Windows fyller 30 år!

Robot
Windows fyller 30 år!

Operativsystemet alla älskar att hata lämnar 20-something bakom sig.


Medlem
Windows fyller 30 år!

Hade inte en aning om vem Steve Ballmer var. Nu vill jag veta allt!

Har dock inga minnen av Windows 1, utan det var först vid 3.1.

Medlem

Haha Steve Ballmer, det saknas bara en clownnäsa och tvångströja, så har ve den ultimata säljaren Steve!

Medlem

sitter fortfarande å funderar på om jag borde ta min gratis uppdatering till w10 xD


signatur

always use the nubs for cover

Valde "Jag använder inte Windows", då jag sitter med Ubuntu just nu och som regel använder Linux som standard. Annars har jag dock windows (vista,7,10) kvar på alla datorer, enbart pga. av exklusiva windows aaa-titlar.

Som sagt, titlar som "Fallout4" m.fl. innebär att jag är "fast med windows, attans bananer!".

Medlem

Windows är typ halva mitt liv, jag dedikerar hela min karriär till flera versioner av Windows.

Tack Microsoft.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

tror säkerligen spel skulle kunna flyta på fint via linux om det hade varit så att spelen var anpassade för det operativet, men tids nog så lär spel optimeras för linux användare med allt mer så man inte behöver ha med windows att göra

Medlem

Han skriker billigt Windows 1.0 1986

99$ motsvarar idag 1690kr
Win10 64pro kostar 1690kr (oem komplett)

MAO alltid varit EXAKT samma hutlösa pris


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Redaktör
Skrivet av Tobbe:

Han skriker billigt Windows 1.0 1986

99$ motsvarar idag 1690kr
Win10 64pro kostar 1690kr (oem komplett)

MAO alltid varit EXAKT samma hutlösa pris

Hutlösa och hutlösa... Operativsystem är rätt komplexa saker. Med tanke på att ett spel kostar 400-600 kr, alltså 1/3-1/4 av ett fullpris-Windows, tycker jag inte 1700 kr är så våldsamt mycket pengar. Du använder det dessutom varje dag, hela tiden, i ett antal år.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Hutlösa och hutlösa...

Operativsystem skall vara gratis. (var inte win10 på vippen att bli det eller var det bara rykten?)


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Developers, developers, developers!

Redaktör
Skrivet av Tobbe:
Skrivet av Tompa:

Hutlösa och hutlösa...

Operativsystem skall vara gratis. (var inte win10 på vippen att bli det eller var det bara rykten?)

Ja, Win 10 är gratis som uppgradering från Win 7 och 8.

Klart man kan tycka att det ska vara gratis. Det kan man om allt, jag säger inget om det. Men jag tycker man ska vara medveten om att ett operativsystem kostar rätt rejält med pengar att ta fram.


signatur
Medlem

Har aldrig gillat Ballmer.
Dessutom så låter hans namn som Doomer i Gears of War!

Baaallmeeer!
Doomeer!

Alltid varit skrikig.

Medlem

"AND A CLOCK !!"

Medlem
Skrivet av Tobbe:
Skrivet av Tompa:

Hutlösa och hutlösa...

Operativsystem skall vara gratis. (var inte win10 på vippen att bli det eller var det bara rykten?)

Ska och ska? Det är ju upp till den som gör produkten att bestämma. Det är ju ett företag som säljer Windows. Apple däremot har alltid sålt hårdvara och kunnat använda det för att få in kostnaderna från mjukvaran. Microsoft har varit helt fokuserat på mjukvara och då måste man glatt ta en kostnad

Windows 10 är gratis för alla som kör Windows 7 eller Windows 8.

Medlem
Skrivet av Pettor:
Skrivet av Tobbe:
Skrivet av Tompa:

Hutlösa och hutlösa...

Operativsystem skall vara gratis. (var inte win10 på vippen att bli det eller var det bara rykten?)

Ska och ska? Det är ju upp till den som gör produkten att bestämma. Det är ju ett företag som säljer Windows. Apple däremot har alltid sålt hårdvara och kunnat använda det för att få in kostnaderna från mjukvaran. Microsoft har varit helt fokuserat på mjukvara och då måste man glatt ta en kostnad

Windows 10 är gratis för alla som kör Windows 7 eller Windows 8.

Att köpa en mac utan macOS är ju som att köpa en vit pc med ett äpple på så...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

sitter fortfarande å funderar på om jag borde ta min gratis uppdatering till w10 xD

Själv har jag inte diskutrymme på c: för att tanka hem uppdateringen, kör på en ssd disk.

Inaktiv
Skrivet av InsaneSharky:
Skrivet av cute_ninja:

sitter fortfarande å funderar på om jag borde ta min gratis uppdatering till w10 xD

Själv har jag inte diskutrymme på c: för att tanka hem uppdateringen, kör på en ssd disk.

Ladda ner ISO:n till ett usb och kör därifrån.

Medlem
Skrivet av InsaneSharky:
Skrivet av cute_ninja:

sitter fortfarande å funderar på om jag borde ta min gratis uppdatering till w10 xD

Själv har jag inte diskutrymme på c: för att tanka hem uppdateringen, kör på en ssd disk.

hur mycket plats tar det `?


signatur

always use the nubs for cover

Medlem
Skrivet av cute_ninja:
Skrivet av InsaneSharky:
Skrivet av cute_ninja:

sitter fortfarande å funderar på om jag borde ta min gratis uppdatering till w10 xD

Själv har jag inte diskutrymme på c: för att tanka hem uppdateringen, kör på en ssd disk.

hur mycket plats tar det `?

Ingen aning, men jag har under vad en dvd-skiva har i utrymme kvar så nedladdning av filerna plus installation så räcker det inte.

Medlem
Skrivet av Caravaggio:

Hade inte en aning om vem Steve Ballmer var. Nu vill jag veta allt!

Har dock inga minnen av Windows 1, utan det var först vid 3.1.

Orsaken är att 3.1 var den första versionen som var värd att använda, de tidigare var helt värdelösa och inte ens 3.1 hade något att komma med jämfört med befintliga OS på Amiga och Mac.
Ska väl tillägga att Windows betraktades som ett DOS-skal och inte ett OS fram tills Windows NT och Windows 95 släpptes.

Medlem

Har testat så gott som alla versioner genom åren.
Använder just nu Windows XP, 7, 8 och 10 på mina fyra datorer.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Tobbe:

Han skriker billigt Windows 1.0 1986

99$ motsvarar idag 1690kr
Win10 64pro kostar 1690kr (oem komplett)

MAO alltid varit EXAKT samma hutlösa pris

Hutlösa och hutlösa... Operativsystem är rätt komplexa saker. Med tanke på att ett spel kostar 400-600 kr, alltså 1/3-1/4 av ett fullpris-Windows, tycker jag inte 1700 kr är så våldsamt mycket pengar. Du använder det dessutom varje dag, hela tiden, i ett antal år.

Vi får heller inte glömma varje gång det är snorbilligt att plocka upp ett exemplar på rea på komplett eller webhallen. Då blir det inte många kronor dagen för operativsystemet.
Köpte ett exemplar av Windows 8 pro till min minipc och till min syster för under 600kr styck vilket idag är knappt en krona per dag.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar