Svensk e-sport ska bli mer öppen och välkomnande

Robot
Svensk e-sport ska bli mer öppen och välkomnande

Tolv svenska e­sportorganisationer har skapat en gemensam värdegrund.


Avstängd
Svensk e-sport ska bli mer öppen och välkomnande

Lycka till.....

Medlem

Bra initiativ!


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

What a load of bullshit. Minns för 20 år sedan när vi lanade och man satt typ enbart och hånade varandras skills i QW. Vart har världen tagit vägen... Det är ju ungefär som att förbjuda tacklingar i hockey

Medlem
Skrivet av robbis:

Det är ju ungefär som att förbjuda tacklingar i hockey

Ge det 20 år till så

Medlem
Skrivet av Raid25:
Skrivet av robbis:

Det är ju ungefär som att förbjuda tacklingar i hockey

Ge det 20 år till så

Ja det skulle inte förvåna mig ett dugg...

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av robbis:

What a load of bullshit. Minns för 20 år sedan när vi lanade och man satt typ enbart och hånade varandras skills i QW. Vart har världen tagit vägen... Det är ju ungefär som att förbjuda tacklingar i hockey

Inte världens bästa jämförelse. I hockey så har du regler som säger vilka tacklingar som är tillåtna och vilka som inte är det.

En mer jämnlik jämförelse skulle vara att det är okej att mobba andra på skolgården när var ung bara för att man skratta åt sina kompisar när de gjorde en fail.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Bra initiativ. Har själv dragit ner på mitt onlinespelandet p.g.a att jag inte orkar allt det negativa, spelar bara med vänner eller de få spelen då det faktiskt är trevliga medspelare.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Rött kort i fotboll om en spelare använder svordomar, förlämpar, gör obscena gester etc. Matchstraff i hockey.....inte direkt några nyheter med såna regler inom traditionell sport.

Bra att Sverok arbetar med detta.

Medlem

"Värdegrund"... Nu måste nackhåren resa sig på alla "sanningssägare" där ute...

Medlem

Allt ska vara sött, mjukt och ofarlig bland barn och ungdomar idag. Själv växte man upp med halshuggningar på ryssar när man var typ 12 bast från Tjetjenien krigen på diverse otäcka hemsidor. Drack sportdryck tills levern kollapsade, fan hände med åldersgräns ?! Man ska marineras in i vuxenlivet att människan är ond! Annars tar man candycar på väg hem från skolan någon dag :/

Medlem

skjut mig, för faaan.

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Bra initiativ. Har själv dragit ner på mitt onlinespelandet p.g.a att jag inte orkar allt det negative, spelar bara med vänner eller de få spelen då det faktiskt är trevliga medspelare.

EXAKT! Har spelat spel online i 15 år och har aldrig sett så mycket skitsnack som nu. Ska det vara så svårt att vara trevlig...

Medlem

"Hårda ord och förolämpningar är inte ovanligt och för många, särskilt yngre spelare, kan det vara avskräckande att ge sig in på en server."

Jag skulle nog säga att det inte bara gäller yngre spelare. Jag är 35 och känner likadant ibland. Jag tycker om att tävla i det mesta, även i spel. Men när det blir flaming och trash-talk försvinner glädjen för mig.

När man har jobb, och ännu mer om man har familj, så vill man ju att tiden man lägger på spel ska vara kul. Inte alltid man har hur mycket fritid som helst. Men när folk börjar snacka skit innan en match ens har börjat blir åtminstone jag rätt less (jag kör mest Heroes of the Storm på sistone).

Apropå Robbis kommentar vill jag säga att det är ju skillnad på att skämta och snacka skit med kompisar om man känner varandra. Att man höll på så för 20 år sen håller ju dock knappast som argument för att det ska vara okej att flama okända personer online nu. Det tycker åtminstone inte jag.

Det är väl bra att organisationer försöker göra något, även om det givetvis inte leder till några omedelbara förändringar.

Inaktiv

"E-sporten i sig har få begränsningar när det kommer till
vilka grupper som kan inkluderas i verksamheten, det
är en av e-sportens styrkor. Ändå är till exempel kvinnor
och HBTQ-personer kraftigt underrepresenterade.
En av de största orsakerna till det är att det saknas
trygga miljöer där marginaliserade grupper kan bli
introducerade till e-sporten"

Nja, detta tvivlar jag starkt på att det stämmer.
Tjejer spelar mindre datorspel än killar till största del av andra skäl och icke-heterosexuella utgör 3-5% av befolkningen så hur menar man att de är underrepresenterade? Tror inte man har koll på alla e-sportares sexuella läggning.

Medlem

Jag som bisexuell man är så jävla trött på allt sånt här skit. Det är precis det här som gör att jag känner mig exkluderad, inte att nån 12-åring kalla mig "fag" när jag skjutit honom.

"Åååh, de stackars bögarna och tjejerna måste få ett vadderat rum med kuratorer och mjuka kuddar där de kan känna sig trygga, för vi vet ju alla att de är mycket känsligare än alla andra och inte kan hantera det vanliga människor kan."

Dra åt helvete med eran förnedrande "värdegrund", jävla kuk-SVEROK. Oj, var jag exkluderande nu, när jag använde ordet kuk? Får väl kalla er för fitt-SVEROK och icke-binärt-kön-SVEROK också, jag vill ju inte att någon ska känna sig exkluderad.

Medlem
Skrivet av LVX156:

Jag som bisexuell man är så jävla trött på allt sånt här skit. Det är precis det här som gör att jag känner mig exkluderad, inte att nån 12-åring kalla mig "fag" när jag skjutit honom.

"Åååh, de stackars bögarna och tjejerna måste få ett vadderat rum med kuratorer och mjuka kuddar där de kan känna sig trygga, för vi vet ju alla att de är mycket känsligare än alla andra och inte kan hantera det vanliga människor kan."

Dra åt helvete med eran förnedrande "värdegrund", jävla kuk-SVEROK. Oj, var jag exkluderande nu, när jag använde ordet kuk? Får väl kalla er för fitt-SVEROK och icke-binärt-kön-SVEROK också, jag vill ju inte att någon ska känna sig exkluderad.

Snacka om att ta åt sig. Det handlar om att respektera alla människor inom e-sport oavsett. Det är inte bara för HBTQ personer utan att göra e-sporten mer accepterande och att alla oavsett bakgrund eller ålder ska känna sig välkommen och inte backa från nått dom egentligen gillar pga onödigt hård miljö. Jag tycker alla ska kunna kräva respekt och inte bara rycka på axlarna och säga "nä men det är lite så det är, bara bita ihop" och även visa respekt mot andra också. Det förtar inget av upplevelsen att köra personangrepp så fort det går dåligt eller att någon inte är lika bra som någon annan.

Inte exkludera någon särskild utan INKLUDERA alla.

Medlem

Otroligt trist initiativ. En individuell ignore-funktion ger så oerhört mycket mer än en massa riktlinjer man "bör" rätta sig efter. Känns särskilt trist att läsa dokumentet när man ser hur starkt politiskt färgat det är, den politiska agendan lyser starkare än fokusen på att förbättra e-tävlandet (det är ingen sport).

Medlem
Skrivet av kebbe:

Otroligt trist initiativ. En individuell ignore-funktion ger så oerhört mycket mer än en massa riktlinjer man "bör" rätta sig efter. Känns särskilt trist att läsa dokumentet när man ser hur starkt politiskt färgat det är, den politiska agendan lyser starkare än fokusen på att förbättra e-tävlandet (det är ingen sport).

Att sätta på ignore är lite som att måla över rost. Det försvinner inte för det. Det du föreslår är kanske effektivt för stunden men dom vill göra en mer permanent långtidslösning. Sverok är inte påverkade av rådande regering. Dom har inget att säga till om Sveroks arbete utan har en egen vilja och har färgat sig självt isåfall.

Sverok är lite som en demokratisk regering. Dom som jobbar med det är förtroendevalda och gör bara vad deras medlemmar vill. Sverok är sveriges största ungdomsföbund. Vill man påverka det politiska så får man gå med och göra sin röst hörd. Sverok är rätt unga inom e-sporten så detta är ett fortgående arbete och spelmiljön inom Sverok är fantastisk och kan dom överföra det till e-sporten så har vi kommit långt. Det är så jag har upplevt det iallafall.

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:
Skrivet av kebbe:

Otroligt trist initiativ. En individuell ignore-funktion ger så oerhört mycket mer än en massa riktlinjer man "bör" rätta sig efter. Känns särskilt trist att läsa dokumentet när man ser hur starkt politiskt färgat det är, den politiska agendan lyser starkare än fokusen på att förbättra e-tävlandet (det är ingen sport).

