem

Inte stött på en enda bugg än (Xbone). Är det någon som vet om denna gamebreaking bugg bara är något som pc versionen dras med eller bör även spelare på PS4 och Xbone se upp?

Medlem

Har stött på några buggar. Som att hinkar och annat skit har fastnat i ens ben, och så klart terminal-buggen.

Dock finns det en bugg jag stött på 5 gånger, verkar bara komma vid större fiender. Buggen är att fienden helt plötsligt står 60 meter ovanför marken, sen trillar ner och dör.

Dock är detta mycket mindre buggigt än Fallout 3 och New Vegas

Medlem

Har en gammal PC...men har hitills kunnat lira de flesta nyare spel på medium/high (Witcher 3, MGS V, BF 4 osv...). Fallout 4 satte dock käppar i hjulen, så att säga. Det första lir som verkligen tar kål på datorn. Har spelat ett X antal timmar ändå, men det laggar något enormt, och då på helt udda ställen (kollar in i en låg-textur vägg utan en enda npc i närheten och FPS droppar ner till typ 10). Liret i sig är ju fulare än många andra spel idag och det finns inte direkt någon "underliggande" magiskt bra fysikmotor som skall behöva käka upp cpu'n...är det verkligen så fruktat ooptimerat eller måste jag fixa nytt grafik-kort?
Känns B att köpa nytt graffe-kort för just detta lir då de andra (och mycket snyggare) funkar hur bra som helst. Har också läst att Fallout 4 tar mestadels av kraften ifrån CPU'n...men min CPU bör väl räcka?
(testat ändra .ini filer, ladda ner nya drivisar osv osv, inget hjälper...kör nu spelet på low/medium, men det är ingen större skillnad...lagspikes from hell).

intel core i7 2600k 3,4 ghz
amd radeon hd 6800 (gammalt som gatan)
12 gb ram
(tyvärr ej installerat spelet på min SSD)

Medlem
Skrivet av Brain:

Jadu... Fallout 4 är nog det buggigaste spelet jag någonsin spelet, även i Bethesda-mått. Känns som att det bara var en fråga om tid tills den första gamebreaker-buggen skulle upptäckas.

Det enda jag har upplevt är att spelet låste sig en gång och en textur som flimrade.

Medlem

Inte ett dugg överraskad för div. Buggar i aaa lir.

Medlem

Älskar detta spel. Ville bara säga

Medlem

Haaaaar någon här spelar senaste Batman? nej, ingen har spelar det spelet.

Är fallout4 perfekt? nej men det är mer funktionellt än 90% av pc spel som kommer ut idag för alla tror dom är spelutvecklare.

Medlem

Efter mina 47 inklockade timmar så är den värsta buggen jag stött på att vapnet blir osynligt:p

Medlem

Inte en bugg än. weeee mig

Medlem
Skrivet av sirme91:

Efter mina 47 inklockade timmar så är den värsta buggen jag stött på att vapnet blir osynligt:p

Då det blivit så för mig så har jag zoomat ut till 3rd och in igen så syns vapnet igen.

Medlem

Ja va ska man säga, grymt Nice spel.

Dock fick jag en liknande bugg som denna, Boston Police station där vart helt buggat, fastnar i en massa bråte (i princip allt bråte inklusive alla dörrar har sugit in i main entrance). Antingen ramlar jag igenom golvet eller spawnar i bråket tillsammans med ja folk.. Ni som vet förstår att detta är ett problem.

Räddningen vart konsolen och kommandot clr så man kan flyga fritt utan hit detection!

Trist att erfara denna tråkiga bugg!

är det bara jag som undrar varför inga direkta patchar kommit till spelet än*?


signatur

New life, New hope

Medlem

Nä det får bli julklapp det här så får man väl hoppas att det kommit lite patchar vid det här laget

Medlem

Nån kropp som flytit runt på marken i övrigt har jag inte stött på nån annan bugg. klockrent spel 10/10


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Var faktiskt förvånad hur icke buggat spelet var. spelat 20h med endast en CTD och 3 st teleport buggar.

