Nästa år kan svenska Ostkaka bli multimiljonär på Hearthstone

Robot
Nästa år kan svenska Ostkaka bli multimiljonär på Hearthstone

Vinner han nästa års världsmästerskap får han fyra gånger så mycket pengar.

#hearthstone


Medlem
Nästa år kan svenska Ostkaka bli multimiljonär på Hearthstone

Kul att kolla på på Twitch, men en esport är det icke.

Inaktiv
Inaktiv
Medlem

Går heartstone att köra flera spelare samtidigt?

Jag tycker spelet saknar lite åskådar potential av det jag sett, Krävs inga reflexer, bara hjärna. Men gaming bör vara både och.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Inaktiv
Medlem

För mycket tur i detta för att kallas för e-sport.

Medlem
Skrivet av utemoewbel:

För mycket tur i detta för att kallas för e-sport.

För en skicklig spelare är det väldigt lite tur involverad.

Medlem

Det är precis som poker. Tur kan avgöra men oftast är det färdigheter som avgör

Medlem
Skrivet av utemoewbel:

För mycket tur i detta för att kallas för e-sport.

Skitsnack. Alla som följer Heartstones e-sport-scen vet att det absolut inte är en slump vem som vinner mest konsistent, eller tar de tyngsta segrarna. Den som förstår spelet och förbereder sig mest vinner en klar majoritet av fallen.

Självklart finns det RNG i Hearthstone, det förnekar jag inte. Det finns i ALLA spel där det utövas e-sport seriöst. Att påstå att det är en slump vem som vinner t ex världsmästerskapen är dock helt galet fel.

Medlem

Roligare att kolla på Starcraft 2

Medlem
Skrivet av Jelen:

Kul att kolla på på Twitch, men en esport är det icke.

Lika mycket e-"sport" som allt annat trams, bara mer underhållande att kolla på.

Medlem

Med tanke på hur sjukt jevla random detta spel är, lycka till..

Medlem

Man kan väl få "lotto-HS" i CS också?

Medlem

Tycker det coolt att Heartsone blev så stort samt som e-sport. HS är en annan form av schack.

Medlem
Skrivet av Whe112:
Skrivet av utemoewbel:

För mycket tur i detta för att kallas för e-sport.

Skitsnack. Alla som följer Heartstones e-sport-scen vet att det absolut inte är en slump vem som vinner mest konsistent, eller tar de tyngsta segrarna. Den som förstår spelet och förbereder sig mest vinner en klar majoritet av fallen.

Självklart finns det RNG i Hearthstone, det förnekar jag inte. Det finns i ALLA spel där det utövas e-sport seriöst. Att påstå att det är en slump vem som vinner t ex världsmästerskapen är dock helt galet fel.

På vilket sätt finns det RNG i CS och Starcraft2?

Medlem

va söt han är

Medlem

Har svårt att ta esport på allvar så länge alla kör på nicknames.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Har svårt att ta esport på allvar så länge alla kör på nicknames.

Sa Ruskendrul...


signatur

Är ofta så tyst att man kan höra ett helt ton knappnålar falla.
Spelat spel sen Lode Runner var det nya heta...

Medlem
Skrivet av Dalaboy:
Skrivet av Ruskendrul:

Har svårt att ta esport på allvar så länge alla kör på nicknames.

Sa Ruskendrul...

Jag håller med första talaren. Att man har ett nickname på ett forum är väl inte relevant till hans påstående?

Medlem

Det här är jätteroligt att se. Vad har ni töntar för kriterier för att något ska vara en e-sport egentligen?

Det är ett spel: Check.
Det är ett spel som är baserat på skicklighet: Check.
Det är ett skicklighetsbaserat spel som har professionella spelare: Check
Det är ett skicklighetsbaserat spel som har vinstpotter uppe i miljonsiffror i SEK i flera turneringar: Check.
Det är ett skicklighetsbaserat spel som har många turneringar per år: Check
där det tillsammans med ett laddersystem där spelare rankas efter sina prestationer och det har ett världsmästerskap med höga krav: Check

Vad är det som spelet saknar som gör att det inte skulle vara e-sport egentligen? Obs: att ni är för dåliga för att förstå spelet tillräckligt bra för att veta att RNG inte spelar någon roll överhuvudtaget när det kommer till vem som når världsmästerskapen är ej ett argument. All RNG i spelet - om vi nu ens förutsätter att RNG i ett spel skulle förhindra det från att vara skicklighetsbaserat, vilket ingen person som vet vad de pratar om skulle få för sig att ens överväga att säga självfallet - jämnar ut sig över loppet av ett flertal turneringar samt 12 månaders rankad ladder där du inte kan prestera på elitnivån långsiktigt bara för att du har tur, eftersom det inte är så det fungerar.

