Starcraft II kostade 700 miljoner*

Medlem

Nu väntar vi bara på ett nytt WC Strategi det vore guld!

Medlem

bara koreanerna lär ju köpa 5 miljoner på första dagen

Jag tror det kostade lite mer, tänk på all Jolt-cola de har förtärt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Ase
Medlem

Om inte annat så är dom pengarna indragna på några månadsavgifter i wow så dom lider nog ingen nöd

Medlem

100M $ Jag undrar när det får tillbaka det, jag gissar en vecka.
Kan förstå SC2 (och allt runtomkring) kostat totalt 100M, men att gta 4 skulle kosta det...
Enter the matrix kostade om jag inte minns fel 40M $ och då var det "riktiga" videoklipp.

Well anyhow Blizzard got the goldmind (WoW)

Medlem

700 mil är inte så överdrivet mycket ändå. I Svea kanske det skulle motsvara 700 heltidsanställda under 1 år med arbetsgivaravgifter och allt inräknat.

Medlem

Med tanke på alla pengar som lagts ut på marknadsföring (t.ex. reklamen på flygplanen i Sydkorea) skulle jag tro att det är ungefär 50/50 i utvecklingskostnader vs reklam.

Vilket som så lär de tjäna igen det utan vidare. Får de så lite som 150:- per såld kopia så har de tjänat igen det på ca 4,7 miljoner sålda exemplar, och det kommer de nog sälja redan första månaden eller så.

Medlem

Över 600 000 kopior är förhandsbokade bara i USA. Det lär helt klart sälja i flera miljoner kopior redan första dagen/dagarna och Blizzards spel har ju en tendens att fortsätta sälja väldigt länge. Jag har sett uppgifter på att spel (visserligen konsol-) ger en vinst på 16$/såld kopia och i så fall behöver de sälja drygt 6 miljoner ex., vilket inte borde vara några problem.

Medlem
Medlem

Jag har svårt att tro att det skulle kosta så enormt mycket? Det kör väl på en aning modifierad Warcraft 3 - motorn?

GTAIV kostade också 100miljoner dollar, men den motorn byggde de från grunden och är mycket mer avancerad än SC2...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Blizzards extrema kvalitetssäkring och sinnessjuka balanseringskrav har väl ett ganska stort finger med i spelet.

Medlem

Skulle vara intressant vad penarna går till. Hur mycket till löner, hur mycket till andra saker? Ingår marknadsföring i siffran?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Givetvis går det mesta till löner för blizzards utvecklare.

Medlem
Skrivet av anon_78917:
Skrivet av Fr0gg0.:

700 miljoner i onödan då, kunde använt det till något annat. Även fast man ville ha ett sc2 när man körde 1an vill man inte ha det nu, inte jag i alla fall.

Har svårt att tro att det är i onödan, är skapligt säker på att Blizzard tjänar in dom där pengarna skapligt snabbt efter släpp.

håller med få se...wow hur mkt drar det bara in i månaden? ca 150kr 11 miljoner spelare? var månad, så ser inte att pengar är ett problem för dom: )


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Låter inte förvånande alls.

Det gnäll som finns runt sc2 grafik förstår jag inte. Har själv inte sett spelet live, utan bara på hd filmer. Det jag har sett ser grymt putsat ut, och med en helt underbar stil.
Spel behöver inte se ut som Crysis för att se bra ut.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av miffot:
Skrivet av SprengdPanda:
Skrivet av Fr0gg0.:

700 miljoner i onödan då, kunde använt det till något annat. Även fast man ville ha ett sc2 när man körde 1an vill man inte ha det nu, inte jag i alla fall.

Har svårt att tro att det är i onödan, är skapligt säker på att Blizzard tjänar in dom där pengarna skapligt snabbt efter släpp.

håller med få se...wow hur mkt drar det bara in i månaden? ca 150kr 11 miljoner spelare? var månad, så ser inte att pengar är ett problem för dom: )

WoW ger dem en duglig reserv om SC2 mot all förmodan floppar, sen släpps Cataclysm inte långt efter det. Sedan är det Kotick som sätter priserna, och de lär ha en aggressiv DLC plan redan redo, där du kan köpa grejer de skurit ut ur spelet för att sedan sälja dig för mer pengar.

Hade inte Cuntick varit inblandad, hade jag kunnat tänka mig att köpa det. :/


signatur

"If a man speaks his mind in a forest, and no woman hears him, is he still wrong?"

