"VR större än Playstation 4 inom två år"

Medlem
Skrivet av MRZnr1:

Någon som testat VR?

3D på bio tycker jag är det sämsta som uppfunnits under 2000 talet.

LEAVE MY PC ALONE!

2000-talet? Har för mig att 3d-tekniken för filmer har funnits sedan 50 eller 60-talet, dock i annan form än idag. Det kommer tillbaka i princip vart tionde år, dock så har denna variant stannat längre och blivit mer mainstream än de övriga.

Mer info om det hela här: https://en.wikipedia.org/wiki/3D_film

Ser nu att de redan började experimentera med 3D-tekniken på 1920-talet, dvs nästan hundra år sedan.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av SolidSnake:

Även jag skeptisk till detta. För att dra en jämförelse med 4K TV som lyriskt marknadsförs när många TV kanaler fortfarande inte helt gått över till full hd. Jag ser en broms i vilka typer av spel som når ut på marknaden och kvaliten på dessa. Men visst släpper dom ett Star Wars MMO med samma spelmekanik som gamla Star Wars Galaxies, DICE grafik och VR då lär man ju köa utanför Gamestop med tältsäng och hela rubbet.

Att TV Kanaler inte sänds i FullHD eller 4K är ingen anledning att inte pressa utvecklingen frammåt.
jag menar vem bryr sig om tv kanaler egentligen?
inte är det då dom som bryr sig om upplösning osv.

TV-råttor kan se SDTV på en 4k tv utan att bry sig att kanalen inte utnyttjar potentialen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Ducci:

Jag har inte hjälm när jag cyklar och jag tänker inte ha hjälm när jag spelar.
Jag testa det för typ 15 år sen och skillnaden idag är marginell, kul i fem minuter men vad ska man göra sen.

Jag testade också VR för 15 år sen och då var det mest "en häftig grej". När jag testade Oculus Rift för nåt år sedan så var det mer än bara en häftig grej, det är en förbättring på vad vi idag använder för att spela spel på.
Varför fortsätta spela spel på en platt 2d-skärm med jätteliten FOV?
Inlevelsekänslan blir enormt mycket större när det känns som att man är inne i spelet istället för att man tittar in i spelet igenom ett litet fönster.
Det kommer såklart inte fungera för alla spel men vissa spel kommer bli bättre med VR.

Jag är av den uppfattningen att alla som inte tror på VR bara inte har testat det på ett tag.

Medlem

Har man provat project cars i VR vill man aldrig återgå till skärm igen.
Hoppas nu inte alla som säger gimmick,löjligt osv måste avstå eller smyga med sitt köp av HMD när de väl fått prova för första gången.

VR är stort , mkt stort. De som inte följer utvecklingen missar hur mkt det redan finns tillgängligt idag i VR, och jösses alla hårdvarutillbehör som utvecklas och detta innan VR änns nått hyllorna

Medlem

Att folk insisterar med att jämföra 3d teknik med VR visar bara på hur liten koll dom har på vad VR faktist är, upplevelsen går inte att jämföra.

Nu var tekniken inte riktigt där för två år sedan när jag skaffade min DK1, det var mer ett proof of concept, men jag är nyfiken på hur konsumentversionerna kommer se ut, om företag utvecklar skärmar specifikt för VR i stället för att man måste förlita sig på mobilskärmar så kan det bli riktigt bra.

Medlem

Det kan vara fantastiskt men så länge det inte backas upp av folk som köper det och företag som vet hur man gör spel mm till dom så kan det dö ut ett tag till. Vad kommer datorn att kosta för att köra dom senaste spelen kommer sony med riktigt bra grejer eller kommer dom att floppa det som move tex? Jag är skeptisk till det så länge dom inte kan tillföra det till andra användnings områden. Som tex att man befinner sig i filmen eller kan ta sig runt turist mål och träffa folk i dom världarna. Själv så är jag inte jätte sugen på att spela med VR,utan att få en förhöjd upplevelse av film.

Medlem
Skrivet av MRZnr1:

Någon som testat VR?

3D på bio tycker jag är det sämsta som uppfunnits under 2000 talet.

LEAVE MY PC ALONE!

Jag och många andra har en DK2 hemma. Har även fått ett kit från dalakraft för att göra om min mobil till VR brillor.

Problemen just nu är att det inte finns något innehåll förutom en massa indiedemon och experiment. Tror inte VR kommer överleva speciellt länge om det inte kommer fler utvecklare och satsar på AAA titlar och program.
Har även märkt att sedan senaste uppdateringen av mjukvaran till DK2 har intresset för att uppdatera eller göra nya program eller demon till DK2 minskat rejält sedan nyheternas behag.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Unreal,unity,cryengine stöder vr så spelbrist blir det inte.
Vad gäller film så är det på gång, men här är väl lite knepigare då en 360kamera gör att crew och utrustning inte får finnas med i bild så har lite svårt att se högbudget filmer likt LOTR spelas in i 360.
Dock är det mysigt att köra film i en virtuell biosalong.
Kika på riftmax som är en flerspelar biosalong, biobesök blir billigt i framtiden ;p
Men gillar man inte just spel i VR så kommer det mängder med upplevelser där man hänger med passivt bara , som t.ex återskapandet av apollo11 uppdraget.

Medlem
Skrivet av gerald:

Unreal,unity,cryengine stöder vr så spelbrist blir det inte.

Det har mindre betydelse då spelen måste anpassas efter VR i första hand och inte i andra hand. Idag kan du slå på 3D i många spel då spelen har stöd för 3D. Men upplevelsen blir ofta dålig då spelen inte är anpassade efter just 3D eller VR.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Någon som kan svara på denna fråga?

Efter vad jag sett på bilder och klipp på tuben sitter Vr grejen ca 10 cm från ögonen. Detta innebär att avståndet från ögonen fram till skärmen blir ganska kort. Om jag försöker titta på något som är så nära blir det bara suddigt. T.ex skärmen på min samsung mobil.

Hur kan det funka om jag försöker titta på en skärm så nära ögonen? Blir allting plötsligt klart och tydligt när mobilen fästes i ett sådant "papp vr headset"?

Jag har den uppfattningen att jag inte är ensam om att få problem att fokusera så nära ett föremål.

Hoppas min fråga är idiotisk, för jag vill verkligen köpa ett vr-headset när jag känner att det finns spel som rättfärdigar ett köp.

// Orolig konsument

Medlem
Skrivet av Perry-Golf:

Någon som kan svara på denna fråga?

Efter vad jag sett på bilder och klipp på tuben sitter Vr grejen ca 10 cm från ögonen. Detta innebär att avståndet från ögonen fram till skärmen blir ganska kort. Om jag försöker titta på något som är så nära blir det bara suddigt. T.ex skärmen på min samsung mobil.

Hur kan det funka om jag försöker titta på en skärm så nära ögonen? Blir allting plötsligt klart och tydligt när mobilen fästes i ett sådant "papp vr headset"?

Jag har den uppfattningen att jag inte är ensam om att få problem att fokusera så nära ett föremål.

Hoppas min fråga är idiotisk, för jag vill verkligen köpa ett vr-headset när jag känner att det finns spel som rättfärdigar ett köp.

// Orolig konsument

Den använder linser som kompenserar för avståndet, linserna sitter betydligt närmare än 10cm, på min DK1 så kan man känna hur ögonfransarna slår i linserna på det kortaste avståndet (vilket går att justera).

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av gerald:

Unreal,unity,cryengine stöder vr så spelbrist blir det inte.

Det har mindre betydelse då spelen måste anpassas efter VR i första hand och inte i andra hand. Idag kan du slå på 3D i många spel då spelen har stöd för 3D. Men upplevelsen blir ofta dålig då spelen inte är anpassade efter just 3D eller VR.

Vad jag menar är att det är enkelt för utvecklare att ge spel VR stöd nu iom det att de största motorerna har det inbyggt.
Utvecklarna kan koncentrera sig på spelet endast och motorn sköter resten.
Självklart måste spelet i övrigt vr anpassas såsom UI osv.
Vanishing of ethan carter är ett bra exempel iom att de släppte redux versionen så fick det VR stöd..helt underbart att vandra omkring i.

Medlem

Jag är ganska övertygad att VR kommer bli nästa stora grej, men inte nödvändigtvis bara för spelandets skull. Visst nu är spelindustrin det medie som driver utvecklingen mest men tänk vilka typer av applikationer som VR skulle kunna (och med all sannolikhet kommer) användas till inom medicin, konstruktion, arbete på farliga platser (typ under vatten eller i rymden), design och utbildning. Om jag har rätt tror jag VR eller kanske framförallt augmented reality kommer finnas och användas till det mesta i en relativt snar framtid. Om det kommer räcka med 2 år återstår dock att se.

