Sony gör PS4:an kraftfullare

Robot
Sony gör PS4:an kraftfullare

Dirigerar om processorkraften.

#microsoft, #sony


Medlem
Sony gör PS4:an kraftfullare

hahha undra hur mycket "filmisk" känsla det blir av det låga fps liret som är helt bortglömt, lär ju bli rätt buggigt?

Medlem
Skrivet av FuzioN:

hahha undra hur mycket "filmisk" känsla det blir av det låga fps liret som är helt bortglömt, lär ju bli rätt buggigt?

Vilket spel pratar du om, och varför skulle det bli buggigt för att Sony gör en till processorkärna tillgänglig för spel?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Förhoppningsvis innebär detta att Naughty Dog kan leverera 60fps i Uncharted 4! Sist jag läste en artikel från studion var det skakigt om det skulle gå an.

Last of Us - Remastered Edition tycker jag fortfarande är den bästa showcase som Playstation 4 har hittills.

Inaktiv
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av FuzioN:

hahha undra hur mycket "filmisk" känsla det blir av det låga fps liret som är helt bortglömt, lär ju bli rätt buggigt?

Vilket spel pratar du om, och varför skulle det bli buggigt för att Sony gör en till processorkärna tillgänglig för spel?

tror han pratar om blood bourne, destiny, last of us och alla andra titlar som inte kan prestera allt för väl. Ta inte det här som att jag är en av alla dessa konsol hatare. Jag föredrar själv att spela på konsol över pc. Däremot så tycker jag dom ska dra ner på grafiken och prioritera fps över att det ska se lite bättre ut.

Det är iallafall min åsikt.

Medlem
Skrivet av anon_187600:
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av FuzioN:

hahha undra hur mycket "filmisk" känsla det blir av det låga fps liret som är helt bortglömt, lär ju bli rätt buggigt?

Vilket spel pratar du om, och varför skulle det bli buggigt för att Sony gör en till processorkärna tillgänglig för spel?

tror han pratar om blood bourne, destiny, last of us och alla andra titlar som inte kan prestera allt för väl. Ta inte det här som att jag är en av alla dessa konsol hatare. Jag föredrar själv att spela på konsol över pc. Däremot så tycker jag dom ska dra ner på grafiken och prioritera fps över att det ska se lite bättre ut.

Det är iallafall min åsikt.

Den stora massan av spelare vet väl inte ens vad FPS är, eller upplever någon skillnad - vilket är varför grafik oftast prioriteras så högt som det gör eftersom det första intrycket (det vill säga det visuella) är så viktigt.
Min lillebror bryr sig inte om FPS så länge den är högre än 25-30 - oavsett spel och genre.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Förhoppningsvis innebär detta att Naughty Dog kan leverera 60fps i Uncharted 4! Sist jag läste en artikel från studion var det skakigt om det skulle gå an.

Last of Us - Remastered Edition tycker jag fortfarande är den bästa showcase som Playstation 4 har hittills.

De hade lyckats rätt bra med multiplayerdelen i Uncharted 4 enligt digitalfoundry iaf.

De spelen som lyckats bäst på den konkurrerande konsollen är nog Forza 5 och 6, ser fortfarande riktigt bra ut och körs i konstanta 60fps i 1080p utan några drops överhuvudtaget. En riktigt bra optimering med andra ord. Synd att inte alla spel kan optimeras lika bra, men Turn 10 har ju siktat på 60fps sedan Forza 2 så de har väl rätt bra erfarenhet vid det här laget.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av FuzioN:

hahha undra hur mycket "filmisk" känsla det blir av det låga fps liret som är helt bortglömt, lär ju bli rätt buggigt?

Vilket spel pratar du om, och varför skulle det bli buggigt för att Sony gör en till processorkärna tillgänglig för spel?

Många konsol spel är uppbygda med en specifik fps, får du mer eller mindre på konsolerna så börjar spelen gå bananas.

Medlem
Skrivet av anon_187600:
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av FuzioN:

hahha undra hur mycket "filmisk" känsla det blir av det låga fps liret som är helt bortglömt, lär ju bli rätt buggigt?

Vilket spel pratar du om, och varför skulle det bli buggigt för att Sony gör en till processorkärna tillgänglig för spel?

tror han pratar om blood bourne, destiny, last of us och alla andra titlar som inte kan prestera allt för väl. Ta inte det här som att jag är en av alla dessa konsol hatare. Jag föredrar själv att spela på konsol över pc. Däremot så tycker jag dom ska dra ner på grafiken och prioritera fps över att det ska se lite bättre ut.

Det är iallafall min åsikt.

Han menar väl the order. Vad var fel på tlou till ps4,? Jag minns inget problem där. Hade aldrig problem med destiny heller. Bloodborne funkade också fint vad jag vill minnas.

Edit. The order 1886 var låst till 24 fps tror jag det var för att ge "cinematisk känsla".

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Den stora massan av spelare vet väl inte ens vad FPS är, eller upplever någon skillnad - vilket är varför grafik oftast prioriteras så högt som det gör eftersom det första intrycket (det vill säga det visuella) är så viktigt.
Min lillebror bryr sig inte om FPS så länge den är högre än 25-30 - oavsett spel och genre.

Göra skillnad på 30 och 60 FPS tror jag nog de flesta kan om de får se en jämförelse. Däremot tror jag säkert att de flesta upplever att det inte är några problem med 30 FPS, och jag är beredd att hålla med, även om jag självklart strävar efter 60 FPS på PC.

Njae, SONY får ju inte ens PSN att funka felfritt, varför skulle konsolen bli bättre?

