Äventyrsspel till 11-årig tjej (PC)

Medlem
Äventyrsspel till 11-årig tjej (PC)

Hejsan, skulle nån kunna vara snäll och ge förslag på lite äldre äventyrsspel för min 11-åriga dotter? Hon har spelat Skyrim på min ps3 innan den gick sönder men jag tycker att den är lite för mörk och för mycket att hantera för henne.
Datorn klarar av spel till ca 2011 (grafikkortet är ATI HD 5450). Vi kollade lite på Tomb Raider men det var inte så intressant tyckte hon. Det får gärna innehålla liknande inslag som Skyrim med levlande och magier men då lutar det väl mer åt Skyrim hållet.. aja lite klurigt men hoppas ni fattar

I värsta fall om inte spelet finns för PC så får jag gå och shoppa en PS4, kanske julklapp i förtid eller nåt. Datorn är small form factor så den går inte att uppgradera med bättre grafikkort.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:

Hejsan, skulle nån kunna vara snäll och ge förslag på lite äldre äventyrsspel för min 11-åriga dotter? Hon har spelat Skyrim på min ps3 innan den gick sönder men jag tycker att den är lite för mörk och för mycket att hantera för henne.
Datorn klarar av spel till ca 2011 (grafikkortet är ATI HD 5450). Vi kollade lite på Tomb Raider men det var inte så intressant tyckte hon. Det får gärna innehålla liknande inslag som Skyrim med levlande och magier men då lutar det väl mer åt Skyrim hållet.. aja lite klurigt men hoppas ni fattar

I värsta fall om inte spelet finns för PC så får jag gå och shoppa en PS4, kanske julklapp i förtid eller nåt. Datorn är small form factor så den går inte att uppgradera med bättre grafikkort.

Jag har också kört fast vad det gäller barnspel. Det finns inget mellanting.
Vi fastnade för Minecraft, vilket verkar fungera utmärkt för båda två (8 och 4).


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Fable kanske skulle kunna vara något?

Medlem

Har hon testat Witcher 3?

...skämt åsido. Kan Indiana Jones and the emperor's tomb vara intressant?
Har inte testat detta men det bör vara lite som Tomb Raider i spelstil.
Finns på GOG:
http://www.gog.com/game/indiana_jones_and_the_emperors_tomb

Några andra som jag kommer att tänka på är:

Beyond Good & Evil
http://www.gog.com/game/beyond_good_and_evil

Trine-serien
http://www.gog.com/game/trine_enchanted_edition

Rayman-serien
http://www.gog.com/game/rayman_origins

Lego-serien
http://www.gog.com/game/lego_harry_potter_years_14

Om hon skulle vara intresserad av peka- och-klicka-spel, så måste jag tipsa om machinarium. Väldigt trevligt och stämningsfullt litet spel.
http://www.gog.com/game/machinarium_collectors_edition

Kolla runt på GOG annars och se vad ni hittar. Finns många spel som passar bra till lite 'äldre' datorer.

Medlem

Kanske Heroes of might and magic 2 och 3? Inte samma genre riktigt men väldigt bra spel ändå.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Trine 1-3
Shelter
Portal kanske?
Octodad: Dadliest Catch
Machinarium (point and click utan dialoger)

Medlem

Fable 3 skulle vara ett bra förslag. Kingdoms of Amalur skulle kunna funka.

Medlem

Fable skulle jag rekommendera.

Skägg.
10 Chambers

Tänkte också säga Fable, de är riktigt mysiga. Ettan håller än idag.


signatur
Medlem

Brothers kanske? Antar att det kom till pc också.

Medlem

tack för alla fina tips, fable har jag spelat lite nån gång och det var rätt kul så jag ska ta och försöka övertyga henne om att det är värt att testa
Ska kolla in andra tipsen också såklart


signatur

thank you, come again

tjejer i almänhet gillar väl rosaskimrande spel i pastellfärger.. med regnbågar, enhörningar, och teddybjörnar som håller i en ballong

Medlem
Skrivet av humancentipede:

tjejer i almänhet gillar väl rosaskimrande spel i pastellfärger.. med regnbågar, enhörningar, och teddybjörnar som håller i en ballong

Sååå... Deadspace?

Testpilot

Jag måste flika in med det riktigt mysiga spelet Child of light

http://store.steampowered.com/app/256290/

Det har rollspelsdelar då man sätter skills på sin karaktär och sina hjälpkaraktärer.