Men ställ er själva den här frågan, vad är nästa steg i utvecklingen om inte VR? Fler pixlar? Högre upplösning? Detaljer som dessa håller ju på att nå en nivå där vi har väldigt svårt att uppfatta förbättringar IMO i alla fall.

Medlem

Måste räkna in alla som köper den för andra användningsområden också t.ex film

Ambassadör
Xbox

Det gick ju bra för luktfilm.


signatur

Jump in.

Medlem

Kan själv tycka att det är en onödig produkt i vissa avseenden då man redan använder sig av sin inlevelseförmåga gör att skapa en viss "VR" i sin hjärna i de spel man kan titta runt i redan. Samtidigt så har det ju sina begränsningar och det är klart att man potentiellt kan återskapa en än högre närvarokänsla med VR.

För mig är det mest logistik och ergonomi som är problemet. Kommer det verkligen att vara smidigt och styra allt med än större mängd monotona rörelser i längden, ögonen måste verkligen döda sin avståndsjustering vid stor användning och personligen så skulle det nog kännas oerhört instängt att inte kunna se och göra annat utan att ta en paus stup i kvarten.

Till sist tycker jag även att det finns en viss charm med att kontrollera ett spel genom en handkontroll eller tangentbord/mus. Du har mer översikt än vad du skulle ha i VR, eftersom ditt synfält är det som räknas. Har svårt att se att man skulle ha samma avslappningskänsla. Men som sagt... det visar väl på att mina förbehåll är mer abstrakt praktiska än med själva teknologin. Tror det kommer vara än viktigare inom sjukvård och industri hur som helst.

Avstängd

Varje gång jag hör VR tänker jag bara på animen Sword Art Online.... Dock är ju det ljusår bort om ens praktiskt möjligt.

Annars är jag väldigt positiv till VR. Kan tänka mig att spel som Bioshock, singleplayer med bra story samt även fps bör fungera bra.

Medlem
Skrivet av toern:

Kan själv tycka att det är en onödig produkt i vissa avseenden då man redan använder sig av sin inlevelseförmåga gör att skapa en viss "VR" i sin hjärna i de spel man kan titta runt i redan. Samtidigt så har det ju sina begränsningar och det är klart att man potentiellt kan återskapa en än högre närvarokänsla med VR.

För mig är det mest logistik och ergonomi som är problemet. Kommer det verkligen att vara smidigt och styra allt med än större mängd monotona rörelser i längden, ögonen måste verkligen döda sin avståndsjustering vid stor användning och personligen så skulle det nog kännas oerhört instängt att inte kunna se och göra annat utan att ta en paus stup i kvarten.

Till sist tycker jag även att det finns en viss charm med att kontrollera ett spel genom en handkontroll eller tangentbord/mus. Du har mer översikt än vad du skulle ha i VR, eftersom ditt synfält är det som räknas. Har svårt att se att man skulle ha samma avslappningskänsla. Men som sagt... det visar väl på att mina förbehåll är mer abstrakt praktiska än med själva teknologin. Tror det kommer vara än viktigare inom sjukvård och industri hur som helst.

Det finns inget som hindrar dig från att styra med handkontroll eller t-bord och mus om du vill. Skyrim är ett bra exempel på ett spel som funkar med VR (dock med många problem). Där är mus eller handkontroll ett måste om du ska kunna navigera runt i världen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag kommer köpa oculus så fort den släpps, mestadels för racingspel tex project cars. Sett filmer på youtube och det ser sjukt nice ut. Men ja dyrt blir det, riften och ett nytt grafikkort typ 970 eller 980 kostar ju så det känns,

Medlem

Många Ines Uusman här bland kommentarerna. (:

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Folk verkar inte vilja bli påtvingade att börja använda glasögon. Jag försöker första varför google glasses floppade. Tror det blir samma sak här.

Skrivet av matnojje:
Skrivet av NeoWeo:

Folk verkar inte vilja bli påtvingade att börja använda glasögon. Jag försöker första varför google glasses floppade. Tror det blir samma sak här.

Glass floppade för att inte många vill betala12 000 kr för att kolla sina sms utan att ta upp mobilen ur fickan.

Vad får er att tro att Google Glass floppade? Det släpptes ju endast som utvecklarplattform. Trots det var det tusentals konsumenter som köpta dem. Det är som att säga att Oculus Rift har floppat för att inga konsumenter sitter på dem.