Sorry för gnäll, men man blir ju skeptisk.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

en extra cpu kärna när spel ligger mest på gpu?

Medlem
Skrivet av Sille:

en extra cpu kärna när spel ligger mest på gpu?

Med ett vettigt API kan utvecklarna till konsolen anpassa spelet att nyttja fler kärnor. Eftersom alla spelarna har samma maskin är den bästa maskinen alltid också den sämsta och allt optimeras efter ett enda system.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Vem är FPS? Jag känner ingen FPS.


signatur

🐖💨💩

Medlem
Skrivet av anon_187600:
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av FuzioN:

hahha undra hur mycket "filmisk" känsla det blir av det låga fps liret som är helt bortglömt, lär ju bli rätt buggigt?

Vilket spel pratar du om, och varför skulle det bli buggigt för att Sony gör en till processorkärna tillgänglig för spel?

tror han pratar om blood bourne, destiny, last of us och alla andra titlar som inte kan prestera allt för väl. Ta inte det här som att jag är en av alla dessa konsol hatare. Jag föredrar själv att spela på konsol över pc. Däremot så tycker jag dom ska dra ner på grafiken och prioritera fps över att det ska se lite bättre ut.

Det är iallafall min åsikt.

Bara jag som har för mig att Last of Us faktiskt var 60fps på ps4'an? Jag kan dock ha fel...

Inaktiv
Skrivet av Squeek:
Skrivet av Slevin:
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av FuzioN:

hahha undra hur mycket "filmisk" känsla det blir av det låga fps liret som är helt bortglömt, lär ju bli rätt buggigt?

Vilket spel pratar du om, och varför skulle det bli buggigt för att Sony gör en till processorkärna tillgänglig för spel?

tror han pratar om blood bourne, destiny, last of us och alla andra titlar som inte kan prestera allt för väl. Ta inte det här som att jag är en av alla dessa konsol hatare. Jag föredrar själv att spela på konsol över pc. Däremot så tycker jag dom ska dra ner på grafiken och prioritera fps över att det ska se lite bättre ut.

Det är iallafall min åsikt.

Bara jag som har för mig att Last of Us faktiskt var 60fps på ps4'an? Jag kan dock ha fel...

Jo, det har du faktiskt rätt i. Fel av mig, det var inte remaster versionen som hade dålig framerate.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sille:

en extra cpu kärna när spel ligger mest på gpu?

Med ett vettigt API kan utvecklarna till konsolen anpassa spelet att nyttja fler kärnor. Eftersom alla spelarna har samma maskin är den bästa maskinen alltid också den sämsta och allt optimeras efter ett enda system.

Men Cpu är inte bra på alla former av beräkningar, det som Gpu arbetar effektivt med är oftast det som leder till bättre grafik och prestanda. Oftast så ligger spelen och drar på en till två kärnor om jag inte missminner mig helt(kan ha fel). Det är därför bättre med färre kraftigare kärnor till spel.

Medlem
Skrivet av Sille:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sille:

en extra cpu kärna när spel ligger mest på gpu?

Med ett vettigt API kan utvecklarna till konsolen anpassa spelet att nyttja fler kärnor. Eftersom alla spelarna har samma maskin är den bästa maskinen alltid också den sämsta och allt optimeras efter ett enda system.

Men Cpu är inte bra på alla former av beräkningar, det som Gpu arbetar effektivt med är oftast det som leder till bättre grafik och prestanda. Oftast så ligger spelen och drar på en till två kärnor om jag inte missminner mig helt(kan ha fel). Det är därför bättre med färre kraftigare kärnor till spel.

Just nu är det bättre med färre kärnor för spelen oftast optimeras efter gamla system. Det är inte lätt att göra ett spel optimerat för flera kärnor och det finns inget direkt behov då majoriteten av dagens spelare sitter på dåliga tvåtrådade laptops eller äldre stationära datorer med gamla grafikkort.

Eftersom det är svårt att koda till flera kärnor kommer flesta spelutvecklare mest troligt inte kunna nyttja den 7e kärnan speciellt bra.
Finns även en annan sak man måste tänka på och det är att det är en APU i konsolerna. Exakt hur CPU delen jobbar mot GPUn vet jag inte, om det finns någon prestanda där att nyttja.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sille:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sille:

en extra cpu kärna när spel ligger mest på gpu?

Med ett vettigt API kan utvecklarna till konsolen anpassa spelet att nyttja fler kärnor. Eftersom alla spelarna har samma maskin är den bästa maskinen alltid också den sämsta och allt optimeras efter ett enda system.

Men Cpu är inte bra på alla former av beräkningar, det som Gpu arbetar effektivt med är oftast det som leder till bättre grafik och prestanda. Oftast så ligger spelen och drar på en till två kärnor om jag inte missminner mig helt(kan ha fel). Det är därför bättre med färre kraftigare kärnor till spel.

Just nu är det bättre med färre kärnor för spelen oftast optimeras efter gamla system. Det är inte lätt att göra ett spel optimerat för flera kärnor och det finns inget direkt behov då majoriteten av dagens spelare sitter på dåliga tvåtrådade laptops eller äldre stationära datorer med gamla grafikkort.

Eftersom det är svårt att koda till flera kärnor kommer flesta spelutvecklare mest troligt inte kunna nyttja den 7e kärnan speciellt bra.
Finns även en annan sak man måste tänka på och det är att det är en APU i konsolerna. Exakt hur CPU delen jobbar mot GPUn vet jag inte, om det finns någon prestanda där att nyttja.

Sant, kanske lite onödigt att diskutera grafik då alla konsoler inte är speciellt bra på detta område xD

1
Skriv svar