Medlem
Skrivet av Tassel:

Låter inte förvånande alls.

Det gnäll som finns runt sc2 grafik förstår jag inte. Har själv inte sett spelet live, utan bara på hd filmer. Det jag har sett ser grymt putsat ut, och med en helt underbar stil.
Spel behöver inte se ut som Crysis för att se bra ut.

Du förtjänar en QTF

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Jag har svårt att tro att det skulle kosta så enormt mycket? Det kör väl på en aning modifierad Warcraft 3 - motorn?

GTAIV kostade också 100miljoner dollar, men den motorn byggde de från grunden och är mycket mer avancerad än SC2...

Nej, de har själva sagt att det är en helt ny motor.

Vilket, tillsammans med de många timmar de antagligen lagt ned på att få spelet balanserat o.s.v., gör kostnaden inte så förvånande. De verkar ju även ha lagt ned en hel del jobb på att få storyn, karaktärerna och allt sådant så bra som möjligt.

Har själv spelat betan en del, och jag tycker verkligen inte att detta är sämre än 1:an. Ser fram emot när det släpps.

Medlem

Jag har spelat kanske runt 200 matcher Starcraft 2, och även om kritiken att det är en SC1-remake är delvis befogad så är det ett fruktansvärt bra spel. Det ser bra ut, är välbalanserat, polerat, användarvänligt och framförallt är det kul. Det är absolut ingen RTS-revolution, men det är inte heller Blizzards grej. Dom finputsar genrer istället, och Starcraft 2 är verkligen det mest finputsade RTS som dykt upp hittills.

Medlem

Bah, har de tjänat in igen på en månad.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Inte en chans att lika mycket stålar gått åt till SC2 som till senaste GTA. Komplexitetsmässigt sett skulle jag hellre jämföra GTA1 och SC2. Det är ju inte särskilt stor skillnad mellan SC1 och SC2.

Medlem

Wow, förväntar mig feta CG-videos då.

Medlem

Med tanke på utvecklingstiden av SC2 plus utvecklingen av battle.net som har skett samtidigt tror jag att den totala notan är över 1 miljard, utan problem. Men det kommer dem tjäna ihop, 3 delar som förmodligen kommer att sälja mellan 5-10 miljoner ex vardera bara vi release. Över säg en 5 års period så kommer dem ligga många miljoner plus. Blizzard spel är alltid långlivade, både sc1 och warcraft spelen säljer fortfarande bra.

Medlem
Skrivet av Kharif:

Kan tänka mig att röst skådespelarna kräver en hel del, hon Zerg announcern är ju Battlestar Galactica bruttan.
Tror hon får en fin summa pengar för att göra rösten för Kerrigan ect.

Hon har ju aldrig gått ner till tv-spel voice acting förut? http://www.imdb.com/name/nm1065454/


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

Det var inte lite.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

mis
Medlem

Känns som att pengarna man la på CE inte var så jävla mycket helt plötsligt..


signatur

etqw?

Medlem

Jag förstår inte varför man måste hacka ner på det här spelet.
Ni säger remake, dålig grafik och allmänt skitspel?
Sen hyllar ni GTAIV... För mig är det en redig remake... Precis samma spel som allt skit som släppts efter GTA3. Lite nya karaktärer du hämtar uppdrag hos that's it.

Spelet är bra, grafiken är otroligt bra för dess prestanda krav (Hej GTAIV funkar inte på gammal dator/dåligt på halv ny dator).


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Med tanke på vad dom tjänar på WoW så ä det en struntsumma.

Medlem

Låter inte otroligt med 700 miljoner, är säkert mer än så.... Dock tar ju affärer och mellanhänder sin beskärda del av eventuella vinster... och sen är det frakt, paketering, marknadsföring... om det nu inte är inkluderat i de 700 miljonerna.

De ska ju göra en vinst också, så de måste ju sikta på att nå över en miljard i intäkter.

Blir intressant att se om de får igen pengarna. Hursomhelst lär det inte gå någon nöd på Blizzard... om de inte slussat iväg vinsterna till aktieägarna de senaste åren.

Medlem
Skrivet av flippp:

Givetvis går det mesta till löner för blizzards utvecklare.

Tvivlar starkt, även om dom möjligen har lite bättre betalat än andra utvecklare (som har kasst betalt).


signatur
Skriv svar