Starcraft II kostade 700 miljoner*

Medlem
Skrivet av Kharif:

Kan tänka mig att röst skådespelarna kräver en hel del, hon Zerg announcern är ju Battlestar Galactica bruttan.
Tror hon får en fin summa pengar för att göra rösten för Kerrigan ect.

ja men det är ju inga miljoner vi tjötar om direkt.

Medlem

Alltså...

700 miljoner kr för 8 års utveckling, varför låter det orimligt?

700 000 000/8 = 87 500 000kr per år

De som jobbar på Blizzard har säkert bättre lön än en vanlig medelsvensson + sociala avgifter (ingen aning hur mycket i USA), så vi drar till med att en anställd kostar en halv mille per år. Troligtvis är det mycket mer än så men nån siffra måste vi gissa med.

87,5 miljoner / 500 000 = 175 anställda.

dvs för 700 miljoner kr kan Blizzard ha haft 175 anställda som jobbat i 8 år med SC2.
Troligtvis har de inte så många anställda som jobbat med SC2 dock, men istället har de kostnader för utrustning (datorer etc till alla arbetare), hyror till lokalerna, marknadsföring etc etc etc etc.

Så... oavsett om folk tycker GTA4 är sååååå mycket mer avancerat och förstår inte varför SC2 kostar nästan lika mycket... kvittar hur avancerat det är, det är TIDEN som är den största kostnader. Inte alls orimligt med 700 miljoner kr med tanke på den tiden de har tagit på sig.

Medlem

Det är alltid lika roligt att komma in på PC Gamers forum för vad det än är för nyhet som postas så är det alltid en jävla massa tjat och whine om allt. Ni som sitter och hatar allt måste verkligen ha tråkigt! Finns det inget ni blir glada över? Eller ni kanske bara spelar MW2 då är det ju förståeligt om man är lite negativ.

Själv så ser jag fram emot SC2 väldigt mycket och hyllar Blizzard för att lägga så mycket tid och pengar för att vi andra ska kunna njuta av deras spel och ha förbannat roligt när vi gör det! Tycker också det är väldigt bra att de lägger så mycket pengar på ett PC spel då de förbannade konsolerna breder ut sig mer och mer!

Så, kör hårt Blizzard fortsätta göra spel som miljontals människor älskar!

Medlem

Blizzard har en ekonomiavdelning som alla andra som sitter och räknar hela dagarna för att få allt att gå ihop så det finns ju en finansell struktur över hur mycket utgifterna blir och hur mycket dom tror att dom kommer sälja.

Dock på tidigare poster längre upp så har ni glömt räkna med Special edition. Special Edition kostar 100% mer än vanliga spelet (tror jag), Beställde det själv för 900kr+ och tror det är där deras stora kassako ligger den första och andra månaden.

Medlem

lär nog vara med en hög anstäldas löner inräknat där åxå. är inte direkt så en massa folk suttit å arbetat gratis i 7 år... är mer än grafik som kostar när man gör lir.

Inaktiv

Blir besviken om inte Diablo III kostat minst lika mycket att utveckla. För det är spelet jag ser fram emot.

Medlem
Skrivet av SirCharles:

Så, kör hårt Blizzard fortsätta göra spel som miljontals människor älskar!

Precis som Nintendo, fast Nintendo lyckas nog bättre
Eller valfri spelskapare som släpper på konsol, miljontals nöjda spelare i de flesta fall

Men de kör på den beprövade stilen, gör en remake av gamla, populära spel, lägg till en något bättre grafik, lite nya vapen/enheter och kanske något nytt i övrigt (inget fel i sig).
Win Win, minimal investering om man lyckas direkt m(Nintendo/Activision) och inte börjar om flera gånger (som Blizzard)

Medlem

Småpengar för mig.

Inaktiv
Skrivet av son of RAMBO:

Småpengar för mig.

samma här, man hade ju kunnat göra det själv egentligen,

Medlem
Skrivet av Mahone:

Jag undrar hur fan ett sånt här typ av spel kan kosta så mycket. Det är liksom ett strategispel, simpla texturer och modeller, ingen vidare kreativ och stor värld.

haha, tillåt mig småle Tror någon suttit lite för mycket vid mmo´s nu.

1: Du har inte någon som helst insikt i texturutveckling och den kreativa process som förs i samband med spelutveckling (Uppenbarligen).

2: Pollycount är orelevant i strategi, dock SC2 har några av de bäst upplösta inom genern (Se Dawn of war 2, Company of heroes, World in conflict) och är mycket okomprimerade vid höga inställningar. Var inte ignorant är du snäll.

3: Stor värld? Kreativ värld?
Om du menar själva "Starcraft universe" eller själva banorna är jag osäker på.
I vilket fall som helst; du har varken spelat singelplayer eller som det verkar satt dig in i storyn bakom starcraft så att yttra sig mer vore meningslöst i det här fallet. Håll dig till Warcraft du, tror inte starcraft communityn lider av att ha dig där.

Skrivet av Jakob Svärd:

Om du inkluderar införlivandet samt kodandet av Real ID som gör det möjligt att chatta mellan flera av Blizzards spel, det nystöpta Battle.Net och så vidare - jo, det är fullt möjligt.

Skrivet av Mahone:

Fast jag anser inte att detta ska ligga som en kostnad på Starcrafts räkning. Ska det vara så man kan chatta mellan Blizzards spel så kan ju räkningen lika gärna ligga på WoW eller Diablo 3.

Sant, man kan inte lägga funktioner på Bnet, själva utvecklingen av systemet osv under Starcrafts räkning. Och om det är som jag antar så använder dom i grunden samma API till både Diablo 3 och Starcraft så man måste även dela utvecklingskostnaden för dom bitarna också.

Någon som vet om om det här är inräknat i ekonomianalysen eller har dom bara slängt på en klumpsumma för hela perioden ifrån planering till slutgiltig produkt(inklusiva Bnet, API osv)?

Medlem

Sen ska man ju inte glömma allt runt om kring så som kostnader för underhåll, mat, lokaler m.m och marknadsföringen av spelet lär ju också kostat något enormt.. tillsammans med alla mässor, shower och events.

Medlem

De tjänar in den summan gånger 7-10 gånger på bara första veckan, garanterat.

Medlem
Skrivet av Marfy:

De tjänar in den summan gånger 7-10 gånger på bara första veckan, garanterat.

Mm ja eller inte , blizzard är knappast ett billigt företag att driva, de må tjäna in jävligt mycket men så kostar dem jävligt mycket i drift själva också.

Medlem

Fantastiskt, och ändå ser det ut precis som ettan.

Medlem

700 miljoner är väl små pengar för Blizzard.. så mkt dom tjänar på WoW Lanseringarna och Måndas kostnadena.. Men dom kommer gå + någon miljard eftersom att hela Östra Asien kommer köpa StarCraft 2 xD

Medlem

En väldig massa pengar på ett spel som i grunden är samma sak som för 10 år sen. ;P

Medlem
Skrivet av SirCharles:

Det är alltid lika roligt att komma in på PC Gamers forum för vad det än är för nyhet som postas så är det alltid en jävla massa tjat och whine om allt. Ni som sitter och hatar allt måste verkligen ha tråkigt! Finns det inget ni blir glada över? Eller ni kanske bara spelar MW2 då är det ju förståeligt om man är lite negativ.

Själv så ser jag fram emot SC2 väldigt mycket och hyllar Blizzard för att lägga så mycket tid och pengar för att vi andra ska kunna njuta av deras spel och ha förbannat roligt när vi gör det! Tycker också det är väldigt bra att de lägger så mycket pengar på ett PC spel då de förbannade konsolerna breder ut sig mer och mer!

Så, kör hårt Blizzard fortsätta göra spel som miljontals människor älskar!

Jag är så jävla med dig så att du anar inte. Det är en pågående trend att man ska tycka allt förutom sitt eget spel/konsol/tillverkare är precis värdekasst. Har något företag råkat tjäna pengar på sin produkt då är de omedelbart onda och skitdåliga(stämmer förvisso med Activision).