Medlem
Skrivet av matnojje:
Skrivet av Ducci:

Jag har inte hjälm när jag cyklar och jag tänker inte ha hjälm när jag spelar.
Jag testa det för typ 15 år sen och skillnaden idag är marginell, kul i fem minuter men vad ska man göra sen.

Lol jag testade mobil telefoner 15 år senan och skillnaden är marginell.

Så du tror på hypen kring VR, vi får se.

Medlem

Redan i dagsläget har Sony bekräftat att de har 200 VR spel under utveckling för Ps4, så även om 90% skulle vara dåliga (vilket är löjligt osannolikt) ger det fortfarande 20 grymma spel redan nu under utveckling.

För alla som är nyfiken rekommenderar jag at testa en "cardboard", köpte en på coolstuff för 50kr, slängde in min one plus one och körde Insidious 3 VR demo, djäklar att det var grejer! Vida tjejen och hon hoppade runt i soffan av skräck, detta trots att vi brukar se vanliga skräckfilmer och gäspa då de sällan lyckas skrämma men i VR...

Man kan inte jämföra 3D och VR då de är så olika, 3D ger illusionen av djup (ger 2 bilder på olika avstånd) men försämrar bildkvalitén medan VR ger en helt ny upplevelse olikt något du tidigare sett/upplevt. Du kommer inte att "se" så mycket som "uppleva".

Sony är smarta nog att göra ett headset som man kan ha även om man har glasögon utan att det skaver, det är imo avgörande. Ska man lita blir det ett par timmar ofta och då måste det vara bekvämt. De andra kan oxkså se vad man spelar/upplever då Ps4 också skickar bilden till din TV, finns möjlighet för lite spännande Co-op där (en styr monstret via TVn och du med VR försöker fly).
Jag hopas VR lyckas överleva och övertyga när det kommer, hårdvaran är inte billig men å andra sidan är kvalitén ett måste. Har folk råd med en ny mobil varje år är ett VR headset småpengar...oxh innan ni förkastar det så testa, satsa 50kr på en "cardboard" och se hur cool budgetmodellen kan vara. Tänkt då vad en dedikerad kvalitativ produkt kan erbjuda

Medlem

Jag tror inte att folk vill stänga in sig i hjälmarna så mycket. Är skeptisk till att skärma av sig så totalt.
Just därför tror jag mer på AR än på VR. Men det kommer att sälja, men inte så mycket som analytikerna tror.

Medlem
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av NeoWeo:

Folk verkar inte vilja bli påtvingade att börja använda glasögon. Jag försöker första varför google glasses floppade. Tror det blir samma sak här.

Skrivet av matnojje:
Skrivet av NeoWeo:

Folk verkar inte vilja bli påtvingade att börja använda glasögon. Jag försöker första varför google glasses floppade. Tror det blir samma sak här.

Glass floppade för att inte många vill betala12 000 kr för att kolla sina sms utan att ta upp mobilen ur fickan.

Vad får er att tro att Google Glass floppade? Det släpptes ju endast som utvecklarplattform. Trots det var det tusentals konsumenter som köpta dem. Det är som att säga att Oculus Rift har floppat för att inga konsumenter sitter på dem.

Det är i och för sig sant men glass är än så länge för dyrt för att slå.

Medlem
Skrivet av matnojje:
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av NeoWeo:

Folk verkar inte vilja bli påtvingade att börja använda glasögon. Jag försöker första varför google glasses floppade. Tror det blir samma sak här.

Skrivet av matnojje:
Skrivet av NeoWeo:

Folk verkar inte vilja bli påtvingade att börja använda glasögon. Jag försöker första varför google glasses floppade. Tror det blir samma sak här.

Glass floppade för att inte många vill betala12 000 kr för att kolla sina sms utan att ta upp mobilen ur fickan.

Vad får er att tro att Google Glass floppade? Det släpptes ju endast som utvecklarplattform. Trots det var det tusentals konsumenter som köpta dem. Det är som att säga att Oculus Rift har floppat för att inga konsumenter sitter på dem.

Det är i och för sig sant men glass är än så länge för dyrt för att slå.

Det kan jag hålla med om, men min poäng var den att Glass var aldrig tänkt att slå precis som man inte förväntar sig att en konceptbil skall sälja tusentals bilar. Det var ett experiment, för att testa utvecklingspotentialen och potentiell marknad.

Den dagen det säljs för försäljningens skull kan jag lova dig att det kommer kosta mindre och marknadsföras mera. Kommer med stor sannolikhet även ha bättre försäljningssiffror.

12
Skriv svar