Det har ett namn men...

Medlem
Det har ett namn men...

Jag har länge önskat att man inte måsta ladda en ny sida efter att ha klickat på "Läs mer" på första sidan. Skulle det vara möjligt att använda sig av en liknande lösning som den de använder på eniro.se, http://gulasidorna.eniro.se/query?what=cs&search_word=spel&ge...
Klicka på "Visa mer" så visas ytterligare information om personen/företaget. Skulle inte detta kunna anvädas även på fz? De flesta nyheter är ändå inte så långa att det krävs en hel ny sida för att vis dem. Detta kanske inte är genomförbart, jag har ingen aning, men det hade varit najs none the less.

En sak till, när man klickar på bilder i nyheterna så öppnas ett nytt fönster med bilden i, skulle man inte kunna använda sig av ett mindre pop-up-fönster som kan stängas genom att man klicka på bilden? Eller bara en vanligt fönster som stängs när man klickar på bilden.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Rätt så bra förslag måste jag säga


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Antikvitet

Den lösning du beskriver som Eniro.se har vore visserligen nätt, men Eniro.se har en stab av utvecklare medan vi har en hobbykodande chefredaktör och en konsulterande kodguru. Vi har inte resurserna till att göra AJAX-lösningar eller liknande. Men förslaget är bra.

Vad gäller bildarkivet så är det näst på tur för omlansering. Arbetet kommer ta ett par månader, men när det blir klart blir det tårta.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Jag vet inte om jag är fel ute här men, är inte funktionen som Langos efterfrågar mer en JavaScript/DHTML-funktion? Typ, visa/dölja lager? Detta behövs det inte många timmar att skapa, vad tror du W2k?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

W2k
Medlem

Eftersom jag hatar såväl JavaScript som AJAX - webben är ett presentationsmedium, inte en applikationsplattform, ffs! - är dylika finesser inget jag är särskilt bra på att koda eller har särskilt stor lust att koda. De bakomliggande delarna av sajten är mina domäner, det ytliga har vi betydligt mer kompetent personal (såsom the amazing gurkoz!) till.

För övrigt skulle funktionen som efterfrågas kräva en AJAX-lösning om man inte vill att laddningstiden och omfånget av förstasidan skulle öka enormt. Vissa nyheter innehåller ju bilder, filmer eller annat krafs. Att ha alla nyheter i fulltext "inbäddade" i en och samma sida skulle bli rätt tungt.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Sant W2k, det skulle bli en mastig förstasida med en lång ladningstid, tänkte inte på det. Bra att höra att bildarkivet ska få sig en liten moddning iallafall, det är det jag saknat mest.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem
Skrivet av W2k:

För övrigt skulle funktionen som efterfrågas kräva en AJAX-lösning om man inte vill att laddningstiden och omfånget av förstasidan skulle öka enormt. Vissa nyheter innehåller ju bilder, filmer eller annat krafs. Att ha alla nyheter i fulltext "inbäddade" i en och samma sida skulle bli rätt tungt.

Hmm. Jag funderade på en lösning som kanske kunde lösa tyngden på sidan.

Tänk att lagret som JavaScriptet döljer är en IFRAME. När IFRAMEn är dold så innehåller den en tom sida, typ about:blank. Men när man klickar på "Läs mer", så uppdateras IFRAMEn så att den innehåller sida med nyheten/artikeln/etc.

Vet inte alls hur det skulle fungera, bara en idé.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Antikvitet

Nej, inga iframes. De pajar sökindexeringen Google gör.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Woow, Har du bytt nick John? Ditt gamla var bättre.

OnT: Saknar en sån funktion, det är därför jag har nyhetssidan som startsida.:(

Synd att det inte går att fixa något sånt.:\


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av John:

Nej, inga iframes. De pajar sökindexeringen Google gör.

Ok, det visste jag inte. Varje dag lär man sig ngt nytt.

Aja, det är bara att spåna på andra lösningar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar