Dåligt år för innovationen?

Medlem
Dåligt år för innovationen?

Golden Joystick Awards avgjordes för ungefär en månad sedan, så det kan inte anses vara nyheter. Men en sak slog mig precis som jag missat tidigare. Vinnaren i kategorin "Årets innovation" blev *trumvirvel* första persons-läget i GTA5... *applåder*

En spelserie som inte förändrats nämnvärt sedan del 3 får en alternativ kameravy som förekommit flitigt i tusentals spel tidigare... Och det anses vara "innovation". Jag kan inte riktigt hålla med. Tidigare vinnare i kategorin inkluderar Nintendo 3DS som innoverade med sin 3D-skärm och Oculus Rift som sådde ett VR-frö i den moderna eran av spelande. Jämfört med de så får FPS-läget i GTA5 anses vara ett riktigt bottennapp.

Antingen har det varit dåligt med innovation under året. Eller så krävs det inte så mycket för att man ska anses vara nyskapande i spelvärlden.

#blogg

Inaktiv
Dåligt år för innovationen?

Kan hålla med dig i detta. Väldigt märkligt att dom lagt in förstapersonsvy och det anses nyskapande. Jag skulle väldigt gärna vilja höra motiveringen.

Medlem

hade konferans med jobbet en gång där en av ledarna tog upp iphone som den mest innoativa uppfinningen

GTAV var ju ingen höjdare, inte för en som är van FPS:are. Det var klumpigt och segt. Kunde inte spela det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Oculus Rift tillhör väl ändå förra året? I år kunde man skaffa sig DK2 samtidigt som många andra satsar stort på utveckla liknande headset.

Skrivet av Vercadi:

hade konferans med jobbet en gång där en av ledarna tog upp iphone som den mest innoativa uppfinningen

Vad är inte innovativt med halväta äpplen?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Den mest innovativa produkten måste väl ändå vara Steam Controller. Vi har haft den traditionella kontrollern med joystick i flera decennier, och när Valve släpper sin kontroll visar det sig att touchpad är en uppgradering i jämförelse till joysticks.

Där kan vi snacka efterlängtad innovation.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Den mest innovativa produkten måste väl ändå vara Steam Controller. Vi har haft den traditionella kontrollern med joystick i flera decennier, och när Valve släpper sin kontroll visar det sig att touchpad är en uppgradering i jämförelse till joysticks.

Där kan vi snacka efterlängtad innovation.

Den åsikten delar vi verkligen inte. Steams kontroller känns som en plastig 3e parts tillverkad kontroll från kina och touch paden är verkligen en flopp.
I stort sett alla som köpt kontrollen har gått tillbaka till sina Xbox kontroller till PC och tror inte en enda människa har bytt bort sitt tangentbord och mus till den. Alla youtubare tycker den känns konstig och alla verkar gissa på att det kommer ta lång tid att lära sig spela med den.
Ouyas kontroll är den enda jag vet som är sämre än Steams.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av walter_iego:

GTAV var ju ingen höjdare, inte för en som är van FPS:are. Det var klumpigt och segt. Kunde inte spela det.

Kan verkligen hålla med, det var ju otroligt dåligt. Att GTA5s FPSläge skulle vinna något pris är ju nästan lika mycket ett skämt som läget i sig.

Man ville verkligen ha en sådan twitchig och snabb upplevelse som i t ex Cod eller BF.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

GTAV var ju ingen höjdare, inte för en som är van FPS:are. Det var klumpigt och segt. Kunde inte spela det.

Spelet i sig var ju väldigt bra. Men FPS-läget kändes svajigt och segt. Påklistrat och onödigt.

Inaktiv

Jag vill ändå slå ett slag för FPS-läget (i GTA V) då jag är en person som önskat det länge till just den sortens spel men jag försöker inte sticka under stol med att det finns mycket som skulle kunnat varit bättre samt att kontrollerna inte är i närheten så tighta som i t ex Counter-Strike eller Call of Duty men det kan man förstå eftersom det är ett tredjepersons-spel i grunden.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jag vill ändå slå ett slag för FPS-läget (i GTA V) då jag är en person som önskat det länge till just den sortens spel men jag försöker inte sticka under stol med att det finns mycket som skulle kunnat varit bättre samt att kontrollerna inte är i närheten så tighta som i t ex Counter-Strike eller Call of Duty men det kan man förstå eftersom det är ett tredjepersons-spel i grunden.

Det är ju betydligt bättre genomfört än tredjepersons-läget i Elder Scrolls-spelen, om vi nu ska göra en liknelse.

Men personligen har jag bara testat det lite. Jag har spelat igenom GTA5 i dess vanliga kameravinkel som jag tycker är överlägsen.

Inaktiv
Skrivet av Bennii:
Skrivet av grollo_92:

Jag vill ändå slå ett slag för FPS-läget (i GTA V) då jag är en person som önskat det länge till just den sortens spel men jag försöker inte sticka under stol med att det finns mycket som skulle kunnat varit bättre samt att kontrollerna inte är i närheten så tighta som i t ex Counter-Strike eller Call of Duty men det kan man förstå eftersom det är ett tredjepersons-spel i grunden.

Det är ju betydligt bättre genomfört än tredjepersons-läget i Elder Scrolls-spelen, om vi nu ska göra en liknelse.

Men personligen har jag bara testat det lite. Jag har spelat igenom GTA5 i dess vanliga kameravinkel som jag tycker är överlägsen.

Jag håller med dig ang. Elder Scrolls tredjepersonsvy. Jag tror att de hade kunnat locka en större publik om det varit mer som Dark Souls eller vilket annat spel som helst nästan, för att inte tala om den extremt stela combaten för att vara ett melee combat spel Så gott som ingen finess eller taktik i strider.

Tack och lov har Elder Scrolls många andra starka punkter än sina strider men just när det är så stor del hade man kunnat hoppas på lite mer. Jag tycker dom har gjort skjutningen ljusår bättre i FO4 än FO3 och NV så förhoppningsvis får vi se en förbättring i det avseendet i nästa Elder Scrolls.

1
Skriv svar