Att sätta på ignore är lite som att måla över rost. Det försvinner inte för det. Det du föreslår är kanske effektivt för stunden men dom vill göra en mer permanent långtidslösning. Sverok är inte påverkade av rådande regering. Dom har inget att säga till om Sveroks arbete utan har en egen vilja och har färgat sig självt isåfall.

Sverok är lite som en demokratisk regering. Dom som jobbar med det är förtroendevalda och gör bara vad deras medlemmar vill. Sverok är sveriges största ungdomsföbund. Vill man påverka det politiska så får man gå med och göra sin röst hörd. Sverok är rätt unga inom e-sporten så detta är ett fortgående arbete och spelmiljön inom Sverok är fantastisk och kan dom överföra det till e-sporten så har vi kommit långt. Det är så jag har upplevt det iallafall.

Ditt exempel haltar, en ignore-funktion rättar till problemet precis på den nivån det är relevant - För de som bryr sig. Du störs exempelvis av chatten, varsågod att ignorera den du stör dig på alternativ stänga av chatten. Den stör dig, inte någon annan. Vad det innebär när alla skall vara inkluderade hela tiden och att ingen får känna sig kränkt är att ingen får säga någonting, de som ligger bakom dokumentet är personer (ofta med homogen politisk ställning) och vare sig du vill det eller inte handlar det om censur, vilket i högsta grad är politiskt laddat.

Är man gammal nog att spela t.ex Counter Strike är man också gammal nog att tåla kritiken när man är fullkomligt hopplös..

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Dalthor-san:
Skrivet av kebbe:

Otroligt trist initiativ. En individuell ignore-funktion ger så oerhört mycket mer än en massa riktlinjer man "bör" rätta sig efter. Känns särskilt trist att läsa dokumentet när man ser hur starkt politiskt färgat det är, den politiska agendan lyser starkare än fokusen på att förbättra e-tävlandet (det är ingen sport).

Att sätta på ignore är lite som att måla över rost. Det försvinner inte för det. Det du föreslår är kanske effektivt för stunden men dom vill göra en mer permanent långtidslösning. Sverok är inte påverkade av rådande regering. Dom har inget att säga till om Sveroks arbete utan har en egen vilja och har färgat sig självt isåfall.

Sverok är lite som en demokratisk regering. Dom som jobbar med det är förtroendevalda och gör bara vad deras medlemmar vill. Sverok är sveriges största ungdomsföbund. Vill man påverka det politiska så får man gå med och göra sin röst hörd. Sverok är rätt unga inom e-sporten så detta är ett fortgående arbete och spelmiljön inom Sverok är fantastisk och kan dom överföra det till e-sporten så har vi kommit långt. Det är så jag har upplevt det iallafall.

Ditt exempel haltar, en ignore-funktion rättar till problemet precis på den nivån det är relevant - För de som bryr sig. Du störs exempelvis av chatten, varsågod att ignorera den du stör dig på alternativ stänga av chatten. Den stör dig, inte någon annan. Vad det innebär när alla skall vara inkluderade hela tiden och att ingen får känna sig kränkt är att ingen får säga någonting, de som ligger bakom dokumentet är personer (ofta med homogen politisk ställning) och vare sig du vill det eller inte handlar det om censur, vilket i högsta grad är politiskt laddat.

Är man gammal nog att spela t.ex Counter Strike är man också gammal nog att tåla kritiken när man är fullkomligt hopplös..

Det är skillnad på konstruktiv kritik och ren bashing. Ålder har inget med att tåla kritik att göra. Jag vet 40-50 åringar som inte klarar av det. Ska dom sluta spela då på internet? Jag säger inte att vi ska censurera nånting. Folk bör bara lära sig att kommunicera med andra människor på ett respektfullt sett. Det är t ex helt okej att bli sur på någon i ett spel i stundens hetta men istället för att skrämma bort dom förklara vad dom inte gör så bra och ge hellre tips på hur dom ska förbättra sig. Sen kommer det alltid finnas dom som är dom och då är det väl tur vi har en mute/ignore.

Jag antar att vi inte håller med vandra helt enkelt. Vi är ändå ett gott exempel på hur man kan föra en vuxen diskussion utan att börja attackera varandra.

Väl mött.

1
Skriv svar