Datorj*veln stänger inte av sig

Medlem
Datorj*veln stänger inte av sig

Jag blir galen, ytterligare ett problem, men självklart måste någon lösning finnas så kan inte lämna tillbaks skiten på garanti.

Jo, nu är det så att varje gång jag avslutar windows så står det "Windows avslutas" men datorn stänger aldrig av sig.

Sist nu så glömde jag detta jävla fenomen så datorn stod på i 13 timmar, helt i onödan.

Burk-lampan blinkar inte alls, inget ljud eller så från datorn, it just wont turn the fuck off

Måste alltid hålla inne knappen i 3 sekunder för att stänga av den.
Tack gode gud så förblir den avstängd så den inte sätter på sig automatiskt, då hade jag slösat bort 17k vid detta laget.

Vad är det som kan vara fel?

Det har inget med uppdateringar att göra för den säger inget

Gjorde en energy report via CMD, här är resultatet (en jävla massa fel osv)

http://pastebin.com/fYY8Q6J0

Medlem

Det känns spontant som att det är någon tjänst eller program som hänger sig vid nedstängning, som systemet väntar på innan det stängs av. Har du testat med att starta datorn i felsäkert läge för att se om det stängs av där? Om det fungerar då, testa med att avinstallera program tills det löser sig. T ex vissa antivirus och brandväggar kan krocka med en del mjukvara.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Har du Windows 10? Prova avaktivera Hybrid Shutdown "Turn on fast startup" under Power option. Det kommer fixa problemet.

Mer info:
http://wind8apps.com/laptop-wont-shutdown-windows-10/

Medlem

Naj, jag har windows 7 ^^

Dock en off topic fråga, om jag uppgraderar till 10, behöver jag installera om windows då?

Medlem

Nej, det går bra att bara uppgradera och ha kvar alla program (eller "appar" som det heter även till dator i Win10). Går även att "nedgradera" tillbaka om du behåller installationsfilerna.

// edit

Kom att tänka på att det finns en risk för att en del får felmeddelande om att det inte går att formatera systemdisken/partionen vid installation. Detta är alltså inte C: , den med Windows på, utan den som inte syns i Utforskaren (du kan se den i Diskhanteraren) och som har betäckningen "system" eller liknande... Den måste vara minst 350 MB (jag brukar ha den på 450) för att Win10 skall kunna installeras. Så om den inte är det, måste du ändra partionerna innan. Detta finns det gratisverktyg för, som är relativt smidiga att använda. Jag använde t ex MiniTool Partition Wizard .


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Låter trixigt :/

Jag använder RAID för två SSD diskar, gör det någon skillnad för det du förklarar?

Medlem

Hmm, bra fråga. Vet faktiskt inte. Enklast är att pröva, det värsta som kan hända är att installationsprogrammet säger att det inte går. Jag har inte hört att det skall kunna bli värre i alla fall, men ta gärna backup på det viktiga i alla fall. (Som man egentligen ändå bör göra med jämna mellanrum...)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Låter trixigt :/

Jag använder RAID för två SSD diskar, gör det någon skillnad för det du förklarar?

Det BORDE inte vara ett problem om du har RAID-diskarna uppsatta i BIOS innan du startar.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Sämsta dyngan jag har testat på, första problemet? Den hittade inte nätverket överhuvudtaget, installerade om ethernet drivrutinerna flera gånger, den hittade fan inget alls.
Två virtuella nätverk hittade den dock, som måste ha kommit med 10an...

Aa, nää, skrot. Får vänta ett par år innan jag ger mig på det.

Nästa gång jag stänger av datorn får jag se om det har löst sig dock

Medlem

Trist att höra att du inte gillade det. För mig har den nästan uteslutande varit positivt. Bara ett par småsaker som man stört sig på, t ex omständig VPN-hantering och att en del egenskapfönster både kräver extra klick och dyker upp igen när man stängt dem.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det var ett tag efter jag hade återgått till Windows 7 som datorn stängde av sig som vanligt men nu är det fanimig likadant igen!

Hur kan jag felsöka vilket program det är som gör så att datorn aldrig stänger av sig?

Medlem

Det finns inget sådan program. Men det går att felsöka shutdown genom cmd command prompt jag kommer inte ihåg den. Exempel cmd: sfc /scannow den kan fixa skadade filer
https://support.microsoft.com/en-us/kb/929833

Medlem

Jag vet tyvärr inget annat alternativ än att avinstallera saker. Först mjukvara sedan hårdvara och sedan se om datorn ändrar beteende allt efter som. En snabb variant för att se om det är mjukvara är att starta datorn i felsäkert läge där det är minimalt med program igång. Sedan kan väl en rekommendation vara att göra en noggrann kontroll av hårddiskarna. I alla fall den med system + windows på, kanske är det en trasig sektor på disken som göra att det hänger sig.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Bonik:

Det finns inget sådan program. Men det går att felsöka shutdown genom cmd command prompt jag kommer inte ihåg den. Exempel cmd: sfc /scannow den kan fixa skadade filer
https://support.microsoft.com/en-us/kb/929833

Iiiiinga fel :/

Skrivet av conthox:

Jag vet tyvärr inget annat alternativ än att avinstallera saker. Först mjukvara sedan hårdvara och sedan se om datorn ändrar beteende allt efter som. En snabb variant för att se om det är mjukvara är att starta datorn i felsäkert läge där det är minimalt med program igång. Sedan kan väl en rekommendation vara att göra en noggrann kontroll av hårddiskarna. I alla fall den med system + windows på, kanske är det en trasig sektor på disken som göra att det hänger sig.

Hur gör jag kontrollen?

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av conthox:

Jag vet tyvärr inget annat alternativ än att avinstallera saker. Först mjukvara sedan hårdvara och sedan se om datorn ändrar beteende allt efter som. En snabb variant för att se om det är mjukvara är att starta datorn i felsäkert läge där det är minimalt med program igång. Sedan kan väl en rekommendation vara att göra en noggrann kontroll av hårddiskarna. I alla fall den med system + windows på, kanske är det en trasig sektor på disken som göra att det hänger sig.

Hur gör jag kontrollen?

Om du inte har ett externt verktyg, så kan man köra chkdsk som kommer med windows, se denna länk.

// edit: stavning


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Problemet måste vara att du kör 2st RIAD ssd hårddiskar. Felsök genom att bara installera win7 på en ssd hårddisk utan RAID. Asså prova också att köra Windows i felsäkert läge utan att drivrutiner laddas F8 innan uppstart.

Medlem

Så du menar att jag måste installera om windows för att få det att funka? -.-

1
Skriv svar