Blizzard svarar på frågor om Real ID

Robot
Blizzard svarar på frågor om Real ID

När Blizzard ville börja visa medlemmarnas riktiga namn på forumet blev det ramaskri. För att rensa luften besvar de ett gäng frågor.

#blizzard, #starcraft-ii-wings-of-liberty


Medlem
Blizzard svarar på frågor om Real ID

Jag tycker Real ID är ett steg i rätt riktning.
Folk, dessa dagar tror att man kan bete sig hur fan man vill bakom sin datorskärm och alias. Det är helt klart en trend jag vill se att den bryts.
Hoppas innerligt att de tänker om och inför Real ID inom snar framtid.

Medlem

Oh, jag bara längtar till att se hur detta ska komma att utnyttjas av folk. Jag menar, folk heter ju likadant, 4chan lär ju raida.

Medlem

Nu vet jag inte så mycket om hur själva systemet är uppbyggt, men jag är helt klart emot det. Om folk vill dela ut sitt namn får de göra det, det rör inte mig i ryggen. Nu är det dock så att jag, på grund av diverse omständigheter, inte kan dela ut mitt namn hur som helst. Kan man helt enkelt bara registrera sig med ett annat namn?

Nog för att folk beter sig som arslen när de är anonyma, men att tvinga folk att uppge sin identitet är ett steg i fel riktning.

AW8
Medlem
Skrivet av bapelsin:

Jag tycker Real ID är ett steg i rätt riktning.
Folk, dessa dagar tror att man kan bete sig hur fan man vill bakom sin datorskärm och alias. Det är helt klart en trend jag vill se att den bryts.
Hoppas innerligt att de tänker om och inför Real ID inom snar framtid.

Trollad much?


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem
Skrivet av Agemman:

Nu vet jag inte så mycket om hur själva systemet är uppbyggt, men jag är helt klart emot det. Om folk vill dela ut sitt namn får de göra det, det rör inte mig i ryggen. Nu är det dock så att jag, på grund av diverse omständigheter, inte kan dela ut mitt namn hur som helst. Kan man helt enkelt bara registrera sig med ett annat namn?

Nog för att folk beter sig som arslen när de är anonyma, men att tvinga folk att uppge sin identitet är ett steg i fel riktning.

Men... du har väl fortfarande ett val? Du behöver inte posta, och då behöver du givetvis heller inte uppge namn. Enkelt.

Ungefär som att gå och handla i en butik: betalar du med kontant behöver du aldrig legitimera dig, eftersom dina kontanter talar klarspråk.
Ett betalkort däremot, då blir det mer komplext, och allehanda jävelskap kan ha hittats på.

Ser inget fel i att använda RealID vid forumpostning - kan man skriva något skall man också kunna stå bakom det. Med andra ord skall man kunna sätta sitt namn under det. Kan man inte det bör man heller inte skriva.

Givetvis är det inte så svart och vitt, men för att slippa de problem (*host* Blizzards forum *host*) som finns på många forum - såsom trollning, flaming, spamming etc. etc. kan det definitivt vara en lösning att på något sätt, mer rakt och definitivt, knyta poster och konton till en faktisk person, och att denne/denna också tar ansvar för det han/hon skriver.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag tycker det bara är idiotiskt. Ni alla som är för införandet måste väl inse att ni bara gör oss med unika för och efternamn icke anonyma medan alla andra kan springa runt vidare som ingenting.

Medlem
Skrivet av AW8:
Skrivet av bapelsin:

Jag tycker Real ID är ett steg i rätt riktning.
Folk, dessa dagar tror att man kan bete sig hur fan man vill bakom sin datorskärm och alias. Det är helt klart en trend jag vill se att den bryts.
Hoppas innerligt att de tänker om och inför Real ID inom snar framtid.

Trollad much?

Jag håller med Bapelsin, jag har inte blivit trollad mot särskilt mkt, men det handlar inte om lite trollande, det har snarare börjat handla om förtal och hot som faktiskt är olagliga handlingar när det gäller vissa kommentarer, kolla bara på vissa bloggare som dagligen får utstå skit som rent ut sagt är förjävligt, vad finns det för mening med att internet ska vara ngn sorts sköld mot att stå för sina åsikter.

Jag kan lova att inte en enda av de som spyr ur sig den största och värsta mängden skit skulle våga säga samma sak ansikte mot ansikte, så varför ska de kunna säga sånt på nätet?


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

Nu har jag inte varit på Blizzards forum på ett tag så vet inte hur det fungerar idag, men förr så var man tvungen att ange sin cd-key till ett blizzard game för att kunna posta.

Så vill man posta i Starcraft 2 forumet så får man köpa starcraft 2 först, missköter man sig så blir man bannad.
Tror inte folk vill lägga ut massa pengar bara för att trolla så vet inte varför den lösningen inte skulle fungera.

Nu fungerar det uppenbarligen inte på Blizzards nuvarande forum så nån som vet om de gjort om systemet eller det finns massa andra vägar för folk att fortsätta trolla får gärna förklara läget.

Medlem

Enligt min egen erfarenhet är real id rätt skönt iallafal att du kan i starcraft 2 hitta alla av dina vänner som lirar sc2 eller wow hoppas dom inför facebook interigration i wow. fast det kan ju finnas nackdelar men det är väll bara vänta och se.

Medlem

Rätt riktning japp...
Beter man sig om en idiot så dyker det upp en ofantligt tjock tjej med feta moves och ett järnrör!

Medlem
Skrivet av Sacred:

Nu har jag inte varit på Blizzards forum på ett tag så vet inte hur det fungerar idag, men förr så var man tvungen att ange sin cd-key till ett blizzard game för att kunna posta.

Så vill man posta i Starcraft 2 forumet så får man köpa starcraft 2 först, missköter man sig så blir man bannad.
Tror inte folk vill lägga ut massa pengar bara för att trolla så vet inte varför den lösningen inte skulle fungera.

Nu fungerar det uppenbarligen inte på Blizzards nuvarande forum så nån som vet om de gjort om systemet eller det finns massa andra vägar för folk att fortsätta trolla får gärna förklara läget.

Du blir inte bannad av att spela dum.

Medlem
Skrivet av Mikzarn:

Du blir inte bannad av att spela dum.

Ok, då har de ju lösningen där, bara att börja varna/banna folk. behöver inte vara svårare än så.

Medlem

Hm... kan man vara anonym eller inte?

Om man har skyddad identitet och inte vill lägga ut sina uppgifter, kan man avstå då?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av helium9100:

hoppas dom inför facebook interigration i wow.

Finns inte det redan till viss del?
http://www.geeksaresexy.net/2010/02/03/wow-facebook-app-for-e...

Medlem
Skrivet av bapelsin:

Jag tycker Real ID är ett steg i rätt riktning.
Folk, dessa dagar tror att man kan bete sig hur fan man vill bakom sin datorskärm och alias. Det är helt klart en trend jag vill se att den bryts.
Hoppas innerligt att de tänker om och inför Real ID inom snar framtid.

Visst är det tragiskt att vissa på nätet beter sig på ett sätt de säkerligen aldrig hade gjort om man pratade öga mot öga med dom. Däremot tycker jag inte detta är ett bra sätt att få bukt med problemet, man ska inte behöva uppge vem man är när man surfar i mitt tycke. Internet har snart varit tillgängligt för allmänheten i 20 år och det är detta som är problemet, många var med när nätet bara var en fluga och där tanken var att igen skulle styra över nätet. Men som vanligt när något blir populärt och kan inbringa en hel del stålar så skrivs reglerna om och det går till och med så långt att lagar skapas för att "skydda" dessa "giriga" bolags intressen.

Visst håller jag med om att det man skriver på diverse forum får en annan klang om det står ens riktiga namn där istället för ett nick men som någon redan skrev så kommer detta innebära att de med unika namn kommer vara de som "drabbas" medan de med vanliga namn kommer försvinna i mängden och således kan de som vill med dessa vanliga namn fortsätta skriva precis som idag. Jag tror med andra ord inte detta sätt är rätt lösning för att få stopp på problemet. Jag själv står för allt jag skriver på detta och andra forum och skulle skriva exakt samma sak under ett "real-id".

Medlem
Skrivet av simulacra:
Skrivet av AW8:
Skrivet av bapelsin:

Jag tycker Real ID är ett steg i rätt riktning.
Folk, dessa dagar tror att man kan bete sig hur fan man vill bakom sin datorskärm och alias. Det är helt klart en trend jag vill se att den bryts.
Hoppas innerligt att de tänker om och inför Real ID inom snar framtid.

Trollad much?

Jag håller med Bapelsin, jag har inte blivit trollad mot särskilt mkt, men det handlar inte om lite trollande, det har snarare börjat handla om förtal och hot som faktiskt är olagliga handlingar när det gäller vissa kommentarer, kolla bara på vissa bloggare som dagligen får utstå skit som rent ut sagt är förjävligt, vad finns det för mening med att internet ska vara ngn sorts sköld mot att stå för sina åsikter.
?

Vet inte vad för spel du lirar, men jag är alltid aktiv i forum communityn i spelen jag lägger ner tid på och aldrig någonsin sätt någon hota någon till livet. Det som förekommer är att folk kallar andra noobs och scrubs osv. Tycker hela debatten av troll är högst överdriven av folk som antagligen tar spelet för seriöst eller tror att gaming communityn ska vara lika seriös som dagliga livet, som jobb skola politik whatever.
Sen om folk hotar andra till livet, hur blir det då om dem har tillgång till personens riktiga namn, då kommer dem kanske inte skriva saker på bloggar utan istället maila dem, smsa osv.