Medlem
Skrivet av conthox:

Gäller problemet alla plattformar?

Såg i forumposten btw:

"It occurs on PC, PS4 and Xbox One."

Så det var det där igen med huruvida konsolspel inte behöver patchas osv osv....


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av 19jonis92:
Skrivet av Brain:

Jadu... Fallout 4 är nog det buggigaste spelet jag någonsin spelet, även i Bethesda-mått. Känns som att det bara var en fråga om tid tills den första gamebreaker-buggen skulle upptäckas.

På 40 timmar spelade så är nog den värsta buggen jag stött på att min skärm stutterar när jag ska lockpicka. Jag vill minnas att Fallout 3 va bra mycket buggigare än så!

Håller med, 80 timmar spelat och det värsta jag stött på vore väl att Preston stal min Fat Man och vägrade ge tillbaka den om jag inte gick med Minutemen. Tror det var planerat att ta den som gisslan. Kunde inte låta honom gå runt med den ifall det skulle bli en attack på min bas, han hade bara haft ihjäl allt. Nog fan blir det att hämnas någon dag!

Medlem
Skrivet av 19jonis92:
Skrivet av Brain:

Jadu... Fallout 4 är nog det buggigaste spelet jag någonsin spelet, även i Bethesda-mått. Känns som att det bara var en fråga om tid tills den första gamebreaker-buggen skulle upptäckas.

På 40 timmar spelade så är nog den värsta buggen jag stött på att min skärm stutterar när jag ska lockpicka. Jag vill minnas att Fallout 3 va bra mycket buggigare än så!

Och med snart 50 timmar spelade är den enda bugg jag hittat att mitt vapen blev osynligt EN gång. Lösningen var att byta vapen och byta tillbaka. Jag har inte stött på NÅGON annan bugg, vad jag vet.

Jag har aldrig spelat ett Bethesda-spel med FÄRRE buggar.

Medlem

vapnet blir osynligt ibland = scrolla in och ut så är det fixat

Att prata med sin follower kan vara lite småbuggigt med menyerna och att dom går iväg

Follower går ner på knä för att han/hon har blivit skadad och sedan stannar så fast han har full hp igen.

menyerna i terminalerna är lite småbuggiga ibland.

spelet har stängt av sig en gång.

detta är vad jag har varit med om

Medlem

Enda störande buggen jag märkt ett par ggr är att pipboy blir osynlig. Svårt att se vad jag sysslar med bland alla inventarier då.
Botemedlet har varit att ladda in senaste quicksaven. Sådana har jag många

Medlem
Skrivet av Perry-Golf:

Enda störande buggen jag märkt ett par ggr är att pipboy blir osynlig. Svårt att se vad jag sysslar med bland alla inventarier då.
Botemedlet har varit att ladda in senaste quicksaven. Sådana har jag många

har du testat att scrolla in och ut (byta mellan första och tredje person) har alltid fungerat för mig när vapen/pipboy blivit osynlig

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av 19jonis92:
Skrivet av Brain:

Jadu... Fallout 4 är nog det buggigaste spelet jag någonsin spelet, även i Bethesda-mått. Känns som att det bara var en fråga om tid tills den första gamebreaker-buggen skulle upptäckas.

På 40 timmar spelade så är nog den värsta buggen jag stött på att min skärm stutterar när jag ska lockpicka. Jag vill minnas att Fallout 3 va bra mycket buggigare än så!

Och med snart 50 timmar spelade är den enda bugg jag hittat att mitt vapen blev osynligt EN gång. Lösningen var att byta vapen och byta tillbaka. Jag har inte stött på NÅGON annan bugg, vad jag vet.

Jag har aldrig spelat ett Bethesda-spel med FÄRRE buggar.

Oh just ja, fick den en gång också tidigt i spelet. Inte hänt mer än en gång förstås. Håller med, mycket färre buggar än andra Bethesda spel.

123
Skriv svar