Jag ska förklara hur världsmästerskapen fungerar och varför det systemet gör att RNG inte är en faktor för er som är för dåliga för att förstå hur spelmekanik fungerar i statistik: för att komma till världsmästerskapen kräver det att du får tillräckligt många BlizzCon Points. Hur får du points? Du får dessa på två sätt: att vinna turneringar som Blizzard valt att sponsra och anser är stora i profil nog för att vara värdiga att ge ut poängen. Du får också en viss mängd poäng varje månad baserat på hur du har presterat i ladder. Slutar du i top 10 legend varje månad så får du en del Blizzcon Points. Men för det mesta krävs det även att du vinner turneringar.

Hur vinner du turneringar då? Well, antingen är du redan så bra och etablerad att du får en invite baserat på att du har presterat på extremt hög nivå på ladder och i andra turneringar, annars gör du detta genom qualifiers. Hur fungerar qualifiers? Jo, du måste vinna i best of 3/5/7 vartenda gång i brackets där hundratals - ibland tusentals ifall du börjar längst bak - andra spelare också spelar. Sen när det är filtrerar ner till top 16 eller top 8 börjar turneringen på riktigt. I top 16 brukar 8 personer vara inbjudna proffs som är väletablerade och högt uppe i rankerna för vem som är bäst i spelet just nu. De andra 8 personerna är personer som tagit sig dit genom qualifiers. Sen spelar du oftast bo3 tills 8 av 16 spelare åkt ut, bo5 tills du har två spelare kvar, och sen finalen har du best of 7.

Detta är en process du genomgår flera gånger. Den enda som har garanterad plats i varje världsmästerskap är tiidgare årets vinnare. För de andra spelarna så börjar det med att blizzcon points avgör vilka som är kvalificerade för att ens hamna i regional qualifiers till att börja med, varav dessa spelarna - eliten och proffsen - sedan börjar sina qualifiers för att hitta de som är bäst i varje region. Ingen person är undantag för detta.

Sen i top 8 måste du vinna alla dina match ups, hamna i finalen, och sen vinna finalen.

Vad innebär detta för RNG faktorn i spelet? Att den inte påverkar ett skit. Det är 100% omöjligt att ta sig till finalen genom att ha tur. Värt att notera att det inte ens är 0.5% av alla spelare som är bra nog för att ta sig till Legend varje månad (detta varierar så klart, vissa månader har det varit så lågt som 0.2% av den aktiva spelarbasen).

Så, kom igen nu alla ni tuffa människor som menar på att Hearthstone inte skulle vara e-sport, förklara för mig vad exakt det är som gör detta spelet mindre kvalificerat för att kallas för "e-sport". Jag utmanar er. Kom nu, och försök att inte göra bort er.

Medlem
Skrivet av littleboss:
Skrivet av Whe112:
Skrivet av utemoewbel:

För mycket tur i detta för att kallas för e-sport.

Skitsnack. Alla som följer Heartstones e-sport-scen vet att det absolut inte är en slump vem som vinner mest konsistent, eller tar de tyngsta segrarna. Den som förstår spelet och förbereder sig mest vinner en klar majoritet av fallen.

Självklart finns det RNG i Hearthstone, det förnekar jag inte. Det finns i ALLA spel där det utövas e-sport seriöst. Att påstå att det är en slump vem som vinner t ex världsmästerskapen är dock helt galet fel.

På vilket sätt finns det RNG i CS och Starcraft2?

I Starcraft 2 är saker som spawnplats RNG. Men detta spelar ingen roll in the grand scheme of things. Läs min senaste post så kanske du lär dig förstå hur statistik fungerar och om du lyssnade på matten i högstadiet så kommer du förstå varför RNG inte är en avgörande faktor i Hearthstone på den här höga nivån, att RNG inte är en faktor överhuvudtaget när det kommer till att spela på elitnivå. Inte mer än att du kan ha otur med exakta smådetaljerna i vart och hur du spawnar i CS eller Stracraft. Att RNG finns i Hearthstone på ett mer varierat sätt så är det bara dåliga spelare som påverkas negativt av detta långsiktigt eftersom bra spelare kan räkna med all eventuell RNG och spela runt det, vilket är hela poängen med ett så kallat Meta-Game.

1
Skriv svar