Inaktiv
Skrivet av PeTTs0n:

Givetvis är det inte så svart och vitt, men för att slippa de problem (*host* Blizzards forum *host*) som finns på många forum - såsom trollning, flaming, spamming etc. etc. kan det definitivt vara en lösning att på något sätt, mer rakt och definitivt, knyta poster och konton till en faktisk person, och att denne/denna också tar ansvar för det han/hon skriver.

Posterna är ju redan knytna till en faktiskt person. Dom som modererar forumet kan garanterat kolla upp vilket konto personen i fråga postar från och se personens namn på det sättet. Varför behöver andra användare se deras namn också?

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Men... du har väl fortfarande ett val? Du behöver inte posta, och då behöver du givetvis heller inte uppge namn. Enkelt.

Självfallet behöver man inte posta om man inte vill det. Men hur går det då till för de med skyddad identitet eller på grund av andra omständigheter inte kan uppge sin identitet. Skall de uteslutas då eller? Jag gillar inte heller grejen med att allting skall anslutas till Facebook och att alla skall veta vad alla gör hela tiden. Känns lite olustigt att ha folk som ser vad man gör hela tiden.

Inaktiv

Att trollare och annat pack blir av med anonymiteten låter kul vid första anblick, jag har blivit trollad vid ett flertal tillfällen i WoW (mordhotad 1 gång), och att kunna hitta ovan nämnda trollares alla karaktärer och lägga till dem till min ignorelist låter som en kul idé med obligatoriskt RealID, men det fungerar åt båda hållen.

Ovan nämnda trollare kan ju leta reda på alla mina karaktärer också och trolla ännu mer, och trolla i andra spel och på forum.

Jag kan inte stoppa trollaren själv utan måste rapportera honom / henne till blizzard, och de har ju all information de behöver för att kunna koppla karaktärer och forumposter till konton, så RealID är ingenting som de behöver.

Ett obligatoriskt RealID drabbar enbart offret, framför allt i de fall där "trolling" egentligen betyder trakasserier, i ett riktigt otäckt fall skulle ett misshandlande as kunna leta reda på sin ex-flickvän och slänga ur sig subtila vinkningar som i sig inte är regelrätta hot men garanterat får samma effekt.
Jag är medveten om att detta är ett extremt exempel och ganska osannolikt men det måste nämnas.

Edit: jag är väl medveten om att RealID inte är obligatoriskt i nuläget, men jag tycker det är viktigt att belysa problem som skulle kunna uppstå om Blizzard återgick till sin originalplan och det blev det

Medlem

Haha, "dem som inte vill/kan uppge sin identitet bör censureras", hur tänker man då egentligen? Kom igen, antar att ni också tycker att de med flest pengar ska få högsta ordet o.s.v?

Jag kommer aldrig stödja Real ID i alla fall, den saken är klar.

Medlem

Varför skall allting vara "opt-out"? Varför kan det inte vara "opt-in" istället. Vill man ha skiten så får man väl skriva upp sig på det. Vill man inte ha det så skall man inte behöva tvingas in i något system som man sedan måste skriva ut sig från.

Känns bara så otroligt bakvänt. Låt folk välja fritt istället för att tvingas till ett val.

Sedan instämmer jag med övriga i att Real ID är onödigt. Blizzard har redan tillgång till personlig information eller serienycklar om de olika kontona. Är det någon som beter sig som en idiot så får man banna kontot.

Hot eller hårda ord på nätet är sällan av en sådan allvarlig grad att man behöver identifikation av individen. De flesta fall går att avvärja genom en enkel blockering av namn/epost/IP-adress. Hot som har realiserats ligger på promille-nivå, att dra alla över en kam och tvångsidentifiera folk är icke proportionerligt.

Medlem
Skrivet av Spiff:

Rätt riktning japp...
Beter man sig om en idiot så dyker det upp en ofantligt tjock tjej med feta moves och ett järnrör!

Skoja inte om sånt är ju detta som kan hända ju att folk helt enkelt blir så jävla arga så att dom åker hem till dig och sparkar in din dörr och sen slår ihjäl dig.

Medlem

Sa sjukt manga lagger ut information och bilder pa sig sjalv och sina vanner pa facebook. Jag forstar inte riktigt varfor det blivit sa stor stahej over detta. Vill man inte ha del i det far man val strunta i att kopa deras spel. Jag ar ju dock kanske oerhort oparanoid nar det kommer till internet.

Cyberdog, for att real-id grejen ska funka i deras mal att fa bort troll fran deras forum sa maste det vara lika for alla. Annars kommer ju trollen att valja att inte gora det och allt ar i ondodan.


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

1
Skriv svar