Helgdiskussion – Hur mycket är ett spel värt?

Robot
Helgdiskussion – Hur mycket är ett spel värt?

Kvalitet, spellängd, uppdateringar – berätta vad som gör ett spel värt att betala för.

#star-wars-battlefront, #star-citizen, #world-of-warcraft


Medlem
Helgdiskussion – Hur mycket är ett spel värt?

Har köpt expansion och sånt till spel jag köpt på release. Så ja, minst 1000kr har jag utan problem lagt på något spel. Vill gärna inte ta med mmo i uträkningen, så mitt svar var på singelplayer/mp spel (läs ej subscription baserade spel)

Medlem

1000:- på collectors edition, gjort det 2 ggr


signatur

I drank what?

Medlem

Wow har man lagt typ några tusen på


signatur

- PiDuT

Medlem

Som så många andra brukar jag jämföra med film-köp (DVD å bluray). Vet inte varför eftersom jag inte köpt nån på länge.
Med den här logiken är ju iofs nästan alla spel värda pengarna.

Ibland jämför jag också med upplevelser. En timme bowling kostar väl 100kr+ så får jag fem timmar speltid för 500 är det ju lika godkänt.

Tack vare Arma3 ligger jag sjukt på plus så jag kan KÖPA SÅÅ MYCKET JAG VIIILL Å jag är en stor pojke nu med egna pengar! 900h för 450kr mmmmmmmmm gott.

I min ungdoms dagar med första jobbet blev jag köp-galen å köpte Xbox med spel osv för säkert 15k. Sålde ett par månader senare för 5k. Det är nog största "verkligen inte värt det"-blundern.

k3m
Medlem

ett spel, vanlig utgåva ska inte kosta över 500kr. det här säger sig självt när man tittar på andra intressen, media. att vissa tycker det är lite för ett spel, är bara ett tecken på arrogans. sedan så tycker jag spel borde ligga på 300 till 400kr, då det nuförtiden släpps så mycket spel som tilltalar en och jag tycker att alla spelutvecklare ska få ta del av vinst och utvecklas.

Medlem

För mig är längden och att spelet går att spela igen viktigt. Därav är min spelkollektion mestadels RPGs med en stora öppna spelvärldar. Oblivion, Skyrim, Fallout-spel etc. Och dessa kan jag tänka mig betala dag 1 priser + mer eftersom jag vet att de kommer underhålla mig under lång tid samt att bara kunna göra en ny karaktär och spela spelet igen på ett helt annorlunda sätt.

Dyraste spelet (förutom 6 år av WoW) är nog BF4 med premium.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

325 dollar är det mesta jag betalat för ett spel. Det var en oöppnad första utgåva av American McGee's Alice.
Jag skulle nog inte göra om det, men jag ångrar inte köpet.

Om man räknar bort pengarna jag kastade på auction house (fy skäms) så är Diablo 3 det spel där jag fått mest speltid för pengarna.
Jag köpte visserligen Collector's Edition till basspelet, men vanliga utgåvan av expansionen och har spelat runt 3500 timmar om jag minns rätt.

Medlem

MMOn i överlag har man lagt några tusen kronor på. Går annars inte att spela.
I WoW har jag fått ut ganska mycket nöje per krona så kan inte direkt klaga.

Spelar inte lika mycket nu som jag gjorde tidigare så försöker nästan alltid köpa spel billigt eller på någon rea. Steam reor har jag lagt av med nästan helt för äger alla bra spel och reorna har inte varit reor senaste 3-4 åren.

Order 1886 kostade 299kr för collectors edition och räckte ca 12 timmar. Det tycker jag är ett riktigt gränsfall vad gäller nöje per krona och lägger nog sig på gränsen till för dyrt.

Reaper of Souls till Diablo 3 tycker jag är för dyrt. Knappt 3 timmar gameplay om man kör igenom hela storyn för första gången. Känns mer som ett fattigt DLC med expansionspris än en expansion men det beror nog på att styrkan ligger i det monotona grindet och inte storyn.

När man köper ett spel som GTA V, MGS V, Witcher 3 för 450kr och får ut över 100 timmar spelglädje och nöje tycker jag det är jävligt prisvärt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Tycker att 399kr är en lagom siffra för ett spel, har aldrig spelat någonting som jag känt var värt mer än så. Högsta summan jag lagt var dock 2000kr på specialutgåvan av Gran Turismo 5, inte prisvärt någonstans men jag har aldrig ångrat köpet.

Medlem

Jag har nog som mest lagt runt tusenlappen på en titel, inräknat grundspelet + expansioner.

Om ett spel är värt 500kr på releasedagen eller inte beror ju helt på. Värderar man innehåll i single player så är ju inte årets utgåva av CoD värt att köpa, men jag tror heller inte att någon köper CoD av den anledningen.

Jag tycker ett rimligt fullpris för ett PC-spel är runt 400-450kr.

DLC är ju det som oftast prissätts alldeles för högt av utgivaren. 20kr för ett grafiskt skin till en karaktär eller vapen är till exempel vansinne om spelet även kostar pengar att köpa. Är det ett F2P-spel så kan jag acceptera att DLC är dyrare eftersom du betalar för upplevelsen med små mikrotransaktioner, om du gillar det du får av spelet.

Att värdera spel efter speltid fungerar kanske ibland. Men att jämföra Wolfenstein The new order för 399kr och The Witcher 3 för samma pris är omöjligt. Båda var värda 399kr på releasedagen, men det ena gav definitivt mer speltid.

Medlem

Jag tycker inte man generellt kan säga vad som är värt att betala för när det gäller spel. En riktigt bra actionpangare för 499:-, med 8 h speltid kan vara helt ok. När det gäller turordningsbaserad strategi är samma siffror en katastrof. Det är ju också så att återspelningsvärdet spelar en lite annan roll i t ex Civ V jämfört med t ex HL 2, ( även om också detta återspelats några gånger). Större Open World-spel (Fallout, Skyrim...) har ju (om underhållningsvärdet är tillräckligt bra) ofta rätt bra förhållande mellan speltid och pris, jag brukar jämföra med ett biobesök. Runt hundringen för en underhållande film, hur står sig mina spelupplevelser i förhållande till det? Men kort sagt, återspelningsvärdet spelar stor roll för de spel där det är relevant, underhållningsvärdet spelar alltid en stor roll... Glöm heller inte hur Josef Fares reagerade på kritiken om att Brothers skulle vara för kort. Jag håller med honom, det var precis så långt som det skulle vara för att berätta och låta spelaren ta del av historien om de båda pojkarna.


signatur

// P

Medlem

Beror på hur man räknar. över 25000 har jag lagt på Ultima Online om man räknar ~16 års subs med ibland mer än ett konto, grundspelet med expansioner ej inräknat.

Annars har jag säkert nån specialutgåva av något spel för 12-1500 kr.

Medlem

Dat är tyvärr svårt att säga
The Order var typ 6 h och 500.- men det var kul. Och med all snack om detta korta spel - de hypade Drake spelen är 6-8h men ingen klagade (fast det fanns mer replay value).
Åt andra sidan - rollspel som Fallout med 50+ eller tom hundratals timmar, ja då är väl typ 1000.- ingenting egentligen.

Däremot skulle jag hellre betala 30.- på mobilen och få hela spelet istället för gratis och sen köpa "diamonds" eller liknande som kan gå upp till flera tusen lappar (känner några som faktiskt gör så).

Likadant på spel som FIFA eller CSGO med deras cash-shop. Från företagets perspektiv förstår jag det hela. Men som konsument vägrar jag delta i sånt.

Och MMOs som Wow eller (förr i tiden) SWG - jag det var då. Aldrig igen att jag lägger ner månadsabo. Hellre köper jag ny periferi med sparade pengarna..

Medlem

Både WOW och LOL ligger nog över 5000

Medlem

Med wow och lol ca 10-15 tusen.

Medlem

Eftersom WoW är med så "Mer än så".
Expansioner, månadskostnad och karaktärsflyttar har blivit en rejäl summa genom åren.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Nog har det hänt att jag nått summan på 1000kr med expansioner eller så, men det är långt ifrån något vanligt.

Tror Fallout 4 är det enda spelet jag betalat helpris för i år, och om jag ska våga gissa så lär Overwatch bli det enda nästa år och då kostar det ändå "bara" 40€.

För mig är det dyrt så länge det ligger runt kring 400kr eller mer, helt enkelt för att det finns så många redan nedsatta och intressanta alternativ som jag ändå inte hinner med!

Medlem

Om man räknar in månadsbetalningar i wow så kanske 2000kr.

Medlem

Jag tycker att spel idag är alldless för dyra, missförstå mig ej här nu grejjen varför jag tycker det är för där är för lite i spelen, priserna har höjts, och jag förstår kompetensen kostar som skjortan.

Men varför har saker i spelen sänkts för?

Samtidigt drar spelindustrin in mest av alla former utav medier det är ju skrämmande igentligen.

Medlem

Hmm, har månadsbetalat WoW mer eller mindre sen release så det är nog några kronor, 15000 kanske?

Med tanke på spenderade timmar så är det inte så dyrt ändå
1-2 kr timmen

Medlem

FIFA... allt jag behöver säga.

Medlem
Skrivet av Lepr:

Hmm, har månadsbetalat WoW mer eller mindre sen release så det är nog några kronor, 15000 kanske?

Med tanke på spenderade timmar så är det inte så dyrt ändå
1-2 kr timmen

Borde det inte bli närmare den dubbla summan?

Medlem
Skrivet av Lord Pingu:
Skrivet av Lepr:

Hmm, har månadsbetalat WoW mer eller mindre sen release så det är nog några kronor, 15000 kanske?

Med tanke på spenderade timmar så är det inte så dyrt ändå
1-2 kr timmen

Borde det inte bli närmare den dubbla summan?

Skulle tro att jag lagt i snitt 1000-1500 per år i snart 11 år + alla expasioner etc så skulle nog tro 15000eller strax över är rätt bra gissat.

Medlem
Skrivet av Lord Pingu:
Skrivet av Lepr:

Hmm, har månadsbetalat WoW mer eller mindre sen release så det är nog några kronor, 15000 kanske?

Med tanke på spenderade timmar så är det inte så dyrt ändå
1-2 kr timmen

Borde det inte bli närmare den dubbla summan?

Nja, tecknar man sex månader så blir det väl runt 100kr i månaden.
1200kr om året sedan WoW släpptes, ta det gånger elva, 13 200kr för elva år plus köp av spel och expansioner, kanske guldköp eller något annat ingame, då landar du på runt 15 000kr.

Medlem

399kr tycker jag är ett bra pris och så det skall kosta för ett nytt spel.

Collectors Edition runt 900-1000kr. Beroende på innehåll förstås.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

ELF
Medlem

Star Citizen är det jag har lagt mest på och det är inte äns färdigt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

WoW ca 10.000kr, spelat från 2004-5.
Runt 300 är bra pris för ett nytt spel. köper sällan spel när dom är nya väntar till Steam rea

Medlem

Lade drygt 2000 på en kickstarter men annars brukar jag aldrig ge mer än 200 med väldigt få undantag.

Inaktiv

hade quake 1 alternativt quake live kostat 25000kr hade jag köpt.

123
Skriv svar