Varför den så otroligt negativa klangen över hela spelsidan?

Medlem
Skrivet av bapelsin:
Skrivet av SirCharles:

Det är alltid lika roligt att komma in på PC Gamers forum för vad det än är för nyhet som postas så är det alltid en jävla massa tjat och whine om allt. Ni som sitter och hatar allt måste verkligen ha tråkigt! Finns det inget ni blir glada över? Eller ni kanske bara spelar MW2 då är det ju förståeligt om man är lite negativ.

Själv så ser jag fram emot SC2 väldigt mycket och hyllar Blizzard för att lägga så mycket tid och pengar för att vi andra ska kunna njuta av deras spel och ha förbannat roligt när vi gör det! Tycker också det är väldigt bra att de lägger så mycket pengar på ett PC spel då de förbannade konsolerna breder ut sig mer och mer!

Så, kör hårt Blizzard fortsätta göra spel som miljontals människor älskar!

Jag är så jävla med dig så att du anar inte. Det är en pågående trend att man ska tycka allt förutom sitt eget spel/konsol/tillverkare är precis värdekasst. Har något företag råkat tjäna pengar på sin produkt då är de omedelbart onda och skitdåliga(stämmer förvisso med Activision).

Varför den så otroligt negativa klangen över hela spelsidan?

I'm with you on this one.

Men det jag inte förstår är att folk sitter och säger att det är identiskt med ettan?

Antingen har de inte spelat Starcraft 2, eller Så har de inte spelat ettan.

Blizzard har aldrig varit nyskapande, det kan jag hålla med om. Men vet ni inte att det finns en singel-player del också? Den är ju knappast lik ettan?


signatur

PIRANHA BYTES FTW

Medlem

700 meloner tycker jag låter rimligt


signatur

Denon / Pioneer

Inaktiv
Skrivet av robineng:

Vad har dom gjort med pengarna då? SC2 känns ju mer som en halv-taskig grafik uppdatering till SC1. Pengarna kanske gått till Battle.net 2.0 fiaskot?

Blizzard har aldrig varit kända för att använda den bästa grafiken i sina spel och poängen med SC2 är ju att det är en uppföljare på ett redan vinnande koncept dvs StarCraft 1. Sedan förstår inte varför folk tycker att de ska behöva ändra något bara för att det inte faller alla i smaken.

Men det kanske du har någon bättre förklaring på.

Medlem

Är det bara jag som ser hur Blizzard har börjat slarva med sina spel eller? nonchalanta mot sina fans har de blivit också..

Hoppas de större bristerna i det här liret patchas bort så det blir värt pengarna, om inte, så blir det det första Blizzard spelet jag inte köper.

Inaktiv
Skrivet av X-TroNiC:

Är det bara jag som ser hur Blizzard har börjat slarva med sina spel eller? nonchalanta mot sina fans har de blivit också..

Hoppas de större bristerna i det här liret patchas bort så det blir värt pengarna, om inte, så blir det det första Blizzard spelet jag inte köper.

Alltid trevligt om du nämner några utav dessa brister, däremot är ju chanserna väldigt stora att dom patchas bort om du inte snackar om fundamentet bakom själva spelet.

Inaktiv
Skrivet av X-TroNiC:

Är det bara jag som ser hur Blizzard har börjat slarva med sina spel eller? nonchalanta mot sina fans har de blivit också..

Hoppas de större bristerna i det här liret patchas bort så det blir värt pengarna, om inte, så blir det det första Blizzard spelet jag inte köper.

Ja, bara du. Skriv gärna ner dom större bristerna och varför dom är brister.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Vore skoj o se källa. Svagt att inte ha någon :/


signatur

Lighting Artist, MachineGames
www.tomaslidstrom.com

Medlem

Småpotatis för ett bolag med 2,7miljarder dollar i kassan. Tror däremot det är lite om man ser till marknadsföring av spelet.

Ni är alla helt fel ute, tänk på utvecklingen asien haft den senaste tiden. Spelet kommer sälja lätt 7-10 miljoner ex.


signatur

Haaf life

Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Är det bara jag som ser hur Blizzard har börjat slarva med sina spel eller? nonchalanta mot sina fans har de blivit också..

Hoppas de större bristerna i det här liret patchas bort så det blir värt pengarna, om inte, så blir det det första Blizzard spelet jag inte köper.

Börjat slarva med sina spel? Vilka spel har de släppt sedan WoW (förrutom WoW-expansioner)? På vilket sätt är de nonchalanta mot sina fans? De svarar ju på frågor dagligen...

Medlem

Jag brukar tala om "The Four Gods" när jag talar om PC spel. Dom är följande:

BioWare
Blizzard
Valve
iD Software


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Oj, det var ett par^^

Blizzard är helt klart min favoritutvecklare inget annat.
Men jag är orolig över utvecklingen som började ske efter de gick ihop med activision.
Följer man företaget och dess spel, så förstår man varför.

Grafiken som vissa verkar ha problem med förstår jag ej, kan än idag dra igång Diablo och bara njuta, grafiken har inget med hur bra ett spel är..

Skrev ett par punkter gällande b.net 2.0 i mitt tidigare inlägg, visst battle.net 2.0 är bra för casual spelare, fint och enkelt att använda.

Men saknar viktiga saker som crossrealm(Nu måste man ha en kopia för varje region), LAN, möjligheten att kunna namnge sina games, som spellägen för custommaps(t.ex dota).

Sen att man måste använda tredjepartsprogram för att styra specifika matcher, vilket kunde ske i en chatkanal ingame i battle.net original.

Senare patcher har fått spelet att gå lite för mycket tillbaka till ettan, t.ex, Mothership är numera i stort sett en dyr arbiter, istället för en ny unit.

Mycket av bristerna går att läsa på teamliquids sida, då blizzard oftast tar bort de inlägg som kritiserar b.net 2.0.
I och med protestlistan väldigt många skrev under har de lovat att fixa de större problemen.
Detta är ju det spelet de lovade skulle bli ett riktigt esportspel.

Nu kommer säkert flera skriva att de "skiter" i om det är ett esportspel eller ej. Men det är de spelet kommer leva på och ställa de höga krav som kommer göra spelet bättre än ettan.

Säger inte att spelet är skit, finns mycket som är bra i SC2 såklart:)

Hoppas jag besvarade några frågor iallafall, svårt att få med allt.
Ha en trevlig kväll:up:

Medlem

Du bara kan ju inte säga att Blizzard slarvar med sina spel!
Blizzard är perfektionister, pedantiska när det kommer till deras spel.
Deras produktvård och strävan efter balans i sina spel är deras kännetecken.
Att WoW lever än idag med så oerhört många användare är svar nog! Och det finns alltid whiners som gnäller om småsaker, men guess what, det som gnälls om idag kan vara bortpatchat imårrn
Att SC2 ser ut som en upphottad SC1 är korrekt, det som är meningen. Dom vill ju bevara den fina SC känslan. Hade inte kunnat tänka mig en mer prefekt look för SC2. Fint, stilrent och lätt för ögat!
Starcraft för mig har alltid haft den stora balans-stämpeln på sig, det som gjorde det så enormt kul! Du kan spela vilken ras som helst och i slutändan så är det din egen taktik och strategiska drag som får dig att vinna eller förlora. SC2 matchar olika enheter mot varandra så en match kan svänga oerhört mycket beroende på hur man contrar den andras taktik.

700 mille för så många års utveckling, sjuka siffror men väl spenderade pengar

Nu blir det bara jobbigt för det enda felaktiga Blizzard gjort nu är att deras titlar kommer väldigt tätt inpå. Jag spelar WoW, kommer spela SC2 och kommer definitivt spela D3. What to do!


signatur

Quake 1,2,3 - CS - UT - B&W 1,2 - Dungeon Keeper - Starcraft 1,2 - Diablo 1,2,(3) - WoW

Medlem

Sjuka pengar...Kan dom inte slänga in iaf 80$ och göra ett Blackthorne 2 XD


signatur

I9 9900 - RTX 3080 - 32GB - 990 pro

Skriv svar