Medlem
Skrivet av Cordayne:

Fable 3 skulle vara ett bra förslag. Kingdoms of Amalur skulle kunna funka.

^ Kingdoms of Amalur är ett rätt underskattat spel. Det är inte för mörkt, relativt lätta pussel och enkelt fighting-system.

Medlem
Skrivet av huxflux:

Vi kollade lite på Tomb Raide

Skyrim var lite mörkt men ett spel som anspelar på bland annat våldtäkt är helt o.k?

Medlem

Pillars of Eternity, Baldurs gate spelen, eller NWN kanske?

Skrivet av kaealy:
Skrivet av huxflux:

Vi kollade lite på Tomb Raide

Skyrim var lite mörkt men ett spel som anspelar på bland annat våldtäkt är helt o.k?

varför anstränger sig folk så hårt för att dölja verkligheten för barn? dom lär ju ändå upptäcka att livet är ganska ruttet senare.

Medlem
Skrivet av humancentipede:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av huxflux:

Vi kollade lite på Tomb Raide

Skyrim var lite mörkt men ett spel som anspelar på bland annat våldtäkt är helt o.k?

varför anstränger sig folk så hårt för att dölja verkligheten för barn? dom lär ju ändå upptäcka att livet är ganska ruttet senare.

Inte så mycket dölja som att filtrera skiten som man utsätts för.

Medlem
Skrivet av humancentipede:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av huxflux:

Vi kollade lite på Tomb Raide

Skyrim var lite mörkt men ett spel som anspelar på bland annat våldtäkt är helt o.k?

varför anstränger sig folk så hårt för att dölja verkligheten för barn? dom lär ju ändå upptäcka att livet är ganska ruttet senare.

Det beror på att hon precis legat 1 vecka i sjukhus pga troliga tvångstankar som rent fysiskt får hennes ben att sparka oförklarligt 5-14 timmar per dygn med extrem träningsvärk som följd och rullstolssittande, troligen pga känslor som hon går igenom och en djup inre värld som hon vägrar prata om. Hennes största önskan är skyrim, men jag kan inte gå med på det eftersom hon inte går med på att dela hennes tankar som är en stor ledtråd till utredningen av hennes välbefinnande. Kanske tänker om när hon mår bättre.

Jag är inte säker på att precis allt är lämpligt för barnen. Det är väl även därför det finns en åldergräns för spel och film.

Innehåller Tomb Raider 2013 dessa inslag?


signatur

thank you, come again

Medlem

Monkey Island / Grim Fandango / Broken Sword / Deponia / Sam & Max / Machinarium / Kings Quest / Space Quest / Syberia / Wallace & Gromit

Sen kan hon ju alltid spela Portal om det faller henne i smaken?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

SOMA är ett mysigt äventyrsspel som utspelar sig under vattnet med många fantastiskt vackra fiskar.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem
Skrivet av humancentipede:

tjejer i almänhet gillar väl rosaskimrande spel i pastellfärger.. med regnbågar, enhörningar, och teddybjörnar som håller i en ballong

den sista meningen fick mig att tänka på Fatty Bear's Birthday Surprise

men prova:

little big adventure 2 (LBA2)
neverhood
three skulls of the toltecs
half-life 1
diablo 1,2,3
sub culture
space ace
backpacker 1,2
svea rike
revenant
elroy får insektsfnatt
fångarna på fortet
GEX
Z
Elk moon murder


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av humancentipede:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av huxflux:

Vi kollade lite på Tomb Raide

Skyrim var lite mörkt men ett spel som anspelar på bland annat våldtäkt är helt o.k?

varför anstränger sig folk så hårt för att dölja verkligheten för barn? dom lär ju ändå upptäcka att livet är ganska ruttet senare.

Det beror på att hon precis legat 1 vecka i sjukhus pga troliga tvångstankar som rent fysiskt får hennes ben att sparka oförklarligt 5-14 timmar per dygn med extrem träningsvärk som följd och rullstolssittande, troligen pga känslor som hon går igenom och en djup inre värld som hon vägrar prata om. Hennes största önskan är skyrim, men jag kan inte gå med på det eftersom hon inte går med på att dela hennes tankar som är en stor ledtråd till utredningen av hennes välbefinnande. Kanske tänker om när hon mår bättre.

Jag är inte säker på att precis allt är lämpligt för barnen. Det är väl även därför det finns en åldergräns för spel och film.

Innehåller Tomb Raider 2013 dessa inslag?

Nån uppdatering hur det gått? Det lät sjukt jobbigt.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

1
Skriv svar